Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@09:13:18 GMT

جگر خام نخورید

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۱۱۹۵

جگر خام نخورید

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مصرف جگر به صورت نیم‌پخته یا خام رایج‌ترین راه ابتلای انسان به بیماری‌های عفونی است،

برخی از افراد ممکن است بنا به علاقه یا اعتقاد نادرست، به مصرف جگر خام بپردازند. از سوی دیگر در برخی از مناطق ایران، خوردن خام یا کم‌پخته جگر دام‌ها توسط زنان بارداری که معتقدند خوردن آن برای رشد جنین مناسب است رواج دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در مواردی مشاهده شده است که بیماران مبتلا به کم خونی مزمن، جگر را به صورت خام مصرف می‌کنند که این امر خطری برای انتقال آلودگی محسوب می‌شود.

مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:خوردن جگر خام و اعتقاد مردم مبنی بر درمان کم خونی و اصلاح بیماری‌های خونی مورد تایید نیست و استفاده از گوشت و جگر خام می‌تواند مخاطرات جدی به همراه داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: یکی از مهمترین خطراتی که با مصرف جگر خام ما را تهدید می‌کند مبتلا شدن به بیماری تب کنگو است که به طور شدید جزء بیماری‌های واگیر دار محسوب می‌شود.

او  افزود: افرادی که جگر خام مصرف می‌کنند در دستگاه گوارشی دچار مشکلات جدی مانند بیماری سیاه زخم خواهند شد. همچنین درپی مصرف جگر خام، بیماری‌های انگلی در کبد افراد را مشاهده می‌کنیم.

متخصص بیماری‌های عفونی مطرح کرد: دانستن این موضوع برای تمام افراد لازم است که مصرف جگر خام تاثیر مثبتی در بهبود بیماری کم خونی ندارد و مصرف کنندگان را در معرض بیماری‌های شدید عفونی قرار می‌دهد. همچنین مصرف جگر خام و خون سازی در بدن هیچ مبنای علمی ندارد و مورد تایید نیست.

این مواردی که توسط متخصص عفونی بیان شد و توصیه‌های شدید مبنی بر استفاده نکردن از جگر خام در روز‌های عمومی است و چنین خطرات و بیماری‌های عفونی را در پی دارد، اما حالا که با اپیدمی ویروس کرونا مواجه هستیم، خطرات مصرف جگر خام و هر ماده خام دیگر به مراتب بیشتر است و عادت‌های قبلی و نادرست مبنی بر استفاده از جگر خام برای خونسازی را کنار بگذارید.

در این میان، برخی بی توجه به آلودگی‌ها و بیماری‌هایی که ممکن است از طریق این فرآورده‌ها منتقل شود، اقدام به مصرف آن می‌کنند. اما در مقابل، افرادی هم هستند که موشکافانه ظاهر جگر، محل عرضه، نوع طبخ و بهداشت ظروف را بررسی کرده و کمتر این غذا را خارج از خانه تهیه می‌کنند.

همچنین متخصصان تغذیه معتقدند در دوره اپیدمی ویروس کرونا از مصرف غذاهای خام و نیمه آماده کاملا پرهیز کنید و به سلامت غذایی خود توجه ویژه داشته باشید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا مواد خام بیماری های عفونی مصرف جگر خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۱۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰۰ مورد آبیاری غیرمتعارف با آب فاضلاب در استان گزارش شد

به گزارش خبرنگار مهر، اسلام جاودان خرد ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: آبیاری مزارع با آب فاضلاب تصفیه نشده عامل بروز انواع بیماری‌های انگلی، روده‌ای و سرطان‌ها است.

وی بیان داشت: زمانی که این فاضلاب بر روی زمین رها شود، به‌طور یقین به سمت آب‌های زیرزمینی و رودخانه‌ها حرکت کرده و این آب‌ها را آلوده می‌کند، بنابراین آلودگی منابع آب اولین اثر منفی این چرخه است.

جاودان خرد اظهار داشت: فاضلاب‌های خام و آلاینده محیط زیست مولد انواع بیماری‌های مزمن و خطرناک برای انسان هستند و آبیاری‌های غیرمتعارف با استفاده از آب فاضلاب انجام و این امر افزون بر آلودگی زمین منجر به تهدید سلامت مصرف کنندگان نیز می‌شود.

وی افزود: همچنین استفاده بی رویه از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی مشکل ساز شده و ضرورت دارد برای مدیریت آن برنامه ریزی اصولی انجام شود و برای بهبود حال زمین، استفاده از ظروف یکبار مصرف به صورت روزانه باید از زندگی مردم حذف شود.

کد خبر 6086528

دیگر خبرها

  • برای حفظ سلامتی روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم؟
  • کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • انواع شیرخشک در تمام داروخانه‌های قم موجود است
  • ۸۰۰ مورد آبیاری غیرمتعارف با آب فاضلاب در استان گزارش شد
  • قارچ خودرو نخورید
  • این ۷ دسته دارو را بی‌رویه نخورید | داروخانه‌ها شبیه سوپرمارکت‌ها عمل می‌کنند
  • زالو درمانی؛ خوب یا بد؟