Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-28@13:10:35 GMT

رشد اقتصادی همسایگان ایران کاهش می‎یابد

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۳۸۷۶

رشد اقتصادی همسایگان ایران کاهش می‎یابد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بانک جهانی در گزارشی از کاهش رشد اقتصادی کشورهای حوزه قفقاز به دلیل شیوع کرونا خبر داد. این بانک پیش بینی خود از رشد اقتصادی گرجستان را در سال جاری به ۰.۱ درصد تقلیل داده است که قابل مقایسه به رشد پنج درصدی پیش بینی شده در گزارش قبلی نیست اما انتظار می رود با فروکش کردن کرونا، رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۱ به چهار درصد خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش گردشگری که نقش مهمی در اقتصاد گرجستان دارد بیشترین زیان را از کرونا متحمل خواهد شد و احتمالا رشد آن در سراسر سال منفی باقی خواهد ماند. بانک جهانی با استقبال از بسته حمایتی دولت که معادل دو درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است، خواهان افزایش اقدامات حمایتی دولت شده است. 

این بانک هم چنین رشد اقتصادی ارمنستان و آذربایجان را در سال جاری به ترتیب ۰.۱ درصد و ۰.۲ درصد پیش بینی کرده که به ترتیب پنج درصد و ۲.۱ درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده در گزارش قبلی این نهاد است. با این حال رشد اقتصادی ارمنستان و آذربایجان در سال ۲۰۲۱ با شتاب بیشتری همراه خواهد شد و به ترتیب به ۴.۵ رصد و ۲.۲ درصد خواهد رسید.  

بانک جهانی در گزارش جداگانه مشابه دیگری از کاهش رشد اقتصادی کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی به دلیل شیوع کرونا خبر داده است. این بانک پیش بینی کرده است متوسط رشد اقتصادی کشورهای حوزه اتحادیه اروپا در سال جاری به منفی ۲.۸ درصد برسد که این رقم ممکن است در سناریو بدبینانه تا منفی ۴.۴ درصد نیز ثبت شود. 

از سوی دیگر کاهش قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی به دلیل افت شدید تقاضا، فشار زیادی را به اقتصاد کشورهای آسیای میانه که وابستگی زیادی به صدور مواد اولیه دارند وارد خواهد کرد. بانک جهانی هشدار داده است که رشد اقتصادی کشورهای منطقه آسیای مرکزی ممکن است تا شش درصد کاهش پیدا کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کشورهای اروپایی رشد اقتصادی گرجستان گردشگری بانک جهانی کرونا ویروس اخبار کرونا رشد اقتصادی کشورهای بانک جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۳۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلای جهانی سر خم کرد

قیمت جهانی طلا امروز، پنجشنبه (۲۸ مارس) با افزایش بازده دلار و اوراق قرضه پس از اظهارنظرهای یک مقام فدرال رزرو در مورد کاهش نرخ بهره کاهش یافت، در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات اقتصادی بیشتری برای سرنخ‌های سیاست بودند.

به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۱۸۹ دلار و ۲۹ سنت رسید. هر اونس طلای آمریکا با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۱۸۸ دلار و ۳۰ سنت رسید.

کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو روز چهارشنبه گفت داده‌های ناامیدکننده تورم اخیر تأیید می‌کند که بانک مرکزی آمریکا از کاهش نرخ بهره کوتاه‌مدت اجتناب کرده است.

دلار آمریکا در برابر رقبای خود ۰.۱ درصد افزایش یافت و طلا را برای سایر دارندگان ارز گران‌تر کرد، در حالی که بازده اسکناس‌های ۱۰ ساله خزانه‌داری نیز افزایش یافت. سرمایه‌گذاران اکنون منتظر گزارش شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند که قرار است در روز جمعه اعلام شود تا فدرال‌رزرو چه زمانی شروع به کاهش نرخ بهره کند.

شاخص هزینه‌های مصرف شخصی در ماه فوریه ۰.۳ درصد افزایش یافت که باعث می‌شود سرعت سالانه ۲.۸ درصد حفظ شود. همچنین گزارش اولیه هفتگی ادعاهای بیکاری ایالات‌متحده مورد توجه سرمایه گذاران است که منتشر می‌شود.

بر اساس ابزار FedWatch گروه CME، معامله‌گران به احتمال ۶۲ درصد قیمت گذاری می‌کنند که فدرال رزرو در ماه ژوئن کاهش نرخ بهره را آغاز کند که از احتمال ۷۰ درصدی در روز چهارشنبه کمتر است. نرخ بهره پایین‌تر، هزینه فرصت نگهداری شمش را کاهش می‌دهد.

واردات طلای هند قرار است در ماه مارس بیش از ۹۰ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یابد تا به پایین‌ترین سطح از زمان همه‌گیری کووید برسد زیرا بانک‌ها پس از کاهش قیمت‌های بی‌سابقه بر تقاضا، واردات خود را کاهش دادند.

طبق گزارش رویترز، در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۴ درصد کاهش به ۲۴.۵۶ دلار رسید، پلاتین با ۰.۴ درصد افزایش به ۸۹۷ دلار و ۱۰ سنت رسید و پالادیوم ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۹۸۷ دلار و ۶۶ سنت رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی برنامه های جذب منابع و پرداخت تسهیلات و کاهش npl تا سطح ۳.۵ درصد
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت
  • طلای جهانی سر خم کرد
  • ادعای یک خبرنگار اقتصادی؛ استقلال را به بانک زیان‌ده دادند!
  • امیرعبداللهیان: سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی تحکیم روابط با همسایگان است
  • عامل تورم در سال ۱۴۰۲ چگونه مهار شد؟
  • ریزش قیمت طلا در راه است ؟
  • پیش‌بینی وضعیت تورم در کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۲۴ (+ اینفوگرافی)
  • نرخ رشد نقدینگی در پایان ۱۴۰۲ به ۲۵٫۶ درصد کاهش یافت
  • نرخ رشد نقدینگی در پایان ۱۴۰۲ به ۲۵.۶ درصد کاهش یافت