Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسؤولان وزارت آموزش و پرورش از آماده شدن شبکه «شاد» برای آموزش مجازی دانش‌آموزان خبر داده‌اند و البته در این روند، نام «شاد» از شبکه اجتماعی دانش‌آموزان به شبکه آموزش دانش‌آموزی تغییر کرده است.

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: ورود ویروس کرونا به کشور در اواخر سال گذشته، موجب شد که مدارس برای پیشگیری از شیوع این ویروس تعطیل شوند و طولانی‌ شدن این اتفاق مسلما در روند آموزشی دانش‌آموز وقفه ایجاد می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت گرچه در بخش آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش، تجربه آموزش الکترونیکی، مجازی و در مناطق محروم را داشتند اما برای عمده دانش‌آموزان به یک مدل آموزش خو گرفته بودند و حالا تغییر روش کار دشواری به نظر می‌رسید.

در اولین راه و به مدد تجربه آموزش تلویزیونی در دوران دفاع مقدس در کشور، این روش به عنوان گام نخست انتخاب شد و به سرعت با صدا و سیما هماهنگی‌ها صورت گرفت، شبکه آموزش پای کار آمد و آموزش‌ها آغاز شد و چند روز بعد هم شبکه 4 به این روش آموزشی اضافه شد.

آموزش تلویزیونی، تجربه جالبی در این دوره برای معلمان و دانش‌آموزان بود اما با مشکلات و سختی‌هایی نیز همراه بود؛ از روش متفاوت آموزش معلمان گرفته تا ساعات کم آموزش و تعداد متعدد دروس، لزوم آموزش مجازی را ضروری می‌کرد.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش نوزدهم فرودین امسال در نهصد و هفتاد و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش و اولین جلسه سال 99 این شورا، اظهار کرد:‌ «با همکاری سازمان صدا و سیما برنامه‌های آموزشی با یک شبکه شروع شد و در حال حاضر برنامه‌های آموزشی به ٢٨ برنامه در روز با سه شبکه افزایش پیدا کرده است اما با توجه به اینکه ما ٢۵٠ درس و بیش از هزار کتاب داریم، برنامه‌های آموزشی تولید شده در رسانه ملی برای تحت پوشش قرار دادن این حجم کتاب درسی کافی نیست».

البته قبل از این گفته وزیر آموزش و پرورش، همزمان با آموزش‌های تلویزیونی در اسفند سال گذشته، معلمان نیز به صورت خودجوش و آتش به اختیار، در شبکه‌های اجتماعی از طریق ارسال صدا و تصویر از آموزش دروس توسط خودشان به دانش‌آموزان، آموزش می‌دادند.

همان اسفند سال گذشته وزارت آموزش و پرورش به این فکر افتاد که آموزش‌های پراکنده مجازی توسط معلمان در قالب یک شبکه ملی اجرا شود تا امکان نظارت و ارائه آموزش بهتر فراهم شود و این شد که 28 اسفند، شبکه شاد با حضور وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد.

آموزش و پرورش عنوان کرد: «شبکه اجتماعی شاد برای دسترسی دانش‌آموزان مبتنی بر محیطی امن فراهم ‌شده است تا ارتباط بین معلم و دانش‌آموز را برقرار ‌کند و معلم می‌تواند محتوای درسی را از طریق این شبکه با دانش آموزان به اشتراک بگذارد و طرح سؤال و آزمون کند».

حاجی‌میرزایی در مراسم افتتاح شبکه شاد با بیان اینکه خانواده آموزش و پرورش با وسعتی به پهنای ایران نیازمند بستری مناسب جهت گذر از این بحران جهانی و نیازمند به کارگیری راهبردها و فناوری‌های نوین است، گفت: «با تدبیر مسؤولان آموزش پرورش و بکارگیری توان صدا و سیما، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نخبگان دانشگاهی و بخش خصوصی در مدتی کوتاه و فشرده و تلاش بسیار زیاد همکارانم، سیستمی طراحی شده که علاوه بر صیانت از حریم خصوصی و امنیت اطلاعات دانش آموزان و معلمان، ساختار مدرسه و کلاس‌ها را در فضای مجازی به همان صورتی که در فضای واقعی است، به وجود آورده است».

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سیستم جدید فضای مجازی، علاوه بر سیستم حضور غیاب، معلمان می‌توانند محتوای درسی مناسب را با خلاقیت و امکانات مناسب بیشتری،که در این محیط در اختیار خواهند داشت، در اختیار دانش آموزان قرار دهند، ادامه داد: «برای این کار شبکه اجتماعی با برند «شاد» بر روی زیر ساخت‌های شبکه‌های اجتماعی بومی کشور در نظر گرفته شده که فقط دانش‌آموزان، معلمان و مسؤولان آموزش و پرورش مجاز به استفاده از آن هستند».

آموزش و پرورش در اخبار و اطلاعات خود، شاد را مخفف شبکه اجتماعی دانش‌آموزان عنوان می‌کرد که البته این عنوان با شبکه اجتماعی دانش‌آموزان که چندین سال پیش قرار بود، ایجاد شود و ساختار دیگری داشت، هم‌نام بود. 

قرار بود شبکه اجتماعی دانش‌آموزان(شاد) از 16 فروردین کار خود را آغاز کند اما در ساعات پایانی 15 فروردین، وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با عنایت به تصمیم و تأکید وزارتخانه متبوع مبنی بر اختصاصی و امن بودن بستر ارتباطی معلم _ دانش آموزان و به منظور صیانت از حقوق آموزشی و ترببتی دانش آموزان و نیاز به زمان بیشتر برای حصول اطمینان بخش فنی از این امر، ضمن تاکید بر اهمیت راه اندازی این بستر و پابرجا بودن کلیه دستورالعمل های ارسالی معاونین آموزشی، زمان ورود مدیران، معلمان و دانش آموزان به این بستر ارتباطی در روزهای آتی اعلام می‌شود».

حدود یک هفته گذشت و شب گذشته، وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای خبری جدید داد؛ در متن این اطلاعیه آمده است: «ضمن تبریک میلاد خجسته قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف، به استحضار می‌رساند با پیگیری‌های مستمر وزیر آموزش و پرورش و همکاری وزارت ارتباطات، دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، مساعدت دانشگاه صنعتی شریف و تلاش شبانه روزی تیم فنی، اجرایی و حقوقی پلتفرم اختصاصی آموزش و پرورش به نام SHADAP  با مالکیت و مدیریت وزارت متبوع، در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته است».

نکته جالب در شاد جدید این بود که دیگر از عنوان شبکه اجتماعی دانش‌آموزی استفاده نشده بلکه از شبکه آموزش دانش‌آموزی نام برده شده است.

در هر حال با هر نام، باید دید که چه زمانی قرار است زنگ آموزش مجازی در شبکه «شاد» به صدا درآید و آیا آموزش و پرورش می‌تواند امسال در شرایط کرونا، آموزش 15 میلیون دانش‌آموز را فرجام خوشی برساند؟

انتهای پیام/

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش و پرورش آموزش مدارس اجتماعی شبکه اجتماعی دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش وزیر آموزش و پرورش دانش آموزان آموزش مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۵۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان استفاده از تک‌ماده در ۴ امتحان نهایی

به گزارش همشهری آنلاین، محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش‌ و پرورش درباره امکان استفاده تک‌ماده در امتحانات نهایی دانش‌آموزان گفت: در گذشته اعلام شد که دانش‌آموزان در ۲ درس با امتحانات نهایی و ۲ درس با امتحانات غیرنهایی می‌توانند از تک‌ماده استفاده کنند.

وی افزود: پس از مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و برگزاری امتحانات نهایی در ۳ سال دوره متوسطه دوم، استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی ممکن شد.

برنامه امتحانات نهایی خردادماه ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول | ارائه نمونه سوالات به دانش‌آموزان از هفته آتی

امانی طهرانی متذکر شد: ضوابط استفاده از تک‌ماده در آیین‌نامه آموزش دوره دوم متوسطه مشخص شده است که ۲ درس از امتحانات نهایی و ۲ درس در امتحانات داخلی مدرسه بود، اما اکنون همه امتحانات از داخلی به نهایی تبدیل شده است و امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی فراهم است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: بسیاری از مصوبات اخیر درباره ایجاد سابقه تحصیلی در جهت تسهیل مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

اگر دانش‌آموزی حداکثر در ۴ عنوان درسی نمره ۷ و بیشتر کسب کند و معدل کل وی نیز حداقل ۱۰ باشد، فارغ‌التحصیل شناخته می‌شود.

کد خبر 845092 منبع: تسنیم برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش مدرسه و مدارس امتحان - امتحانات دانش آموز

دیگر خبرها

  • «تک ماده» برای ۴ درس؛ کمک به دانش‌آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»
  • ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم
  • تغییر تقویم آموزشی مدارس؛ امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟
  • آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود
  • آماده میزبانی از رویدادهای ملی ورزش دانش آموزان هستیم
  • شروع طرح ماهر هلال‌ احمر در مدارس استان مرکزی
  • بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند
  • شرایط استفاده دانش آموزان از " تک ماده " امتحانات نهایی
  • شرایط استفاده دانش‌آموزان از "تک‌ماده" امتحانات نهایی
  • امکان استفاده از تک‌ماده در ۴ امتحان نهایی