Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@12:30:54 GMT

آخرین وضعیت تجارت مشترک میان ایران و ترکیه

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۰۳۲۴

آخرین وضعیت تجارت مشترک میان ایران و ترکیه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جلال ابراهیمی اظهار کرد: در شرایطی که ایران و ترکیه از سال‌ها پیش تجارت مشترک گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند و این روند همواره ادامه داشته، در هفته‌های گذشته، تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، این تجارت نیز تا حد زیادی متوقف شده است و با محدودیت‌های فراوان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تردد در مرزهای زمینی دو کشور تقریبا متوقف شده است، بیان کرد: تنها با صدور برخی مجوزها، کامیون‌های ایرانی که در اروپا حضور داشتند برای بازگشت به کشور امکان حضور در مرزهای مشترک با ترکیه را پیدا کردند که با انتقال آنها، در حال حاضر درخواست خاصی برای این نوع عبور و مرور وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته مدیرمرکز مطالعات اقتصادی ایران و ترکیه، در شرایطی که روزانه صدها کامیون ایرانی وارد ترکیه می‌شد و بیش از ۵۰۰ کامیون از ترکیه به ایران می‌آمد و به مقصد کشورهای حاشیه خلیج فارس یا آسیای میانه حرکت می‌کرد، امروز عملا این حرکت متوقف شده است.

ابراهیمی با اشاره به فعالیت پروازهای هواپیمایی ماهان میان ایران و ترکیه، گفت: این پروازها نیز به شکلی محدود و در صورت نیاز برای جابجایی اقلام بهداشتی انجام می‌شود و در سایر حوزه‌ها چه اقتصادی و چه تجاری پروازی در دستور کار نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تجارت به وسیله قطار در میان دو کشور ادامه دارد، توضیح داد: با توجه به اینکه امکان رعایت مسائل بهداشتی در قطارها بالاتر است، فعلا مجوز فعالیت قطار در مرزهای مشترک دو کشور داده شده و هرچند این ترددها نیز محدود است اما امکان جابجایی کالا را فراهم کرده است. جابجایی محصولات کشاورزی و غذایی بخشی از برنامه این غذاهاست و برای مثال ایران از این طریق در روزهای گذشته به ترکیه هندوانه صادر کرده و از ترکیه به ایران موز صادر شده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: شرایط در سایر مرزهای مشترک نیز به همین منوال است. برای مثال صادرات محصولات کشاورزی یا برخی مصالح ساختمانی به کشورهایی مانند ارمنستان یا منطقه نخجوان ادامه دارد اما در بسیاری از موارد کامیون‌ها، کالاها را در مرزهای مشترک تخلیه می‌کنند و جابجایی داخل مرز به وسیله رانندگان داخل این کشورها صورت می‌گیرد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: محدودیت‌های ایجاد شده برای تجارت مربوط به ایران نیست و کشورهای منطقه سایر مرزها و ترددهای خود را به همین شکل محدود کرده اند و باید امیدوار بود با عبور از کرونا بار دیگر تجارت به روال عادی خود بازگردد.

بر اساس این گزارش، با شیوع کرونا در ایران از روزهای ابتدایی اسفند، تعدادی از کشورهای همسایه مرزهای مشترک خود با ایران را بستند. در هفته‌های بعد با رسیدن کرونا به این کشورها، عملا تداوم رفت و آمد ناممکن شد.
ترکیه، پس از چین و عراق، جز اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران به شمار می‌رود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کشورهای حاشیه خلیج فارس ایران و ترکیه خلیج فارس جلال ابراهیمی مرزهای زمینی کرونا ویروس اخبار کرونا ایران و ترکیه مرزهای مشترک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۰۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش امیرعبداللهیان از روز اول سفر رئیسی به پاکستان

به گزارش خبرآنلاین حسین امیرعبداللهیان در این ارتباط در صفحه اجتماعی ایکس نوشت :« در اولین روز سفر جناب آقای دکتر رئیسی رئیس جمهور کشورمان و در چارچوب پیگیری سیاست همسایگی دولت جمهوری اسلامی ایران، از کشور برادر و مسلمان پاکستان بازدید کردیم.

گفت‌وگوی مفصل و مهمی در خصوص مسائل بین‌المللی، تحولات منطقه‌ای و ارتقاء وضعیت روابط دوجانبه با آقایان آصف‌علی زرداری، رییس جمهور، شهباز شریف نخست وزیر، روسای مجالس ملی و سنا و همچنین محمد اسحاق دار وزیر امور خارجه پاکستان انجام شد.

موضوعات مختلف اعم از تجارت، انرژی، ترانزیت، علم و فناوری، فرهنگی، گردشگری سلامت و ‌زیارت، همکاری‌های مرزی، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم، امنیتی، قضایی میان هیئت‌های عالی رتبه جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت.

در نهایت ضمن هدف گذاری افزایش حجم تجارت رسمی به ده میلیارد دلار، ۸ سند همکاری مشترک به امضا رسید.

هزار کیلومتر مرز مشترک، اشتراکات فراوان تمدنی، فرهنگی و مذهبی، نگاه مشترک در عمده مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، عزم دو کشور را بر ارتقاء و استحکام بیش از پیش روابط دوجانبه استوار ساخته است.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898566

دیگر خبرها

  • تأکید رئیسی بر رسمی شدن تجارت غیر رسمی میان ایران و پاکستان
  • خیز ایران و پاکستان برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری
  • امضای سند همکاری مشترک بین ایران و پاکستان زمینه‌ساز ارتقاء روابط خواهد بود
  • گسترش همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • گزارش امیرعبداللهیان از روز اول سفر رئیسی به پاکستان
  • تقویت همکاری قوای مسلح ایران و می‌توان صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد/ عاصم منیر: مرزهای دو کشور صلح و دوستی است
  • امضای ۸ سند همکاری مشترک میان تهران و اسلام آباد
  • السودانی: امنیت ترکیه و عراق به هم گره خورده است
  • عکس/ امضای اسناد همکاری مشترک میان مقامات ایران و پاکستان