Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-25@13:41:57 GMT

افزایش اختلافات واشنگتن و مسکو این بار بر سر کره ماه

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۶۱۳۴

افزایش اختلافات واشنگتن و مسکو این بار بر سر کره ماه

 با وجود آنکه شیوع گسترده کرونا در جهان صدر اخبار رسانه‌ها در غرب و شرق را به خود اختصاص داده است اما روسیه و آمریکا سرفصل جدیدی برای اختلافات پیدا کرده اند با این تفاوت که این بار موضوع به نقطه ای خاص در کره زمین مربوط نمی‌شود بلکه صحبت از کره ماه است.

اختلافات دو کشور درباره فضا سابقه ای به اندازه رقابت بلوک غرب و شرق دارد و از دیرباز بسیاری در روسیه بر این باور بوده اند که هیچ انسانی تاکنون به ماه قدم نگذاشته است و اینکه آمریکا مدعی است در سال 1969 میلادی نیل آرمسترانگ با سفینه آپولو 11 خود را به ماه رساند و بر روی این سیاره قدم نهاد یک افسانه است، افسانه ای که با توجه به مسابقه فضایی که بین بلوک غرب به رهبری آمریکا و شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوروی سابق بوجود آمده بود، ساخته و پرداخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان باور پذیری این موضوع در روسیه به اندازه ای است که چندی پیش دمیتری راگوزین رئیس سازمان فضایی روسیه در توئیتی اعلام کرد: مسکو در تدارک یک ماموریت فضایی است تا بررسی کند آیا کیهان‌نوردان آمریکایی واقعا در سال ۱۹۶۹ روی کره ماه فرود آمده‌اند، یا خیر؟.

اختلافات قدیمی روسیه و آمریکا در خصوص فضا و کره ماه با وجود آنکه انسان گرفتار عصر کرونایی شده وارد فاز جدیدی شده است چرا که دوشنبه هفته جاری دونالد ترامپ فرمانی را امضا کرد که براساس آن آمریکا فضا را در مالکیت عمومی نمی‌داند و بنابراین توافقنامه در مورد فعالیت‌ دیگر کشورها در کره ماه و سایر اجسام فضایی که در دسامبر سال 1979 ازسوی مجمع عمومی سازمان ملل تایید شده است، را نمی‌پذیرد.

روسیه که درحال حاضر تنها کشوری است که توان اعزام فضانوردان جهان از جمله آمریکایی‌ها را به فضا دارد با این موضع واشنگتن کنار نیامده است و دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در اظهار نظری کوتاه گفته که مسکو هر گونه تلاش برای خصوصی کردن فضا را رد میکند و آن را قبول ندارد اما چون موضوع حقوقی است باید صاحبنظران و حقوقدانان در این باره اظهار نظر کنند.

هنوز معلوم نیست مسابقه فضایی دیگری در راه است یا روسیه و آمریکا تلاش می کنند در عصر کرونایی فعلا بر همکاری با یکدیگر در مقابله با مشکلات مشترک همچون شیوع گسترده کرونا و کاهش بیش از پیش قیمت نفت که ناشی از کاهش تقاضا در جهان است، تمرکز کنند.

310311 کد خبر 1375120

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: روسیه ایالات متحده آمریکا ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۶۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

به گزارش قدس آنلاین، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود در کشوری که پیشتر بی‌طرف و یکی از شرکت‌کنندگان مورد احترام در مذاکرات تقویت ثبات و امنیت در منطقه بود، ادامه می‌دهد. این رزمایش‌ها نزدیک مرز روسیه خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: مسکو به نوبه خود به دقت «اقدامات تهاجمی غرب جمعی» را تحت نظر دارد.

وی تاکید کرد: بدون تردید، همه تدابیر لازم سیاسی، نظامی و فنی را برای مقابله با تهدیدها علیه توان دفاعی کشورمان به کار خواهیم بست.

روسیه پیشتر نیز درباره افزایش تنش در مرزهای این کشور هشدار داده بود.

ناتو بهمن ماه گذشته رزمایش «مدافع ثابت‌قدم ۲۰۲۴» را با مشارکت بیش ۹۰ هزار نیروی نظامی از ایالات متحده و کشورهای هم پیمان ناتو آغاز کرد و این مانور تا اواخر ماه مه (اوایل خرداد) در اروپا و اقیانوس اطلس شمالی ادامه داشت.

ناتو در بیانیه خود اشاره‌ای به نام روسیه نکرده اما در سند راهبردی اصلی آن از مسکو به عنوان مهم‌ترین تهدید علیه امنیت اعضای این پیمان یاد شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا
  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین
  • مقام روسی: آمریکا جنگ را انتخاب کرده است
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه
  • چین اتهامات آمریکا درباره تبادلات پکن و مسکو را رد کرد
  • وال استریت ژورنال: آمریکا طرح تحریم برخی بانک‌های چینی را در دستور کار قرار داد