Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از اعلام نرخ تورم ۴۱درصدی از سوی بانک مرکزی، مجدداً بحث اختلاف آماری دو مرکز اصلی انتشار آمار در کشور خبرساز شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت کشور در 9ماهه سال 1398 را به‌ترتیب منفی 7.6 و صفر درصد اعلام می‌کند. این مرکز نرخ تورم کشور را نیز در سال 1398 معادل 34.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

8 درصد گزارش نموده است.

پرده دوم: رئیس‌کل بانک مرکزی در اینستاگرام نرخ رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت کشور در 9ماهه سال 1398 را به‌ترتیب 6.7 منفی و مثبت 1.3 درصد  اعلام می‌نماید، علاوه بر این بانک مرکزی در گزارشی نرخ تورم سال 1398 را معادل 41.2 درصد اعلام نموده است.

چنانچه ملاحظه می‌گردد اختلاف آمارهای گزارش‌شده مرکز آمار ایران و بانک مرکزی درباره دو مورد از کلیدی‌ترین متغیرهای اقتصادی کشور بسیار جدی است.

مثلاً بیش از 6 درصد اختلاف در ارقام نرخ تورم سال 1398 در کشور موضوعی نیست که به‌سادگی بتوان از آن عبور کرد. این اختلافات دیرینه تا همین الآن هم ضربه بزرگی به اعتماد عمومی کارگزاران اقتصادی کشور نسبت به آمارهای اقتصادی رسمی وارد نموده است.

عباس علوی راد کارشناس اقتصادی معتقد است، آزاردهنده‌تر اینکه رئیس دولت هم در موضع‌گیری‌های اقتصادی رسانه‌ای عمدتاً (به‌غیر از نرخ تورم 41.2درصدی بانک مرکزی) آمارهای مرکز آمار ایران را وتو می‌کند و به آمارهای بانک مرکزی ارجاع می‌دهند.

به‌نظر می‌رسد چشم‌انداز روشنی برای پایان تناقض آمارهای اقتصادی در دولت قابل تصور نیست و باید منتظر ماند دید در آینده چگونه به این اختلافات دیرینه پرداخته خواهد شد.

انتهای پیام

 

منبع: دانا

کلیدواژه: بانک مرکزی مرکز آمار نرخ تورم سال 1398

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۶۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم ماهانه قیمت ماهی بالاتر از گوشت قرمز و مرغ

بررسی تورم ماهانه گوشت قرمز و سفید در سال گذشته نشان می‌دهد میانگین تورم ماهانه در گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» ۳.۵ درصد و در گروه «ماهی‌ها و صدف‌داران» ۳.۷ درصد بود.

به گزارش اکوایران، گوشت قرمز و سفید از مه‌مترین عوامل تشکیل‌دهنده سبد مصرفی خانوارهاست که تغییرات قیمت آن‌ها اثر زیادی بر تورم خوراکی خانوار ایرانی می‌گذارد. در این گزارش به بررسی تورم ماهانه زیر مجموعه‌های این گروه در سبد مصرفی خانوار‌ها در سال ۱۴۰۲ پرداخته شده و روند آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.

داده‌های مرکز آمار ایران از تورم ماهانه گوشت قرمز و سفید به دو دسته کلی «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» و «ماهی‌ها و صدف‌داران» تقسیم می‌شود.

بر اساس آمار‌های اعلام شده سال ۱۴۰۲، میانگین تورم ماهانه در گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» ۳.۵ درصد بود. همچینین تورم ماهانه این گروه در مردادماه سال گذشته بیشترین سطح را داشته است.

از سوی دیگر میانگین تورم ماهانه گروه «ماهی‌ها و صدف‌داران» در سال گذشته معادل ۳.۷ درصد بود. طبق آمار‌های تورم ماهانه این سال، بیشترین سطح تورم ماهانه این گروه در فروردین رقم خورده است.

تورم ماهانه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» در سال ۱۴۰۲

بر اساس آمار‌های مرکز آمار ایران از تورم «گوشت قرمز و گوشت ماکیان»، میانگین تورم ماهانه این گروه در سال ۱۴۰۲، معادل ۳.۵ درصد بود. به بیان دیگر، قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ هر ماه به طور میانگین ۳.۵ درصد افزایش یافته است.

بررسی روند این تورم در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد تنها در یک ماه از سال کاهش قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ در کشور اتفاق افتاده است. طبق آمار‌ها صرفا در بهمن‌ماه تورم این گروه منفی شده که به سطح منفی ۰.۷ درصد رسیده است.

بیشترین تورم ماهانه در این گروه در مردادماه سال گذشته بوده که سطح ۷.۸ درصدی را به خود دیده و کمترین تورم ماهانه مثبت این گروه در اسفند ماه رخ داده که تورم ماهانه به ۰.۷ درصد رسیده است.

در ادامه بررسی به گروه گوشت قرمز و سفید می‌پردازیم که همان «ماهی‌ها و صدف‌داران» است.

تورم ماهانه «ماهی‌ها و صدف‌داران» در سال ۱۴۰۲

طبق آمار‌های این مرکز، میانگین تورم ماهانه «ماهی‌ها و صدف‌داران» در سال ۱۴۰۲ معادل ۳.۷ درصد بود. به بیان ساده‌تر، قیمت ماهی در سال گذشته، ماهانه حدود ۳.۷ درصد افزایش یافته است که این افزایش از قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ بیشتر بود.

وقتی به روند تورم ماهانه این گروه در سال گذشته نگاه کنیم، متوجه روند تقریبا نزولی آن از ابتدای سال تا انتهای سال می‌شویم. به طوری‌که در ابتدای سال یعنی فروردین‌ماه بیشترین تورم ماهانه در این گروه رخ داد. طبق آمارها، تورم ماهانه فروردین «ماهی‌ها و صدف‌داران» ۶.۳ درصد بود. به مرور این تورم کاهش یافته و در ابتدای زمستان به کمترین سطح خود در سال گذشته گذشته رسید.

آمار‌ها گویای آن است که تورم ماهانه این گروه در دی‌ماه سال گذشته کمترین سطح را داشته و به ۱.۸ درصد رسید. سپس این تورم در بهمن‌ماه یک صعود را تجربه کرده و به سطح ۳.۵ درصد رسیده و دوباره به روند کاهشی خود تا پایان سال ادامه داد.

دیگر خبرها

  • تورم ماهانه قیمت ماهی بالاتر از گوشت قرمز و مرغ
  • ماجرای ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی؛ آیا موج جدید تورم در راه است؟
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی حذف می‌شود
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نبود توجیه اقتصادی حذف می‌شود
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟
  • تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی
  • آمار بیکاری در انگلیس رکورد زد
  • سیاست‌ های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد
  • کاهش ۱۴ درصدی نرخ تورم لرستان