پیمان قاسمخانی: کمدی را باید دستهجمعی در سینما دید
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۴۹۸۰
خرداد: پیمان قاسمخانی میگوید: اگرچه اکران فیلم در فضای اینترنتی کاری امتحانشده و موفق در سینمای دنیا بوده، اما جذابیت فیلمهای کمدی به تماشای دستهجمعی و در سالن سینماست.
به گزارش خرداد به نقل از ایسنا، پس از اینکه دستاندرکاران فیلم «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا اعلام کردند این فیلم رونماییشده در جشنواره سیوهشتم فجر، در این روزهای تعطیلی اجباری سینماها به صورت آنلاین و البته فقط برای ۲۴ ساعت اکران میشود، بازخوردهای متفاوتی در رسانهها انعکاس یافت؛ عدهای این کار را ضربه به سالنهای سینما دانستند و عدهای هم آن را راهکاری برای کم کردن بار اکران فیلمها و کنار رفتن آثاری که در سینماها مخاطب زیادی نمیتوانند کسب کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بر این اساس، با توجه به اینکه زمان بازگشایی سینماها و اطمینان خاطر پیدا کردن مردم برای حضور در سالنها مشخص نیست، پیشبینیهایی از برخی فیلمهای تازه ساختهشده مطرح شده که ممکن است به صورت آنلاین اکران شوند. یکی از این فیلمها «خوب، بد، جلف ۲» ساخته پیمان قاسمخانی است که یکی از گزینههای اکران نوروزی بود.
این فیلم پس از پایان جشنواره فجر برای گرم کردن تنور سینماها در روزهای باقیمانده تا آخر سال که به اصطلاح زمان مُرده اکران گفته میشود، روی پرده رفت ولی با شیوع ویروس کرونا حتی به زمان قانونی اکران نوروزی هم نرسید.
حالا کارگردان این فیلم در گفتوگویی با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا حاضر است فیلم خود را اینترنتی اکران یا آن را روانه شبکه نمایش خانگی کند، میگوید: چنین روشی به طور کلی مسبوق به سابقه است و شبکههایی مثل نتفلیکس اختصاصی فیلمهایی برای شبکه خودشان تولید میکنند که ممکن است اکران هم شود، ولی ما در ایران به این موضوع فکر نکردهایم. کاری که صاحبان فیلم «خروج» انجام دادهاند هم جالب بوده و خطشکنی کردهاند و فکر میکنم برای خیلی از فیلمها میتواند اتفاق درستی باشد.
قاسمخانی اضافه میکند: اکران در سامانههای ویاودی به نظرم بیشتر برای فیلمهایی مناسب است که شاید قرار نیست یا پیشبینی نمیشود آثار پرفروشی باشند و در ویاودی شانس بیشتری برای دیده شدن دارند، اما کمدی قطعا شرایط متفاوتتری دارد.
او ادامه میدهد: تماشای کمدی در سالن سینما حال بهتری دارد و اینکه مردم همه با هم بخندند یک تجربه دستهجمعی جذاب است. برای همین علاقه شخصی من این است که فیلم «خوب، بد، جلف ۲» در سینما اکران شود، چون ماجرا فقط پول و فروش فیلم نیست. لذت فیلم کمدی دیدن در سینما برای شخص من بالاتر از این است ولی از آنجا که وضعیت نامشخص است و نمیشود با قطعیت حرفی زد، ممکن است ما هم در آینده به این سمت برویم، هرچند فعلا چنین تصمیمی نداریم.
در «خوب، بد، جلف ۲» سام درخشانی و پژمان جمشیدی بازیگران ثابت از سری قبلی «خوب، بد، جلف» هستند و حامد کمیلی، فرهاد آییش و گوهر خیراندیش از بازیگران مطرحی هستند که به این گروه اضافه شدهاند.
قاسمخانی در دومین تجربه سینمایی خود فیلمی را ساخته که بیشتر شوخی با سینما و سینماگران است و طبق گفته خودش در جشنواره فجر، قصد دارد قسمت سوم آن را هم برای تمام شدن قصه «خوب، بد، جلف» بسازد. برچسب ها: پیمان قاسمخانی ، کمدی ، سینما
منبع: خرداد
کلیدواژه: پیمان قاسمخانی کمدی سینما پیمان قاسمخانی فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۴۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیاتی تازه درباره سال گربه و بهرام افشاری | کمدی متفاوت در سینمای ایران
به گزارش همشهری آنلاین، مصطفی تقی زاده با وجود علاقه به فعالیت در سینمای جریان اصلی، دارای روحیهای تجربهگرا و ذائقهای غیر قابل پیشبینی است. در سالهای اخیر از او فیلم «زرد» با بازی بهرام رادان و مهرداد صدیقیان به روی پرده رفته است. اثری اجتماعی که لحنی تلخ و گزنده داشت. پس از آن، او با «حرفهای» ساخت سریال برای شبکه نمایش خانگی را تجربه کرد. حضور سیروان و زانیار خسروی باعث شد تا این مجموعه جنایی و معمایی که از قصهای متفاوت سود میبرد، در مرکز توجه قرار بگیرد.
فیلم تازه تقی زاده اما، یک کمدی سرخوشانه با زمینههای پررنگ فانتزی است. وسوسه ساخت چنین آثاری احتمالا با توجه به موج تازه ساخت فیلمهای کمدی در سالهای اخیر و موفقیتهای تجاری این آثار به کارگردانان جوان و تجربهگرا نیز سرایت کرده است.
«سال گربه» یک کمدی متفاوت در سینمای ایران است و برای ساخت آن ظرافت و دقتی ویژه صرف شده است. فیلم درباره جوانی است که در سال گربه متولد شده است و نحسی این سال که هر ۱۲ سال یکبار اتفاق میافتد، باعث نابود شدن اطرافیان او میشود! به علاوه هدف اصلی او در زندگی، کسب شهرت به هر قیمتی است و تلاقی این دو موضوع، موقعیتهای دراماتیک فیلم را شکل میدهد.
فیلمساز برای روایت قصه خود در یک فضای نامأنوس، در چینش ترکیب بازیگران دست به انتخابهایی هوشمندانه زده است. «سال گربه» دارای فضایی انتزاعی و شمایلی فانتزی است و در باورپذیر جلوه کردن چنین آثاری، توانایی و قدرت بازیگران در خلق اتمسفری رئال و منطبق بر تجربه زیسته مخاطبان، نقشی مهم و اساسی دارد. فیلم بیش از آنکه متکی بر درامی سرراست و روایتی خطی باشد، دارای موقعیتهای کمدی منطبق بر خرده پیرنگ است که هر یک از آنها در کنار یکدیگر قصه فیلم را به صورتی پازلگونه شکل میدهند.
به علاوه گروه بازیگران فرعی این اثر نظیر هومن برق نورد و لادن ژافه وند در عین حضور کوتاه خود، ارائهای گرم، باورپذیر و جالب توجه دارند. مصطفی تقیزاده به عنوان نویسنده این اثر تلاش کرده تا در مرحله اول، با نگارش فیلمنامهای پرجزئیات و سرشار از کاشت و برداشتهای لحظهای که در قالب روایتی غیر خطی شکل گرفتهاند، مصالح لازم را برای خلق یک کمدی متفاوت فراهم کند. با وجود آنکه فیلم تازه او یک کمدی موقعیت به حساب میآید، اما دیالوگهای بازیگران و خصوصا کاراکتر جهانگیر غزنوی که بهرام افشاری آن را ایفا کرده، نقش اصلی را در خنده گرفتن از مخاطب برعهده دارد.
فیلمساز با به کارگیری ترفندهایی خاص و خلاقانه باعث شکل گیری یک روایت منسجم در قالب خرده روایتها شده است. همچنین انتخابهای درست در زمینه طراحی صحنه و انتخاب پالت رنگی مناسب خصوصا در فصلهایی از فیلم که دارای بار فانتزی بیشتری است، با خلاقیتی ویژه صورت گرفته و بروز این عوامل در فضاسازی مطلوب قصه و انتقال اتمسفر خیال انگیز اثر به مخاطب بسیار موثر است.
«سال گربه» با وجود آنکه از طرح روایی و شیوه داستان گویی متفاوتی سود میبرد اما از انجام بازیهای پیچیده و زائد ساختاری و فرمی در طراحی فیلمنامه و کارگردانی در امان بوده و در تمام جنبهها به هدف اصلی خود یعنی سرگرم کردن مخاطب، پایبند باقی مانده است. اگرچه کارگردان تلاش خود را به کار برده تا «سال گربه» شباهتی به سایر آثار کمدی در سینمای ایران نداشته باشد، اما به صورتی هوشمندانه و با توجه به اقبال تماشاگران به فیلمهایی با حال و هوای دهه شصت، قصه خود را به صورت موازی در آن مقطع و زمان حال روایت میکند.
به علاوه بهره بردن از بهرام افشاری به عنوان نقش اصلی این فیلم که سال گذشته «فسیل»، پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران را بر پرده داشت از مواردی است که میتواند به راحتی فروش چند ده میلیاردی اثر را تضمین کند. افشاری دارای ظاهر فیزیکی خاصی بوده و بازیگر بسیار باهوشی است. او میتواند با توانمندیهای خود نقشهای متفاوتی را ایفا کند، موضوعی که پیش از این نیز بارها آن را ثابت کرده است. با این وجود، در «سال گربه» نوع ارائه نقش توسط این بازیگر چندان دور از کارهای اخیر او نیست و شمایی از کاراکترهای پیشین او را به یاد میآورد و این مسئله میتواند در حکم زنگ خطری برای او باشد تا در انتخابهای خود مواردی را لحاظ کند و از افتادن در ورطه تکرار در امان بماند.
آثاری که تاکنون از مصطفی تقی زاده شاهد بودیم، به لحاظ کیفی دارای سطحی استاندارد بودهاند و «سال گربه» نیز از این قاعده مستثنی نیست. فیلمی که با وجود برخی ضعفهای روایی در نیمه اول، فضایی پرتحرک و مفرح بر یک سوم پایانی آن حاکم است و درنهایت مخاطب ناراضی سالن نمایش را ترک نمیکند.
منبع: صبا
بهرام افشاری در ۳ روز ۱۰۸ هزار نفر را به سینما کشاند
کد خبر 845174 برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهرههای مشهور