مسیر «خروج» ادامه مییابد؟/چالش عادت به مصرف رایگان در فضای مجازی
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۳۱۹۹
نوید محمودی تهیهکننده و کارگردان سینما که فیلم سینمایی «مردن در آب مطهر» را در نوبت اکران سینماها در سال ۹۹ دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره طرح عرضه فیلمهای سینمایی اکران نشده در فضای مجازی گفت: یکی از مهمترین اتفاقها برای تولیدکنندگان یک فیلم، دیدن آن توسط مخاطب است. همه جذابیت فیلم سینمایی این است که مخاطب آن را روی پرده سینما ببیند، اما زمانی که اتفاقاتی شبیه دورهای که ما در حال حاضر درگیر آن هستیم، رخ میدهد، اکران فیلمها در فضای مجازی هم میتواند روش خوبی برای دیده شدن فیلمها باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: از اواخر سال گذشته من نیز به فکر عرضه فیلم خود در فضای مجازی و شبکه نمایش خانگی بودم، چرا که یکی از راههای دیدن شدن فیلمها در شرایط فعلی میتواند فضای مجازی باشد. اما مساله مهمی که وجود دارد این است که با توجه به اینکه در ایران تا به حال این نوع از عرضه تجربه نشده بود و فیلم «خروج» ابراهیم حاتمیکیا اولین فیلمی است که تصمیم به این کار گرفته است، باید دید تا چه اندازه این عرضه میتواند بازگشت مالی مناسبی داشته باشد.
مخاطب و عادت مصرف رایگان در فضای مجازی
کارگردان فیلم سینمایی «مردن در آب مطهر» بیان کرد: مردم در ایران به این روش از فیلم دیدن عادت ندارند و عموما عادت کردهاند که هر چیزی را که میخواهند در فضای مجازی مصرف کنند، رایگان است و به همین دلیل هر فیلمی که میخواهند ببینند را در گوگل سرچ کرده و دانلود میکنند. حتی آثار از همین طریق در شبکههای ماهوارهای نیز نمایش داده میشود.
وی با بیان اینکه همه فیلمها سرمایهای پشت سرشان خوابیده است، توضیح داد: اگر سازمان سینمایی بتواند با مدیریت مناسب به گونهای این مساله را کنترل کند که فیلم در زمانی که در درگاههای اینترنتی قرار میگیرد، صاحب فیلم نگران دیده شدن غیرمجاز آن نباشد و فیلم از جایی دیگر سر در نیارود، حتما ظرفیت بسیار خوبی است.
محمودی گفت: سازمان سینمایی اعلام کرده است که از فیلمهایی که در فضای مجازی نمایش داده میشوند، تا ۲۰ درصد حق پخششان حمایت میشود. اما مساله این است تا زمانی که این طرح تبدیل به یک اتفاق فیزیکی نشود، یعنی تا زمانی که فیلم در چنین شرایطی اکران نشود و بازخوردهای آن مشخص نشود، نمیتوان پیشبینی درستی از شرایط اجرایی شدن آن داشت.
وی ادامه داد: در واقع این طرح یک اتفاق فرهنگی جدید است که ممکن است سودها و آسیبهایی را به همراه داشته باشد، امیدوارم که برای سینماگرها راهی با سود از همه جهت باشد، یعنی در چنین شرایطی صاحبان فیلم بدانند که اثر مورد نظر توسط مردم دیده شده و فروش مناسبی نیز داشته است.
تغییر شرایط محاسبه مبلغ رایت خانگی فیلمها
کارگردان فیلم «رفتن» بیان کرد: در ایران رایت شبکه نمایش خانگی تا پیش از این با فرمی که بهتازگی ارائه شده، کاملا متفاوت بود. پیش از این فیلمساز رایت خانگی خود را به یکی از شرکتهای مورد نظر ارائه میکرد و شرکت موردنظر نیز تعدادی سیدی از فیلم آماده و منتشر میکرد. در نهایت فیلم در اختیار VODها گذاشته میشد تا در فضای مجازی منتشر شود. رقم مالی این طرح پیش از این چندان قابل توجه نبود و گاهی فیلمساز تنها ۱۰ درصد از هزینه تولید فیلم را با این روش دریافت میکرد که رقم قابل توجهی نبود، اما با توجه به اینکه اکران فیلم در سینماها تمام شده و فروشی هم در گیشه داشته، این مبلغ منطقی به نظر میآمد.
وی تاکید کرد: روشی که در حال حاضر درباره آن صحبت میشود، این است که فیلمها در درگاههای اینترنتی قرار میگیرند و مردم برای دیدن این فیلمها در فضای مجازی پول پرداخت میکنند، اما مساله این است که تا پیش از این هر فرد برای دیدن فیلم موردنظر خود در سینما به تعداد بلیت میخرید، اما در شرایط فعلی انگار که یک بلیت برای کل خانواده خریداری میشود و ممکن است این مساله بخش مهمی از آورده مالی صاحب اثر را به خطر بیاندازد، از طرف دیگر چون هنوز این روش رخ نداده است همه با این طرح مساله دارند.
محمودی توضیح داد: به عنوان مثال نزدیک به ۳ میلیون نفر از فضای مجازی برای دیدن فیلمها استفاده میکنند حال اگر در اکران فیلمهای جدید ۲ میلیون نفر از این ۳ میلیون نفر این فیلمها را در فضای مجازی ببیند میتواند فیلم فروش خوبی داشته است.
وی تاکید کرد: هرچند که این روش لذت فیلم دیدن در سینما را از مخاطب میگیرد اما در شرایطی مانند شرایطی که در آن قرار داریم، سبب میشود لااقل فیلم به دست مخاطب برسد.
«خروج» بهترین گزینه برای پیشقدم شدن بود
این تهیهکننده سینما توضیح داد: باید دید که چه اتفاقی برای این نوع از اکران رخ میدهد البته خوشبختانه برای اولینبار یک فیلم آن هم «خروج» که تولید سازمان سینمایی اوج است، در این راستا پیش قدم شده است، در اصل سازمان اوج در راستای فعالیتهای فرهنگی که دارد پول هزینه کرده و بازگشت سرمایه برای آن چندان مهم نیست و میتواند تست خوبی برای این روش باشد.
وی تاکید کرد: معتقدم سازمان سینمایی اوج تصمیم مناسبی برای ارائه خروج در فضای مجازی گرفته است و این اثر اولین فیلمی خواهد بود که اکران اینترنتی را تجربه کند تا برمبنای آن برنامهریزی مناسبی صورت بگیرد.
محمودی در پایان گفت: در حال حاضر فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» را در شبکه نمایش خانگی ارائه کردهایم و به احتمال بسیار زیاد برای عرضه «مردن در آب مطهر» که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، نیز با روش اکران اینترنتی اقدام میکنیم.
کد خبر 4895519 نیوشا روزبانمنبع: مهر
کلیدواژه: فیلم سینمایی نوید محمودی اکران اینترنتی ویروس کرونا تئاتر ایران درگذشت چهره ها رادیو نمایش موسیقی ایرانی رادیو فیلم کوتاه سریال پایتخت سازمان صداوسیما فیلم سینمایی فیلم تئاتر برنامه رادیویی هنرمندان تئاتر سازمان سینمایی فضای مجازی فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۳۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«پرویز خان» راهی اکران آنلاین شد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم سینمایی «پرویز خان» به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی عطا پناهی از جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۸ صبح در بخش سینما آنلاین فیلم نت اکران خواهد شد.
«پرویزخان» از ۲۳ اسفند ماه در سینماهای سراسر کشور اکران خود را آغاز کرده بود.
این فیلم سینمایی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر موفق به نامزدی در ۹ رشته شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول، سیمرغ بلورین بهترین تدوین و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.
سعید پورصمیمی، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر، علی باقری، المیرا دهقانی، خسرو احمدی، مهدی قربانی، یاسین مسعودی، محمد صادق ملک، نیما نادری، روزبه رئوفی، یدالله شادمانی، مهدی فریضه، منوچهر علیپور، امیر دانشجو، سید ابوالفضل موسوی، نصیر ساکی، امیرمهدی کوشکی، علی فرحناک، اسکندر کوتی و مریم سعادت بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
فیلم سینمایی «پرویزخان» که محصول سازمان هنری رسانهای اوج با حمایت وزارت ورزش و جوانان است، درباره پرویز دهداری یکی از متفاوتترین مربیان بزرگ تیم ملی فوتبال ایران است.
عوامل فیلم سینمایی «پرویز خان» عبارتند از مدیر فیلمبرداری: وحید ابراهیمی، مدیر صدابرداری: میثم یاردیلو، طراح صحنه: محسن خدابخشی، طراح لباس: آزاده قوام، طراح چهره پردازی: امید گلزاده، تدوین: حسن حسندوست، طراح جلوههای بصری: سید هادی اسلامی، مدیر تولید: رضا زنجانیان، طراحی و ترکیب صدا: حسین قورچیان، آهنگساز: بامداد افشار، اصلاح رنگ ونور: فربد جلالی، دستیار اول کارگردان: علی غیاثوند، مدیر تدارکات: امیر مرایی، برنامهریز: سحر زرندی، عکاس: حبیب مجیدی، روابط عمومی: علی سلمان زاده، مجری طرح: استودیو بادبان.
کد خبر 6086623 آروین موذن زاده