Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-20@13:01:28 GMT

حقوق خود را چگونه محاسبه کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۵۷۹۶۸

حقوق خود را چگونه محاسبه کنیم؟

جزئیات میزان حقوق و مزایای کارگران و کارکنان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی برای سال ۹۹ اعلام شد.

به گزارش مشرق، روز چهارشنبه (۲۰) فروردین ماه اعضای شورای عالی کار بعد از ۴۰ ساعت چانه زنی حقوق کارگران در سال ۹۹ را  تعیین کردند.

در جلسه شورای عالی کار که با حضور نمایندگان کارگری، نمایندگان کارفرمایی و نمایندگان دولت برگزار شد، میزان افزایش دستمزد کارگران برای دو گروه از «کارگران حداقلی بگیر» و «سایر سطوح مزدی» به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: هیئت دولت حداقل حقوق بازنشستگان را تصویب کرد +سند اختلاف ۲۰ درصدی افزایش حقوق کارگران با تورم

کارگران حداقلی بگیر، کارگرانی هستند که برای اولین بار در سال جاری وارد بازار کار می‌شوند و سابقه فعالیت در بازار کار را ندارد. دستمزد این گروه از کارگران (اعم از قرارداد دائم یا موقت) با افزایش ۲۱ درصدی نسبت به حقوق پایه سال گذشته از ابتدای سال جاری روزانه مبلغ۶۱۱،۸۰۹ ریال تعیین شده است.

بر این اساس، دستمزد پایه کارگران حداقلی بگیر در سال ۱۳۹۹ از یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ٨٨٢ تومان در سال گذشته به یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۷ تومان افزایش پیدا کرد.

علاوه بر این، به این گروه از کارگران حق بن کارگری به صورت نقدی به میزان ۴۰۰ هزار تومان و حق مسکن به میزان ۲۰۰ هزار تومان در هر ماه (به شرط تصویب در هیئت دولت) تعلق می‌گیرد. حق بن کارگری در سال گذشته ۱۹۰ هزار تومان و حق مسکن نیز ۱۰۰ هزار تومان بود.

همچنین برای کارگران دارای فرزند زیر ۱۸ سال، به ازای هر فرزند ۱۸۳ هزار و ۵۴۲ تومان به عنوان حق اولاد پرداخت می‌شود.

لازم به ذکر است، همه ردیف‌های مذکور به جز حق مسکن ۲۰۰ هزار تومانی از فروردین ماه باید در فیش‌های حقوقی اعمال شود. افزایش حق مسکن تنها ردیف فیش حقوقی است که با وجود تصویب در شورای عالی کار باید به تصویب هیأت وزیران نیز برسد؛ بنابراین تا پیش از تصویب هیأت وزیران، حق مسکن در سال ۹۹ به میزان ۱۰۰ هزار تومان سال قبل اعمال می‌شود.

براین مبنا حقوق یک کارگر بدون فرزند با حداقل دستمزد در یک ماه ۳۰ روزه ۲ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۵۴۲ تومان خواهد بود.

حقوق یک کارگر با یک فرزند با حداقل دستمزد در یک ماه ۳۱ روزه، ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۱۵۰ تومان خواهد بود.

اما دستمزد کارگرانی که بیش از یکسال سابقه کار دارند، متفاوت از کارگران «حداقلی بگیر» افزایش یافت. دستمزد این کارگران که تحت عنوان «سایر سطوح مزدی» شناخته می‌شوند به صورت ترکیبی از «درصد» و «رقم ثابت» برای سال ۹۹ محاسبه می‌شود.

نکته ضروری اینکه تمام کارگران دارای بیش از یکسال سابقه کار مشمول دریافت «پایه سنواتی» هستند که علاوه بر افزایش ۱۵ درصدی و رقم ثابت ، باید به حقوق پایه آن‌ها اضافه شود.

بنابراین حقوق از ابتدای سال ۹۹ به میزان ۱۵ درصد آخرین مزد ثابت در سال ۹۸ به اضافه روزانه ۳۰،۳۳۸ ریال افزایش می‌یابد که نباید کمتر از ۶۱۱،۸۰۹ ریال باشد.

به طور مثال اگر فردی در سال ۹۵ با پایه حقوق ۱،۰۰۰،۰۰۰تومان مشمول پایه سنواتی ماهیانه ۳۰۰۰۰ تومان شده باشد پایه حقوق ۱،۰۳۰،۰۰۰تومان خواهد بود.

با افزایش سال ۹۶ در سایر سطوح ۱۲در صد به اضافه روزانه ۶۷۶۸ ریال وبا پایه سنواتی ماهیانه  ۵۱۰۰۰ تومان به شرح زیر خواهد بود،۱،۰۳۰،۰۰۰+ ۱۲درصد+۲۰۳۰۴+۵۱۰۰۰که می‌شود معادل۱/۲۲۴/۹۰۴

حال با افزایش مزد سال ۹۷محاسبه به روش زیر خواهد بود ۱،۲۲۴،۹۰۴+۱۰/۴درصد+۸۴۶۰۰+ ۵۱۰۰۰تومان یعنی معادل۱،۴۸۷،۸۹۴تومان

با افزایش ۱۳٪ مزد سال ۹۸ به علاوه ۸۷۰۴.۹ تومان ثابت مزدی و ۷۰۰۰۰ تومان پایه سنوات

۱،۴۸۷،۸۹۴+۱۳٪+۲۶۱۱۴۷+۷۰۰۰۰

که معادل مبلغ ۲،۰۱۲،۴۶۷ تومان به عنوان پایه حقوق ۹۸ این فرد خواهد بود.

 با افزایش ۱۵٪ مزد سال ۹۹ برای سایر سطوح به علاوه ۳۰۳۳۸ ریال ثابت مزدی و ۱۷۵۰۰۰ تومان پایه سنوات برای این فرد

۲/۰۱۲/۴۶۷+۱۵٪+۹۱۰۱۴+۱۷۵۰۰۰

پایه حقوق سال ۹۹ این فرد برابر با ۲،۵۸۰،۳۵۱ تومان خواهد بود.

نرخ پایه سنوات در سال ۱۳۹۹ در مورد کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه کرده باشند یا خیر، روزانه ۵۸،۳۳۳ ریال (پنجاه و هشت هزار و سیصد و سی و سه ریال) تعیین می‌شود.

نرخ پایه (سنوات) کارگران مشمول طرح‌های طبقه بندی مشاغل برای گروه یک مبلغ روزانه ۵۸،۳۳۳ ریال و سقف آن در گروه ۲۰ مبلغ ۶۳،۹۳۳ ریال (شصت و سه هزار و نهصد و سی و سه ریال) خواهد بود.

بر اساس بخشنامه اسفندماه ۹۱ وزارت کار، تمام کارکنان دارای یک سال سابقه کار یا کارکنانی که یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آن‌ها در همان کارگاه گذشته باشد، مشمول دریافت «پایه سنواتی» می‌شوند که این مبلغ باید به حقوق پایه کارگران اضافه شود تا به تناسب در اضافه کار، عیدی و حق سنوات نیروی کار مورد محاسبه قرار گیرد؛ بنابراین «پایه سنواتی» نباید به عنوان یک ردیف جداگانه محاسبه شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا مدافعان سلامت سال جهش تولید هیات وزیران شورای عالی کار حقوق کارگران تومان خواهد سال سابقه کار پایه سنواتی حداقلی بگیر هزار تومان پایه سنوات سایر سطوح پایه حقوق حق مسکن یک سال سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۷۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران؛ آنچه مصوب شد اجرایی است

سید صولت مرتضوی در واکنش به برخی شایعات درباره افزایش مجدد دستمزد کارگران گفت که «آنچه درباره میزان دستمزد کارگران مصوب و ابلاغ شده اجرایی خواهد شد.

به گزارش فارس، وی افزود: آنچه درباره میزان دستمزد مصوب و ابلاغ شده اجرایی خواهد شد.

اظهارات وزیر کار در حالی است که اخیرا شایعاتی درباره افزایش مجدد دستمزد کارگران و همچنین ابطال مصوبه شورای عالی کار درباره تعیین دستمزد کارگران مطرح شد. در همین راستا حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس می‌گوید که همه مصوبات و تصمیات جلسات دولتی، می‌تواند توسط دیوان رسیدگی و ابطال شود.

با این حال سید صولت مرتضوی وزیر کار در حاشیه نشست دولت گفت که «برای موضوع میزان افزایش حقوق کارگران در شورای عالی کار تصمیم گیری و در نهایت مصوب هم شد.» وی اضافه کرد که «آنچه در رابطه با میزان دستمزد تصمیم گیری و ابلاغ هم شده اجرا خواهد شد»

اواخر سال گذشته جلسات متعددی برای تعیین حداقل دستمزد برگزار شد، جلساتی که هر کدام ساعت‌ها به طول می‌انجامید و در نهایت نشست شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳ بامداد سه شنبه ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با اعلام میزان افزایش حداقل دستمزد سال ۴۰۳ توسط وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی پایان یافت. بر همین اساس حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ با افزایش ۳۵.۳ درصدی به میزان ۸۲ میلیون و هشتاد هزار ریال تعیین شد.

افزایش حدود ۳۵ درصدی حداقل حقوق کارگران در حالی بود که انتقاداتی از سوی برخی نسبت به میزان رقم تعیین شده و اختلاف این عدد با نرخ تورم مطرح شد.

نمایندگان کارگران معتقد بودند که رقم افزایش دستمزد رقم کمی بوده و با این میزان افزایش، کارگران برای تامین معیشت خود با مشکل مواجه خواهند شد.

دولت هم معتقد بود که افزایش حقوق کارگران موجب افزایش تورم خواهد شد. نمایندگان دولت تاکید داشتند که کارگران خواهان افزایش دستمزد متناسب با تورم و هزینه‌های معیشت هستند، این در حالی است که کارفرمایان نیز از افزایش سنگین حقوق ابراز نگرانی می‌کنند.

دیگر خبرها

  • جزئیات افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳
  • تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران؛ آنچه مصوب شد اجرایی است
  • این گروه از بازنشستگان از همسان‌سازی حقوق معاف می‌شوند؟
  • خبر مهم وزیر کار درباره افزایش مجدد دستمزد کارگران در ۱۴۰۳
  • امارات، قطر، عربستان و ترکیه به مهاجران چقدر حقوق می‌دهند؟
  • دستمزدها در خاورمیانه
  • تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران
  • وزیر کار افزایش مجدد حقوق کارگران را تکذیب کرد
  • معیارهای جدید محاسبه و پرداخت حقوق کارگران اعلام شد/ اولین مزد ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟
  • حقوق بگیران بخوانند/ مصوبه دستمزد کارگران تغییر می کند؟