Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این مسأله به خوبی در دیدگاه جدید طرف ملی نشان داده می‌شود که از لحاظ زمانبندی با توجه به دستاورد‌های گسترده نظامی ارتش و نیرو‌های مردمی یمن در میدان نبرد در زمانی که در جایگاه قدرت قراردارد و نه ضعف این طرح را ارائه می‌دهد.

العالم-تحلیل روز

این دیدگاه ملی گرایانه برخاسته از رویکرد صلح طلبانه نیرو‌های سیاسی در صنعا و در پاسخ به دعوت آنتونیو گوترش، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن درخصوص اعلام آتش بس جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا در یمن صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایه‌های این دیدگاه ملی گرایانه بر اساس موارد زیر بنا نهاده شده است:

برقراری آتش بس کامل در جنگ یمن
آتش بس در تمام جبهه‌ها
پایان دادن به حضور خارجی در تمام مناطق یمن
پایان دادن به حضور نظامیان یمنی در عربستان
پایان محاصره دریایی، زمینی و هوایی
اتخاذ تدابیری جهت بهبود وضعیت انسانی و اقتصادی در یمن
اجرایی شدن اقداماتی در راستای اطمینان سازی و بازسازی و جبران مافات
آغاز روند سیاسی با نظارت سازمان ملل ضمن تضمین سلامت، وحدت و استقلال یمن بر اساس گفتگوی سیاسی در چارچوب مرحله انتقالی جدید

این طرح اولین بار نیست که ارائه می‌شود و در واقع در امتداد طرح‌های دیگری است که صنعا پیشتر اعلام داشته است و همین امر نشان دهنده آن است که صنعا به خوبی مسئولیت خود را حس می‌کند و پایبند صلح و توقف خونریزی و جنگ است، اما مسئله‌ای که اینبار طرح صلح صنعا را متمایز می‌کند، همه جانبه بودن آن و وجود بند‌های متعدد و ارائه پیشنهادات در همه عرصه‌های سیاسی، انسانی و نظامی و به تبع آن ارائه راهکارجهت اجرایی کردن این بندهاست.

طرح صنعا در واقع توپ را به زمین عربستان پرتاب کرده است، عربستانی که بار‌ها به ایجاد موانع در مسیر تمامی تلاش‌های پیشین در زمینه تحقق صلح در یمن و به شکست کشاندن تمام طرح‌های پیشین متهم شده است از جمله توافق سوئد که گروه‌های یمنی امید زیادی به آن جهت پایان بخشیدن به جنگ و خونریزی ۵ ساله داشتند.

با توجه به این طرح و تحولات پیشین می‌توان از ویژگی‌ها و علایم مثبت در مورد احتمال توقف جنگ و رفع محاصره به ویژه در سایه فشار‌های بین المللی جهت توقف اقدامات نظامی و تمرکز بر مقابله با ویروس کرونا سخن بگوییم، در واقع پس از شکست‌های پی درپی ائتلاف سعودی ضد یمن در عرصه نظامی و سیاسی و ناکامی در رسیدن به اهدافش، این ائتلاف با دستاویز قرار دادن بحران شیوع کرونا و با تکیه بر آن، آتش بس قابل تمدید دو هفته‌ای اعلام کرد ه و مدعی شد: "اعلام آتش بس با هدف فراهم کردن شرایط مناسب جهت دستیابی به توقف کامل جنگ و برقراری آتش بس در یمن صورت گرفت"

از سوی دیگر، ناظران معتقدند که نمی‌توان امید زیادی به اعلام آتش بس از سوی ائتلاف سعودی داشت و این آتش بس زمان زیادی برقرار نمی‌ماند چرا که عربستان بار‌ها از توقف عملیات نظامی سخن گفته است، اما در عین حال حملات ائتلاف علیه یمن ادامه داشته است و همین مساله مقامات صنعا را بر آن داشت که از لحظات اول اعلام آتش بس در یمن از سوی ائتلاف سعودی درخصوص جدیت عربستان اظهار شک کنند و این اقدام را از سوی عربستان تنها یک اقدام نمایشی توصیف و اعلام کنند که ادامه محاصره به معنای ادامه جنگ است.

تفسیر‌های متعددی درخصوص اعلام آتش بس در یمن از سوی عربستان ارائه شده است، برخی معتقدند تغییر موازنه قوا به نفع صنعا در ماه‌های اخیر، ائتلاف سعودی را درخصوص آزادسازی دیگر استان‌ها پس از مأرب نگران کرده است و به همین روی تحت یک پوشش انسانی (مقابله با شیوع کرونا) آتش بس اعلام کرده است و این در حالی است که تجاوز ائتلاف سعودی به یمن طی ۵ سال گذشته فجیع‌ترین فاجعه انسانی را در عصر حاضر در یمن به وجود آورده است، برخی نیز معتقدند تلاش‌های امارات و عربستان جهت انتقال و شیوع کرونا در یمن از طرق متعدد، خود نشانه آشکاری است بر میزان انسان دوستی ائتلاف سعودی.

در سایه این تحولات، به نظر می‌رسد که زود است درخصوص توقف تجاوزات ائتلاف ضد یمن سخن بگوییم چنانکه این طرح خالی از هربندی است که متضمن جدیت در اتخاذ راهکار همه جانبه باشد، اما امید این وجود دارد که فشار‌های بین المللی درخصوص لزوم آتش بس و توقف محاصره در یمن ادامه داشته و بر روی مسئله مقابله با کرونا آن هم در کشوری که طی ۵ سال جنگ از بحران‌های انسانی عدیده‌ای رنج می‌برد، تمرکز شود.

منبع: علی الذهب - العالم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بن سلمان عربستان سعودی یمن ائتلاف سعودی اعلام آتش بس آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۱۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد؛ زمان توقف چرخه خونین انتقام‌جویی فرا رسیده

آفتاب‌‌نیوز :

دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی در نشست شورای امنیت برای بررسی اعظای حق عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل گفت: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد و تنها یک اشتباه لازم است تا به یک درگیری گسترده‌تر و ویرانگر تبدیل شود.

به گزارش الجزیره، آنتونیو گوترش در این نشست که وزیران امور خارجه چند کشور از جمله ایران و اردن در آن حضور داشتند، افزود: زمان آن فرا رسیده است که به این چرخه خونین انتقام‌جویی پایان دهیم. پایان دادن به خصومت‌ها در غزه تنش‌های گسترده در خاورمیانه را خنثی می‌کند. عملیات نظامی اسرائیل در غزه که ۷ ماه است ادامه دارد، جهنمی شعله‌ور را بر جای گذاشته است.

وی ادامه داد: یونیسف از کشته شدن ۱۳۹۰۰ کودک فلسطینی در حملات هولناک و کورکورانه در نوار غزه خبر داده است. این در حالی است که محدودیت‌های ایجاد شده از سوی اسرائیل ارائه خدمات و کمک به نیازمندان در نوار غزه را پیچیده کرده است. اسرائیل اخیرا بیش از ۴۰ درصد از درخواست‌های سازمان ملل را برای ارسال کمک به نوار غزه رد کرده است. بیش از دو میلیون فلسطینی در نوار غزه در آستانه قحطی قرار دارند و هرگونه عملیات نظامی در رفح فاجعه انسانی را تشدید خواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: امدادگران به طرز وحشتناکی در نوار غزه کشته می‌شوند و من خواستار تحقیق درباره این رویداد‌ها هستم. تیم‌های بشردوستانه به تنهایی نمی‌توانند به بحران در نوار غزه رسیدگی کنند. یک رویکرد جامع برای آرامش باید اتخاذ شود که شامل کرانه باختری اشغالی باشد.

گوترش خاطرنشان کرد: سال گذشته بالاترین میزان حملات شهرک نشینان به فلسطینیان در کرانه باختری اتفاق افتاد. من از اسرائیل می‌خواهم که به این سطح بی سابقه خشونت توسط شهرک نشینان علیه فلسطینیان پایان دهد. اسرائیل و جامعه بین المللی باید محیطی را برای ایجاد یک دولت فلسطینی که قادر به عملکرد کارآمد باشد، فراهم کنند.

دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که جامعه بین المللی باید برای جلوگیری از هر گونه اقدامی که می‌تواند کل خاورمیانه را به سوی پرتگاه سوق دهد و عواقب ویرانگری برای غیرنظامیان داشته باشد، تلاش کند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد؛ زمان توقف چرخه خونین انتقام‌جویی فرا رسیده
  • گوترش: زمان توقف چرخه خونین انتقام‌جویی فرا رسیده است
  • حکیم: ایران قدرت خود را به جهانیان ثابت کرد
  • بهترین راه توقف تنش در منطقه، پایان دادن به جنگ در غزه است
  • حکیم: ایران قدرت خود به جهانیان را ثابت کرد
  • سید عمار حکیم: هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • حکیم: ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی قدرت خود را ثابت کرد
  • توماری با ۷۰ هزار امضا برای توقف صادرات سلاح انگلیسی به رژیم صهیونیستی
  • گفتگوی بایدن و السودانی درباره پایان دادن به ماموریت نیرو‌های ائتلاف در عراق