Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-16@19:13:54 GMT

چند توصیه به والدین در روزهای کرونایی

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۶۵۴۶۸

آفتاب‌‌نیوز :

مرتضی امیدیان اظهار کرد: این روزها خانواده‌ها در قرنطینه به سر می‌برند و ممکن است شاهد ایجاد تعارض میان والدین و کودکان و یا فرزندان جوان باشیم. کودکان خود کمتر منبع تعارض هستند و دلیل بدخلقی آن‌ها ممکن است به دلیل رفع نشدن نیازهای آن‌ها توسط والدین باشد؛ چرا که هنوز جهت گیری و باور خاصی در وجود کودکان شکل نگرفته است و والدین هستند که باید امکانات تفریح و بازی را برای آن‌ها فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر دیده می‌شود که کودکان در این روزها اعتراضی می‌کنند و یا رفتار نامناسب از خود نشان می‌دهند به این دلیل است که در این روزها نیازهای طبیعی آن‌ها برای تحرک و بازی برآورده نمی‌شود، بنابراین والدین باید در حد امکان نیاز آن‌ها را برآورده کنند.

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص امکان به وجود آمدن تعارض میان والدین و فرزندان جوان بیان کرد: واقعیت این است که در برخورد با تجربه‌های نو مانند شرایط کنونی همیشه نوعی بدقلقی یا به عبارتی از دست دادن فرمان به وجود می‌آید. به عنوان مثال وقتی فردی برای اولین بار دوچرخه سواری می‌کند ممکن است چندین بار زمین بخورد تا کم کم عادت کند. در این شرایط، افراد در ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد با توجه به نیاز و ضرورت، خود را پیدا می‌کنند و به شرایط طبیعی باز می‌گردند.

امیدیان ادامه داد: دخالت والدین در زمان خواب، فعالیت فرزندان و ... گاهی باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود و امکان دارد وضعیت را بدتر کند. والدین باید جوانان خود را باخبر کنند که از زمان خود به بهترین نحو استفاده کنند و برنامه ی ریزی داشته باشند. اما اجبار کردن فرزندان، کار را جلو نمی‌برد به ویژه اینکه اکنون دانشجوها کلاس‌های درسی خود را به صورت آنلاین و از راه دور می‌گذرانند و به نوعی در حال وفق دادن خود با شرایط کنونی هستند و این پدیده‌ای است که در طول زمان حاصل می‌شود.

وی با اشاره به توصیه‌هایی به والدین برای برخورد بهتر با فرزندان، گفت: به والدین توصیه می‌شود که ضمن توجه به نیازهای خود، در حد امکان فرزندان خود را به انجام فعالیت‌های مناسب تشویق و بستر مناسب را برای رفع نیازهای آن‌ها فراهم کنند. سعی نکنند افکار و باورهای خود را که فکر می‌کنند بهترین روش برای زندگی کردن است، به فرزندان خود تحمیل کنند.

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: تحمیل باور خود به فرزندان باعث ایجاد شکاف، اختلاف و تعارض می‌شود. شاید مهم ترین نکته این است که باید بدانیم هر انسانی طرز تفکر و باوری دارد و هرکس هم اصرار دارد که باور خود را معادل حقیقت بداند، درحالی‌که میان باور و حقیقت تفاوت وجود دارد. ما اینطور باید فکر کنیم که فرزندان ما متفاوت می‌اندیشند.

امیدیان در پایان تاکید کرد: والدین باید بپذیرند که فرزند آن‌ها حق دارد متفاوت از والدین خود فکر کند. البته این موضوع باید با رعایت چارچوب‌های اخلاقی خانواده باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کرونا ویروس والدین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۶۵۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از کمکهای مشورتی والدین دانشجویان برای پیشبرد اهداف وزارت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل در نشست شورای سیاستگذاری مردمی‌سازی وزارت علوم که با حضور معاونان و مشاوران وزیر علوم، رؤسای دانشگاه‌های منتخب و سایر اعضای این شورا برگزار شد، اظهار داشت: انتظار من از این شورا تدوین برنامه‌ها و سیاست‌هایی است که نقش مردم به معنی خاص آن که جامعه دانشگاهی است و مردم به معنی عام که عموم افراد جامعه است را در هر یک از حوزه های کاری وزارت علوم مشخص کند.

وی تاکید کرد: باید مشخص کنیم که در حوزه پژوهش، آموزش، فرهنگ و سایر حوزه‌ها چگونه می‌توانیم مشارکت مردم را بیشتر کنیم و نقش مردم را در تولید و استفاده از خدمات مرتبط با وزارت علوم بیشتر و پر رنگ‌تر کنیم.

مصادیق مردمی‌سازی

زلفی گل گفت: در بحث ساخت خوابگاه و فضای آموزشی باید شرایطی فراهم شود که افراد با کمترین هزینه بتوانند مشارکت کنند برای مثال در احداث یک خوابگاه ۲۰۰ تخت خوابی، افراد بتوانند هزینه یک یا چند تخت را بپردازند.

وی تدوین آیین‌نامه پژوهشگران مستقل را که در شورای عالی عتف تصویب شد نمونه‌ای از مردمی‌سازی دانست که باعث مشارکت محققان غیر هیات علمی و فاقد رابطه استخدامی در حوزه پژوهش می شود و زمینه حضور گسترده تر نخبگان را در پژوهش فراهم می کند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت مشارکت دانش آموختگان از دیگر موارد مردمی‌سازی است که از آن غفلت شده است و انتظار می رود روسای دانشگاه ها با تشکیل کانون‌ها یا انجمن‌های دانش آموختگان از ظرفیت آنها برای توسعه دانشگاه استفاده کنند؛ بدیهی است تعدادی از دانش‌آموختگان از نظر مادی و غیرمادی می توانند به دانشگاه کمک کنند چون بسیاری از آنها یا در جایگاه‌های اداری بالا یا از صاحبان صنایع هستند.

وزیر علوم استفاده از توان بخش خصوصی در بحث کارآموزی و مهارت محوری دانشجویان را از دیگر مصادیق مردمی‌سازی وزارت علوم دانست که کمتر به آن پرداخته شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای استفاده از کمک های مشورتی و فکری والدین دانشجویان برای پیشبرد اهداف وزارت و دانشگاه‌ها و افزایش نقش نهادهای مردمی برای نظارت و ارزیابی امور بخش دیگری از توصیه‌های وزیر علوم برای مردمی‌سازی وزارت علوم بود.

زلفی‌گل همچنین اظهار داشت: هر چقدر که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش یابد به جهش تولید کمک می‌شود و مشارکت مردم در اقتصاد بیشتر می‌شود لذا این هدف از محورهای اصلی وزارت علوم در مردمی‌سازی است که در راستای تحقق شعار سال نیز است.

در ابتدای این نشست نیز، شهاب جنابی دستیار وزیر در امر مردمی‌سازی و دبیر این شورا گزارشی در خصوص اقدامات صورت گرفته و نقشه راه مردمی‌سازی در این وزارتخانه در سال ۱۴۰۳ ارائه کرد. سپس اعضای شورا به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون موضوع و راهکارهای پیشنهادی در خصوص نحوه ایفای نقش وازرت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» پرداختند.

مهمترین محورهای مطرح شده توسط اعضای شورا

پیگیری تحول دانشگاه‌ها از نوع سنتی به دانشگاههای با مسولیت اجتماعی

افزایش مشارکت بخش خصوصی در نظام نوآوری و تجاری سازی محصولات دانش پایه

افزایش نقش انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی در برنامه ریزی دانشگاه‌ها

ارتباط انجمن‌های علمی دانشجویی با شرکت‌های دانش بنیان

استفاده از نظرات نخبگان در تدوین سرفصل‌های آموزشی کتب درسی

افزایش حضور اعضای هیئت علمی در صنعت با اعطای امتیاز فناوری

ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس آمایش سرزمینی

ایجاد سامانه‌های دولت الکترونیک برای نظرخواهی مستمر از مردم

بر اساس این گزارش؛ مقررشد معاونان، مشاوران و روسای مراکز ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، راهکارهای اجرایی پیشنهادی را برای مردمی‌سازی در حیطه وظایف و ماموریت‌های خود را ذیل محورهای تعیین شده تدوین و در اسرع وقت برای دبیرخانه این شورا ارسال کنند.

کد خبر 6079501

دیگر خبرها

  • نونهالان از سنین پایین در مسیر تربیت دینی قرار گیرند
  • استفاده از کمکهای مشورتی والدین دانشجویان برای پیشبرد اهداف وزارت
  • افزایش مسمومیت کودکان با مواد مخدر در درگز خراسان رضوی
  • دلیل پرخاشگری در کودکان چیست؟
  • والدین کنترل‌گر و دردسر عظیم فرزندان
  • علت اصلی قولنج کردن در نوزادان
  • سالار‌های کوچک؛ دغدغه‌های بزرگ
  • سالارهای کوچک؛ دغدغه‌های بزرگ
  • اهمیت مدیریت استفاده کودکان از تکنولوژی توسط والدین/ آموزش آسیب‌های فضای مجازی به فرزندان
  • کولیک چیست؟