Web Analytics Made Easy - Statcounter

توافق کاهش تولید روزانه ١٠ میلیون بشکه‌ای نفت، افزایش تعداد شرکت‌های بیمه مجاز به قبولی اتکایی، رکورد مشارکت در عرضه‌ اولیه بازار سهام شکسته شد، تعداد کارت‌های بانکی تراکنش‌دار به ۱۰۹ میلیون رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز جمعه ۲۲ فروردین ماه شبستان به شرح زیر است:

ساعت کاری پست بانک اعلام شد

در راستای اجرای طرح "فاصله گذاری هوشمند" و براساس بخشنامه شورای هماهنگی بانک ها و اعلام اداره کل سازمان و بهبود روشها پست بانک ایران، ساعات کار ادارات مرکزی و مدیریت های شعب و شعب استان ها و مناطق این بانک با حضور دوسوم از کارکنان طی روزهای کاری از ساعت ۷ لغایت ۱۴ می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساعات کار ارائه خدمات به مشتریان در شعب و باجه های پست بانک ایران در سراسر کشور طی روزهای شنبه لغایت چهارشنبه از ساعت ۷:۳۰ لغایت ۱۳ و روز پنجشنبه نیز از ۷:۳۰ لغایت ۱۲:۳۰ تعیین شده است.

براین اساس از هموطنان درخواست می شود با توجه به بسیج ملی برای قطع زنجیره انتقال شیوع کرونا،حتی المقدور از مراجعه به شعب و باجه های بانکی خودداری نموده و ترجیحا از درگاه های الکترونیکی و غیرحضوری بانک ها استفاده نمایند.

 

توافق کاهش تولید روزانه ١٠ میلیون بشکه‌ای نفت

«بیژن زنگنه» بامداد جمعه (٢٢ فروردین‌ماه) پس از پایان مذاکرات بیش از ١٠ ساعته نشست فوق‌العاده اوپک پلاس گفت: توافق برای کاهش روزانه ١٠ میلیون بشکه‌ای تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک حاصل و قرار شد دیگر تولیدکنندگان نفت جهان نیز به این توافق بپیوندند.

وی افزود: توافق برای کاهش روزانه ١٠ میلیون بشکه در بازه زمانی نخست (یکم ماه مه تا پایان ژوئن) ٢ ماهه خواهد بود، در مرحله بعد از یکم ماه ژوئیه تا پایان ٣١ دسامبر سال ۲۰۲۰ کاهش عرضه روزانه هشت میلیون بشکه کاهش خواهد بود، سپس از یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا آوریل ٢٠٢٢ نیز کاهش عرضه روزانه ۶ میلیون بشکه می‌شود.

وزیر نفت تصریح کرد: این تصمیم دوساله خواهد بود و این نخستین بار در تاریخ اوپک است که تصمیمی دو ساله گرفته می‌شود و جزو بی‌سابقه‌ترین ارقام کاهش تولید در تاریخ اوپک و غیراوپک است.

 

جزییات محدودیت‌ معاملات گواهی حق‌تقدم تسهیلات مسکن ۲ بانک

ناظر بازار فرابورس در آخرین روز معاملاتی هفته «چهارشنبه ۲۰ فرودین ماه ۹۹» با صدور یک اطلاعیه رسمی اعلام کرد: با توجه به مصوبه ۲۸ مهر ماه ۹۴ شورای پول و اعتبار، موارد ذیل در خصوص اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک مسکن اعمال می‌شود.

بر اساس این گزارش، محدودیت زمانی عدم فروش توسط خریداران در تمامی نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن به مدت ۴ ماه است و محدودیت عدم فروش توسط خریداران اوراق برای نمادهای اوراق گواهی که فقط ۴ ماه تا پایان معاملات آن در بازار فرابورس باقی مانده، اعمال نمی‌شود. به همین دلیل در این مقطع زمانی، نمادهای معاملاتی «تسه ۹۷۰۲، تسه ۹۷۰۳، تسه ۹۷۰۴ و تسه ۹۷۰۵ » مشمول محدودیت مذکور نیست.

همچنین در خصوص اوراق گواهی صادره بانک مسکن محدودیت ورود سفارش خرید و انجام معامله به میزان حداکثر ۲۸۰ ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی است و متقاضیان خرید باید محدودیت های مذکور را در خصوص ورود سفارشات خرید و معاملات انجام شده رعایت کنند و تخطی از پیام ناظر بازار و ورود سفارش یا خرید بیش از سقف مجاز می‌تواند منجر به ابطال تمامی معاملات و حذف سفارش‌های ثبت شده و ارجاع موضوع به مرجع رسیدگی به تخلفات شود.

افزون بر این، اعتبار تمامی اوراق گواهی صادره جهت اخذ تسهیلات تا یک ماه پس از توقف نماد معاملاتی آن در بازار فرابورس است. متقاضیان برای اطلاع از سایر جزئیات می‌توانند به اطلاعیه‌های این شرکت مندرج در سایت رسمی فرابورس به نشانی www.ifb.ir مراجعه کنند.

 

افزایش تعداد شرکت‌های بیمه مجاز به قبولی اتکایی

براساس آمار اعلام شده از سوی بیمه مرکزی که بر مبنای اطلاعات آخرین صورت‌های مالی مصوب تا روز نهم فروردین‌ماه ۱۳۹۹ منتشر شده، شرکت‌های بیمه ایران، البرز، پارسیان، پاسارگاد، کوثر، ملت و ایران معین از بین شرکت‌های بیمه عمومی و ۲ شرکت بیمه اتکایی امین و ایرانیان، مجوز قبولی اتکایی دارند.

بر اساس جدول منتشره از سوی بیمه مرکزی، بیمه ایران با ۲۳ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۲۳۰ میلیون ریال، بیمه آسیا با ۴ میلیون و ۵۶۴هزار و ۶۹۴ میلیون ریال و بیمه البرز با ۳ میلیون و ۷۴۸هزار و ۵۱۱ میلیون ریال بالاترین ظرفیت مجاز قبولی ریسک را در بین شرکت‌های بیمه دارا هستند.

این ارقام با ارقام اعلام شده در آمار قبلی بیمه مرکزی که در روز بیست و یکم بهمن‌ماه اعلام شده بود، تغییری نکرده و ثابت بوده است.

براساس این گزارش ظرفیت مجاز نگهداری ریسک بیمه دانا با ۳ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۷۳۸ میلیون ریال اعلام شده که نسبت به دوره قبلی تغییری نداشته است.

بر این اساس، تنها ۷ شرکت بیمه ایران، البرز، پارسیان، پاسارگاد، کوثر، ملت و ایران معین از بین شرکت‌های عمومی بیمه و ۲ شرکت اتکایی امین و ایرانیان ظرفیت مجاز قبولی اتکایی دارند و سایر شرکت‌ها مجوزی برای قبولی اتکایی ندارند. در گزارش جدید بیمه مرکزی، بیمه کوثر شرکت جدیدی است که به جمع دارندگان مجوز قبولی اتکایی پیوسته است.

بر این اساس بیمه ایران ۱۱ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۶۱۵ میلیون ریال ظرفیت مجاز قبولی اتکایی دارد. بعد از این شرکت، بیمه البرز با یک میلیون و ۸۷۴هزار و ۲۵۶ میلیون ریال، بیمه پارسیان با یک میلیون و ۳۲۸هزار و ۶۹۲ میلیون ریال و بیمه پاسارگاد با یک میلیون و ۱۳۸هزار و ۱۸۱ میلیون ریال قرار دارند. ظرفیت مجاز قبولی اتکایی بیمه کوثر ۸۴۵هزار و ۴۱۳ میلیون ریال، بیمه ملت ۷۲۳هزار و ۵۷۱ میلیون ریال و بیمه ایران معین نیز ۴۷۸هزار و ۵۸۵ میلیون ریال اعلام شده است.

 

رکورد مشارکت در عرضه‌ اولیه بازار سهام شکسته شد

تعداد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین، چهارشنبه گذشته به‌عنوان نخستین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه، با نماد معاملاتی "صبا" در فرابورس ایران عرضه و هر سهم این شرکت ۱۲۰۰ تومان کشف قیمت شد.

در این عرضه اولیه که در محدوده قیمتی ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰تومان برای هر سهم و با سهمیه ۱۲۰۰سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی انجام شد، به دلیل استقبال زیاد سرمایه‌گذاران، سهمیه هر فرد به حداکثر تعداد ۸۱۲ سهم کاهش یافت.

این در شرایطی است که تعداد ۳۰۰ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین نیز در روز پس از عرضه اولیه این شرکت به صندوق‌ها با ضریب تخصیصی بازاری هر دارنده واحد صندوق تعلق می‌گیرد که بر این اساس سهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام ۳ هزار سهم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط ۱۵۰۰ سهم و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت ۳۰ سهم می‌باشد.

نکته قابل توجه در خصوص این عرضه اولیه این که یک میلیون و ۹۳۰ هزار و ۸۳۸ کد معاملاتی در عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین مشارکت داشتند که بدین ترتیب رکورد حضور و مشارکت سرمایه‌گذاران در عرضه‌های اولیه شکسته شد.

این در حالی است که تا پیش از این رکورد حضور بیشترین خریداران در عرضه‌های اولیه‌ بازار سهام مربوط به عرضه اولیه سهام شرکت تامین سرمایه ملت با یک میلیون و ۶۸۱ هزار و ۵۲۸ خریدار بود که ۱۴ اسفند سال گذشته انجام شد.

 

تعداد کارت‌های بانکی تراکنش‌دار به ۱۰۹ میلیون رسید

بررسی آمارهای گزارش اقتصادی اسفند ماه ۱۳۹۸  شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) نشان می‌دهد که در ماه پایانی سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۰۹ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۷۰۷ کارت بانکی از جمله کارت‌های اعتباری، برداشت و هدیه و بُن کارت حداقل یک تراکنش را داشتند؛ از سویی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بهمن ماه سال جاری، تعداد  ۱۰۴ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۷۶۷ کارت بانکی تراکنش داشتند که نشان از افزایش ۴.۸۱  درصدی تعداد کارت‌های بانکی دارای حداقل یک تراکنش در اسفند ماه نسبت به بهمن ماه سال گذشته دارد.

مقایسه آمار اسفند ماه با ماه‌های گذشته به خصوص روند فصل پاییز در شبکه پرداخت حاکی از آن است که تعداد کارت‌های بانکی تراکنش دار در تمامی بخش‌ها در حال افزایش است اما در این میان بیشترین رشد تعدادی به ترتیب مربوط به کارت‌های برداشت، کارت هدیه و بن کارت و پس از آن کارت اعتباری است؛ از سویی دیگر، شیوع ویروس کرونا در کشور باعث شده تا میزان پرداخت با کارت بانکی نسبت به پرداخت نقدی رشد داشته باشد و در آمار کارت‌های بانکی تراکنش دار نیز این موضوع حاکی از تعداد کارت‌های بانکی تراکنش دار و فعال شدن برخی کارت‌های صادر شده بدون تراکنش بوده است.

بر اساس جدول بالا، بیشترین تعداد کارت بانکی در ایران مربوط به کارت برداشت با تعداد ۱۰۵ میلیون و ۳۰۸ هزار عدد تا پایان اسفند ۹۸ است که همین موضوع باعث شده تا کارت‌های برداشت سهم ۹۵.۷۶ درصدی از کل کارت‌های بانکی تراکنش‌دار داشته باشند.همچنین تعداد کارت‌های هدیه و بن کارت تراکنش‌دار در مدت مذکور بالغ بر ۴ میلیون و ۵۲۹ هزار عدد اعلام شده است. تعداد کارت‌های بانکی دارای تراکنش از نوع کارت اعتباری نیز در اسفند ماه با  کاهش ۱۳.۳۸ درصدی نسبت به دی ماه به ۱۳۷ هزار عدد رسیده است.

 

مرحله جدید مصون‌سازی کارکنان ایران‌خودرو آغاز شد

گروه صنعتی ایران‌خودرو با تدوین دستورالعمل جامع مقابله با کرونا، برگرفته از پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، از فراهم آوردن شرایط لازم و کافی برای فعال بودن خطوط تولید و تلاش و تکاپوی کارکنان خبر داد.  این خودروساز با تأکید بر اهمیت والای سرمایه‌های انسانی خود به‌عنوان مهم‌ترین نهاده تولید، سلامت آنان را در اولویت قرار داده و تلاش می‌کند، هم‌زمان با انجام فعالیت‌های تولیدی و عرضه خودرو به بازار، آرامش و تندرستی کارگران را نیز دنبال کند. 
 بنا به این گزارش، آگاه‌سازی کارکنان در بهمن ماه ۹۸ و پیش از ورود ویروس منحوس کرونا به کشور در دستور کار این شرکت قرار گرفت و به این ترتیب با انتشار مطالب و محتوای ویژه نسبت به اطلاع‌رسانی بموقع اقدام شد. هم‌زمان با شیوع این ویروس در چین به عنوان کشور مبداء، کارکنان ایران خودرو از ویژگی‌ها و روش‌های انتقال آن آگاهی یافتند.

 

هنوز سایتی برای وام یک میلیون تومانی اعلام نشده است

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای رسمی تأکید کرد که سایت refahi.ir صرفا برای یارانه است و وام یک میلیون تومانی از طریق سایت دیگری انجام خواهد شد.

در اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آمده است: تاکید می شود بدنبال اشتباه برخی رسانه‌ها در اعلام سایت refahi.ir برای ثبت نام وام یک میلیون تومانی که بلافاصله سازمان برنامه و بودجه کشور آن را تکذیب کرد، کسانی که از روز گذشته با مراجعه به این سایت سهوا گزینه اهداء یارانه را انتخاب کردند نگران نباشند. یارانه این افراد همچنان برقرار و پرداخت می گردد.

سازمان هدفمندسازی تأکید کرده است: بلافاصله بعد از فراهم شدن تمهیدات و تدوین دستورالعمل ثبت نام متقاضیان، مراتب از طریق اطلاعیه رسمی اطلاع‌رسانی خواهد شد./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار تعداد کارت های بانکی تراکنش دار روزانه ١٠ میلیون بشکه ای ظرفیت مجاز قبولی یک میلیون شرکت های بیمه سرمایه گذاری قبولی اتکایی میلیون ریال اوراق گواهی عرضه اولیه کارت بانکی بیمه ایران کاهش تولید ۱۰۹ میلیون بیمه مرکزی اعلام شده اسفند ماه تا پایان اعلام شد صندوق ها ۴ میلیون بهمن ماه شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۷۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

به گزارش «تابناک»، براساس بخشنامه بانک مرکزی، سقف برداشت از حساب‌های بانکی به صورت غیرحضوری ۲۰۰ میلیون تومان به صورت روزانه و یک میلیارد تومان به صورت ماهانه مجاز شد.

حداکثر تراکنش خرید از هر کارت بانکی و کلیه کارت‌های متعلق به مشتری حقیقی، به روزانه ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

بانک مرکزی در بخشنامه شماره ۲۲۸۴۸‏/۰۳ مورخ ۴‏/۰۲‏/۱۴۰۳ موارد زیر را به شبکه بانکی ابلاغ کرد:

پیرو بخشنامه شماره ۴۸۶‏/۰۳ مورخ ۰۵‏/۰۱‏/۱۴۰۳ معاون محترم فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی درخصوص افزایش سقف تراکنش‌خرید اشخاص حقیقی، به استحضار می‌رساند هیأت عامل بانک مرکزی در جلسه مورخ ۲۷‏/۱۲‏/۱۴۰۲ با استناد به اختیارات مقرر در ماده (۱۷) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مصوب شورای پول و اعتبار ابلاغی طی بخشنامه شماره ۳۳۹۴۴‏/۰۲ مورخ ۱۸‏/۰۲‏/۱۴۰۲ که طی آن افزایش آستانه‌های مقرر در دستورالعمل مذکور در حدود شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی به رئیس‌کل محترم بانک مرکزی تفویض شده است، با افزایش آستانه‌های مندرج در مواد (۸)، (۱۰) و (۱۲) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص، به شرح زیر موافقت نمود:

آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری، از کلیه حساب‌های سپرده غیرتجاری متعلق به مشتری حقیقی در هر مؤسسه اعتباری، تا دو میلیارد ریال به صورت روزانه و ده میلیارد ریال به صورت ماهانه افزایش می‌یابد.

الزام به تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرم‌های مربوط و ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد و یا علت انتقال وجه در نقل و انتقالات الکترونیکی حضوری درون بانکی و بین بانکی روزانه اشخاص حقیقی از گروه حساب‌های غیرتجاری آن‌ها که تا زمان ابلاغ این بخشنامه برای مبالغ بالاتر از دو میلیارد ریال اعمال می‌گردید، از این پس برای مبالغ بالاتر از چهارمیلیاردریال ضرورت می‌یابد. هم‌چنین در نقل و انتقالات الکترونیکی حضوری درون بانکی و بین بانکی مربوط به حساب‌های غیرتجاری اشخاص حقیقی با مبالغ بیشتر از دو میلیارد ریال تا چهارمیلیاردریال، گرچه ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد و یا علت انتقال وجه ضرورت ندارد، لیکن تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرم‌های مربوط، الزامی است.

حداکثر تراکنش خرید از هر کارت‌پرداخت و نیز کلیه کارت‌های پرداخت متعلق به مشتری حقیقی، به روزانه مبلغ دو میلیارد ریال افزایش می‌یابد. کنترل آستانه مذکور در خصوص هر کارت بر عهده مؤسسه اعتباری صادرکننده کارت پرداخت است.

بانک‌ها موظفند، ضمن ایفاد نسخه اصلاحی دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص و نیز ارسال نسخه‌ای از «دستورالعمل نحوه اخذ مستندات موضوع تبصره ماده (۷)، تبصره (۲) ماده (۱۰) و تبصره ماده (۱۱) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص» که ماده (۴) آن با توجه به تغییرات فوق‌الاشاره مورد اصلاح قرار گرفته است، مراتب را با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۹۶ مورخ ۱۶‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۵‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۳۹۶ به تمامی واحدهای ذیربط آن مؤسسه اعتباری ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.‏‏‏‏‏‏

دیگر خبرها

  • کارت بانکی این شش بانک حذف می‌شوند
  • سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی دوبرابر شد
  • افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی
  • سقف تراکنش‌ها در شبکه بانکی تغییر یافت
  • سقف تراکنش غیرحضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • بانک مرکزی: سقف تراکنش غیرحضوری ۲ برابر شد؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان
  • سقف تراکنش های غیرحضوری در شبکه بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان رسید
  • سقف تراکنش غیرحضوری ۲ برابر شد ؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان
  • سقف تراکنش غیرحضوری ۲ برابر شد؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان