بلایی که سریال پایتخت بر سر تلویزیون و سریالسازان آورد!
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۵۰۲۵۳
مجتبی احمدی؛ دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا
سریال "پایتخت" در شش فصل توانست به رکوردی دست نیافتنی در تلویزیون دست پیدا کند و جدا از حجم تولید به درصد بالایی از رضایتمندی مخاطب نیز برسد.
این سریال تلویزیونی که یکی از برندهای رسانه ملی محسوب میشود بی تردید سرمشقی شد برای ساخت سریال در رسانه ملی و باید گفت این فرمول اگرچه دست نیافتنی نیست اما طبیعتا رقیبی برای آن هم پیدا نشده است که تا به حال کار "پایتخت" به فصل ششم کشیده شده است و تماشاگران تلویزیون و از همه مهمتر مدیران و سیاستگذاران رسانه ملی نسبت به این مجموعه تلویزیونی اقبال دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما دو آسیبی که این سریال پرمخاطب، خوش ساخت و پرطرفدار به تلویزیون و به خصوص سریالسازی وارد کرده است و ناخواسته برای برخی از سازندگان مجموعههای نمایشی و حتی مدیران شبکههای مختلف سیما ایجاد دغدغه کرده است؛
1) مقایسه این مجموعه تلویزیونی با هر نوعی از تولیدات سیما
در بهترین حالت خواسته یا نا خواسته تمام تولیدات سیما با سریال "پایتخت" مقایسه میشوند و در ژانرهای مختلف حتی این مقایسه با نگاهی جزئی در بررسی جذب مخاطب، رضایت مخاطب و البته بازخورد اجتماعی مورد تحلیل خواهد بود. به خصوص اینکه امروز فضای مجازی هم به این ماجرا دامن میزند و وایرال شدن (دیده شدن و پربازدید شدن) در صفحات مجازی آپشن یا ویژگی مدنظری است که حتی مدیران سیما نیز به آن استنداد میکنند.
بیتردید سریال "پایتخت" با تمام کاستیها و نقاط ضعف موجود در فیلمنامهاش در حال حاضر بهترین است و نمیتوان کارگردانی، شخصیت پردازی و چاشنی نزدیک شدن به مخاطب در فصول مختلف را در این سریال نادیده گرفت.
2) سانسورهای فصل ششم و سکانس پر سر و صدای قسمت پایانی فصل ششم
فصل ششم سریال "پایتخت" پر از نقد و تحلیلهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... روز بود. طوری که در هر قسمت از سریال گروه نگارش به بهانههای مختلف نکاتی از آن چه به نظرشان نیاز است به یادآوری شود را گاه منطقی و گاه با سلیقه شخصی ارائه کردند که البته در بسیاری مواقع مورد توجه هم قرار گرفت و در شبکههای مجازی هم بازخورد داشت.
شوخی با شخصیتهای مختلف سیاسی، سکانس حرکات موزون، شوخی با اسامی مختلف، شوخی با فوتبال، شوخی با خوانندههای قبل و بعد از انقلاب و... تا سکانس ماه عسل شخصیت رحمت که خیلی پر حرف و حدیث از آب در آمد و اعتراض افراد متفاوتی را با خود به همراه داشت و حتی با واکنش مدیران تلویزیون نیز مواجه شد ؛ باعث شد حالا دیگر سریالهای تلویزیون نیز از این قضیه مصون نمانند و توجه و تمرکز بازبینان پخش در شبکههای مختلف , تیز بین تر از گذشته هر سکانس بوداری را از دم تیغ بگذارنند.
بدیهی است مدیران تلویزیون به خصوص در بحث سریالهای طنز و پرطرفدار بعد از سریال پایتخت با وسواس بیشتری به تک تک دیالوگها، اکت ها و رفتارهای شخصیتها، در سریال توجه نشان دهند و این مسئله قطعا بخشی از رمق کار و ترمز تیم نگارش و تحقیق را میکشد تا دست به عصاتر از قبل بنویسند و بسازند و روی آنتن بفرستند.
با تمام این اوصاف نمیتوان نادیده گرفت که سریال پایتخت در حال حاضر ؛
1) پرتماشاگرترین سریال تلویزیون در ادوار مختلف بوده است.
2) سریال "پایتخت" تنها مجموعهای است که اقشار مختلف را به خود درگیر کرده است.
3) "پایتخت" حتی بدون قصه هم پرکششترین مجموعه نمایش این سالهای رسانه ملی بوده است و در هر شرایطی علاقهمندان این سریال تلویزیونی با شخصیتها ارتباط لازم را برقرار میکنند.
4) فراموش نکنید این مجموعه تنها سریالی است که در طول سال تا این حد به خواست مردم در شبکههای مختلف بازپخش دارد و تجربه نشان داده است همزمان با پخش این مجموعه طنز میزان استفاده کاربران از شبکههای مختلف اینترنتی به کمترین حد ممکن میرسد.
5) اگر آمار و ارقام و رکوردهای این سریال تلویزیونی را در جذب تماشاگر و درآمدزایی برای رسانه ملی کنار هم بگذاریم متوجه خواهیم شد که منطقی است این مجموعه نمایشی کماکان روی آنتن بماند و در هر شرایطی مدیران سیما با این گروه برنامهساز کنار بیایند تا "پایتخت" کماکان حجم وسیعی از تماشاگر تلویزیونی را به آمار تلویزیون اضافه کند.
6) تردیدی نیست که ساخت سریال در فرصت کم میتواند با گافهایی همراه باشد که به دلیل دیده شدن این مجموعه تلویزیونی ، بیش از دیگر آثار به چشم میآید.
7) سریال "پایتخت" به قصه ناب و فیلمنامهای جذابتر از آنچه در فصل ششم دیدیم نیازمند است هرچند که در روزهای پایانی، قصه چند کاراکتر از جمله بیماری بهبود، ازدواج رحمت و حتی داستان لژیونر شدن بهتاش راه افتاد تا دو قسمت جذاب پایانی در عید فطر باز هم خاطرات خوشی را برای تماشاگران این سریال تلویزیون به همراه داشته باشد.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: سیروس مقدم سریال مجتبی احمدی محسن تنابنده پایتخت6 نوروز99 سریال تلویزیون رسانه ملی فصل ششم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۰۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شوخی گلزار با خانوادهها در برنامه تلویزیونی
به گزارش همشهری آنلاین، جدیدترین مسابقه تلویزیون که این روزها حسابی نامش بر سر زبانها افتاده است، پانتولیگ با اجرای محمدرضا گلزار، بازیگر و خواننده نام آشنای سینماست، گلزار چندی پیش هم با مسابقه «برنده باش» در شبکه سه سیما به عنوان مجری حضور داشته است.
«پانتولیگ» مسابقهای با تمرکز روی پانتومیم است اما کل آن محدود به بازی پانتومیم نمیشود. دو گروه چهار نفره مقابل هم قرار میگیرند تا هم چالشهایی متنوع در ارتباط با پانتومیم را از سر بگذرانند و هم به سؤالات اطلاعاتعمومی پاسخ دهند. در واقع عوامل مسابقه سعی کردهاند علاوه بر جلب توجه علاقهمندان به پانتومیم، دوستداران مسابقات اطلاعاتعمومی را هم با خود همراه کنند و از این طریق، رقابت را با هیجان بیشتری پیش ببرند. نکته قابل توجه اینکه شرکت کنندگان مسابقه از میان افرادی انتخاب شدهاند که سالها بهطور مستمر پانتومیم اجرا کردهاند و یک جورهایی حرفهای این رقابتند و از طرف دیگر اطلاعات عمومی خوبی هم دارند.
یکی از ویژگیهای مسابقه «پانتولیگ» ریتم بسیار خوب آن بود که البته اجرای به اندازه گلزار به حفظ این ریتم حسابی کمک کرده بود. شاید حضورِ گلزار و اجرایِ او در مسابقه «برنده باش» خیلی کمک کرده او اینجا در مقامِ یک مجری اتوکشیده وارد نشود. با شرکتکنندگان لحظاتی شوخی میکند تا مخاطبان با تماشای یک مسابقه سرگرمکننده، از طنازی او هم بهره ببرند.
بعضی اوقات روش کمک کردنش به شرکتکنندهها برای رسیدن به جواب درست هم موقعیتی بامزه ایجاد میکرد. البته در «برندهباش» موقعیت برای شوخطبعی و گپ و گفت با مخاطبان بیشتر فراهم بود. چون هم مسابقه طولانیتر بود، هم حضور تماشاگران بیشتر احساس میشد و هم در بخشهایی باید با خانواده و دوستان شرکتکنندهها تماس میگرفت و این مسئله هم به ایجاد موقعیتهای مختلف کمک میکرد. در «پانتولیگ» به دلیل متمایز بودن شیوه مسابقه، گلزار هم سعی کرده است اجرایی متفاوت داشته باشد.
اما شاید مهمترین نقطه قوت این مسابقه دور کردن مخاطب از فضای سرد مجازی است. تلویزیونی که سالها عضوی از خانواده تک تک ما ایرانیها بود و با تولید برنامههای گوناگون اثربخشی بسیار زیادی داشت، امروز با وجود شبکههای متعدد دیگر این تأثیرگذاری را ندارد، چون روزگاری تلویزیون مسابقات و سرگرمیهایی تولید میکرد که افراد علاقمند را پای آن مینشاند، مانند «مسابقه هفته» که علاوه بر این که در زمان خود جزو پرمخاطبترین برنامههای سیما بود، همچنان وقتی بخشهایی از آن در شبکه مجازی منتشر میشود، بازخوردهای مثبت بسیاری از آن میتوان دریافت کرد.
حتی پانتومیم و آموزش آن به قدری اهمیت داشت که در برنامههای تلویزیونی کودک و نوجوان با همان اندک شبکههای موجود نیز یا به نمایش در میآمد و یا آموزش داده میشد و علیرضا خمسه سردمدار این آموزشها بود. اما رفته رفته اجرای پانتومیم جایگاه خود را از دست داد و برنامههای تلویزیونی کمتری به آن اختصاص پیدا کرد. هرچند که در تئاتر همچنان جسته و گریخته به آن نیم نگاهی میشود، اما در تلویزیون دیگر این جایگاه وجود ندارد. شاید به این خاطر که نسل امروز با نسل دیروز متفاوت است. نسل امروز غرق در فضای مجازی و بازیهای رایانهای است و دیگر جایی برای پانتومیم و اجراهایی از این دست برایش باقی نمانده است.
همین ورود به فضای مجازی به نوعی بیتحرکی و عدم همبستگی خانوادگی و دور شدن از اجتماع را با خود به همراه آورده است و نسل امروز را متفاوت از نسل دیروز منزوی و گوشهگیر کرده است. در دنیای نسل امروز همه چیز پشت گوشیها و رایانهها پنهان شده است، حتی دوستیها و رفاقتها.
آدمهای امروز دیگر مانند گذشته اهل چهره به چهره صحبت کردن نیستند و بیشتر ترجیحشان این است که بتوانند از راه دور و در همان فضای مجازی صحبت کنند. امروز دیگر جای شور و نشاط گروهی که در میان نوجوانان دیروز وجود داشت، برای نوجوانان و جوانان امروز وجود ندارد.
از همین سو به نظر میرسد جای تولید برنامههایی که بتوانند با نگاه امروز جوان و نوجوان را با خود همراه کنند خالی است. اما شبکه سه سیما که از گذشته شعار جوانی را با خود حمل میکند، در این میان دست به یک اقدام تازه زد و با تولید برنامه «پانتولیگ» هم شورو نشاط را به دل برنامههای تلویزیونی آورد و هم هنر تا حدی فراموش شده پانتومیم را در قالب بازی و سرگرمی احیا کرد.
در این برنامه اعضای گروه میتوانند با هم خانواده باشند یا رفیق، فرقی ندارد مهم این است که با اجرای پانتومیم به شناخت از هم دست پیدا میکنند و علاوه بر سرگرمی و نشاط، دست به مطالعه میزنند و از لاک تنهایی خود خارج میشوند تا در دنیای واقعی و بازی بتوانند برای ساعاتی از فضای سرد و یخ زده مجازی دور باشند.
اقدامی که تلویزیون باید خیلی زودتر از اینها دست به کار میشد و انجام میداد. تولید برنامههایی همچون «پانتولیگ» میتواند این کار را انجام دهد و بازی و سرگرمی را از قاب تلویزیون به دل خانوادهها بیاورد.
حال باید دید در ادامه این برنامه به کجا میرسد؟ آیا قرار است ورود تلویزیون به فصل جدیدی از مسابقهسازی همچون گذشته در سایه استعدادیابی صرف همچون گذشته باشد یا مثلِ «معرکهها» و «پانتولیگها» خانوادهها را هم دعوت به سرگرمی و بازی در منزل کند. در واقع برخی از بازیها و سرگرمیهایی که تلویزیون میتواند ایجاد کند مخاطب را از آن خمودگیهای ناشی از فعالیتِ صرف در فضایمجازی به سمتِ شادابی سرگرمی با خانواده سوق میدهد.
باید منتظر ماند و دید که نهایتاً محمدرضا گلزار از اجرای تلویزیونی چه نمرهای میگیرد؟ در این میدان هم میتواند مخاطب را به سینماها بیاورد و اصطلاحاً مردِ اول گیشه باشد. این روزها تلویزیون به مخاطب نیاز دارد تا آن عقبه طلایی سریالها و برنامههای خیابانخلوتکن را برگرداند. اتفاقی که امروز به زعمِ مدیران تلویزیون به یک رویا و آرزو تبدیل شده است.
وقتی محمدرضا گلزار تاریخ دقیق ازدواجش را نمیداند! | ببینید
کد خبر 846540 منبع: تسنیم برچسبها تلویزیون مجری خبر مهم تلویزیون - برنامه تلویزیونی بازیگران سینما و تلویزیون ایران محمدرضا گلزار