Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی شیوع کرونا، قیمت جهانی برنج به بالاترین حد طی ۷ سال گذشته رسیده و قیمت گندم ۱۵ درصد از نیمه دوم ماه مارس افزایش یافته است. ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴ اقتصادی اقتصاد جهان نظرات - اخبار اقتصادی -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، خرید بالای مواد غذایی به خاطر قرنطینه های ناشی از ویروس کرونا باعث افزایش قیمت جهانی برنج و گندم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واردکنندگان این محصولات را انبار می کنند در حالی که صادرکنندگان ارسال محموله های خود را محدود کرده اند.

 قیمت برنج به بالاترین حد طی 7 سال گذشته رسیده و قیمت گندم 15 درصد از نیمه دوم ماه مارس افزایش یافته است. شورای بین المللی غلات انتظار یک افزایش سریع در تقاضا برای برنج و مواد غذایی با پایه گندم را در آینده نزدیک دارد.

طبق گزارش انجمن صادرکنندگان برنج تایلند، قیمت برنج سفید 5 درصد شکسته تایلند 12% از 25 مارس تا اول آوریل افزایش یافته است. قیمت برنج در حال حاضر در بالاترین حد از اواخر آوریل 2013 قرار دارد.

موسسه فیچ سولوشنز اعلام کرد:«عرضه برنج در حال حاضر به خاطر تاثیر همه گیری ویروس کرونا بر تقاضا و تجارت و همچنین پس از شرایط جوی نامناسب در کشورهای اصلی تولید کننده این محصول (خشکسالی شدید در آسیای جنوب شرقی و استرالیا) کاهش یافته است».

قیمت برنج در اواخر 2019 به خاطر خشکسالی شدید در تایلند و تقاضای بالا از طرف وارد کنندگان آسیا و آفریقا رو به افزایش گذاشت.تایلند دومین صادر کننده بزرگ برنج دنیا پس از هند است و یک پله بالاتر از ویتنام قرار دارد.

تاجران برنج در هند امضای قرارداد های جدید صادرات را متوقف کرده‌اند چون کمبود نیروی کار و اختلال های لجستیکی تحویل قرارداد های فعلی را با مشکل مواجه کرده است.

سامارندو موهانتی، مدیر بخش آسیایی مرکز بین المللی سیب زمینی در پرو گفت:« کشاورزی برخلاف سایر بخش ها به شدت تحت تاثیر زمانبندی قرنطینه شدن شهرها به جای طول زمان آن است و دلیل آن هم تقویم سختگیرانه کاشت و برداشت محصولات است».

رشد 2.4 درصدی تولید غلات جهان در 2019/ فائو: ذخیره غلات جهان در سطح خوبی استفائو: قرنطینه ها و هجوم خریداران باعث گرانی مواد غذایی در جهان می شود

آمریکای شمالی، اروپا و چین در حال حاضر با کمبود نیروی کار و اختلال خطوط عرضه برای کاشت محصولات در بهار مواجه هستند و اگر فصل‌ کاشت از دست برود،هیچ محصولی برای این فصل یا در کل سال نخواهند داشت.

موسسات و سازمانهای مربوط به صنایع غذایی از کشورها می خواهند تا تجارت رامتوقف نکنند. موهانتی گفت:« نمی توان کشورها را به خاطر اطمینان از امنیت غذای داخلی در این زمان سخت سرزنش کرد ولی تمام کشورها باید مراقب سیاست های غیر ضروری که در بازار وحشت ایجاد می‌کند باشند».

وی تاکید کرد کشورها باید بدانند که غلات کافی در انبارها برای مصرف بیش از چهار سال مردم وجود دارد ولی اگر محدودیت‌های تجارت وجود داشته باشند، این ذخایر هیچ فایده ای ندارد.

انتهای پیام/42

 

 

 

R7586/P/S7,78,83,85/CT10

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قیمت برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۵۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، جاوید عباسی بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی، بارندگی و پیش بینی‌های قبلی مبنی بر شیوع بیماری‌های برگی خصوصاً زنگ زرد و افزایش تراکم آفت سن غلات، از ابتدای بهمن ماه سال گذشته عملیات پایش و مبارزه با عوامل خسارت‌ زا به صورت شبانه روزی توسط کارشناسان شبکه مراقبت در سطح مزارع گندم استان فارس انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون سطحی بالغ بر ۴۰ هزار هکتار مبارزه کنترلی و پیشگیری بر علیه زنگ زرد و ۱۴۸ هزار هکتار مبارزه بر علیه آفت سن و ۲۶۱ هزار هکتار نیز مبارزه بر علیه علف‌های هرز در مزارع گندم این استان انجام شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: عملیات پایش و مبارزه با عوامل خسارت‌زا در سطح مزارع گندم تا پایان خرداد ماه در فارس ادامه دارد.

عباسی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اقدامات به موقع تاکنون خساراتی ناشی از بیماری زنگ زرد در مناطق مستعد و شمالی استان فارس گزارش نشده است.

وی صدور اطلاعیه‌ها و ارائه دستورالعمل‌های فنی به کشاورزان، انجام مبارزه به موقع به صورت پیشگیری و کنترلی و همچنین همکاری کشاورزان خصوصاً در مناطق مستعد را از جمله اقدامات به موقع این سازمان برای کنترل بیماری زنگ زرد گندم و آفت سن غلات در فارس برشمرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس توصیه کرد: کشاورزان استان فارسی می‌توانند با نظر کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و مدیران پهنه نسبت به سمپاشی مزارع خود بر علیه بیماری زنگ یا سن غلات اقدام کنند.

کد خبر 6087209

دیگر خبرها

  • مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان
  • غذای شرکتی، عاملی برای افزایش تعلق خاطر کارکنان به سازمان
  • تولید آرد بدون گلوتن توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی
  • گلایه اهالی بازارهای سیار از افزایش اجاره‌ها
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد
  • پیام «وعده صادق» به قیمت نفت در بازارهای جهانی
  • دلایل سرریز کمک‌های غرب به میدان بازی منافعی به نام اوکراین