Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@23:12:17 GMT

دلتنگی‌های جهان پس از کرونا

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۱۱۸۸

دلتنگی‌های جهان پس از کرونا

آفتاب‌‌نیوز :

محمد وجدانی فعال اقتصادی در یادداشت ارسالی خود برای آفتاب‌نیوز نوشته است: این روز‌ها همه ما یا بهتره بگوییم همه جهان درگیر ویروسی فراگیر شده‌ایم که از هیچ کشوری چشم‌پوشی نکرده و با همه جوامع در حال دست و پنجه نرم کردن است. از کوچک تا بزرگ، غنی تا فقیر، فرودست تا فرادست، غیرمسئول تا مسئول، ژن معمولی تا ژن خوب را درگیر خود کرده‌است!

این ویروس آنقدر قدرتمند است که علاوه بر نظام سلامت، فرهنگ و اقتصاد جامعه را نیز تحت تأثیر قرار داده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بعد فرهنگی سبک زندگی جدیدی را برای مردم به ارمغان آورده و در جانب اقتصاد برخی کسب و کار‌ها را از فرش به عرش و برخی دیگر را از عرش به فرش رساند. تولید و توزیع اقلام و محصولات بهداشتی و ارائه کنندگان خدمات اینترنتی و فروشگاه‌های اینترنتی را رونق داد و بسیاری از کسب و کار‌های بزرگ و سودآور را به کام تعطیلی کشاند.

اما جهان پس از کرونا چگونه خواهد بود؟

به‌نظر برخی اندیشمندان جهان پس از کرونا یک تنبه عمیق و سبک زندگی جدیدی را برای بشر به ارمغان می‌آورد و تجربه جدیدی را به‌وجود می‌آورد. از آن طرف عده‌ای نیز اعتقاد دارند جهان پساکرونا به همان جهان پیش از کرونا شباهت دارد و تغییر خاصی در زندگی بشر ایجاد نخواهد شد و زندگی به سبک گذشته ادامه می‌یابد.

اما به‌نظر من جهان پس از کرونا ما را دلتنگ ایام کرونا می‌سازد! البته دلتنگ دوران کرونا و اتفاقاتش، نه دلتنگ بیماری و مرگ و میر عزیزانمان.

ما ایرانی‌ها در فرهنگ خود اینرسی بالایی داریم، به‌عبارتی مقاومت بالایی در تغییر کردن داریم و تمایل داریم در وضع موجود بمانیم. اوایل کرونا نیز مردم بیماری را جدی نمی‌گرفتند و تمایلی به تغییر سبک زندگی خود نداشتند تا حدی‌که برخی اساتید و دانشجویان یا صاحبان مشاغل اصرار بر استمرار فعالیت‌های آموزشی و تجاری داشتند. اما با گذر زمان و جدی شدن مقوله کرونا و آمار‌های تکان‌دهنده از میزان مبتلایان و تلفات الآن هیچ یک از افراد تمایلی به ادامه فعالیت به‌صورت حضوری ندارند و از خود مقاومت نشان می‌دهند. این اینرسی و مقاومت در برابر تغییر جزئی از فرهنگ ما ایرانی‌ها شده‌است.

الآن نیز کرونا و سبک زندگی کرونایی به وضع موجود ما تبدیل شده‌است، پس داریم با آن خو می‌گیریم و جهان پس کرونا برای ما سخت خواهد بود چرا که ما در برابر تغییر مقاوم هستیم.

ما در جهان پس از کرونا دلتنگ کرونا می‌شویم.

ما به خانه‌نشینی، دورکاری، کلاس مجازی و جلسات کاری مجازی وابسته شده‌ایم.

ما به نظافت و تمیزی و بخشی از درآمد خود را صرف اقلام بهداشتی کردن عادت کرده‌ایم.

ما دلتنگ عدالت کرونا می‌شویم. کرونایی که همه را به ترس انداخته، حتی ثروتمندان و مسئولان را بیشتر، چرا که جهل بشر درباره این ویروس هنوز نتوانسته دارویی بسازد که فقط ثروتمندان یا صاحبان قدرت بتوانند آن‌را تهیه کنند و فرودستان مظلوم از بی دارویی بمیرند، بلکه این ویروس همه را به یک چشم نگاه می‌کند.

کرونا آمده‌است تا همه یک نوع ترس را تجربه کنند، همه مطلوبیت بیشتری را از دست بدهند، ثروتمندان و قدرتمندان بیش از سایرین ترس دارند، چرا که تحمل بیماری و مرگ برایشان خیلی سخت‌تر است برای آن‌ها، چرا که پول و قدرتشان به یاری آن‌ها نمی‌آید.

ما دلتنگ همدلی‌های این ایام می‌شویم؛ اجاره نگرفتن صاحبان املاک از مستاجر‌های خود، عزم راسخ در جهت تولید ماسک با چرخ خیاطی‌های خانگی و کارگاه‌های کوچک، ایستگاه صلواتی‌هایی که به توزیع ماسک و ژل و اقلام بهداشتی می‌پردازند، عدم دریافت هزینه از مبتلایان به کرونا، عدم دریافت قسط‌های وام‌های بانکی و خیلی کار‌های همدلانه و جهادی این ایام.

ما دلتنگ مقایسه آمار مبتلایان سایر کشور‌ها با کشور خودمان می‌شویم که در عین توسعه‌یافتگی و اقتصاد قدرتمند و تحریم نبودن، در تولید ماسک و دستمال توالت ماند‌ه‌اند و همه ما خود را مقلد آن‌ها می‌دانستیم مدت‌ها، اما به موجب این ویروس دانستیم آن‌قدر‌ها هم توسعه‌یافتگی و قدرت اقتصادی در زمان بحران به‌کارشان نمی‌آید.

کرونا به ما خیلی چیز‌ها آموخت و در عین تهدید بودن فرصتی بود برای تغییر؛ تغییری در جهت بهتر شدن و قدرتمند شدن.

امید است به‌زودی بساط این ویروس همه‌گیر از همه جهان برچیده شود و همگان به آرامش و آسایش بازگردیم.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کرونا جهان پس از کرونا سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۱۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آینده جهان از شب عملیات وعده صادق تغییر کرد

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: آینده جهان از شب عملیات وعده صادق تغییر کرد و مسیر جدیدی پیش روی جهان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، سردار غلامرضا سلیمانی امروز در همایش همپای طوفان، اظهار داشت: مردم غزه امروز با الگوگیری از شهیدان حجازی و زاهدی و ...، این مجاهدت‌ها را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه 65 قتل عام گسترده در فلسطین و غزه اتفاق افتاده است، عنوان کرد: این نشان از رفتارهای وحشیانه رژیم کودک‌کش صهیونیستی است، اشغالگری و آدمکشی در کارنامه این رژیم ثبت شده است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی، موج جدیدی در جبهه مقاومت و سرزمین‌های اشغالی بوجود آمد، مطرح کرد: امروزه جبهه مقاومت یک قدرت مجهز در مقابل اشغالگران است و از یمن تا لبنان و سوریه و عراق و ...، آماده رویارویی با استکبار جهانی را دارند.

سلیمانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است، گفت: در طول پس از انقلاب اسلامی، ملت ایران اسلامی به قدرت الهی دست پیدا کرده که از برنامه‌ریزی دقیق و تحول آفرین برخوردار است.

وی با بیان اینکه آینده جهان از شب عملیات وعده صادق تغییر کرد و مسیر جدیدی پیش روی جهان است، افزود: طوفان‌الاقصی یک شکست غیرقابل ترمیم برای رژیم صهیونسیتی به فرموده مقام معظم رهبری بود، عملیات وعده صادق روند خروج ساکنان سرزمین‌های اشغالی را در مرحله جدیدی قرار داد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه به اذعان دوست و دشمن، رژیم صهیونیستی شکست خورده و نمی‌تواند به موقعیت قبلی خود برگردد، مطرح کرد: حتی با غوغای رسانه‌ای نمی‌توانند، دستاوردهای عظیم عملیات وعده صادق را کوچک نشان دهند. پیامدهای راهبردی این عملیات در آینده نزدیکی مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • میل مضر تکیه‌زدن بر رأس هرم
  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست
  • پای صحبت‌های ژوزه مورینیو: آن شادی در اولدترافورد زندگی من را تغییر داد
  • آینده جهان از شب عملیات وعده صادق تغییر کرد
  • تغییر سبک زندگی یکی از مهمترین عوامل کاهش موالید در کشور 
  • باخت‌های پیاپی مقابل رئال مادرید، هواداران بارسلونا را دلتنگ پپ گواردیولا کرد! / عکس
  • نخستین تمدن‌ها و سرانجام هستی
  • در دل فراوانی زندگی می‌کنیم اما گرسنه‌ایم!
  • نگاهی بر سیر تاریخی شغل و زنان در جامعه
  • تغییر سبک زندگی راه برون رفت از شیوع سرطان