Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-25@04:02:05 GMT

خوش‌خبری وزیر جدید دولت درباره تولید واکسن

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۶۳۷۰

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، وزیر جهاد کشاورزی از تشکیل ستاد فنی کرونا برای کاهش خسارات فعالان عرصه کشاورزی، احیای مرغ لاین، خود اتکایی در بذور برخی صیفی جات و راه اندازی سیستم یکپارچه بخش کشاورزی خبر داد و همچنین گفت: روز شنبه یا یکشنبه نیز خبرهای خوبی را در خصوص واکسن منتشر خواهیم کرد. موسسه واکسن و سرم سازی رازی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است و کارهای ارزنده ای در زمینه واکسن شده و خبرهای خوبی برای مردم داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کاظم خاوازی که در برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "اگر قرار باشد ویروس کرونا مدت بیشتری در کشور باقی بماند و به این زودی ها ریشه کن نشود، آیا وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی برقراری امنیت غذایی در کشور، برنامه‌ای برای ساماندهی این شرایط دارد؛ به نحوی که از ضرر و زیان تولید کنندگان کم شود و امنیت غذایی نیز دچار خسران نشود"، گفت: با توجه به اینکه براساس پیش بینیها کرونا ممکن است یک سالی در کشور باشد، ستاد فنی کرونا را در خصوص صادرات و موضوعات مربوطه را تشکیل خواهیم داد که با عضویت مدیرعامل بانک کشاورزی، سازمان تعاون روستایی و بخش های حمایتی مانند صندوق حمایت از بخش کشاورزی همراه خواهد بود و همه بخش های سیاست گذار و منابع مالی وزارت خانه را در این ستاد جمع‌بندی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه باید با اتحادیه‌ها و اصناف نشست داشته باشیم و تمام تلاشمان را بکنیم که تولید و کشاورزان کمتر صدمه ببیند، اظهار کرد: با این همکاری مشترک با اصناف و اتحادیه ها، می توانیم منابع حمایتیمان را به سمتی ببریم که در بخش های کشاورزی، صنعت دام، طیور اتفاقی رخ ندهد.

خاوازی در ادامه گفت: روز شنبه یا یکشنبه نیز خبرهای خوبی را در خصوص واکسن منتشر خواهیم کرد. موسسه واکسن و سرم سازی رازی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است و کارهای ارزنده ای در زمینه واکسن شده و خبرهای خوبی برای مردم داریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه هایی در حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی دارید، تصریح کرد: یکی از مواردی که از آن غفلت کردیم، صنایع تبدیلی و بسته بندی است. شناسایی حلقه های تاثیر گذار در این بخش از برنامه هایی است که در دستور کار قراردادیم و فعال‌سازی آن نیز با جدیت دنبال خواهد شد.

تراریخته در اولویت کاری نیست

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رویکرد این دوره از وزارتخانه در خصوص بحث تراریخته چیست، گفت: دو سوال در اینجا مطرح می شود؛ سوال اول اینکه آیا باید در زمینه گیاهان تراریخته تحقیق کنیم و سوال دیگر این است که آیا باید گیاه تراریخته را در کشور بکاریم یا خیر؟ در پاسخ به سوال اول باید گفت که هیچ خط قرمزی در زمینه تحقیق و پژوهش وجود ندارد. در حقیقت باید در بخش پژوهش و تحقیقاتی کاملا آماده و مسلط باشیم که هر زمان کشور احساس نیز به این پژوهش ها داشت، با دستور حاکمیتی از آن استفاده شود.

وی ادامه داد: در پاسخ به سوال دیگر نیز باید گفت که هیچ بذر تراریخته ای در بخش کشاورزی وجود ندارد که تاییدیه گرفته و آماده کاشت در زمین باشد. از طرفی درخصوص این بذور نیز هیچ تحقیقاتی که نشان دهد بذر تراریخته هیچ ریسکی برای انسان و گیاهان دیگر ندارد، نیز نشده است. در بخش کشاورزی نیز رویکرد ما این است تا وقتی می توان با کوچکترین نسخه تولید را بالا برد، از محصولاتی استفاده نکنیم که ممکن است گرفتاری هایی ایجاد کند. به بیان دیگر تراریخته بحث اولویت داری برای بنده در این شرایط نیست.

راه اندازی سیستم یکپارچه بخش کشاورزی

خاوازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا آمارهای متفاوتی از تولید برنج در کشور ارائه می شود، گفت: نحوه جمع آوری اطلاعاتمان به صورت سنتی است و برخی مواقع تولید صرفا تخمین زده می شود. برنامه ای در دستور کار داریم که بتوانیم با استفاده از سیستم های جدید سنجش از راه دور، اپلیکیشن ها و نرم افزار ها سطح زیر کشت را به صورت آنلاین و با استفاده از عکس های ماهواره ای بدست آوریم و سیستم یکپارچه بخش کشاورزی را راه اندازی کنیم. سیستم یکپارچه کشاورزی می تواند آمار دقیقی از بخش کشاورزی در اختیار متولیان امر قرار دهد.

از مرغ لاین غفلت شده است

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای احیای مرغ چه برنامه هایی دارید، گفت: حدود ۴۰ یا۵۰ سال است که در کشور از مرغ لاین غفلت شده است. زیرا در گذشته بحث تحریم ها مطرح نبود و ارتباطات خوبی نیز داشتم. اما شرایط در حال حاضر متفاوت است. به همین دلیل به محض ورود به وزارت خانه برای این موضوع مجری تعیین خواهیم کرد و طی یکسال و نیم آینده حداکثر دو سال تکلیف مرغ لاین را برای همیشه مشخص خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: مرغ لاین سرمنشا ژنتیکی نژاد مرغ گوشتی است و اهمیت زیادی دارد. هر قطعه از مرغی لاین تقریبا منبع تولید حدود ۴۳۰ تن گوشت مرغ است.

برای خودکفایی در بذور صیفی و سبزی برنامه داریم

خاوازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای کاهش وابستگی در بذور صیفی و سبزی چه برنامه هایی دارید، گفت: خوشبختانه با اقداماتی که پژوهشگران ما انجام داده اند، ۹۹.۴ درصد در بذور زراعی خودکفا هستیم. بنابراین در تامین بذر گندم، جو، سوی، کنجد و بسیاری دیگر از بذور مورد نیاز کشاورزان مشکلی وجود ندارد. مشکل اصلی ما بذر صیفی و سبزی، چغندر قند و پنبه است.

وی در پایان گفت: در حال حاضر خود اتکایی در بذر سبزی و صیفی ۲ درصد است که قصد داریم با کمک شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی تا پایان دولت این خود اتکایی را به حداقل ۲۰ درصد برسانیم و ریل گذاری خوبی انجام دهیم. بنابراین برای خودکفایی این بذور نیز برنامه هایی در دستور کار داریم.

 

ایسنا

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: کاظم خاوازی کرونا واکسن پاسخ به سوال دیگری مبنی پاسخ به سوال دیگر سیستم یکپارچه جهاد کشاورزی بخش کشاورزی برنامه هایی خبرهای خوبی مرغ لاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۶۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت فراسرزمینی منجر به تقویت تولید داخلی و تامین امنیت غذایی می‌شود

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، رضا فتوحی درباره شعار سال و اهمیت آن در بخش کشاورزی افزود: امنیت غذایی مهمترین مبحث بخش کشاورزی بوده و باید تلاش کنیم تا با مشارکت مردم محقق شود.

مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر این که کشت فراسرزمینی نوعی مشارکت سرمایه‌گذاران ایرانی در طرح‌های برون‌مرزی است، اظهار داشت: این کشت توسط دولت دنبال می‌شود؛ در این زمینه دولت بنا دارد تا به کمک سرمایه‌گذاران ایرانی در کشور‌های دارای تفاهم‌نامه، کشاورزی فراسرزمینی انجام دهد.

به گفته فتوحی، شرکت‌های داخلی و بین‌المللی نیز می‌توانند کشاورزی فراسرزمینی در بخش عظیمی از کشور‌ها مانند روسیه، قزاقستان، ارمنستان، آذربایجان، عراق، پاکستان، بخشی از کشور‌هایی آفریقایی مانند تانزانیا و ونزویلا در قاره آمریکا انجام دهند.

مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اهمیت کشت فراسرزمینی و تحقق شعار سال در این بخش با افزایش تولید، یادآور شد: در سالی که با نام جهش تولید نامگذاری شده، سرمایه‌گذاری در خارج از کشور برای تقویت امنیت غذایی را عملیاتی کنیم؛ البته فعالیت‌های مهمی در این زمینه انجام شده و در دست اقدام است.

وی افزود: با تحقق کشت فراسرزمینی می‌توانیم نیاز کشور به برخی محصولات را تامین کرده و با قیمت مناسب‌تری به دست مردم برسانیم.

فتوحی ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران، افزود: کشت محصولات اساسی مانند گندم، جو، ذرت، دانه‌های روغنی دام و دامپروری در کشت فراسرزمینی مورد حمایت دولت سیزدهم و از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی به شمار می‌رود.

به گفته وی، ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک جهان قرار دارد و بر این اساس باید به دنبال حفظ منابع پایه و افزایش بهره‌وری آب و خاک باشیم، بنابراین افزایش تولید باید خارج از کشور و در راستای بهره‌مندی از منابع آب و خاک سایر کشور‌ها باشد تا امنیت غذایی را ارتقا دهیم.

مجری طرح کشت فراسرزمینی تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر ۸۰ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی توسط کشور‌های پیشرفته در حال انجام است.

وی با بیان اینکه باید بخشی از نیاز کشور که از طریق واردات تامین می‌شود را از طریق کشت فراسرزمینی تولید کنیم، گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان برنامه هفتم ۲ میلیون هکتار سطح زیر کشت کشاورزی فراسرزمینی در کشور‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است.

فتوحی ادامه داد: پیش‌بینی کشت فراسرزمینی برای امسال تا ۴۰۰ هزار هکتار است که براساس ضوابط خرید تضمینی، این محصولات توسط شرکت بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام کشور از سرمایه‌گذاران انجام خواهد شد.

مجری طرح کشت فراسرزمینی گفت: باید بیشترین بهره‌برداری از منابع سایر کشور‌ها را داشته باشیم؛ البته در حال حاضر در کشور‌هایی مانند غنا، ارمنستان، پاکستان، برزیل، تاجیکستان و قزاقستان، کشاورزی فراسرزمینی در حال انجام است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد
  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی
  • تدوین ۱۱ برنامه کشاورزی برای تحقق شعار سال در قزوین
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد
  • مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • افزایش ۹ میلیون تنی تولید گندم در دولت سیزدهم
  • تامین امنیت غذایی با منابع پایه فراسرزمینی
  • کشت فراسرزمینی منجر به تقویت تولید داخلی و تامین امنیت غذایی می‌شود