Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@22:51:17 GMT

خدمت بی‌منت؛ حکایت طلاب و روحانیان جهادی اردبیل در روزهای کرونایی

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۶۳۳۸

خدمت بی‌منت؛ حکایت طلاب و روحانیان جهادی اردبیل در روزهای کرونایی

‍‍‍‍‍‍

روحانیون و طلاب استان اردبیل نیز مستثنی از سیل عظیم کمک‌ها و اقدامات برای مبارزه با کرونا نیستند، این روزها با وجود تعطیلی دروس حوزه و مساجد، اما طلاب و روحانیان همانند گذشته در زمینه‌های مختلف وارد عرصه شده‌اند تا قسمتی از مشکلات مردم را رفع کنند.

خبرگزاری فارس ـ اردبیل؛ سرویس فرهنگی: با شیوع ویروس کرونا در کشور و استان اردبیل گروه‌های جهادی مختلف از مساجد، گروه‌های جهادی بسیج و گروه‌های جهادی طلاب و روحانیان در کنار مدافعان سلامت برای خدمت به مردم و مقابله با این ویروس منحوس وارد میدان شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همان روزهای اول همبستگی ملی برای رفع نیازهای مردم شکل گرفت تا این‌بار نیز بحرانی دیگر با همراهی و همبستگی مردم رفع شود؛ از تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده گرفته تا ضدعفونی معابر و کوچه‌ها در نصفه‌های شب.

 

هرکس هر چه در توان دارد به کار بسته تا این بیماری را با توکل به خدا شکست دهیم. آری ملت بزرگ ایران اسلامی سال‌هاست که در عرصه‌ها و مشکلات و بحران‌های مختلف کنار هم بوده‌اند و این بحران‌ها را به فرصت تبدیل کرده‌اند.

حضور جوانان و شور و اشتیاق آنان برای مقابله با کرونا، دوران دفاع مقدس را در ذهن انسان تداعی می‌کند. روزهایی که با وجود مشکلات و تحریم‌های ظالمانه دشمنان، عزم، اراده و همدلی ملت بزرگ ایران اسلامی دشمنان را به زانو درآورد.

 

گروه‌های جهادی که در عرصه مقابله با ویروس کرونا و خدمت به مردم آرامش ندارند و هر چه در توان دارند به کار بسته‌اند.

 

 

روحانیون و طلاب استان اردبیل نیز مستثنی از سیل عظیم کمک‌ها و اقدامات برای مبارزه با کرونا نیستند، گروه جهادی عمار متشکل از روحانیون و طلبه‌های اردبیلی در میانه میدان خدمت به مردم هستند.

 

 

رهبر معظم انقلاب در پاسخ به استفتائی درباره انجام غسل و کفن بر میتی که بر اثر ویروس کرونا فوت کرده فرمودند؛ «مجرد ابتلای به این بیماری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمی‌شود، بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی، هر چند با صرف هزینه، باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد.»

در راستای عمل به بیانات مقام معظم رهبری روحانیون و طلاب گروه‌های جهادی استان دست به کار شده و با حضور در غسالخانه‌ها اقدام به غسل و انجام سایر امورات دفن مشغول هستند.

فعالیت‌ها و اقدامات روحانیون و طلاب در خط مقدم مقابله با کرونا محدود به حضور در غسالخانه‌ها نمی شود، بلکه این قشر جان برکف از همان ابتدای شیوع کرونا ویروس درخواست حضور در بیمارستان‌ها را داشتند و در میدان مبارزه با کرونا نیز فعالیت‌های گسترده‌ای از جمله ضد عفونی سطح شهر، توزیع مواد ضدعفونی و ماسک و... انجام داده‌اند.

 

ایثاری که برای آن پاداش تعیین نشده

سیدمحمد سیدسیاح، مسؤول سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان اردبیل در این‌باره اظهار داشت: ایثارگری جامعه روحانیت و طلاب استان در اردبیل در راستای غسل و خاکسپاری شرعی کسانی که بر اثر بیماری کرونا فوت شده‌اند، اقدامی تحسین‌برانگیز است که از همان روزهای ابتدایی طلاب و روحانیون زیادی برای انجام این کار داوطلب شدند.

وی با اشاره به گروه‌های جهادی متشکل از بانوان و برادران افزود: بعد از تشکیل گروه‌های جهادی بانوان و برادران و مشخص شدن تکالیف هر یک از گروه‌ها آموزش‌های لازم به آنان داده شده و آنها فعالیت خود را در سریع‌ترین زمان ممکن آغاز کردند.

 

 

این مسؤول ادامه داد: این اقدام از نهم فروردین ماه در استان اردبیل آغاز شده و از همان روز تا به اکنون به‌صورت میانگین در هر روز ۲ تا ۳ مورد فوتی توسط روحانیون جهادگر تطهیر و تدفین شده‌اند، که تا به امروز ۳۰ مورد فوتی در استان غسل داده شده است.

 

اجرای طرح تطهیر اموات کرونایی در بسیاری از شهرهای اردبیل

سیدسیاح از آغاز غسل اموات در شهرهای استان از روزهای آینده خبر داد و تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از روزهای آتی در برخی شهرهای استان نیز نسبت به غسل شرعی اموات کرونایی اقدام خواهد شد.

وی گفت: روحانیون و مردم عادی جهادگر که برای غسل اموات کرونایی داوطلب شده‌اند، نیز همچون کادر درمان استان اردبیل در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، چرا که عهده‌داری این مسؤولیت بسیار مهم بوده و سرباز زدن از این مهم گاه می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به‌دنبال داشته باشد.

 

مسؤول سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان اظهار کرد: مقدمات این اقدام حسنه توسط حوزه علمیه، نمایندگی ولی فقیه در استان، دانشگاه علوم پزشکی و سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل انجام شده که خوشبختانه تا به امروز موفقیت‌آمیز بوده است.

سیدسیاح اضافه کرد:طلاب حوزه علمیه استان با تشکیل دو گروه جهادی شامل 5 طلبه برادر و 4 طلبه خواهر و تعداد دیگر گروه‌های جهادی آماده در استان اردبیل کار غسل و نماز میت متوفیان کرونایی اردبیل را انجام می‌دهند.

توزیع ماسک و مواد ضدعفونی رایگان توسط حوزه علمیه اردبیل

حجت الاسلام مهدی نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل اظهار کرد: پس از شیوع کرونا ویروس در استان اردبیل، طلاب و روحانیون در راستای خدمت‌رسانی و کمک برای مقابله با گسترش بیماری اعلام آمادگی کردند و هم اکنون نیز در حال انجام فعالیت‌های جهادی هستند.

 

وی افزود: تاکنون در استان اردبیل طلاب در بخش‌های ضدعفونی معابر و اماکن عمومی نقش داشتند و همه روزه در کنار دیگر مدافعان سلامت استان اردبیل در راستای مقابله با بیماری کرونا فعالیت می‌کنند و این فعالیت طلاب تا ریشه کنی کرونا ویروس ادامه خواهد داشت.

مدیر استانی حوزه علمیه اردبیل با اشاره به اعلام داوطلبی روحانیون برای حضور در خط مقدم مقابله با کرونا، افزود: طلاب و روحانیون خود را در اختیار ستاد پیشگیری از کرونا قرار دادند و نسبت به حضور در بیمارستان‌ها نیز اعلام آمادگی کردند.

 

 

نوروزی بیان کرد: طلاب خواهران نیز در راستای رفع کمبود ماسک در استان اردبیل اقدامات گسترده‌ای انجام داده و با ایجاد کارگاه‌های کوچک خانگی اقدام به تهیه ماسک کرده‌اند.

وی گفت: حوزه علمیه استان اردبیل اقدام به تهیه و توزیع پک‌های بهداشتی شامل مواد ضدعفونی کننده و ماسک درمیان مردم کرده که این چنین اقدامات کماکان ادامه خواهد داشت و طلاب در کنار مردم خواهند بود.

 

همکاری طلاب گروه‌های جهادی در راستای تغسیل اموات کرونایی

حجت الاسلام حمید واحدی زاده، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: هماهنگی‌های لازم جهت انجام غسل بیماران کرونایی با تبیین فتوای مقام معظم رهبری و ضرورت انجام غسل در صورت امکان و همچنین آماده‌سازی شرایط مناسب این امر از جمله برقراری غسالخانه جداگانه‌ای برای انجام غسل و کفن متوفیان کرونایی در بهشت زهرای اردبیل مهیا شد و اکنون غسل با مشارکت طلاب تلاش‌گر گروه‌های جهادی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: اقلام مورد نیاز در مورد غسل، کفن و دفن بیماران کرونایی با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهیه و تحویل بسیج طلاب شد.

اجرای طرح همراه بیمار توسط روحانیون و طلاب گروه های جهادی

هماهنگی‌های لازم جهت مشارکت و حضور ائمه جماعات دانشگاه علوم پزشکی و گروه‌های بسیج طلاب برای خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی در نقاهت‌گاههای اردبیل انجام شده و روحانیون و طلاب در راستای روحیه‌دهی به بیماران و انجام امورات آن‌ها تحت عنوان همراه بیمار در نقاهتگاه‌ها به‌صورت شیفتی حاضر شده‌اند.

واحدی زاده بیان کرد: اکنون در این شرایط که شیوع ویروس کرونا تمام اقشار جامعه را تهدید می‌کند، می‌توانیم فضای فرهنگی و روانی مثبت با هم‌افزایی نیروها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در جامعه است ایجاد کرده و این تهدید را تبدیل به یک فرصت عمومی کنیم.

 

وی تاکید کرد: در بحث مراقبت‌های معنوی می‌توانیم اقداماتی برای افرادی که تحت تأثیر استرس‌های بیش از اندازه که سازمان بهداشت جهانی هم آن‌ها را معرفی کرده است، انجام دهیم تا استرس آن‌ها را به حداقل برسانیم چرا که این استرس‌ها موجب کاهش ضریب ایمنی افراد شده و موجب گرفتار شدن به ویروس کرونا می‌شود که البته این مراقبت‌ها هم برای قبل و پیشگیری از بیماری کرونا و هم بعد از ابتلا به آن است.

 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: در این ایام و شرایط باید به تبلیغ و نشر تلاوت قرآن بپردازیم؛ چنانچه امروز در رسانه‌های داخلی و خارجی مشاهده می‌کنیم تمام کشورهایی که گرفتار کرونا شده‌اند تلاش می‌کنند تا به وسیله اعتقادات مذهبی در محیط‌های خانوادگی و اجتماعی آرامش ایجاد کنند.

وی گفت: فضای مجازی از دیگر فضاهایی است که باید به‌صورت بهینه در این ایام از آن استفاده کنیم. البته بسیاری از افرادی که دل در گرو ایران و اسلام دارند، در این فضاها به صورت اختصاصی فعالیت ویژه می‌کنند ولی با وحدت رویه این افراد و گروه‌ها می‌توانیم از ظرفیت فضای مجازی برای اعتلای ارزش‌ها استفاده کرده و از تشتت آرای غیرضرور پرهیز کنیم و به اموری که اولویت دارند بپردازیم.

 

نیاز جامعه به حضور روحانیون داوطلب در میدان مبارزه با کرونا

محمد سیمزاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل به نقش روحانیت در جامعه اشاره کرد و گفت: سخنان روحانیون بیشتر از دیگر اقشار جامعه مورد قبول مردم است  و از این‌رو جامعه نیاز اساسی به حضور طلاب و روحانیون در راستای مقابله با این بیماری منحوس دارد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل تأکید کرد: بررسی تاریخ ایران نشان می‌دهد که روحانیون و طلاب همواره در شرایط سخت و بحرانی در کنار مردم بوده‌اند و در کنار دیگر نیروها از جمله سپاه و بسیج اقدام به خدمت‌رسانی به مردم کرده‌اند و در راستای مقابله با ویروس کرونا نیز روحانیون استان اردبیل به‌صورت داوطلبانه وارد میدان عمل شده‌اند.

تداوم برنامه‌های معنوی دسته جمعی در فضای مجازی

علاوه بر فعالیت‌های میدانی گسترده روحانیون و طلاب در راستای مقابله با بیماری کرونا این قشر بحث معنویات را هم جزو برنامه‌های اصلی خود قرار داده‌اند و در صفحات مجازی اقدام به انجام فعالیت‌های مذهبی دسته جمعی می‌کنند.

علی درخشان، طلبه‌ای فعال و خوش فکر یکی از این افراد است که علاقه وافری به فعالیت‌های مذهبی و معنوی داشته و فضای مجازی را بستری برای توسعه و گسترش این فعالیت‌ها می‌داند و بلافاصله پس از تعطیلی کلاس‌های فرهنگی، در عرصه مجازی دست به کار شده و مخاطبین فراوانی را نیز در مدت کوتاهی جذب کرده است.

 

یکی از ویژگی‌های مهم مناجات و عبادات، دسته جمعی بودن آن است که این موضوع با تعطیلی تجمعات با مشکل مواجه شده است، اما جمعی از جوانان خوش فکر به صورت خودجوش اقدام به ایجاد بستری برای ایجاد جمع‌های معنوی در فضای مجازی کرده‌اند.

طلاب و روحانیون در دنیای حقیقی و مجازی به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند

علی درخشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل، اظهار کرد: طلاب و روحانیون استان اردبیل پس از شیوع بیماری کرونا در دو جبهه حقیقی و مجازی اقدام به فعالیت‌های گسترده‌ای کرده‌اند که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به بحث ضدعفونی معابر و مراکز مختلف و همچنین توزیع پک‌های بهداشتی اشاره کرد که از همان روز اول شیوع بیماری این اقدامات در اولویت برنامه طلاب و روحانیان حوزه علمیه اردبیل قرار گرفت.

وی به برنامه‌های فرهنگی و دینی نیز اشاره کرد و گفت: در دین مبین اسلام اولویت اول حفظ جان و سلامت انسان‌ها است و خداوند متعال نیز به این موضوع تاکید فراوان دارد، لذا پس از شیوع بیماری منحوس کرونا کلیه فعالیت‌های مذهبی دسته جمعی در سطح کشورمان لغو شد اما این لغو شدن به معنای تعلیق این باب فعالیت‌ها نیست چرا که امروزه فضای مجازی بستر مناسبی برای بهره‌گیری در توسعه این‌گونه برنامه‌ها است.

 

این طلبه جوان اردبیلی ادامه داد: در طی سال‌های اخیر دشمنان انقلاب اسلامی توطئه‌ها و برنامه‌های مختلفی برای از بین بردن اعتقادات و ایمان جوانان این مرز و بوم از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌کار گرفته‌اند که در مقابل این توطئه‌ها باید برنامه‌های فرهنگی و معنوی در فضای مجازی افزایش یابد.

قرائت و ترتیل دعای کمیل و سوره اعراف در فضای مجازی

درخشان تاکید کرد: از جمله برنامه‌هایی که پس از شیوع بیماری کرونا مدنظر قرار گرفت برگزاری دعای کمیل بود که خوشبختانه با استقبال مردم مومن و انقلابی استان و حتی کشور قرار گرفت و در این مدت توانستیم این دعای پرفیض را در بستر فضای مجازی برگزار کنیم و مخاطبان بسیاری نیز به ما پیوستند.

 درخشان ادامه داد: براساس تاکیدات ائمه اطهار بر قرائت سوره اعراف و احادیثی که در این‌خصوص وجود دارد تصمیم بر ترتیل جمعی سوره اعراف گرفتیم که خوشبختانه از این برنامه نیز استقبال بسیار گسترده‌ای به عمل آمد به‌طوری‌که علاوه بر استان اردبیل از سایر استان‌های کشور نیز در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند.

 


برگزاری جلسه پرسش و پاسخ مذهبی زنده

طلبه حوزه علمیه اردبیل گفت: با توجه به اینکه امکان مراجعه حضوری به مراجع مذهبی برای رفع سوالات و پرسش‌های مختلف وجود ندارد، لذا این امکان را در فضای مجازی مهیا کردیم و مردم عزیز می توانند سوالات خود را مطرح کرده و در سریع‌ترین زمان به پاسخ خود برسند.

وی اذعان کرد: در ادامه برنامه‌های فضای مجازی مذهبی خود سعی داریم از علماء، روحانیون و کارشناسان مذهبی با موضوعات مختلف معنوی استفاده کنیم.

 

 

درخشان تاکید کرد: قرائت قرآن کریم، جلسات تفسیر قرآن و آموزش روخوانی قرآن، پرسش و پاسخ دینی و شرعی، برگزاری جمع خوانی قرآن، جمع خوانی دعای هفتم صحیفه سجادیه و ... از جمله برنامه‌هایی است که در بستر فضای مجازی با کمک دوستان در حال اجرا است.

به گزارش خبرگزاری فارس، حضور طلاب جوان، اساتید و مدیران مدارس علمیه در عرصه خدمت‌رسانی به مردم خلق کننده صحنه‌های ارزشمندی است که همواره ماندگار خواهد ماند و این حضور موجب تحکیم پیوند میان مردم و روحانیت خواهد شد.

گزارش: حامد قادری

انتهای پیام/۳۴۶۳/۱۱۸

منبع: فارس

کلیدواژه: اردبیل طلاب روحانیون کرونا گفت وگو با خبرنگار راستای مقابله دانشگاه علوم پزشکی حوزه علمیه اردبیل طلاب و روحانیان مبارزه با کرونا مقام معظم رهبری روحانیون و طلاب طلاب و روحانیون استان اردبیل روحانیون استان گروه های جهادی فارس در اردبیل اموات کرونایی خبرگزاری فارس فضای مجازی بیماری کرونا مواد ضدعفونی ویروس کرونا شیوع بیماری خدمت رسانی پس از شیوع بسیج طلاب دسته جمعی فعالیت ها انجام غسل گسترده ای برنامه ها گروه ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۶۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی طلاب و اساتید جامعه المصطفی گرگان از اقدام نیرو‌های مسلح در انجام عملیات وعده صادق

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان آیت الله سید کمال حسینی رئیس نمایندگی گلستان در جامعه المصطفی العالمیه گفت: موفقیت جمهوری اسلامی ایران هم در عملیات موشکی و هم در جلسه شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی و متحدانش نشان دهنده هماهنگی واتحاد بین میدان ودیپلماسی در کشور است.

او افزود : این عملیات قدرت پوشالی و هالیوودی این رژیم را در هم شکست وناتوانی آنها را آشکار کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند
  • جامعه نخبگان مورد توجه مسئولان قرار گیرد
  • مسئولان به جامعه نخبگان توجه داشته باشند
  • روحانی جهادی خوی درگذشت
  • فعالیت هزارو ۵۷۲ گروه جهادی در نوروز و رمضان ۱۴۰۳
  • ساماندهی ظرفیت مردمی و گروه های جهادی اولویت بنیاد مسکن اردبیل
  • افزایش دمای هوا در اردبیل
  • مدیر حوزه علمیه استان هرمزگان: طلاب از فرصت های زودگذر نهایت استفاده را انجام دهند
  • قدردانی طلاب و اساتید جامعه المصطفی گرگان از اقدام نیرو‌های مسلح در انجام عملیات وعده صادق
  • حمایت روحانیون و طلاب شیروان در اقدام به موقع سپاه در تنبیه متجاوز