Web Analytics Made Easy - Statcounter

روستاها به‌عنوان مهم‌ترین مراکز تولید غذا نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور دارند اما آنچه در سال‌های اخیر با عنوان توسعه روستایی مطرح می‌شود اغلب توسعه مشاغل غیر کشاورزی مانند صنایع‌دستی و گردشگری روستایی است که سازگاری کمتری با دانش و فرهنگ بومی مناطق روستایی دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، بشری کاظم پور در یادداشتی نوشت: با توجه به سخنان اخیر نماینده ولی‌فقیه گیلان مبنی بر ویلاسازی در روستاهای گیلان و برخورد با این سرمایه‌داران، قرارگاه احمدی روشن بسیج دانشجویی گیلان بر آن شد جهت ارائه نظر کارشناسان نکاتی را ذکر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو مسئله اساسی که به ویلاسازی و تبدیل روستاها از بخش تولیدی به خدماتی قوت می‌بخشد.

اول؛ تفاوت دیدگاه به عملکرد روستا که منجر به گسترش گفتمان توسعه روستایی منهای کشاورزی می‌شود و دوم عدم وجود متولی مشخص جهت توسعه روستا است.

اولاً توجه و تمرکز بر روستاها همواره مورد تأکید امام (ره) و مقام معظم رهبری بود و معظم له روستاها را به‌عنوان کانون تولید و ارزش‌آفرینی معرفی کردند؛ زیرا روستاها به‌عنوان مهم‌ترین مراکز تولید غذا نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور دارند اما آنچه در سال‌های اخیر با عنوان توسعه روستایی مطرح می‌شود اغلب توسعه مشاغل غیر کشاورزی مانند صنایع‌دستی و گردشگری روستایی است که سازگاری کمتری با دانش و فرهنگ بومی مناطق روستایی دارند و عمدتاً نقش تولیدی روستا را کم‌رنگ می‌کنند.

از جهاتی عده‌ای در استان‌‌های شمالی کشور معتقدند افزایش ساخت ویلا سبب رونق بازار مشاغل می‌شود، سرمایه‌ای که از راه ساخت‌وساز ویلا‌ها به استان وارد می‌شود به‌طور عادلانه در استان توضیح نمی‌شود و به قشر خاصی تعلق می‌گیرد، به‌علاوه سبب رشد بازار مصرفی شده و در نهایت منجر به فروش زمین‌های کشاورزی توسط کشاورزان به افراد غیربومی می‌شود که نتیجه آن مهاجرت روستاییان کشاورز به شهر است.

ثانیاً تا سال ۱۳۷۹ مسؤولیت اصلی توسعه و آبادانی روستاها بر عهده جهاد کشاورزی بود که با ادغام دو وزارتخانه جهاد سازندگی و کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد و عملاً مأموریت توسعه روستایی متولی مشخص خود را از دست داد به‌عبارت‌دیگر نخستین چالش پس از انحلال جهاد سازندگی، نبود متولی توسعه روستایی بود.

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در حال حاضر ۲۳ نهاد و دستگاه با امورات روستا مرتبط هستند که نتیجه آن موازی کاری، اتلاف منابع، سردرگمی روستاییان و درنهایت پیچیدگی مشکلات روستا و عدم توسعه این مناطق مهم از کشور شده است.

نتیجه آنکه خلأ وجود طرح‌های جامع بومی جهت توسعه مناطق روستایی توسط یک متولی و مرجع‌ مشخص منجر به از دست دادن استقلال و امنیت غذایی، مهاجرت روستاییان، حاشیه‌نشینی شهرها، فروش زمین‌های کشاورزی، ویلاسازی در زمین‌های کشاورزی و تضعیف بخش مولد کشور می‌شود.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: توسعه روستایی توسعه کشاورزی گردشگری روستایی ویلاسازی در گیلان بوم گردی توسعه روستایی توسعه روستا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۵۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین‌های کشاورزی به طرح‌ هادی روستایی اختصاص نیابد

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی کشور در چهل و هشتمین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی بیان کرد: هرگونه الحاق زمین به طرح هادی روستایی مستلزم دریافت مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها است.

وی افزود: دفاتر مختلف سازمان باید نشست‌هایی با بخش‌های متناظر خود در مدیریت‌های امور اراضی استان برگزار و بر فعالیت آنان نظارت کنند و ایرادهای کار رفع شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: نظارت بر طرح‌های معاف از عوارض مانند گلخانه‌ها با دقت و حساسیت زیاد انجام شود تا انحراف از طرح‌ها صورت نگیرد.

وی افزود: تخصیص اراضی کشاورزی درجه یک و دو برای هر فعالیتی جز کشاورزی ممنوع است و همه استان‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند.

افلاطونی اعلام کرد: هماهنگی‌ها انجام شده است تا برای ۳۴ شهرستان حساس در کشور نیز فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی منصوب شود تا بتوانیم با تغییر کاربری‌های غیرمجاز برخورد کنیم.

کد خبر 6086844

دیگر خبرها

  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود
  • ۳۰۲ کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد
  • آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه ۲۸ هزار تومان
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • گیلان، تأمین کننده جوجه یکروزه کشور 
  • زمین‌های کشاورزی به طرح‌ هادی روستایی اختصاص نیابد
  • حدنگاری اراضی کشاورزی ۶ واحد ثبتی خوزستان
  • چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال ۱۴۰۳
  • یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟