Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@06:47:09 GMT

آیا متوفیان کرونایی ناقل این بیماری هستند؟

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۰۴۰۰

آیا متوفیان کرونایی ناقل این بیماری هستند؟

 

جمال میرزایی فوق تخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بیماری‌ها در نحوه انتقال از دو روش منتقل می‌شوند؛ بعضی بیماری‌ها از طریق سیستم تنفسی و بعضی دیگر از طریق سیستم گوارشی بدن انتقال پیدا می‌کنند.

طبق پژوهش‌ها و شواه فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: بیماری کرونا از طریق سیستم تنفسی منتقل می‌شود؛ بنابراین بیماران باید تمام اصول بهداشتی مانند ماسک زدن و حفظ فاصله مناسب را رعایت کند تا از طریق ترشحات تنفسی، افراد دیگر را آلوده نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در خصوص افرادی که بر اثر این بیماری فوت می‌کنند، بیان کرد: افرادی که به دلیل بیماری کرونا فوت می‌کنند، گوشت و اجزای بدن آن‌ها آلوده نیست؛ اما سطح پوست فرد بیمار اگر تماس برقرار شود می‌تواند به دلیل احتمال وجود ویروس، آلودگی را انتقال دهد. همانطور که سطوح بیمارستان و مراکز درمانی امکان و احتمال آلودگی را دارند، بنابراین از تماس با این سطوح خودداری می‌کنیم. به همین دلیل توصیه می‌شود تماس نزدیک با جسد نداشته باشیم.

او در ادامه افزود: شخص فوت شده به این دلیل که تنفسی ندارد، نگرانی بابت انتقال آلودگی از طریق ترشحات تنفسی وجود ندارد و تنها راه انتقال، امکان وجود آلودگی بر سطح پوست جسد محسوب می‌شود.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی درخصوص بیماری تب‌های خون ریزی دهنده بیان کرد: به این دلیل که خون و ترشحات فرد و حتی پوست فرد، آلوده کننده است و می‌تواند بیماری را به فرد سالم منتقل کند؛ بنابراین تماس مستقیم با پوست شخصی که به دلیل بیماری تب خون ریزی دهند فوت کرده است به خاطر وجود خون در سطح پوست یا خونریزی‌های سطحی، آلودگی می‌تواند به طور کامل به فرد سالم منتقل شود که این ریسک در مورد ویروس کرونا بسیار پایین است.

میرزایی مطرح کرد: اقداماتی که در انتقال و کفن و دفن بیماران کرونایی صورت می‌گیرد، احتیاط‌های استاندارد است که باید انجام شود و به طور کاملا صحیح در حال پیگیری است. زیرا با جسدی مواجه هستیم که عفونی و سطح پوست، آلوده به ویروس است؛ بنابراین باید احتیاط‌های استاندارد انجام شود.

او ادامه داد: همچنین به دلیل نوپدید بودن این ویروس با بروز رسانی هر روزه اطلاعات مربوط به این بیماری مواجه هستیم و این اقدامات انجام می‌شود که اگر در آینده مطلبی اثبات شد مبنی بر انتقال ویروس از راه‌های دیگر و وجود مرگ و میر در بیماری کرونا باعث شده است تا احتیاط‌های استاندارد در این مراحل انجام شود.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: توصیه می‌شود افرادی که مسئولیت غسل و کفن این اجساد را به عهده دارند تماس مستقیم با پوست جسد نداشته باشند و حتما از دستکش، ماسک، عینک محافظ و لباس مخصوص استفاده کنند. بیان این نکته ضروری است که اگر ترشحاتی در دهان فرد فوت شده باقی مانده است حتما مراقبت‌های لازم انجام شود، زیرا احتمال انتقال آلودگی از ترشحات دهانی بسیار شدید است.

 میرزایی درباره انتشار و انتقال آلودگی از طریق اجسادی که دفن شده به آب‌های زیرزمینی گفت: ویروس ممکن است در سطح آب وجود داشته باشد و انتشار پیدا کند، اما بیان این مطلب که ویروس از طریق این اجساد و خاک به آب‌های زیرزمینی منتقل شود مورد تایید نیست.

بیشتر بخوانید؛ ویروس کرونا را با یاد خدا و توسل به ائمه اطهار شکست دهیم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۰۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا

«محمدرضا شیرزادی» رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با ما درباره شیوع بیماری تب کریمه کنگو گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که از طریق گزش کنه بین دام‌ها گسترش می‌یابد، اما در دام‌ها علائم خاصی را ایجاد نمی‌کند تا دامدار متوجه شود که دام مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

وی ادامه داد: ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به مدت یک هفته در بدن دام می‌ماند و اگر در این مدت دام ذبح شده و قطعه قطعه شود، خطر انتقال این ویروس به کسی که این دام را ذبح کرده و یا گوشت تازه آن را قطعه قطعه کرده است وجود دارد. از سوی دیگر گزش کنه آلوده هم می‌تواند باعث انتقال بیماری به انسان شود.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: یک یا دو هفته بعد از انتقال ویروس علائم بیماری پدیدار می‌شود که معمولا هم با تب شدید همراه است. یک معضل بزرگ در بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو این است که اگر این بیماری در افراد به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشوند به دنبال تب، بدن درد و سردرد علائم دیگری مانند خونریزی در فرد نیز ظاهر می‌شود و ممکن است دچار خونریزی از بینی، خونریزی زیر پوستی، استفراغ خونی، اسهال خونی و… شود و این خون آلوده ممکن است باعث انتقال بیماری به سایر افراد در تماس با او شود؛ بنابراین یکی دیگر از راه‌های مهم انتقال این بیماری انتقال از فرد مبتلا به افراد سالم است. اگر در بیمارستان احتیاطات خاص در مورد بیمار انجام نشود، خطر انتقال بیماری به کارکنان بیمارستان، پرستاران و پزشکان منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ نیز ۷۷ مورد مبتلا تشخیص داده شد و شش مورد منجر به فوت گردید. تاکنون نیز ۵ مورد مبتلا به تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو را در استان سیستان و بلوچستان داشته‌ایم که یک مورد هم فوت شده است. این موارد به دنبال ذبح دام و قطعه قطعه کردن گوشت آنها آلوده شده اند.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر تاکید کرد: ذبح دام در کشتارگاه مانع از گسترش بیماری در جامعه می‌شود.

منبع: ایلنا

tags # سیستان و بلوچستان سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری سنوروزیس ،گیجی در گوسفندان
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟