Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@10:33:34 GMT

دولت در قبال رعایت قرنطینه از مردم حمایت کند

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۴۴۰۶

دولت در قبال رعایت قرنطینه از مردم حمایت کند

با شیوع بیماری ویروس کرونا و دادن هشدارها شدید از سوی دولت و نهادهای مختلف مبنی بر ماندن بر خانه اما بخش بزرگی از جامعه نگران تعطیلی کسب و کار و فعالیت‌های روزانه خود بودند از طرفی دولت برای جبران این وضعیت اقدام به دادن وام‌های کمک معیشتی و توزیع بسته‌های حمایتی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز،  با شیوع تدریجی بیماری ویروس کرونا  در کشور، هشدارهای مختلفی از سوی دولت، نهادها‌ی اجتماعی، متولیان امر بهداشت و درمان و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. مبنی اینکه «ماندن در خانه» بهترین راه حل مقابله با این بیماری است داده شد  اما نگرانی‌های اقتصادی،  بخش بزرگی از اقشار جامعه  نتوانست مردم را نسبت به سلامتی خود حساس کند تا قرنطینه خانگی را برای تضمین سلامت خود  انتخاب کنند.

از طرفی تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و  فعالیت روزانه برخی افراد ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور زنگ خطر برخی آسیب‌ها را به صدا دربیاورد و بهداشت روانی جامعه را با مشکل روبرو کند.

البته دولت می‌توانست با تضمین‌های مالی و از طرف متقاعد کردن قشر کاسب در ماندن در خانه هم به سلامت بهداشت روانی جامعه و هم سلامت فردی کمک کند اما از آنجایی که سیستم مدیریتی دولت ماهی دادن را بر ماهیگری یاد دادن ارجحیت دارد بار دیگر دولت با توزیع بسته‌های حمایتی نه موفق به نگه داشتن مردم در خانه شد و نه توانست آنطور که انتظار می‌رود از رونق نیفتادن بازار جلوگیری کند.

برای بررسی تاثیرات ویروس کرونا از زوایای مختلف به سراغ احمد بخارایی رئیس گروه مسائل اجتماعی انجمن جامعه‌شناسی ایران و عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور تا این موضوع را به صورت دقیق موشکافی کنیم در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

خبرگزاری فارس: با وجود هشدارهایی که از سوی دولت، حاکمیت و بسیاری از نهادهای اجتماعی در خصوص عدم خروج از منزل فقط در مواقع ضروری و... اما برخی از شهروندان هنوز به سلامت خود حساس نشده اند!چه  کارها یا روشی باید به کار برد تا مردم را به سلامت خود و به خطرات ویروس حساس کنیم؟

احمد بخارایی: بهترین روش این است که اطلاعات موثق و درست راجع به تبعات کووید ۱۹ به اطلاع مردم رسانده شود، بهتر است دوربین‌ها در بیمارستان‌ها به چرخش درآیند و واقعیت دردناک کرونا در مقابل دیدگان مردم قرار گیرد.

 باید تبعات شیوع ویروس کرونا در آینه چشمان اعضای جامعه منعکس شود، موضوع دومی که مردم را به رعایت اصول مربوطه و شرایط قرنطینه تشویق می‌کند احساس برخورداری از امنیت نسبی است یعنی شهروندان باید احساس کنند که دولت و حاکمیت از آنها در مقابل رعایت قرنطینه حمایت می‌کند مانند بخشش مالیاتی یا پرداخت وامهای جبرانی یا کمک‌های معیشتی،  تمام این موارد مشروط به تقویت حس  اعتماد  نسبت به دولت است که همواره با بحران مواجه بوده است.

خبرگزاری فارس: برخی از گروه ها و اقشار زندگی آنها از طریق کارکرد روزانه می چرخد مثل، زباله گردها، کودکان کار، متکدیان، دست فروش ها و... که به دلیل تحرک زیاد می‌توانند عامل انتقال خطرناکی باشند اما تا کنون هیچ دستگاه یا نهادی رسما" از انها حمایت نکرده تا در این روزهای حساس بدون نیاز به کار  قرنطینه خانگی را برای خود انتخاب کنند!  دولت در اینجا چگونه باید نقش آفرینی کند.

احمد بخارایی: متاسفانه واقعیت موضوع این است که مقابله واقعی و فراگیر با شیوع ویروس کرونا هزینه‌بر است و دولتهایی که با مشکلات اقتصادی مواجهند ترجیح می‌دهند موضوع شیوع ویروس کرونا را به حاشیه برانند.

  دولت هم علاقمند نیست این موضوع برجسته شود و به اشکال مختلف تلاش می‌کند تا عادی سازی کند.

 طبیعی است اگر دولتها و مدیریت کلان در هر جامعه ای نسبت به تضمین امنیت اجتماعی و اقتصادی قشرهای آسیب‌پذیر مانند کسبه خرده پا، دوره‌گردها، کودکان کار و زنان سرپرست خانوار اقدام لازم را انجام ندهند نمی‌توان امید داشت در مواجهه با مسائلی مانند شیوع ویروس کرونا برخورد عقلانی داشته باشند.

 بنابراین به رغم هشدارها  باز هم قشرهایی احساس می‌کنند که مجبورند در خیابانها و مکانهای عمومی حاضر شوند، اینها مجبورند به «زنده بودن» بیندیشند اما «زندگی کردن» برای آنها در درجه دوم اهمیت است.

خبرگزاری فارس: در خوزستان 57 درصد آمار مددجویان مربوط به زنان سرپرست خانوار است بخش بزرگی از این قشر نیز کسب و کار کوچک برای اختیار کرده اند که پس از شیوع کرونا آن را از دست داده و خانه نشین شده‌اند  به نظر شما آسیب‌هایی که در آینده ممکن است متوجه این قشر شود چیست؟ 

احمد بخارایی: متاسفانه این قشر با مشکلات شدیدتری مواجه خواهند شد چون هم نیازمند کسب درآمد روزانه هستند و هم اینکه «زن» هستند.

 به طور کلی جوامعی که با اقتصاد شکننده و تک محصولی مواجه هستند در این گونه مسائل مانند مقابله با کرونا به شدت شکننده هستند و گاه احساس می‌کنند نه راه پس دارند و نه راه پیش! اقتصادی که متکی به فروش منابع زیر زمینی است و از صنعتی که در دنیا بتواند عرض اندام کند برخوردار نیست نمی‌تواند  اصول علمی را در مواجهه با کرونا اتخاذ کند.

در این میان وضعیت از گذشته وخیم‌تر می‌شود و این گونه دولت‌ها در چنین دورانهایی در معرض داوری جدی اعضای جامعه قرار می‌گیرند و چه بسا با بحران‌هایی نوین مواجه شوند، و گویی ویروس کرونا محکی برای کارامدی مدیریت های کلان در یک جامعه هم خواهد شد.

خبرگزاری فارس:  به نظر شما با توجه به آداب و رسوم و روابط عاطفی که در فرهنگ ما حاکم است رفتارهای اجتماعی جامعه‌ چقدر آمادگی رعایت فاصله اجتماعی را دارد؟ و یا چه راهکارهایی برای نهادینه کردن فاصله اجتماعی دارید؟

احمد بخارایی:  البته در فرهنگ ما دشوار است که افراد در قرنطینه کامل به سر برند اما یک ماه گذشته نشان داد که در میان قشرهایی که به طبقات متوسط یا مرفه جامعه تعلق دارند رعایت اصول درست، بیشتر رایج بوده است تا در میان قشرهای آسیب‌پذیر و نیازمند اجتماعی.

 ناگفته نماند که ویروس کرونا به همان میزان که دارای کارکردهای منفی بوده از کارکردهای مثبت هم برخوردار است مانند همین نزدیکی اعضای خانواده نسبت به یکدیگر یا شکل‌گیری نوعی «تفکر» نسبت به پیرامون در قالب رعایت اصول بهداشتی یا مطالعه پیرامون کرونا و در نهایت «فکر به مرگ» موضوع مهمی است که این انسان عجول و پرشتاب در زندگی‌های شهری به آن نیازمند است.

 اینکه انسان بیاموزد که در زندگی کوتاه، حرص و زیر پاگذاشتن دیگران برای ارتقاء خود قابل بازنگری است، موضوع بسیار مهمی است.

علاوه بر همه اینها ما یاد گرفتیم که با طبیعت، تعامل درست تری داشته باشیم و بیاموزیم که دست کاری بیشتر طبیعت می‌تواند عوارض جبران ناپذیر داشته باشد، ویروس کرونا به ما آموخت که اگر کره زمین را آگاهانه در نیابیم گاه «مجبور» خواهیم شد که چنین کنیم تا زمین هم نفس بکشد.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: زنان سلامت کودکان خودکشی شیوع ویروس کرونا خبرگزاری فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۴۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، آخوند «عبا محمدنژاد» از شهرستان گمیشان با نوشتن یادداشتی با عنوان «موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی» به جنایات وحشیانه صهیونیست ها و مواضع مختلف کشورهای اسلامی و به ویژه حمایت جمهوری اسلامی از مردم مظلوم فلسطین پرداخته است که متن کامل آن در ذیل می آید:
 
آیا نداهای مسلمین زجر کشیده ی غزه را در همین 6 ماه گذشته از رسانه های مختلف ماهواره ای و مجازی ندیده یا نشنیده اید که بیشتر از 33 هزار مسلمان در جلو چشم جهانیان و با حمایت کفار سکولار جهانی چون آمریکا و ناتو و بی خیالی حکومت های ترکیه، آل سعود، امارات، اردن، مصر و غیره توسط کفار صهیونیست قتل عام شده اند؟
 
حالا در برابر نظاره گر شدن اختیاری یا اجباری مسلمین متفرق سراسر دنیا، ایران به عنوان پرچمدار جبهه ای در برابرِ کفار سکولار و اشغالگر به رهبری آمریکا و ناتو و به صورت خاص در برابر حکومت اشغالگر صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی فلسطین قرار گرفته است، و در میان تمام حکام حاکم بر سرزمین های اسلامی، ایران با جرأت و شجاعت چند دهه است به صورت غیر مستقیم و از کانال متحدینش و هم اکنون به صورت مستقیم این جرثومه ی فساد را مورد هدف قرار داده و به این فرض عین عمل کند.
 
این منهج اهل سنت و جماعت در طول تاریخ بوده است: حمایت و پشتیبانی از هر مسلمانی علیه هر کافری؛
 
هیچ مسلمانی نیست که از این حمله بدش بیاید، تضعیف اسرائیل آرزوی هر مسلمانی است.
 
به صورت بسیار مشکوکی بعضی از اکانت های مجهول به صورت هدفمند مشغول تخریب حمله ایران به رژیم منحوس اسرائیل هستند و مشغول شبهه پراکنی هستند و می گویند این حمله نمایشی بود.
 
آری نمایش هم بود، نمایش اقتدار قدرت نظامی ایران و ضعیف و شکننده نشان دادن اسرائیل.
 
چون ایران کسی از یهودیان را در این حمله نکشته است پس این حملات نمایشی است! اما باید دانست که پایگاه نظامی نواتیم که اسرائیل از آنجا به غزه و دیگر مکان ها حمله می کند را مورد حمله قرار داده و خسارات زیادی به آن وارد کرده است و طبق گزارش کانال های خبری حداقل 40 نظامی در این پایگاه کشته شده اند و این دستاورد بزرگی است.

انتهای پیام/
 
 

دیگر خبرها

  • موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی
  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • رعایت عدالت و کرامت انسانی رویکرد مدیران لرستان باشد
  • توسلی: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت را پیگیری می‌کند + فیلم
  • توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • تاکید امام جمعه کیش بر التزام به حجاب و عفاف و رعایت قوانین کشور
  • گشت ارشاد تنها راه مقابله با بی‌حجابی عامدانه/ امر به معروف با نگاه از بالا به پایین منجر به بی‌نظمی اجتماعی می‌شود
  • سیاست بایدن در قبال فلسطین می‌تواند به شکست وی در انتخابات منجر شود