Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@14:42:09 GMT

وکیل گرفتن در دعاوی خانوادگی چقدر هزینه دارد

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۳۷۲۰

وکیل گرفتن در دعاوی خانوادگی چقدر هزینه دارد

به گزارش خبرنگار مهر، در اجرای ماده ۱۹ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ و ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۹ و به پیشنهاد کانون وکلای دادگستری مرکز و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه "آئین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری" بالاخره چند روز پیش از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این آئین نامه قرارداد حق‌الوکاله بین وکیل و موکل معتبر است. در صورتی‌که قراردادی در خصوص حق‌الوکاله در بین نباشد، تعیین حق‌الوکاله در مورد وکیل و موکل، محکوم‌علیه، مالیات و سهم کانون، صندوق و سهم مرکز بر اساس این تعرفه خواهد بود. چنان‌چه میزان حق‌الوکاله در قرارداد کمتر از تعرفه موضوع این آئین‌نامه باشد، در مورد محکوم‌علیه مبلغ کمتر ملاک است. همچنین وکیل مکلف است در فرم وکالتنامه مبلغ حق‌الوکاله را درج کند و نباید از عباراتی مانند «طبق تعرفه» استفاده کند. در صورتی که حق‌الوکاله وجه نقد نباشد، وکیل موظف است ضمن درج اصل حق‌الوکاله، معادل ارزش ریالی آن را در وکالتنامه اظهار نماید. چنان‌چه در نتیجه توافق وکیل و موکل و حسب وکالتنامه، مبلغ حق‌الوکاله مازاد بر تعرفه تعیین شده باشد، دادگاه نسبت به محکوم‌علیه تا حداکثر میزان تعرفه موضوع این آئین‌نامه رأی خواهد داد؛ اما مبلغ علی الحساب دریافتی از موکل مبنای ابطال تمبر علی‌الحساب مالیاتی موضوع ماده ۱۰۳ قانون مالیات‌ها، سهم کانون، مرکز و صندوق می‌باشد.

یکی از بندها و مواد مهم این آئین نامه اختصاص به حق الوکاله دعاوی خانوادگی دارد به طوری که طبق تعرفه‌های جدید و برابر با ماده ۱۳ حق‌الوکاله امور حسبی، دعاوی خانوادگی و غیرمالی هم نرخ خودش را دارد به طوری که حق الوکاله و تعرفه مطلق دعاوی خانوادگی یا دعاوی مالی ناشی از زوجیت و هم چنین امور حسبی ۵۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان است.

دعاوی که خواسته آن‌ها مالی نیست یا تعیین بهای خواسته به موجب قانون لازم نیست: حداقل مبلغ چهار میلیون ریال و حداکثر مبلغ سیصد میلیون ریال تعیین شده است.

همچنین حق‌الوکاله رسیدگی به دعاوی کیفری هم نرخ خودش را دارد به طوری که جرایم داخل در صلاحیت رسیدگی دادگاه‌های کیفری یک، نظامی یک و دادگاه انقلاب:

جرایم مستوجب مجازات‌های سلب حیات، قطع عضو، حبس ابد یا حبس تعزیری درجه یک: حداقل مبلغ پنجاه میلیون ریال و حداکثر دو میلیارد ریال؛ جرایم مستوجب مجازات‌های تعزیری درجه ۲ و ۳: حداقل مبلغ سی میلیون ریال و حداکثر یک میلیارد ریال و دیگر جرایم: حداقل مبلغ ده میلیون ریال و حداکثر پانصد میلیون ریال است.

در رابطه با جرایم داخل در صلاحیت رسیدگی دادگاه‌های کیفری دو و نظامی دو و اطفال و نوجوانان حق الوکاله ها به شرح زیر تعیین شده است:

جرایم مستوجب مجازات‌های حدود، دیات و تعزیری درجه ۴ و ۵: حداقل مبلغ ده میلیون ریال و حداکثر پانصد میلیون ریال؛

جرایم مستوجب مجازات‌های تعزیری درجه ۶: حداقل مبلغ پنج میلیون ریال و حداکثر سیصد میلیون ریال؛

دیگر جرایم: حداقل مبلغ دو میلیون ریال و حداکثر دویست میلیون ریال.

کد خبر 4896664

منبع: مهر

کلیدواژه: وکالت طلاق دادگاه ویروس کرونا شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش نیروی انتظامی شیوع کرونا فاصله گذاری اجتماعی سیدابراهیم رئیسی شهر تهران قوه قضاییه آموزش مکمل روز طبیعت دستگیری سارق محسن هاشمی میلیون ریال و حداکثر دعاوی خانوادگی آئین نامه تعزیری درجه حداقل مبلغ حق الوکاله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۳۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۲۸ میلیارد ریالی خیران ممقانی در سال گذشته


به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی بیست و یکمین همایش خیران بخش ممقان برگزار شد.

کمک‌های مالی خیران، به مبلغ ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، توسط مرکز نیکوکاری امیرالمؤمنین بخش ممقان در امور خرید جهیزیه، مسکن، درمانی، معیشتی، آزادی زندانیان، اشتغال و امور فرهنگی و آموزشی نیازمندان و کار‌های عام المنفعه در سال گذشته هزینه شده است.

همچنین در این همایش، مبلغ یک میلیارد و شش صد میلیون ریال برای ستاد خیرین و مرکز نیکوکاری امیرالمومنین ممقان، کمک مالی جمع آوری شد.

دیگر خبرها

  • حق بیمه کارگران در سال ۱۴۰۳ مشخص شد
  • ۳۴۷ زندانی مالی استان اردبیل آزاد شدند
  • افزایش مبلغ جرایم رانندگی
  • مبلغ برخی جریمه های رانندگی تا ۵ برابر افزایش یافته است
  • تصویب حقوق حداکثر ۷۰ میلیون تومان برای مدیران دولتی | عکس
  • کمک ۲۸ میلیارد ریالی خیران ممقانی در سال گذشته
  • حداکثر حقوق مدیران دولتی تعیین شد
  • جدول مقایسه حداقل حقوق کارگران از سال 1388 تا 1403 و معادل آن به طلا؟+جدول
  • بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • واقعی شدن تعرفه پزشکی به نفع بیماران است | ارزان بودن خدمات درمانی باعث اضافه بار مراجعات بیماران شده است !