Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشر آرما پانزدهمین چاپ کتاب «تاریخ معاصر ایران» نوشته مشترک موسی نجفی و موسی فقیه حقانی را با شمارگان هزار نسخه، ۳۰۶ صفحه و بهای ۳۵ هزار تومان زمستان گذشته منتشر کرد. چاپ چهاردهم این کتاب نیز بهار ۹۸ با شمارگان هزار نسخه و بهای ۳۵ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود. چاپ نخست این کتاب سال ۹۷ با شمارگان هزار نسخه و بهای ۳۰ هزار تومان منتشر شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب بیست فصل دارد. عناوین فصول اول تا دهم کتاب به ترتیب به این شرح است: «تولد دوباره ایران در سایه تشیع»، «تحولات سیاسی ایران از صفویه تا قاجاریه»، «از تأسیس قاجاریه تا پایان سلطنت فتحعلی‌شاه»، «جنگ‌های ایران و روس و پیامدهای تلخ آن»، «اوضاع ایران از عهدنامه ترکمانچای تا انقلاب مشروطه»، «نوگرایی در عصر قاجار»، «امتیازها و قراردادهای استعماری در دوره قاجار»، «ملاک خدمت و خیانت بر اساس موازنه مثبت و منفی در تاریخ تحولات ایران»، «نهضت تحریم تنباکو و اعلای کلمه ملت» و «نهضت مشروطیت ایران؛ از مقدمات تا به توپ بستن مجلس».

همچنین عناوین فصول یازدهم تا بیستم کتاب نیز به ترتیب از این قرار است: «تحولات سیاسی و اجتماعی ایران در عصر مشروطه»، «جریان شناسی عصر مشروطیت ایران»، «فراماسونری و انجمن‌های مخفی در ایران»، «ایران از جنگ جهانی اول تا کودتا»، «پادشاهی یک قزاق؛ از کودتای ۱۲۹۹ تا شهریور ۱۳۲۰»، «مسائل فرهنگی و اجتماعی دوره پهلوی اول»، «از اشغال ایران تا خروج متفقین»، «فراز و فرود از نهضت ملی شدن نفت تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲»، «نهضت پانزده خرداد ۴۲ و طلیعه عصر جدید» و «طلوع انقلاب اسلامی و افول حکومت پهلوی».

کتاب «تاریخ معاصر ایران» در مقایسه با دیگر کتب تاریخ معاصر، به صورتی مختصر و با زبانی روان، به روایت تاریخ پرداخته‌اند. موسی نجفی و موسی حقانی تاریخ معاصر ایران را از لحاظ زمانی کمی گسترده‌تر از دویست یا سیصد سال اخیر دیده و بررسی تاریخ معاصر ایران را دوره صفویه می‌بینند. رصد تاریخی آنها باعث شده تا روایت تاریخ معاصر صرفاً به صورت نقلی نبوده و در حیطه تاریخ تحلیلی وارد شود. همچنین کار دیگر آنها روایت اندیشه‌های سیاسی در تاریخ معاصر است.

مطرح کردن ریشه‌های تاریخی مسائل و مفاهیمی چون بیداری اسلامی، اقتصاد مقاومتی، فراماسونری و انجمن‌های مخفی از دیگر مباحث مطرح شده در این کتاب است.

نویسندگان همچنین فراز و فرودها و حکایت‌های مهم تاریخی را نیز در قالب بخش‌هایی چون «برگ زرین»، «عبرت و طنز تاریخی»، «بیشتر بدانید»، «برگی از تاریخ» به مخاطب یاد آوری کرده‌اند. این ویژگی یکی از امتیازات این کتاب است. همچنین آوردن مطالب خلاصه شده در قالب جدول، بیان حکایت‌های نغز تاریخی در خلال مباحث نیز از دیگر ویژگی‌های این کتاب است.

نویسندگان در قسمتی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته‌اند: «سعی ما در نگارش این کتاب بر این نکته متمرکز بوده است که راهی هرچند کوتاه بر عمق تاریخ قرون اخیر ایران زده و مسائل را در این نقب فکری – تاریخی مورد بررسی قرار دهیم. مشکل بزرگ در فهم تاریخ ایران این است که تحلیلی کلی و نگاهی که بتواند نسبت‌ها و ارزش‌ها و شاخص‌ها را با هم بسنجد کمتر وجود دارد و این اثر سعی نموده مروری کلی بر این مهم داشته باشد.»

کد خبر 4897662 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: موسی حقانی موسی نجفی تاریخ معاصر ویروس کرونا کتاب و کتابخوانی گردشگری ادبیات ادبیات جهان رایزنی فرهنگی درگذشت چهره ها میراث فرهنگی خبرگزاری مهر شیوع کرونا ترجمه معماری سازمان اسناد و کتابخانه ملی بازار نشر تاریخ معاصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۶۵۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 

به گزارش قدس خراسان، به مناسبت بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، نشست تخصصی باستان شناسی پیش از تاریخ کشف رود روز چهارشنبه ۲۹ فروردین در موزه بزرگ خراسان برگزار و در ادامه از دست افزارهای سنگی نویافته کشف رود رونمایی شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در نشست تخصصی باستان شناسی بیان کرد: کشف رود، رودخانه‌ای تاریخی، اساطیری و باستان‌شناسی است که نویافته‌های عصر «پلئیستوسن» در امتداد این رودخانه کشف رود بخشی از تاریخ این سرزمین کهن را نمایان می‌کند.

احسان زهره وندی به چالش‌های زیست محیطی پیرامون کشف رود اشاره و تاکید کرد: با رونمایی از مطالعات باستان‌شناسی و نویافته‌های محدوده کشف رود اهمیت این رودخانه دوچندان شده و وظیفه همه دستگاه‌هایی اجرایی است که این میراث ارزشمند طبیعی و تاریخی را حفظ کنند.

هم‌چنین با رونمایی از نخستین دست‌افزارهای سنگی آشولی در شمال شرف فلات ایران دستاوردی مهم از تاریخ این استان و ایران در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: ارائه دستاوردهای پژوهشی جدید محوطه قادرآباد توس نیز اهمیت منطقه تاریخی توس در کنار کشف رود را نشان می‌دهد و امیدواریم با روشن شدن بخشی از تاریخی کهن این سرزمین توجه مسئولان و مردم به این منطقه تاریخی جلب شود.

طبق گفته معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این استان، ۲۱۰۰ اثر ثبتی و ۸ اثر جهانی داریم شامل قنات قصبه و ۷ کاروانسرا وجود دارد.

زهره وندی با تاکید بر اهمیت تاریخی این رودخانه، افزود: جایگاه کشف رود به لحاظ تاریخی و اساطیری جایگاه والایی است و علاوه بر میراث فرهنگی، دستگاه‌های دیگر مانند محیط زیست، شهرداری و دهیاری‌ها مسئولیت خیلی مهمی در حفظ این میراث تاریخی دارند.

در ادامه علی صدارئی پژوهشگر پژوهشگاه رونین و مدرس مدعو گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه دستاوردهای پژوهشی خود درباره نویافته‌های عصر «پلئیستوسن» در امتداد رودخانه کشف رود را ارائه کرد.

او در بخشی از صحبت‌های خود گفت: انسان اولیه پس از خروج از آفریقا یکی از اولین مناطقی که به آن مهاجرت کرد، شمال شرق ایران بود.

صدارئی متذکر شد: کشف رود منابع ابی و سنگی خیلی قوی داشته است، در دوره پارینه سنگی منابع آب، شکار و سنگ برای سکونت خیلی مهم بوده است. تاریخ سکونت بشر در کل فلات ایران بالاتر از ۱۲۰ هزار سال نیست اما در خراسان و کشف رود آثاری به دست آمده است که ثابت می‌کند قدمت این پدیده در اینجا حدود یک میلیون سال است.

محمدصادق داوری، دانشجوی دکتری باستان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در ادامه برنامه، دستاوردهای پژوهشی جدیدش درباره محوطه قادرآباد توس در مجاورت کشف رود را ارائه کرد.

وی گفت: حوزه کشف رود در ادبیات باستان شناسی جهان شناخته شده و قدیمی ترین آثار بشر در این مکان به دست آمده است.

این پژوهشگر تصریح کرد: اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد کشف رود بوده است.

این نشست با حضور باستان‌شناسان، دانشجویان و علاقه مندان حوزه میراث فرهنگی برگزار و پیرامون فرضیه‌های تاریخ سکونت در کشف رود بحث و تبادل نظر شد.

فاضلاب رود اساطیری!

کشف رود یکی از رودهای تاریخی و اساطیری مشهد است و با توجه به آثار مکشوفه، تمدن توس باستان در اطراف این رودخانه شکل گرفته است. از این رودخانه باستانی و تاریخی چندین بار در شاهنامه فردوسی یاد شده‌است.

اما در گذر زمان با توجه به موج مهاجرت به مشهد و افزایش تدریجی سکونت جمعیت زیادی در سمت حاشیه شهر مشهد، ساخت‌وسازهای غیراصولی اطراف رودخانه، احداث سدهای زیاد و ازدیاد برداشت آب و… همگی باعث شد رودخانه باستانی کشف‌رود در گذر زمان خشک شود. در حال حاضر بخشی از رودخانه خشک است اما بخشی دیگر از آن این سال‌ها به مکانی برای تخلیه فاضلاب‌های شهری، بیمارستانی و صنعتی شهر مشهد تبدیل شده است. مطابق آمار و اعلام دبیر کارگروه استانی ساماندهی و احیای رودخانه کشف‌رود، در حال حاضر در سطح شهر مشهد روزانه ۵۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز فاضلاب تولید می‌شود، این در حالی است که مجموع حجمی که تصفیه‌خانه‌های مشهد می‌توانند تصفیه کنند حدود ۳۰۰ هزار متر مکعب است و عملاً ۲۰۰ هزار متر مکعب فاضلاب مازاد در مشهد تصفیه نمی‌شود به این ترتیب روزانه ۳۰۰ تانکر فاضلاب در کشف‌رود تخلیه می‌شود که تقریباً دو سوم این میزان فاضلاب‌های بیمارستانی هستند. موضوع تخلیه فاضلاب به کشف‌رود تقریباً از دو دهه پیش در حال رخ دادن است و مسئله امروز ما نیست بی توجهی به حل این موضوع باعث شد که امروز مسئله کشف‌رود به یک بحران تبدیل شود رودخانه‌ای تاریخی و باارزش که به خاطر آلودگی بالایی که دارد در تیترهای رسانه‌ای از آن با عنوان‌هایی مانند «فاضلاب رود» و رودخانه سرطان یاد می‌شود.

خبرنگار: معصومه مومنیان

معصومه مؤمنیان

دیگر خبرها

  • جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند
  • همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب ۱۰۰۰ ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)
  • همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 
  • نگاهی به اندیشه‌های عرفانی اُشو، در «کتاب فرهنگ»
  • شکل‌گیری مفهوم محیط‌زیست در تفکر اجتماعی
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود
  • ضرورت تعامل و همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی در راستای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • دارابی: چالش‌های جهان معاصر تهدیدی جدی برای میراث فرهنگی هستند!
  • بررسی تاریخی جریان نفوذ در آستانه ادامه پخش سریال سرزمین مادری