Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان گفت: «برخی با واردات بی‌رویه، غیرقانونی یا اخذ وام‌های نجومی برای غیرتولید، مانع جهش تولید می‌شوند.»

حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا درباره بایدها و نبایدهای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در واقعیت‌بخشی جهش تولید اظهار کرد: «نام‌گذاری جهش تولید و تشابه آن با شعار سال گذشته که رونق تولید بود، نشان‌دهنده‌ این است که سال قبل، دولت اتفاق ویژه‌ای را برای تحقق شعار سال 98 رقم نزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی اضافه کرد: «نکته‌ نخست برای موفقیت تحقق شعار سال لزوم اعتقاد راسخ در مدیران بوده  که در برخی بخش‌ها مشاهده نمی‌شود و نکته دوم نیز جلوگیری از رانت‌های دولتی است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان تصریح کرد: «افرادی در دولت یا نزدیک به دولت هستند که با واردات بی‌رویه، غیرقانونی یا اخذ وام‌های نجومی برای غیرتولید، مانع جهش تولید می‌شوند.»

طاهری در پاسخ به این پرسش که کدام بخش از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند به تحقق جهش تولید کمک کند؟ بیان کرد: «تحقق شعار رونق تولید و جهش در آن، متناسب با رسالت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم و در راستای اهداف آنهاست.»

وی متذکر شد: «یقیناً نقش دانشگاه‌ها برای محقق کردن شعار جهش تولید در ایجاد فناوری‌های روزآمد و مفید خلاصه می‌شود‌. ایجاد فناوری خود در دو بخش؛ تولید علم مؤثر و تولید دانش فنی نیازمند توجه و تمرکز است.»

تحقیقات اثرگذار، خوراک هسته‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است

دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان یادآور شد: «دانشگاه‌ها در هر دو بخش نقش کلیدی دارند. استادان و دانشجویان باید پژوهش‌های اثرگذار و با رویکرد حل مسئله را جزء اهداف کلان خود قرار دهند تا نتایج حاصل از آن به‌طور مؤثر در بخش‌های مختلف صنایع پیشرفته، محصولات کشاورزی و سایر خدمات جلوه‌گر شود.»

طاهری مطرح کرد: «این امر نه تنها نیاز کشور را برآورده می‌سازد؛ بلکه نقش مهمی در صادرات نیز خواهد داشت. از سوی دیگر تحقیقات اثرگذار، خوراک هسته‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است. واحدهای فناور که خاستگاه اصلی آنها دانشگاه‌ها هستند، باید مورد حمایت و تقویت همه‌جانبه قرار گیرند تا با تولید دانش فنی به‌روز و کارآمد نقش بی‌بدیل خود را در جهش تولید ایفا کنند.»

استادان و دانشجویان باید پژوهش‌های اثرگذار و با رویکرد حل مسئله را جزء اهداف کلان خود قرار دهند تا نتایج حاصل از آن به‌طور مؤثر در بخش‌های مختلف صنایع پیشرفته، محصولات کشاورزی و سایر خدمات جلوه‌گر شود

وی ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته با راه‌اندازی سراهای نوآوری گام بسیار جدی در تحقق کارآفرینی و اشتغالزایی مبتنی بر دانش فنی برداشت.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان افزود: «بخش‌هایی از دانشگاه آزاد اسلامی که می‌تواند به تحقق جهش تولید جامه عمل بپوشاند، بدون تردید شامل ظرفیت‌های موجود در تحقیقات و پژوهش‌های اثرگذار، کاربردی کردن نتایج پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و تمرکز بر فعالیت‌ سراهای نوآوری برای مهارت‌افزایی و کارآفرینی است.»

طاهری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه  واحد گرگان در سال رونق تولید (سال 98) در تحقق این شعار چقدر مؤثر بوده است؟ به آنا گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در راستای تحقق شعار رونق تولید در سال گذشته براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و الزام به اجرای برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت خود افتخار عمل کردن به این شعار را دارد.»

هدایت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی به سمت پژوهش‌های اثرگذار 

وی تأکید کرد: «در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی توانست با به انجام رساندن برخی از مگاپروژه‌های برون‌دانشگاهی توسط اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، گامی مؤثر در رفع مشکلات صنعتی برداشته و در نتیجه به رونق تولید در بخش‌های صنعتی به‌خصوص صنعت گاز، نفت و برق استان کمک قابل توجهی کند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان توضیح داد: «واحد گرگان در سال 98 پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی را به سمت پژوهش‌های اثرگذار در راستای طرح پایش هدایت کرد تا نتایج حاصل از این تحقیقات نیز بتواند در برنامه‌های بلندمدت بالادستی شعار رونق تولید را در عرصه‌های مختلف تحقق بخشد.»

طاهری تشریح کرد: «واحد گرگان با راه‌اندازی سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی و بهره‌برداری از آن در راستای مهارت‌افزایی و کارآفرینی برای گروه‌های دانشجویی و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هم اقدام بسیار مؤثر و کارآمدی را به‌منظور تحقق شعار رونق تولید انجام داده است.»

وی خاطرنشان کرد: «به این موارد می‌توان‌ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش فعالیت‌های تولید دانش فنی در مرکز رشد واحد گرگان را نیز افزود. اکنون این دانشگاه به‌عنوان دانشگاه نسل سوم علاوه بر قابلیت درآمدزایی غیرشهریه‌ای، مدعی اشتغال‌زایی و کمک به تولیدات کشاورزی متناسب با شرایط منطقه‌ای خود نیز هست.»

انتهای پیام/4078/4062/

منبع: آنا

کلیدواژه: شرکت دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان رونق تولید واردات بی رویه جهش تولید دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شرکت های دانش بنیان پژوهش های اثرگذار شعار رونق تولید دانشگاه ها تحقق شعار جهش تولید دانش فنی بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۶۰۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید جز با مشارکت مردم رخ نمی‌دهد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در سومین اجلاسیه اتحادیه شمال غرب دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد ارومیه برگزار شد، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال "جهش تولید با مشارکت مردم" نامگذاری کردند و در اینجا جهش تولید و مشارکت مردم نیست بلکه در این نامگذاری جهش تولید با مشارکت مردم است و این بدین معناست که جهش تولید با مشارکت مردم رخ می دهد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: جهش به معنای پریدن و با توجه به معنای موتاسیون، همراه با تغییرات زیستی ماندگار است. به عبارتی باید تغییری جدی که موجب تاثیرات جدی ماندگار در طینت نظام اقتصادی می شود، صورت گیرد و اساساً مشارکت مردم جزء لاینفک این اقتصاد شود.

جهان‌بین ادامه داد: در حال حاضر سهم دولت در اقتصاد کشور ۸۰ درصد، سهم بخش خصوصی ۱۳ درصد و سهم تعاونی‌ها ۷ درصد است؛ در حالی که در چین شرکت‌های خصوصی ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۸۰ درصد اشتغال شهری را تشکیل می‌دهند و ثروت خصوصی هم ۷۰ درصد از سرمایه‌گذاری را تأمین می‌کند.
وی افزایش سهم مردم در اقتصاد را معیار واضحی برای میزان جهش تولید دانست و افزود: اگر مثلاً ۸۰ درصد سهم دولتی به ۵۰ درصد و ۲۰ درصد سهم خصوصی واقعی و تعاونی به ۵۰ درصد برسد، می توانیم بگوییم جهش رخ داده است.

معاون فرهنگی در تشریح عوامل موثر بر جهش تولید با مشارکت مردم بیان کرد: یکی از این عوامل، عامل سیاسی است بدین معنا که حکومت باید بستر مشارکت واقعی مردم را فراهم کند. نگاه سیستمی به جای نگاه شخصی و مردم گرایی صوری و رانتی باید حاکم شود. حکومت باید شرایطی فراهم کند که هر کس که می تواند نقش آفرینی کند، میدان را باز ببیند و اگر قدرت از خود نشان داد، قدرت حکومت نیز به حمایت از او بیاید و جمع این دو قدرت، مثمر ثمر واقع شود.

جهان بین با اشاره به یکی دیگر از عوامل موثر بر جهش تولید با مشارکت مردم گفت: خطایی که در لوزی کردن آموزش عالی اتفاق افتاد، باید اصلاح شود. یعنی تجمیع گرایش ها در کارشناسی و باز کردن آن در کارشناسی ارشد و مجدداً تجمیع در دکتری. باعث شد به عنوان در مکانیک که ۷ گرایش داشتیم، دارای یک رشته مکانیک شویم و لذا کارایی فارغ التحصیلان، کمتر و کمتر شد. باید براساس آمایش، رشته ها در عین اشتراک در خدمت رشد تولید مناطق کشور قرار گیرد.

وی با اشاره به تعلیم و تربیت مهارتی، تعلیم و تربیت اجتماعی، تعلیم و تربیت تخصصی و تعلیم و تربیت هویتی، گفت: باید این چهار مورد در آموزش عالی مورد توجه باشند و صرف تکیه به آموزش نمی تواند نیروی مناسبی در دانشگاه برای جهش تولید تربیت کند. به نظر می رسد نگاه پلتفرمی است که می تواند زیرساخت مشارکت مردم را فراهم کند و جهش هم ایجاد کند. به عنوان نمونه، شرکت Airbnb با ۱۰ میلیارد دلار سرمایه، ۱۰ میلیون کاربر، ۵۰۰ هزار نقطه اقامتی و تعداد بسیار کمی نیرو اداره می شود و در سال ۲۰۲۰، حدود ۴ میلیارد دلار سود داشت. دانشگاه آزاد اسلامی با تحلیلی درست، سراغ پلتفرمها رفته و پلتفرم "ست" در همین زمینه قابل ارزیابی است. در رویکرد پلتفرمی، مفهوم تولید بدون کارخانه و به عبارت دیگر کار در کنار خانه مطرح می شود و امکان مشارکت گسترده مردم در امر تولید فراهم می شود.

جهان بین با بیان اینکه حوزه فرهنگ هم از جمله حوزه های بسیار موثر در این زمینه هست، بیان کرد: اصلاح فرهنگ اقتصادی (بینش ها، نگرش ها، ترجیحات و الگوهای رفتاری اقتصادی مردم)، توجه به صنایع خلاق و فناوری های فرهنگی و افزایش میل به مشارکت با افزایش امید، اعتماد و احساس نفع مادی ومعنوی در این زمینه بسیار مهم است.

کد خبر 6081856

دیگر خبرها

  • باید از ظرفیت «بخش خصوصی» برای تحقق شعار سال بهره گرفت
  • بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد
  • پذیرای پیشنهادات و طرح‌های مردم در جهت تحقق شعار سال هستیم
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور
  • جهش تولید جز با مشارکت مردم رخ نمی‌دهد
  • لزوم رفع تبعیض بین دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی در جذب اعتبارات پژوهشی و آموزشی
  • لزوم ارایه برنامه جامع در حوزه فرهنگ و اقتصاد برای تحقق شعار سال
  • گسترش فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه آزاد یزد در راستای تحقق شعار سال
  • مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • توجه به تعاونی ها و تولید آزاد راهکار تحقق شعار سال است