Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده اراک در مجلس با انتقاد از وجود امضاهای طلایی، بروکراسی اداری و اعطای تسهیلات با سود بالا به عنوان بخشی از موانع تولید گفت: باید با قاچاق که هم اکنون حفره عظیمی در بدنه کشتی تولیدات ایران محسوب می‌شود مبارزه کرد.

خبرگزاری فارس- وحید ونایی:‌ سال جاری از سوی مقام معظم رهبری سال «جهش تولید» نامگذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر به نامگذاری‌های سال‌های گذشته یعنی از سال 1397 تا امسال بنگریم، توجه به اشتغال و اقتصاد و تولید بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهد. امسال هم در ادامه سال‌های گذشته سال «جهش تولید» نامگذاری شده تا پازل نام‌گذاری‌های سالانه کامل‌تر شود و سیاست‌های اجرایی و عملیاتی سمت و سو پیدا کند.

رونق تولید یکی از اساسی ترین فاکتورها و روشهای مقابله با نفوذ و استعمار دشمنان و تحریم های اقتصادی و همچنین غلبه بر مشکلات اقتصادی ایران است که سال گذشته از طرف رهبر انقلاب نامگذاری شد لکن به دنبال آن «جهش تولید» نیز  موجب افزایش تولید و در نتیجه رشد اشتغال و نهایتاً تقویت اقتصاد ملی می‌شود. با عنایت به استعداد و ظرفیت‌های وسیعی که در کشور وجود دارد و با اراده و خرد جمعی، مدیریت صحیح و تدوین و اِعمال سیاستهای درست می‌توان این مسیر را طی و به هدف موردنظر دست یافت.

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگوی مشروحی با خبرگزاری فارس نکاتی را درباره نامگذاری و برنامه‌های و اقدامات دولت و مجلس برشمرد. 

وی با بیان اینکه کمبود نقدینگی در تولید و تامین مالی برای تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران یکی از عوامل مهم اثرگذار در تولید و در شرایط موجود کشور است گفت: اینکه عنوان شود در سیستم بانکی به هر واحد تولیدی وام داده می‌شود مهم نیست بلکه نرخ و سود آن تسهیلات هم از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تامین مالی با نرخ سود بالا مطلوبیتی برای تولید کننده نخواهد داشت. 

این عضو کمیسیون اقتصادی با انتقاد از وجود  بروکراسی اداری در کشور و ایجاد مشکل برای حوزه تولید افزود که در بحث اجرایی وجود امضاهای متعدد به ویژه امضاهای طلایی که به  مدیران این اختیار را می‌دهد که به ازای انتظارشان بتوانند تولید کننده را در انتظار گذاشته و یا خدای ناکرده درخواست رشوه و یا امتیازی بکنند. لذا این موضوع باید برای بهبود فضای کسب و کار به آن اهمیت داد.

وی با بیان اینکه مصرف کالای خارجی هدیه به کارگر خارجی محسوب می‌شود و وظیفه آحاد مردم ایران است که با تسری فرهنگ استفاده از کالای وطنی، تولید و اشتغال را حفظ و افزایش دهند تا در نهایت منجر به جهش تولید شود گفت که تولید کنندگان باید تلاش ویژه‌ای کنند تا ضمن کاهش قیمت تمام شده، قیمت کالاهای خود را پایین آورده و در مجموع بهره‌وری و کارایی در مراکز تولیدی، کارگاه‌ها و کارخانجات افزایش یابد. 

کریمی همچنین اظهار داشت که عمده حجم نقدینگی یعنی بیش از 85 درصد آن در سپرده‌های بانکی حبس شده و عملا در خدمت تولید کشور نیست. ولی بازار سرمایه می‌تواند با توجه به جذابیت‌هایی که ایجاد کند، بخشی از این سرمایه را به خود جذب کند لذا باید بکوشیم با راهکارهای موجود در بازار بورس فضای کار را برای سرمایه‌گذار به صورتی فراهم کنیم که نیازهای مالی سرمایه‌گذاران و تولید کنندگان از این مسیر تامین شود. 

متن این گفت‌وگو به شرح ذیل است: 

فارس: جهش تولید با رفع نقدینگی تحقق پیدا می‌کند؛ با وجود کمبود منابع اعتباری و همچنین سرمایه‌ در گردش می‌توانیم امیدوار به جهش تولید باشیم؟ 

کریمی: تولید یک مشخصه‌ای است که در بخش‌های مختلف نمود داشته وهر بخشی هم الزامات و شرایط خود را دارد. برای مثال بخش خدمات که در زیرمجموعه گردشگری است، شرایطی متفاوت داشته و با بخش‌های کشاورزی و صنعت، متفاوت است.

 

باید به لحاظ تخصصی به منظور تحقق شعار سال جاری یعنی جهش تولید، باید به شرایط و توانایی‌های هر بخش توجه کرده و به آن اهمیت داد. یکسری از عوامل و شرایط وجود دارد که برای کل حوزه تولید، مطرح است که باید برای آن برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری یکسانی صورت گیرد.

** بانکها در سال جهش تولید حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها را بیشتر کند

کمبود نقدینگی در تولید و تامین مالی برای تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران یکی از عوامل مهم اثرگذار در تولید و در شرایط موجود کشور است. هم اکنون اگر با هر تولید کننده‌ای که صحبت کنیم، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش را اولین مشکل کار خود و یا دومین معضل می‌داند و لذا ضرورت تامین مالی مراکز و واحدهای تولیدی و صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ تامین منابع مالی هم برای واحدهای تولیدی در قالب سرمایه‌گذاری‌های جدید مطرح است و هم برای تامین اعتبارات اقدامات گذشته‌شان.

هر تولید کننده‌ای که بنا دارد سرمایه‌گذاری جدیدی انجام دهد انتظار دارد که در کشور سیستم‌های مالی و بانکی بتوانند بخشی از تامین مالی آن پروژه و فعالیت اقتصادی را تامین کنند. 

فارس: یکی از گلایه‌های تولید کنندگان که برای جهش تولید عنوان می‌کنند تسهیلات بانک‌ها با سودهای بالاست؛ سودمحوری بانک‌ها از اعطای وام‌ها می‌تواند بلای جان تولید ایرانی است؛ چگونه می‌توان گردش مالی مورد نیاز واحدهای تولیدی را تامین کرد؟ 

کریمی: تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران مراکز صنعتی و تولیدی اعم از کارگاه‌ها و کارخانجات هم برای ادامه و استمرار فعالیت خود نیازمند گردش مالی و اعتباری و تامین پول هستند. هر چند که ما می‌دانیم تامین مالی مراکز تولیدی شرایط خود را دارد و نمی‌توان آن را فقط به ارائه وام معطوف کرد.

** بخشی از عدم امکان رقابت جنس ایرانی با خارجی به سود بالای وام‌ها باز می‌‌گردد

اینکه عنوان شود در سیستم بانکی به هر واحد تولیدی وام داده می‌شود مهم نیست بلکه نرخ و سود آن تسهیلات هم از اهمیت بالایی برخوردار است.چرا که تامین مالی تولید با نرخ سود بالا مطلوبیتی برای تولید کننده نخواهد داشت. چرا که می‌تواند قیمت تمام شده تولید را افزایش داده و عملا تولید کننده جنس و کالایی را تولید خواهد کرد که قدرت رقابت نخواهد داشت؛ این عدم رقابت شامل داخل و خارج کشور است.

 

تامین مالی تولید با نرخ سود بالا مطلوبیتی برای تولید کننده نخواهد داشت

تولید کنندگان خارجی با استفاده از تسهیلات و وام‌های بسیار کم سود، نظیر نیم تا یک درصد، دریافت می‌کند در حالی که تولید کننده ایرانی وام 18 و یا 20 و 22 درصد می‌گیرد. لذا همین موضوع باعث می‌شود که قدرت رقابت از جنس وکالای ایرانی گرفته شود.

فارس: عامه مردم در تحقق شعار جهش تولید نقش بی بدیلی دارند؛ چگونه می‌توانیم از ظرفیت‌ آنها حداکثر استفاده را انجام بدهیم؟ 

کریمی: ضوابط و مقررات تولید که تحت عنوان محیط کسب  و کار از آن یاد می‌شود، لذا بهبود فعالیت‌های این حوزه و رفع موانع تولید از اهمیت بالایی برخوردار است که البته هم به قوانین و مقررات که ناظر بر تولید و کار باز می‌گردد و هم باید بتوانیم قوانین و مقررات را تسهیل کرده و اجازه دهیم تا تولید کننده با کمترین بروکراسی اداری بتواند مطالبات خود را دریافت کرده و فقط به تولید،‌کار و اشتغال فکر کند.

** امضاهای طلایی بلای جان جهش تولید ایرانی

در بحث اجرایی هم وجود امضاهای متعدد به ویژه امضاهای طلایی که به مدیران این اختیار را می‌دهد که به ازای انتظارشان بتوانند تولید کننده را در انتظار گذاشته و یا خدای ناکرده درخواست رشوه و یا امتیازی بکنند. لذا این موضوع باید برای بهبود فضای کسب و کار به آن اهمیت داد.

 

مصرف هر جنس و کالای خارجی هدیه به کارگر خارجی محسوب می‌شود در حالی که باید تلاش کنیم تا کار،تولید و اشتغال ایرانی ایجاد و توسعه یابد

 

عامه مردم در تحقق شعار جهش تولید نقش بی‌نظیری دارند چرا که آنها  می‌توانند با الزامی که در این مسیر ایجاد می‌کنند می‌توانند ضمن استفاده بیشتر از کالای ایرانی منجر به توسعه کسب و کار و تولید در کشورمان شوند و بر همین اساس باید تلاش شود از مصرف کالای خارجی که شاید برخی از آنها شرایط بهتری نسبت به کالای ایرانی دارند، اجتناب کنند؛ این موضوع باعث می‌شود هر کالای ایرانی که مصرف می‌شود می‌تواند چند شغل ایرانی را تضمین کند. یا اینکه چرخ واحدهای تولیدی را به حرکت درآورده و درآمد ملی افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه همه آحاد جامعه از مواهب این اقدام نیک برخوردار می‌شوند.

فارس: قاچاق معضلی بزرگ برای اقتصاد کشورمان و جبران ناپذیر برای اجناس ایرانی است که باید ضمن برخورد قاطع با واردات کنندگان آن زمینه‌های فرهنگی سوق مردم به کالای ایرانی را فراهم کنیم هر چند که تولید کنندگان هم وظایفی را بر عهده دارند؛ مردم و تولید کننده چه وظایفی در برخورد با کالای قاچاق دارند؟ 

کریمی: مصرف هر جنس و کالای خارجی هدیه به کارگر خارجی محسوب می‌شود در حالی که باید تلاش کنیم تا کار،تولید و اشتغال ایرانی ایجاد و توسعه یابد. لذا وظیفه آحاد مردم با تسری فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در نهایت باید منجر به توجه بیشتر به این حوزه شود.

 

 تحقق عینی جهش تولید می‌تواند منجر به تحرک عظیم اقتصادی در کشور شود 

 

تولید کنندگان هم وظایف خاصی برای تحقق شعار سال دارند چرا که آنها می‌توانند با تمهیداتی که دولت حاکمیت برای بهبود فضای کسب و کار آنها فراهم می‌کند و یا همراهی که مردم با آنها دارند باید این رسالت را برای خود قائل باشند که با راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در کارخانجات و مراکز صنعتی و تولیدی و یا مزارع و گلخانه‌های کشاورزی سعی کنند به صورت مستمر و مداوم کیفیت کالاهای تولیدی خود را افزایش دهند.

** وظایف مستمر حاکمیت، مردم و تولید کنندگان در قبال تحقق شعار سال

تولید کنندگان باید تلاش ویژه‌ای کنند تا ضمن کاهش قیمت تمام شده، قیمت مصرف کننده کالاهای خود را پایین آورده و در مجموع بهره‌وری و کارایی در مراکز تولیدی، کارگاه‌ها و کارخانجات افزایش یابد؛ تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران باید برای دسترسی به سطوح بالاتر فناوری و به کار گیری فناوری‌های نوین در واحدهای تولیدی‌شان و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتباط مستمر با مراکز دانشگاهی و علمی تحول در کار و فعالیت به وجود آورند؛ پیگیری مستمر این موضوع و برنامه‌ریزی برای عملیاتی کردن موارد مذکور می‌تواند منجر به تولید کالای ارزان‌تر و با کیفیت‌تر و به روز تر و قابل ارائه در سطح بین‌الملل شود.

 

اگر در سه حوزه حاکمیت، مردم و تولید کنندگان وظایف‌شان را در قبال تحقق شعار جهش تولید انجام دهند می‌توانیم امیدوار باشیم که جهش بسیار مطلوبی در بخش‌های مختلف کشور تجربه شده و شاهد رشد قابل توجهی در بخش‌های مختلف تولید، صنعت و اقتصاد کشورمان شود.

بهبود این موضوع می‌تواند منجر به ارتقاء شاخص‌های کلان کشور و افزایش شاخص‌هایی نظیر اشتغال درآمد و ... شود؛ تحقق عینی جهش تولید می‌تواند منجر به تحرک عظیم اقتصادی در کشور شود. 

 

نیازمند اصلاحات و بازنگری اساسی در سیاست‌های پولی و بانکی،‌مالیاتی و بیمه‌ای هستیم

فارس: به نظر شما آیا نباید در سیاست‌های پولی و بانکی،‌مالیاتی و بیمه‌ای اصلاحاتی را اعمال کنیم؟ در سال جهش تولید موانع موجود در برخی از بخش‌های این سیاست‌ها دست‌اندازهای بزرگی هستند. 

کریمی: ما نیازمند اصلاحات و بازنگری اساسی در سیاست‌های پولی و بانکی،‌مالیاتی و بیمه‌ای هستیم؛ هم اکنون دولت مالیات 25 درصدی از اشخاص حقوقی دریافت می‌کند که این شامل تولید کننده و غیر تولیدکننده است.در حالی که ما معتقدیم این نرخ باید برای تولید کنندگان کاهش پیدا کند.

** لزوم کاهش نرخ مالیات بر سود تولید

دولت و وزارت اقتصاد هم تلاش‌هایی در این زمینه آغاز کرده و می‌کوشد در این باره اقداماتی را عملیاتی کند. باید تلاش شود نرخ مالیات بر سود تولید کنندگان کاهش پیدا کند که البته این موضوع می‌تواند عامل تشویقی بسیار مهمی برای بازگشت منابع مالی خوبی به سمت تولیدکننده باشد. لذا در مجموع منجر به تشویق سرمایه‌گذاری برای تولید بیشتر می‌شود.

حجم عظیم نقدینگی را از حالت سرگردان خارج کرده و در خدمت تولید و بهبود فضای کسب و کار قرار دهیم

 

هم اکنون ما به طور مستمر شاهد رشد حجم نقدینگی بخش خصوصی هستیم و همین نقدینگی عظیم که به یک هیولا تبدیل شده است و می‌تواند در صورت حمله به هر بخش از اقتصاد آثار سوء بسیار گسترده‌ای به همراه داشته باشد در صورتی که در خدمت تولید باشد می‌تواند آثار مثبت بسیار زیادی در کشور داشته باشد. 

فارس: حجم زیادی از نقدینگی در کشور وجود دارد که اگر در بخش تولید و اشتغال به کار گرفته شود می‌‌توانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم؛ استفاده از ظرفیت نقدینگی سرگردان در بورس محتمل است؟ 

کریمی: یکی از اقدامات جدی برای تحقق جهش تولید باید آن باشد که بتوانیم حجم عظیم نقدینگی را از حالت سرگردان خارج کرده و در خدمت تولید قرار داده و در مسیر بهبود فضای کسب و کار قرار دهیم. نمونه این اتفاق ورود حجم زیادی از نقدینگی به بازار سرمایه است.

** فضای بازار بورس برای جذب نقدینگی جامعه تغییر پیدا کند

عمده حجم نقدینگی یعنی بیش از 85 درصد آن در سپرده‌های بانکی حبس شده و عملا در خدمت تولید کشور نیست. ولی بازار سرمایه می‌تواند با توجه به جذابیت‌هایی که ایجاد کند، بخشی از این سرمایه را به خود جذب کند.

 یکی از مهمترین اقدامات برای جهش تولید بستن حفره قاچاق کالا در اقتصاد کشور خواهد بود

 

باید بکوشیم با راهکارهای موجود در بازار بورس فضای کار را برای سرمایه‌گذار به صورتی فراهم کنیم که نیازهای مالی سرمایه‌گذاران و تولید کنندگان از این مسیر تامین شود که قطعا تحقق مطالبات از این مسیر راحت‌تر و ارزان‌تر از نظام بانکی خواهد بود.

فارس: چگونه باید با آثار سوء کالای قاچاق مبارزه کرد؛ تبعات سنگین جنس قاچاق بر تولیدات ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟‌

کریمی: قاچاق یکی از موانع تولید محسوب می‌شود که ضمن توجه عموم مردم و عنایت ویژه فرهنگ کشور به آن مردم به حدی از شعور و آگاهی برسند که به هیچ وجه از مصرف کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور شده است ممانعت کرده و بدانند که خرید و فروش و استفاده از جنس و کالای قاچاق موجب نابودی تولید ملی می‌شود. ضمن اینکه درد اصلی اصلی تولید کنندگان به ورود حجم زیادی از جنس و کالای قاچاق و چرایی عدم برخورد قاطع با آن باز می‌گردد. چرا که منجر به تضعیف فعالیت‌ها و تلاش‌های تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی شده و توانسته منافع صنوف تولیدی و کارگاه‌ها و کارخانجات کشور را کاهش دهد. برای مثال واردات حجم زیادی از کفش چینی منجر به نابودی مطلق کفش ایرانی شده است.

**باید حفره قاچاق کالا در اقتصادمان را ببندیم

با آنکه واردات آثار سویی در کشور دارد اما واردات جنس و کالای قاچاق دارای آثار سوء و تبعات بسیار سنگین و جبران ناپذیری برای کشور دارد.

قاچاق حفره عظیمی در بدنه کشتی تولید کشور محسوب شده و می‌تواند منجر به غرق آن شود. و قطعا یکی از مهمترین اقدامات برای جهش تولید بستن حفره قاچاق کالا در اقتصاد کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مجلس جهش تولید سرمایه در گردش نقدینگی موانع تولید کمیسیون اقتصادی علی اکبر کریمی بهبود فضای کسب و کار کالای قاچاق کالای ایرانی تولید کنندگان و سرمایه گذاران اهمیت بالایی برخوردار کارگاه ها و کارخانجات بهبود فضای کسب و کار تواند منجر تولید کنندگان واحدهای تولیدی تولید و اشتغال امضاهای طلایی خدمت تولید سرمایه گذاری کالای ایرانی حجم زیادی محسوب می شود تولید کننده کالای خارجی اقتصاد کشور کالای قاچاق جنس و کالای تامین مالی برای تولید تحقق شعار باید تلاش جهش تولید گذاری ها سیاست ها سود بالا هم اکنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۶۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلودگی صوتی؛ بلای جان شهرها

آلودگی صوتی نه‌تنها بر تصویر کلی شهر، بلکه بر سلامت ساکنان آن نیز تأثیر منفی می‌گذارد و شهرها از مناسب‌سازی ساختمان‌ها گرفته تا حسگرهای هشدار به دنبال راهکارهایی برای محدودکردن منابع آلودگی صوتی و مقابله با آثار مخرب آن هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، منظور از آلودگی صوتی، هر صدای بیش‌ازحد و آزاردهنده‌ای است که می‌تواند بر سلامت و رفاه انسان و سایر موجودات تأثیر بگذارد. چندین دهه است که شهرها با جمعیت فعال، ترافیک جاده‌ای، صنعت و ساخت‌وساز به کانون این مشکل تبدیل شده‌اند. در حالی که سروصدای شهری ممکن است اجتناب‌ناپذیر به نظر برسد، حتی متراکم‌ترین و فعال‌ترین مکان‌ها نیز می‌توانند اقداماتی را برای محدودکردن منابع آلودگی صوتی انجام دهند.

تأثیرات آلودگی صوتی

با وجود اینکه این نوع آلودگی تأثیراتی مشابه آلودگی هوا نداشته است اما سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را به‌عنوان دومین عامل اصلی زیست‌محیطی مشکلات سلامتی (درست بعد از آلودگی هوای ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای) در اروپای غربی معرفی کرده است،

هرچند اثر تکرار و تداوم سروصدا بر سلامتی کاملاً شناخته‌شده نیست، با این حال دانشمندان معتقدند که می‌تواند اثرات منفی مختلفی بر سلامتی جسم و روان داشته باشد. شایع‌ترین مشکل سلامتی کاهش شنوایی ناشی از سروصدا (NIHL) است، قرار گرفتن در معرض صدای بلند همچنین می‌تواند باعث فشار خون بالا، بیماری قلبی، اختلال خواب، مشکلات تمرکز، تضعیف سلامت روان و استرس شود. کودکان و زنان باردار بیش از سایر گروه‌ها تحت تأثیر این اثرات مخرب هستند زیرا پیامدهای بلندمدت این اثرات بر رشد کودکان هنوز مشخص نشده است.

راهکارهایی برای مبارزه با آلودگی صوتی در شهرها

موضوع آلودگی صوتی در شهرها موضوع پیچیده‌ای است زیرا سروصدا به یک منبع محدود نمی‌شود، بلکه از طیف وسیعی از منابع ناشی می‌شود. از آنجایی که منابع آلودگی صوتی و محیط‌های صوتی متغیر با زمان هستند، باید از کنترل‌کننده‌های تطبیقی برای پاسخ به فرکانس، دامنه و فاز متغیر با زمان منابع آلودگی صوتی استفاده کرد.

یک طبقه‌بندی برای کمک به درک ماهیت چندبعدی منابع آلودگی صوتی در شهرها وجود دارد که در ادامه چند مورد از آن‌ها معرفی می‌شود.

کاربری ناسازگار

منظور از کاربری ناسازگار، مشاغل راه‌اندازی شده در یک مکان یا ساختمان است که منبع تولید سروصدا هستند، مشاغلی از جمله بازارها، رستوران‌ها و مکان‌های تفریحی می‌توانند به دلیل وسایل نقلیه تحویل و تجهیزات تهویه استفاده از ماشین‌ها و ابزارهای برقی و پخش موسیقی، در محیط اطراف خود آلودگی صوتی ایجاد کنند.

شهرها می‌توانند از برنامه‌های منطقه‌بندی و سایر سیاست‌های کاربری زمین، برای محدودکردن کاربری‌های پر سروصدا استفاده کنند. برای مثال، ایالت واشنگتن در آمریکا مقرراتی را برای اعمال محدودیت از نظر سروصدا در مناطق خاص تعیین کرده است. موضوع دیگر، آلودگی صوتی ناشی از فعالیت‌های سرگرمی است که نیاز به کنترل شهری، ایزوله کردن اماکن تجاری و ساختمان‌های تفریحی و ایجاد محدودیت برای رویدادهای بزرگ در فضای باز دارد.

ساخت‌وساز و صنعت

فعالیت‌های ساخت‌وساز به دلیل استفاده از ابزار و تجهیزات سنگین مانند بولدوزر و اره و مته و کامیون‌های حمل مصالح، به‌ویژه در ساعات ابتدایی صبح و شب منبع عظیم سروصدا و آلودگی صوتی هستند. دیگر فعالیت‌های صنعتی نیز منبع دیگری از سروصدا هستند.

راه‌حل‌های پیشنهادی برای کنترل این منابع آلودگی، اعمال محدودیت زمانی، تغییر مسیرها و محدودکردن استفاده از ماشین‌آلات در زمان‌بندی مشخص است. علاوه بر این، وقتی ساخت‌وساز در نزدیکی محل‌هایی با کاربری حساس مانند بیمارستان‌ها انجام می‌شود، شهرها می‌توانند تجهیزات بی‌صدا یا با کمترین صدا را در اختیار سازندگان قرار دهند.

ترافیک

ترافیک مهمترین عامل ایجاد سروصدای پس‌زمینه در بیشتر مناطق شهری است. وسایل حمل‌ونقل منبع غیرقابل اندازه‌گیری آلودگی صوتی هستند و در این میان صدای کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و ترامواها بسیار بیشتر از سایر وسایل نقلیه است.

راه‌حل‌های کنترل این گروه از منابع آلودگی بسیار متنوع است، از اعمال محدودیت سرعت در شهرها، استفاده از سطوح جاده‌ای که سروصدا را کاهش می‌دهند، کاشت درختان و گیاهان پیرامون منابع سروصدا تا رادارهایی برای تشخیص تخلفات آلودگی صوتی است. به‌علاوه، شهرداری‌ها می‌توانند از وسایل نقلیه عمومی و ترانزیت بی‌صدا مانند اتوبوس‌های برقی و هیبریدی استفاده کنند و بر زمان تردد وسایل نقلیه خدمات پسماند نظارت داشته باشند. مقررات محلی نیز می‌تواند استفاده از بوق و آلارم‌های خودرو را محدود کند.

حفاظت از فضای داخلی ساختمان‌ها

یکی از راه‌های مقابله با آلودگی صوتی این است که به جای تمرکز بر منبع آلودگی، از فضای داخلی ساختمان‌ها محافظت شود که نقاط کانونی هستند و بیشتر تحت تأثیر آلودگی صوتی قرار دارند. سروصدا در فضاهای داخلی می‌تواند از منابع داخل ساختمان مانند سیستم‌های تهویه، تجهیزات مکانیزه و برقی و سروصدای ساکنان ناشی شود یا تحت تأثیر منابع خارجی مانند ترافیک و مشاغل مجاور باشد.

برنامه‌های مقاوم‌سازی صوتی پنجره‌ها در ساختمان‌های مسکونی و تعیین استانداردهای ساختمانی (مثلاً ۵۵ دسی‌بل در روز و ۴۰ دسی‌بل در شب) و نظارت بر اجرای آنها می‌تواند راهی برای مقابله با آلودگی صوتی و آرام‌سازی فضای داخلی ساختمان‌ها باشد. مسئولان شهری می‌توانند برای تجهیزات مربوط به مقاوم‌سازی صوتی مانند پنجره‌های دوجداره و تهویه مکانیکی به ساختمان‌های مسکونی نزدیک منابع آلودگی یارانه تخصیص دهند.

بعضی از شهرهای جهان برای مقابله با این مشکل، اقدامات مؤثری را انجام داده‌اند که در ادامه به سه مورد اشاره می‌شود.

آنتورپ

شهر آنتورپ بلژیک آب‌نماهای جدیدی را در نزدیکی بزرگراه‌های پرتردد نصب کرده است تا به کاهش سروصدای ناشی از ترافیک آن کمک کند. این فواره‌ها که مجهز به پخش‌کننده صوت هستند، صدای آرام‌بخشی محیط طبیعی را تولید می‌کنند که به محافظت از ساکنان در برابر سروصدای بزرگراه کمک می‌کند.

آمستردام

مقامات آمستردام تصمیم گرفته‌اند با الگوبرداری از سیستم خیابانی نمایش سرعت که رانندگان را هنگام عبور از سرعت خود مطلع می‌کند و اکنون در بسیاری از نقاط جهان رایج است، برای مقابله با آلودگی صوتی از سیستم‌های دیجیتالی مجهز به حسگرهای نویز استفاده کنند.

این سامانه دیجیتال نخستین سیستم از نوع خود در هلند به‌شمار می‌رود و در روتردام نیز در حال فعالیت است‌. نمایشگرهای سیستم‌ها با نوشتن اخطار «صدای خیلی بلند» هنگام عبور موتورسواران و رانندگان خودروها که با سر و صدای زیاد سکوت خیابان‌های شهر را در هم می‌شکنند، به آن‌ها هشدار می‌دهد.

بارسلونا

شهرداری بارسلونا، چندین ناحیه شهری را به عنوان مناطق تحت فشار صوتی تعریف کرده است و بودجه‌ای بالغ بر یک میلیون یورو را به این منظور اختصاص داد که برای عایق کردن و کاهش صدا در ساختمان‌ها صرف می‌شود. هدف این کمک‌هزینه جایگزینی یا مناسب‌سازی پنجره‌ها در نمای اصلی ساختمان‌ها و همچنین تعویض درها برای کاهش اثرات آلودگی صوتی در منازل است.

کد خبر 746783

دیگر خبرها

  • افتتاح نخستین طرح پیشران اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری «ومعادن»
  • تحقق ۱۵۰ درصدی تعهد اشتغال در شهرستان خوروبیابانک
  • تامین امنیت غذایی با منابع پایه فراسرزمینی
  • استمرار روند رشد اقتصادی/ وزارت نفت پرچم سرمایه‌گذاری خارجی را هم بالا برد
  • کشت فراسرزمینی منجر به تقویت تولید داخلی و تامین امنیت غذایی می‌شود
  • آلودگی صوتی؛ بلای جان شهرها
  • امکان معرفی نماینده حقوقی به دادگاه توسط تولیدکنندگان میسر شد/حذف هزینه های بالای وکالت برای بخش خصوصی
  • چرا معطلی تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم در مجلس به ضرر کشور است؟
  • ۶۸ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر گلستان پرداخت شد
  • صنعتگران مهم‌ترین رکن تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور هستند