Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@23:57:17 GMT

جگر خام نخورید

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۱۵۸۲

جگر خام نخورید

باشگاه خبرنگاران جوان: مصرف جگر به صورت نیم‌پخته یا خام رایج‌ترین راه ابتلای انسان به بیماری‌های عفونی است،

برخی از افراد ممکن است بنا به علاقه یا اعتقاد نادرست، به مصرف جگر خام بپردازند. از سوی دیگر در برخی از مناطق ایران، خوردن خام یا کم‌پخته جگر دام‌ها توسط زنان بارداری که معتقدند خوردن آن برای رشد جنین مناسب است رواج دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در مواردی مشاهده شده است که بیماران مبتلا به کم خونی مزمن، جگر را به صورت خام مصرف می‌کنند که این امر خطری برای انتقال آلودگی محسوب می‌شود.

مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:خوردن جگر خام و اعتقاد مردم مبنی بر درمان کم خونی و اصلاح بیماری‌های خونی مورد تایید نیست و استفاده از گوشت و جگر خام می‌تواند مخاطرات جدی به همراه داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: یکی از مهمترین خطراتی که با مصرف جگر خام ما را تهدید می‌کند مبتلا شدن به بیماری تب کنگو است که به طور شدید جزء بیماری‌های واگیر دار محسوب می‌شود.

او افزود: افرادی که جگر خام مصرف می‌کنند در دستگاه گوارشی دچار مشکلات جدی مانند بیماری سیاه زخم خواهند شد. همچنین درپی مصرف جگر خام، بیماری‌های انگلی در کبد افراد را مشاهده می‌کنیم.

متخصص بیماری‌های عفونی مطرح کرد: دانستن این موضوع برای تمام افراد لازم است که مصرف جگر خام تاثیر مثبتی در بهبود بیماری کم خونی ندارد و مصرف کنندگان را در معرض بیماری‌های شدید عفونی قرار می‌دهد. همچنین مصرف جگر خام و خون سازی در بدن هیچ مبنای علمی ندارد و مورد تایید نیست.

این مواردی که توسط متخصص عفونی بیان شد و توصیه‌های شدید مبنی بر استفاده نکردن از جگر خام در روز‌های عمومی است و چنین خطرات و بیماری‌های عفونی را در پی دارد، اما حالا که با اپیدمی ویروس کرونا مواجه هستیم، خطرات مصرف جگر خام و هر ماده خام دیگر به مراتب بیشتر است و عادت‌های قبلی و نادرست مبنی بر استفاده از جگر خام برای خونسازی را کنار بگذارید.

در این میان، برخی بی توجه به آلودگی‌ها و بیماری‌هایی که ممکن است از طریق این فرآورده‌ها منتقل شود، اقدام به مصرف آن می‌کنند. اما در مقابل، افرادی هم هستند که موشکافانه ظاهر جگر، محل عرضه، نوع طبخ و بهداشت ظروف را بررسی کرده و کمتر این غذا را خارج از خانه تهیه می‌کنند.

همچنین متخصصان تغذیه معتقدند در دوره اپیدمی ویروس کرونا از مصرف غذاهای خام و نیمه آماده کاملا پرهیز کنید و به سلامت غذایی خود توجه ویژه داشته باشید.

منبع: فردا

کلیدواژه: جگر جگر خام بیماری بیماری های عفونی مصرف جگر خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۱۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟

    به گزارش تابناک، مطالعات جدید نشان داده است که مصرف دو عدد تخم مرغ برای سلامتی مفید است.   همشهری آنلاین در گزارشی به نقل از یورونیوز نوشت: تخم‌مرغ که در بسیاری از یخچال‌های خانگی جز اصلی تغذیه روزانه محسوب می‌شود، چیزی فراتر از یک گزینه همه‌کاره و خوشمزه است. تحقیقات اخیر دلایل متعددی را برای گنجاندن دو تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه نشان می‌دهد.   تخم مرغ بسیار فراتر از یک غذا است و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. تحقیقات دانشمندان از مزایای مصرف روزانه دو تخم‌مرغ می‌گوید.   سلامت چشم   تخم مرغ حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند لوتئین و زآگزانتین است که برای حفظ سلامت چشم بسیار حیاتی هستند. این آنتی اکسیدان‌ها در ماکولا، بخشی از چشم که مسئول بینایی مرکزی است، متمرکز شده‌اند.   دانشمندان در تحقیقی که در یک مجله علمی آمریکایی به نام «بایگانی‌های چشم‌پزشکی» منتشر شد، مقدار مناسب تخم مرغ مورد نیاز برای محافظت از چشمان را بررسی کردند.   در این مطالعه بررسی شد که آیا مصرف تخم مرغ کافی می تواند از بیماری «تباهی لکه‌زرد» که منجر به کوری یا انحطاط چشم می‌شود، جلوگیری کند.   در نهایت این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به این عارضه در بین افرادی که به مدت دو سال و به صورت روزانه دو عدد تخم مرغ مصرف می کردند، ۴۴ درصد کمتر است.   سوپرغذای تقویت‌کننده مغز   یکی از مزایای برجسته مصرف دو عدد تخم مرغ در روز، تاثیر مثبت آن بر سلامت مغز است. تخم مرغ منبعی غنی از کولین است که یک ماده مغذی حیاتی برای رشد و عملکرد مغز است.   در مطالعه ای که در مجله «عصب‌زیست‌شناسی یادگیری و حافظه» منتشر شد، شرکت کنندگانی که روزانه دو عدد تخم مرغ در طول چهار هفته خوردند، بهبود قابل توجهی در سطح حافظه و تمرکزخود نشان دادند.   مدیریت طبیعی وزن   تخم مرغ همچنین منبع بسیار خوبی از پروتئین‌های با کیفیت بالا و چربی‌های سالم است.   مطالعات نشان می دهد که شروع روز با تخم مرغ می تواند منجر به مصرف کالری کمتر در طول روز در مقایسه با جایگزین‌های غنی از کربوهیدرات مانند غلات صبحانه شود. این موضوع می تواند یک استراتژی مفید برای کسانی باشد که به دنبال مدیریت موثر وزن خود هستند.   روزی چند عدد تخم‌مرغ می‌توان خورد؟ متخصصان تغذیه پاسخ می‌دهند   علاوه بر این، تخم مرغ حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها کمک می‌کند. بنابراین بهتر است که در هر صبحانه جا را برای خوردن دو تخم مرغ باز کنید تا بهتر ببینید و بهتر فکر کنید و از چاقی و بیماری‌ها در امان بمانید.

دیگر خبرها

  • مواظب این موجود خطرناک باشید
  • این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • مواظب این موجود خطرناک باشید!
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • هپاتیت و مننژیت در حال شیوع در میان فلسطینیان است
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • قارچ خودرو نخورید