Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-29@06:11:19 GMT

۳ نکته کلیدی درباره جمع آوری معتادان متجاهر در اوج کرونا

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۳۰۷۵

۳ نکته کلیدی درباره جمع آوری معتادان متجاهر در اوج کرونا

عضو هیئت مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران درباره جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در شرایط کرونایی، نکات جدی و کلیدی را تشریح کرد. ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۳ اجتماعی تهران نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ اخیراً کلیپ چند دقیقه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که حضور پرشمار معتادان بی خانمان در محله شوش تهران را نشان می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران جزو نخستین کسانی بود که به این کلیپ واکنش نشان داد و اینگونه در فضای مجازی موضع خود را اعلام کرد "زحمات چند ساله نیروی انتظامی با تعطیلی مراکز نگهداری معتادان نقش بر آب شد، بیش از پیش نگران همکارانم در مواجهه با این افراد هستم".

آنگونه که در اخبار مطرح شده است طی جلساتی که بین دستگاه‌های متولی برگزار شده به احتمال قوی پس از تدوین پروتکل‌های بهداشتی خاص از سوی وزارت بهداشت، فرایند جمع آوری معتادان متجاهر مجدد آغاز خواهد شد؛ در همین زمینه امکان سنجی این اقدام را با بیان برخی جزئیات بیان می‌کنیم.

به طور کلی فرایند نگهداری معتادان متجاهر از 3 مرحله اصلی (از مرحله ترخیص صرف نظر شده است چراکه خود شرح مفصلی دارد) تشکیل می‌شود که به تفکیک چالش‌های هر مرحله از نظر خطر ابتلا شیوع ویروس کرونا برشمرده شده است.

الف) دستگیری: این فرایند توسط نیروی انتظامی انجام می‌شود. با فرض اینکه ماموران نیروی انتظامی مجهز به وسایل و لوازم بهداشتی باشند، معتادان دستگیر و باید به مکانی برای غربالگری انتقال داده شوند. نحوه انتقال به چه شکلی خواهد بود؟ آیا مانند سابق با ون یا اتوبوس خواهد بود؟ اگر اینطور باشد رعایت حفظ فاصله فیزیکی که پروتکل‌های بهداشتی جهانی و ستاد ملی بر آن تأکید مکرر دارند به چه نحوی رعایت خواهد شد؟ شواهد موجود نشان می‌دهد شدت واگیردار بودن ویروس کرونا به شدت بالا و در عین حال هر فرد مبتلا می‌تواند به حداقل 2.2 نفر دیگر ویروس را منتقل کند بنابراین فرایند دستگیری بسیار پیچیده و حساس است.

ب) غربالگری: در حالت عادی و قبل از شیوع ویروس کرونا، معتادان پس از دستگیری به صورت گروهی به محل غربالگری منتقل می‌شدند و در این مرحله از نظر اعتیاد و موارد منع پذیرش طبق پروتکل (سن کمتر 18 یا بالای 60، بیماری های همراه و ...) مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند. باتوجه به شیوع کرونا، طبق اظهارات مسئولین مقرر شده به منظور ارزیابی ابتلا به کرونا، "مرکز میانی" برای قرنطینه کردن معتادان مشکوک به کرونا راه اندازی شود.

در این زمینه ذکر چند نکته ضروری است. نخست اینکه ظرفیت "مرکز میانی" چند نفر است و با چه استانداردهایی قرار است راه اندازی شود؟ همگی به خوبی می‌دانیم که شرایط قرنطینه کردن فرد مصرف کننده مواد با جمعیت عمومی بسیار متفاوت است. چراکه فرد مصرف کننده در حین قرنطینه شدن یا باید مواد مصرف کند که با سیاست‌های فعلی امکانش وجود ندارد و یا باید تحت درمان نگهدارنده قرار گیرد و شرایط خاص خودش را می‌طلبد. آیا این شرایط پیش بینی شده است؟

دومین مسئله، مصرف کنندگان موادی هستند که منع پذیرش دارند و دارای بیماری های همراه هستند و آنگونه که قبلاً مسئولان گفته‌اند تعدادشان در تهران بیش از یک هزار نفر است و در مراکز ماده 16 پذیرش نمی‌شوند؛

 چندماهی از اختلاف نظر وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی نگذشته است که درباره تعیین تکلیف این گروه مشاجره می‌کردند. آیا این مسئله اکنون حل شده است؟ یا به همان منوال سابق خواهد بود چراکه به باور نگارنده اتفاقاً این افراد گروه هدف اصلی هستند.

نکته بعدی این است که چنانچه در این مرحله آزمایش کرونای یکی از افراد، مثبت اعلام شود چه مرکز درمانی و بیمارستانی برای پذیرش این افراد تجهیز شده است که هم امکانات درمان کرونا و هم امکانات درمان اعتیاد را همزمان دارا باشد؟  آیا باید دوباره منتظر عاقبتی چون افراد دارای منع پذیرش برای این گروه باشیم؟ ضروری است که حتماً قبل از اجرای طرح بودجه مربوطه به دستگاه مسئول پرداخت شده باشد!

ج) نگهداری: طبق قانون، معتادان متجاهری که در مرحله غربالگری معیارهای ورود را برای مراکز درمان ماده 16دارا هستند حداقل 3 ماه (اخیراً به 6 ماه افزایش یافته است) باید در این مراکز نگهداری شوند. در این مراکز پزشک، مددکار اجتماعی، روانشناس، مددیار اعتیاد و خدمتگزار ارائه خدمات می‌کنند.

نکته‌ای که قابل تامل است ظرفیت و ایزوله بودن این مراکز است. چطور فاصله فیزیکی در این مراکز رعایت خواهد شد؟ اگر به هر طریقی یک نفر از این افراد به ویروس مبتلا شود چه ساز و کاری برای جلوگیری از انتقال به اجتماع چند ده نفری در برخی مراکز چند صدنفری مددجویان وجود دارد؟  آیا مراکز درمان اجباری (ماده 16) پیشرفته تر و با سیستم قرنطینه قوی تر از بیمارستان‌های مجهزی است که متاسفانه کادر درمانی آن‌ها شامل پزشکان  و پرستاران به کرونا مبتلا شدند و بعضاً در راه خدمت جانباخته ‌اند ؟ بعلاوه اخیراً شاهد اقدام هوشمندانه قوه قضائیه (که جای تقدیر دارد) درباره ترخیص بیش از 70 هزار نفر از زندانیان بوده‌ایم و ممکن است تعدادی هرچند کم از افرادی که در تور دستگیری ماده 16 گرفتار می‌شوند همان زندانیانی باشند که بخاطر شیوع کرونا و به دستور قوه قضائیه از زندان ترخیص شدند در اینصورت چه تدبیری اندیشیده شده است؟  آیا این رویکردها در مغایرت با یکدیگر نیستند؟

اخیراً سازمان جهانی سلامت (WHO) سندی برای ملاحظات روانی اجتماعی ویروس کووید19 منتشر کرد (این سند توسط انجمن مددکاران اجتماعی ایران ترجمه شده است) که در آن بر جلوگیری از انگ اجتماعی ناشی از کرونا و همدلی و همراهی با افراد مبتلا تأکید کرده است اما متأسفانه برخی دستگاه‌ها در تناقض با شعارهای خود "تهران شهری برای همه" به جای اقدامات کارآمد و موثر و انسان دوستانه، دیوار کوتاه تری از معتادان متجاهر پیدا نکردند و هنوز به کرونا مبتلا نشده، انگ جدیدی بر پیشانی آن‌ها الصاق کردند.

امیر مغنی باشی؛ عضو هیئت مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران

تصمیمات جدید برای جمع آوری معتادان متجاهر در پایتخت اعلام شدبهزیستی: معتادان با نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر از مراکز نگهداری ترخیص شدندتوضیح معاون دادستان تهران درباره علت رها شدن معتادان متجاهر

انتهای پیام/

R1491/P/S2,25,21/CT4 واژه های کاربردی مرتبط شهرداری تهران ویروس کرونا

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهرداری تهران ویروس کرونا معتاد متجاهر شهرداری تهران ویروس کرونا معتادان متجاهر ویروس کرونا جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۳۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ همت از مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌ها تسویه شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی اسلامی معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همکاران مراکز درمانی طرف قرارداد این سازمان در ماه مبارک رمضان و همچنین تجلیل از همراهی و همکاری آنان در زمینه ارائه خدمات سلامت به بیمه‌شدگان و بازنشستگان این سازمان، گفت: پس از آن‌که در روز‌های پایانی اسفند سال گذشته، موفق شدیم ۱۸۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد تأمین‌اجتماعی را تسویه کنیم، امروز نیز مجموعاً بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌های طرف‌قرارداد این سازمان در بخش غیردانشگاهی به حساب این مراکز واریز شد.

وی افزود: ۱۲ هزار میلیارد ریال از سهم این سازمان در مورد داروخانه‌های طرف قرارداد و ۶۶۹۰ میلیارد ریال از مطالبات مراکز غیردانشگاهی طرف قرارداد تسویه شد. همچنین ۲۶۰۰ میلیارد ریال نیز از مطالبات مراکز دیالیز و ۶۳۰ میلیارد ریال از مطالبات طرح پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران نیز پرداخت شد که سرجمع مبالغ پرداختی در این مرحله بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال است.

وی افزود: با تجهیز منابع صورت‌گرفته و بهبود شرایط ناترازی منابع و مصارف سازمان تأمین‌اجتماعی، تلاش داریم با استمرار اقدامات تحولی و بهبود فرایند تأمین منابع در سازمان، فاصله زمانی میان پرداختی‌ها به مراکز طرف قرارداد را در سال جاری کاهش دهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جمع آوری ۹۰ معتاد متجاهر در طرح امنیت محله محور در ری
  • دستگیری ۷۰ خرده فروش مواد مخدر در آذربایجان شرقی
  • تسویه ۲۱ هزار میلیارد ریال از مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌ها
  • اجرای طرح آرامش در شهر توسط پلیس شهرستان اردل
  • جمع‌آوری ۵۰۰معتاد متجاهر در طرح نوروزی در آذربایجان شرقی
  • تسویه بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال از مطالبات مراکز درمانی
  • ۲ همت از مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌ها تسویه شد
  • مواد غذایی تاریخ‌مصرف گذشته در «دیلم» جمع آوری شد
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر در اهواز