Web Analytics Made Easy - Statcounter

گوزن زرد ایرانی پناهگاه حیات وحش دشت‌ناز شهرستان میاندرود نخستین گوساله خود را در سال جاری یک هفته زودتر به دنیا آورد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با تولد این گوساله ، تعداد گوزن زرد ایرانی در پناهگاه دشت ناز به ۴۴ راس رسیده است.

پارسال ۹ گوساله به جمعیت گوزن  زرد ایرانی در این پناهگاه اضافه شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل محیط زیست مازندران پیش بینی کرد که امسال هم میزان زاد و ولد گوزن زرد ایرانی در پناهگاه دشت ناز مانند سال گذشته پربار باشد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مهم ترین برنامه این پناهگاه حیات وحش را حفاظت از گوساله های تازه متولد شده اعلام کرد.

پناهگاه حیات وحش دشت ناز، اولین مرکز تکثیر در اسارت گوزن زرد ایرانی در کشور با هدف افزایش جمعیت و حفظ و احیاء این گونه با ارزش محسوب می شود. این پناهگاه به وسعت ۵۵ هکتار در شهرستان میاندورود واقع است.

گوزن زرد ایرانی با نام علمی " Dama mesopotamica " ، زیرگونه‌ای از گوزن زرد اروپایی است که در حال حاضر از گونه های در معرض خطر در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد .

برنامه احیای نسل گوزن زرد ایرانی با استفاده از روش اسارت در تکثیر از سال ۱۳۴۳ در پناهگاه حیات وحش دشت ناز آغاز شد و این مجموعه به عنوان قدیمی ترین سایت تکثیر گوزن زرد ایرانی در کشور شناخته شد.

با این که بیش از نیم قرن از روش تکثیر گوزن زرد در اسارت در دشت ناز می گذرد ، ولی روند احیای این گونه به خاطر آسیب پذیر گوساله ها همواره با مشکلات زیادی مواجه بود.

مهم ترین تهدید برای رشد نوزاد گوزن زرد ایرانی در منطقه حفاظتی دشت ناز ، وجود گربه جنگلی و شغال در این منطقه است به گونه ای که در سال ۹۷ تمامی نوزادان گوزن زرد ایرانی در این پناهگاه را دریدند تا دست محیط زیست از این گونه در حال انقراض کوتاه بماند.

سال گذشته محیط زیست مازندران مراقبت های ویژه شبانه روزی از گوزن ماده باردار را در دستور کار قرار داد که نتیجه آن هم تولد ۹ نوزاد بود.

البته اواخر سال ۹۷ و در پی ناکامی محیط زیست برای حفظ گوساله های گوزن زرد ایرانی در پناهگاه دشت ناز ، این پناهگاه برای نخستین بار در کشور به سامانه الکترونیکی حفاظتی الکترونیکی مجهز شد. با راه اندازی این سامانه ، حلقه حفاظتی این پناهگاه از لحاظ فیزیکی و نرم افزاری تکمیل شده است چرا که سامانه مجهز به دوریین نظارت تصویری با حساسیت بالاست و محیط بابان در کمترین زمان در جریان خطرات ناشی از آتش سوزی و تعرض به حیات وحش از جمله حمله شغال ها و گربه جنگلی به گوساله های قرار می گیرند.

یکی دیگر از حساسیت های نگهداری و به ثمر رساندن گوساله های گوزن زرد ایرانی این است که گوزن های ماده نسبت به نوزادشان حساس هستند به طوری که به محض این که دست انسان به گوساله برسد ، مادر از شیردادنش امتناع می کند در نتیجه مراقبت محیط بابان از گوساله باید دور را دور باشد.

منطقه حفاظتی دشت ناز که به دشت ناز ساری معروف است ، ۵۵ هکتار مساحت دارد.

بر اساس آمار محیط زیست ، تاکنون از این مرکز بیش از ۴۰۰ گوزن زرد ایرانی به ۱۰ سایت نگهداری این گونه در جزایر اشک ، کبودان و دریاچه ارومیه اهداء شده است.

گوزن زرد، بدنی زرد مایل به قرمز با خال های سفید دارد. عمر متوسط آن ۲۰ سال و غذای اصلی آن ذرت، جو و بلوط است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مازندران گوساله گوزن گوزن زرد ایرانی گوزن زرد گوزن زرد ایرانی پناهگاه حیات وحش محیط زیست دشت ناز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۶۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط در انتظار 2 لژیونر ایران: زودتر برگردید!

به گزارش "ورزش سه"، تیم فوتبال کایسری اسپور که سید مجید حسینی و علی کریمی در آن عضویت دارند و پس از تغییر سرمربی و حضور بوراک ایلماز روند خوبی را طی کرده بود، در 6 مسابقه اخیرش موفق به کسب پیروزی نشده و دو تساوی و چهار شکست داشته که غیبت بازیکنان ایرانی در این نتایج بی‌تاثیر نبوده است.

سید مجید حسینی، مدافع ایرانی کایسری اسپور که در فصل جاری سوپر لیگ ترکیه 10 بازی انجام داده، در چهار ماه گذشته به دلیل همراهی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا و مصدومیت نتوانسته به میدان برود که این روند همچنان ادامه دارد.

حسینی آخرین بازی خود را در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا مقابل هنگ‌کنگ انجام داد و پس از آن در تمام رقابت‌های تیم ملی و کایسری اسپور که غیبتش در روند ضعیف باشگاهی او مؤثر بوده است.

علی کریمی، هافبک ایرانی کایسری اسپور نیز که فصل بهتری نسبت به همیشه سپری کرده، در دو هفته گذشته مقابل ترابزون اسپور و آدانا دمیراسپور که یک تساوی و یک شکست داشتند، حضور نداشته و مصدومیت از ناحیه فتق دیسک کمر موجب شده تا دور از لیست قرار بگیرد.

تیم کایسری اسپور در حال حاضر 37 امتیازی و تیم چهاردهم جدول سوپر لیگ ترکیه است که فاصله چهار امتیازی با منطقه سقوط دارد، ولی می‌تواند با بازگشت بازیکنان ایرانی خود به شرایط خوبی برگردد و از پایین جدول فاصله بگیرد.

دیگر خبرها

  • نخستین گوزن زرد سایت «مانشت و قلارنگ»در ایلام متولد شد
  • نخستین گوزن زرد سایت «مانشت و قلارنگ» متولد شد
  • تولد اولین گوزن زرد سایت مانشت و قلارنگ ایلام در سال جاری
  • نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند
  • سقوط در انتظار 2 لژیونر ایران: زودتر برگردید!
  • تولد اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی پارک ملی کرخه در سال جاری
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند