Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@16:09:51 GMT

«کمیته تخصصی آموزشی و پرورشی» تشکیل شد

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۸۱۵۳

«کمیته تخصصی آموزشی و پرورشی» تشکیل شد

کمیته‌ای با عنوان «کمیته تخصصی آموزشی و پرورشی» به منظور بررسی و تصمیم‌گیری در مورد تمام مسائل مطالعاتی و اجرایی مربوط به مباحث آموزشی، تربیتی و حوزه سلامت در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، بخشنامه تشکیل کمیته تخصصی آموزشی و پرورشی به منظور بررسی و تصمیم‌گیری در مورد تمام مسائل مطالعاتی و اجرایی مربوط به مباحث آموزشی، تربیتی و حوزه سلامت در وزارت آموزش و پرورش از سوی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر این بخشنامه، اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها موظفند کمیته مذکور را ذیل کارگروه توسعه مدیریت تشکیل و نسبت به برگزاری جلسات آن اقدام کنند.

*کمیته تخصصی آموزش و پرورش

پیرو مصوبات چهاردهمین جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش، مورخ  30 آذر 1398 و به موجب تصویب‌نامه شماره 206.93.11852 مورخ پنجم آذر 1393 شورای عالی اداری، موضوع ساماندهی کمیته‌های تخصصی مرتبط با مسائل مدیریتی و اداری، کمیته‌ای با عنوان «کمیته تخصصی آموزشی و پرورشی» به منظور بررسی و تصمیم گیری در مورد تمامی مسائل مطالعاتی و اجرایی مربوط به مباحث آموزشی، تربیتی و حوزه سلامت در وزارت آموزش و پرورش تشکیل می‌شود.

این کمیته وظیفه تصمیم‌گیری در موضوعات و مسائل تخصصی حوزه‌های تربیت و یادگیری را به تناسب وظایف و تکالیف تعیین شده به عهده دارد؛ کارگروه های تخصصی و موضوعی متناظر با این کمیته در ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها تشکیل و تصمیم‌گیری و در خصوص اهداف، وظایف و فعالیت‌های مربوط به این حوزه را در سطوح استانی عهده‌دار خواهد بود و اجرا می‌کند.

اعضای کمیته شامل معاون آموزش متوسطه(رئیس کمیته)، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری(دبیر کمیته)، معاون آموزش ابتدایی، معاون پرورشی و فرهنگی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، رئیس سازمان نوسازی مدارس، یکی از مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها به انتخاب رئیس کمیته و یک نفر صاحب‌نظر در حوزه یادگیری و تربیت به انتخاب رئیس کمیته به عنوان اعضای کمیته است.

وظایف این کمیته شامل «تعیین خط مشی‌‌های اجرایی، آموزشی، تربیتی، تربیت‌بدنی و سلامت، تهیه برنامه‌ها و ارائه پیشنهادهای تربیتی و آموزشی در راستای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی»، «مطالعه و برنامه‌ریزی به منظور تحقق اهداف دوره‌های تحصیلی در ساحت‌های ششگانه تعلیم و تربیت»، «رفع موانع فعالیت‌های آموزشی، تربیتی و پژوهشی و فرصت‌سازی برای تأمین و بسط عدالت آموزشی و تربیتی»، «تصویب برنامه‌های آموزشی، توسعه حرفه‌ای و شایستگی‌های معلمان و مدیران مدارس و بهره‌گیری از ظرفیت گروه‌های آموزشی برای تحقق آن»، «پیرامون استقرار نظام جامع نظارت بر سنجش و پایش کیفیت آموزشی پرورشی، تربیت‌بدنی و سلامت و اجرای آن»، «مطالعه و شناسایی ایجاد فرصت به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های برون سازمانی از طریق تنظیم تفاهم‌نامه‌های مرتبط با مسائل تعلیم و تربیت در جهت کیفیت بخشی به حوزه تربیت و یادگیری» و «شناسایی وظایف، فعالیت‌ها و برنامه‌های قابل واگذاری به سایر دستگاه‌ها و ارائه پیشنهاد به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و امکانات برون سازمانی» است.

از دیگر وظایف کمیته می‌توان به «پیشنهاد بازنگری در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود در جهت تمرکززدایی و تفویض اختیار به مدارس»، «راهبری استقرار و نظارت بر واگذاری فعالیت‌ها و تصدی‌ها و واحدهای عملیاتی دستگاه به سایر بخش‌ها و تدارک زیرساخت‌ها و منابع مورد نیاز»، «تهیه برنامه علمیاتی، تعیین شیوه‌های توسعه مشارکت‌ها، واگذاری یا بهره‌گیری از خدمات و فعالیت‌های آموزشی و تربیتی سایر دستگاه‌ها و فعالان عرصه تعلیم و تربیت و بخش‌های اقتصادی جهت موضوع»، «راهبری، طراحی نظام جامع جذب، آموزش، تربیت و نگهداشت مدیران آینده با هدف جانشین پروری»، «بازنگری در قوانین و مقررات با رویکرد پیشگیری، بازدارندگی و برخورد قاطع با متخلفان»، «تعیین استانداردهای کیفی خدمات آموزشی، پرورشی، تربیت‌بدنی و سلامت و شیوه‌های کنترل و نظارت بر آن»، «طراحی و راهبری استقرار مدل‌های مدیریتی پیشتیبان نظیر نظام پیشنهادها، نظام‌های تصمیم‌گیری، مدیریت دانش و غیره» و «سایر امور تخصصی در زمینه مسائل آموزشی، پرورشی و تربیت‌بدنی و سلامت که نیازمند مطالعه، اظهارنظر و تصمیمات کارشناسی و تخصصی معاونت‌های مربوطه است»، اشاره کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش سلامت آموزشی مدیریت دانش وزارت آموزش و پرورش تربیت بدنی و سلامت کمیته تخصصی آموزش تعلیم و تربیت تصمیم گیری تصمیم گیری فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۸۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره توانمندسازی مربیان کودکستان‌ها در ۸ استان برگزار شد

 کودکستان‌ها در فرآیند آموزش و پرورش به عنوان زیربنای نظام تعلیم و تربیت محسوب می شوند و باید در راستای سند تحول و توسعه کمی و کیفی این دوره مهم، گام های اساسی برداشته شود.

در همین راستا همتی‌فر، رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در فرایند مجوز دهی کودکستان‌ها، ما به موسسان آموزش‌های لازم را داده‌ایم و در انتهای آموزش گواهی صلاحیت مقدماتی را برای آن‌ها صادر کرده‌ایم.

وی افزود: همه مؤسسان باید گواهی صلاحیت را دریافت کنند. در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار متقاضی تأسیس کودکستان جدید در سراسر کشور داریم.

او با بیان این که دوره توانمندسازی برای مربیان کودکستان‌ها در حال طراحی است؛ افزود: دوره تربیت مربی ارشد، حلقه میانی آموزش مربیان رشته تخصصی آغاز شده است که دوره اول آن در ۸ استان برگزار شده و در بقیه استان نیز برگزار می‌شود.

گفتنی است که توانمندسازی نیروی انسانی از اولویت‌های آموزش و پرورش محسوب می‌شود. آموزش فشرده و کیفی تمام نیروهای کودکستان از جمله مهمترین رویکردهای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در کشورمان است.

گفتنی است که حضور در دوره‌های آموزشی اجباری و ضروری خواهد بود. شخصی که می‌خواهد در یک مرکز تربیتی خدمت کند باید دارای گواهینامه‌های لازم که در اساسنامه اشاره شده است، باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد
  • کانون حل بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات جامعه، آموزش و پرورش است
  • باور‌های اعتقادی مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است
  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم
  • تصویبِ تشکیل کمیته تخصصی خلاقیت و نوآوری شهری در کلانشهرها
  • 44 هزار دانش آموز کردستانی سفیر سلامت
  • برگزاری نخستین نشست کارگروه‌های کارشناسی کانون پرورش فکری
  • مجمع استادیاران صالحین در بوشهر تشکیل شد
  • دوره توانمندسازی مربیان کودکستان‌ها در ۸ استان برگزار شد