Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@11:31:33 GMT

آمریکا و القای شبهه همسان انگاری مقاومت و تروریسم 

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۵۹۴۵۲

آمریکا و القای شبهه همسان انگاری مقاومت و تروریسم 

تعیین جایزه نقدی ۱۰ میلیون دلاری وزارت امور خارجه آمریکا برای دریافت اطلاعات درباره یکی از اعضای برجسته حزب الله لبنان در عراق، مشابه سیاستی است که واشنگتن پیش از این علیه سرکرده های تروریستهای «القاعده» و «داعش» و سران رژیم دیکتاتوری و جنایتکار بعث در عراق در پیش گرفته بود.

این اتفاق تنها ۲۴ ساعت پس از انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق و گشایش در بحران سیاسی شش ماهه در این کشور رخ داده، امری که سبب شد تا کارشناسان عراقی آن را مرتبط با تحولات سیاسی کشورشان ارزیابی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس مرکز پژوهش‌های راهبردی «الهدف» در عراق معتقد است که یکی از مهمترین اهداف آمریکا از این اقدام، فتنه‌انگیزی و تفرقه بین جریان‌های سیاسی عراق با گروه‌های مقاومت اسلامی در این کشور است.

«هاشم الکندی» در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود که «الکوثرانی» عضو برجسته یکی از گروه‌های محور مقاومت در منطقه – حزب الله لبنان – است که با گروه‌های مقاومت در عراق نیز رابطه خوبی دارد.

به گفته وی، واشنگتن با اعلام جایزه نقدی علیه الکوثرانی این‌گونه می‌خواهد القا کند که مقاومت اسلامی در عراق، دارای خاستگاه ملی نیست و امتداد خارجی دارد و مجری برنامه‌هایی است که از خارج - به طور مشخص از لبنان و ایران - به آن دیکته می‌شود.

این کارشناس برجسته سیاسی عراق تاکید کرد که تعیین جایزه نقدی برای چهره‌ای که با اطلاع و بعضا درخواست دولت عراق در این کشور حضور دارد، نقض حاکمیت ملی است و باید وزارت امور خارجه عراق در برابر آن واکنش نشان دهد، قبل از اینکه حادثه‌ای مشابه ترور سرداران شهید «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» در بغداد تکرار شود.

به گفته وی، تعیین جایزه نقدی علیه الکوثرانی تاییدی بر گزارش اخیر روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا ( در نهم فروردین ماه) در خصوص برنامه واشنگتن برای هدف قرار دادن رهبران جبهه مقاومت اسلامی است.

شیخ علامه «محمد الکوثرانی» از خانواده علمای معروف الکوثرانی در لبنان است که پدر وی علامه «محمود الکوثرانی» از علمای برجسته لبنان و از اهالی «الغسانیه» در جنوب این کشور است.

محمد الکوثرانی در امتداد این خانواده معروف به علم و فضیلت قرار دارد و بر همین اساس در همان ایام کودکی پدرش او را راهی حوزه علمیه نجف اشرف کرد تا تحصیلات حوزوی را فراگیرد.

او در دهه هفتاد قرن گذشته تحصیلات خود را در حوزه علمیه نجف آغاز کرد و در همان زمان با اندیشمند بزرگ اسلامی آیت الله شهید «محمد باقر صدر» که دو روز قبل سالروز شهادت او به دست رژیم صدام بود، آشنا شد.

 الکوثرانی همانند دیگر جوانان مسلمان با اعلام تشکیل «حزب الدعوه اسلامی» به این حزب مقاومت در برابر ظلم و طغیان رژیم بعث پیوست و به همین سبب رژیم صدام در اوائل دهه هشتاد قرن گذشته به مدت چهار سال او را زندانی کرد و طی آن مدت، در معرض انواع شکنجه‌های رژیم قرار گرفت.

شیخ محمد الکوثرانی پس از خروج از زندان راهی کشورش لبنان شد و سپس به جنبش حزب الله در این کشور پیوست.

به دلیل روابط حسنه‌ای که این چهره با اغلب رهبران سیاسی عراق دارد، بعد از ۲۰۰۳ و سقوط رژیم صدام به کشور دومش عراق بازگشت.

وی در این مدت در اجماع جریانهای سیاسی شیعی و نزدیک کردن دیدگاه‌های رهبران سیاسی نقش موثر داشته و در عین حال با جنبش مقاومت علیه اشغالگران نیز رابطه داشت.

در حالی که آمریکا در طول ۹ سال اشغال عراق (۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱) از وجود این چهره برجسته عراقی – لبنانی آگاهی داشت، اما هرگز متعرض او نشد، اما اکنون پس از این همه سال، او را در دایره هدف قرار داده است.

وزارت امور خارجه آمریکا بامداد شنبه در بیانیه ای اعلام کرد، برای دریافت اطلاعات در مورد «فعالیت‌ها، شبکه‌ها و عوامل مرتبط» با «محمد الکوثرانی» پاداش مالی تا سقف ۱۰ میلیون دلار تعیین کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که محمد الکوثرانی یکی از مقام‌های ارشد حزب الله لبنان است و «بخشی از مسئولیت‌ هماهنگی سیاسی گروه‌های شبه نظامی شیعه (مقاومت اسلامی عراق) را به عهده دارد، مسئولیتی که قبلا به عهده (سپهبد سردار شهید) قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه بود.

آمریکا سال ۲۰۱۳ (یکسال پیش از ظهور گروه تروریستی داعش) نام  محمد الکوثرانی را در لیست سیاه و تحریمی خود قرار داده بود.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود تاکید کرده است ، «محمد الکوثرانی عضو شورای سیاسی حزب الله لبنان است و در راستای پیشبرد منافع این گروه در عراق از جمله آموزش، تامین مالی و حمایت‌های لجستیک از گروه‌های شبه نظامی شیعه (مقاومت اسلامی عراق) فعالیت می‌کند».

با طرح نام الکوثرانی در دایره اهداف آمریکا این نگرانی در بغداد وجود دارد که واشنگتن در یک ماجراجویی تازه قصد تکرار حادثه مشابه اقدام جنایتکارانه ترور سرداران شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را دارد.

بر همین اساس اهداف اعلام جایزه نقدی علیه الکوثرانی در چند هدف خلاصه شده است:

- حذف فیزیکی رهبران جبهه مقاومت از جمله برخی از اعضای برجسته مقاومت اسلامی عراق و لبنان.

- القای شبهه مبنی بر اینکه عراق با حضور این عضو برجسته حزب الله لبنان مخالف است و آمریکا با تکیه بر اطلاعات طرف عراقی، الکوثرانی را متعاقبا هدف قرار خواهد داد.

- تخریب چهره مقاومت اسلامی عراق و القای شبهه اینکه حزب الله لبنان در تحولات داخلی عراق و مدیریت آن نقش دارد و ایجاد این شبهه که مقاومت اسلامی عراق دارای امتدادهای خارجی است و با انگیزه‌های ملی فعالیت نمی‌کند، بلکه متاثر از سیاستگذاری از خارج مرزهای عراق است.

  - ایجاد تفرقه و فتنه بین جناح‌های سیاسی و گروه‌های مقاومت اسلامی در عراق و القای این شبهه که الکوثرانی بر گروه‌های مقاومت عراقی اثرگذار است و از آنها در راستای ایجاد تغییر در روند سیاسی جاری بهره می‌برد.

 - سنجش واکنش‌ها و اوضاع داخلی عراق تا در صورت عدم واکنش قابل ذکر از طرف دولت، وزارت امور خارجه عراق، مقامات، رهبران و جریان سیاسی این کشور، حذف فیزیکی او متعاقبا در دستور کار جدی واشنگتن قرار گیرد.

و از همه مهمتر؛ تخریب چهره مقاومت و همسان‌انگاری بین مقاومت که یک عمل شریف و انسانی علیه حضور نیروهای بیگانه است، با اقدامات تروریستی که هیچ شرع و عقل و منطقی آن را نمی‌پذیرد.

برچسب‌ها وزارت خارجه آمریکا مقاومت اسلامی عراق شیعه تروریسم گروه تروریستی داعش واشنگتن لبنان حزب الله لبنان ایالات متحده آمریکا بغداد پروندهٔ خبری توطئه آمریکا برای عراق در بحبوحه بحران کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت خارجه آمریکا مقاومت اسلامی عراق شیعه تروریسم گروه تروریستی داعش واشنگتن لبنان حزب الله لبنان ایالات متحده آمریکا بغداد وزارت خارجه آمریکا مقاومت اسلامی عراق شیعه تروریسم گروه تروریستی داعش واشنگتن لبنان حزب الله لبنان ایالات متحده آمریکا بغداد مقاومت اسلامی عراق وزارت امور خارجه گروه های مقاومت حزب الله لبنان خارجه آمریکا جایزه نقدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۹۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمان لبنان و عراق به روی پروازها بسته شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، پیشتر نیز رژیم صهیونیستی و اردن اعلام کرده بودند که آسمان های خود را به روی تمام پروازها بسته اند.

براساس برآورد مقامات نظامی رژیم صهیونیستی، بیش از یکصد فروند پهپاد از سوی ایران به سمت مناطق اشغالی برای هدف قراردادن نقاط مختلف آن به پرواز درآمده است.

کد خبر 844085 برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه

دیگر خبرها

  • تجهیزات جاسوسی اسرائیل هدف مقاومت لبنان قرار گرفت
  • اگر آمریکایی‌ها از عراق خارج نشوند هدف قرار می گیرند
  • نماینده سوریه: خواهان پایان حمایت آمریکا از تروریسم هستیم
  • انتقادهای گسترده از سکوت رام‌الله و کشورهای عربی در برابر تروریسم شهرک‌نشین‌ها در کرانه باختری
  • عملیات شب گذشته حیرت‌آور بود/ این حمله موازنه سیاسی منطقه را به نفع مقاومت تغییر داد
  • حجاریان به عنوان سرباز نتانیاهو در ایران اعلام موضع می‌کند / مواضع اخیر حجاریان ترجمه شعار «نه غزه، نه لبنان» است
  • حمله حزب الله لبنان به مقر پدافند هوایی رژیم صهیونیستی
  • شلیک ده‌ها موشک حزب الله به مقر سامانه هوایی و موشکی اسرائیل
  • آسمان لبنان و عراق به روی پروازها بسته شد
  • پیام تسلیت تجمع علمای مسلمان لبنان به اسماعیل هنیه