Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@12:33:18 GMT

سرفصل جدیدی در روابط بین‌الملل با بازیگری «کرونا»

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۶۷۶۷۳

سرفصل جدیدی در روابط بین‌الملل با بازیگری «کرونا»

ایسنا/خراسان رضوی ورود ویروس جدید کرونا به مرحله همه‌گیری جهانی علاوه بر نگرانی‌های فزاینده‌ای که در خصوص سلامت افراد و احتمال مرگ و میر گسترده انسان‌ها در سطح جهان ایجاد کرده است، بسیاری از کارشناسان را بر آن داشته است تا در خصوص مناسبات آینده جهان به بحث و نظریه‌پردازی بنشینند.

توانایی انتشار سریع کویید-۱۹ از فردی به فرد دیگر و در نتیجه آلوده شدن تمام کشورهای جهان در مدت کوتاهی یک نکته را به ما یادآوری می‌کند؛ پیوستگی جهانی انکار ناپذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنین ویروسی در سده‌های گذشته به مراتب با توان کمتری می‌توانست گسترش پیدا کند و قطعا به چنین بحرانی برای تمام جهان تبدیل نمی‌شد.

عصر حاضر به واسطه روابط درهم تنیده کشورها، زنجیره‌های تامین، گسترش توریسم و مواردی از این دست شرایط شیوع گستردل کویید-۱۹ را فراهم کرده است. ارتباط پیوستگی جهانی می‌تواند منتج به شرایطی شود که با پیشی گرفتن تفکرات راست‌های افراطی در جهان، مناسبات جهان گامی بزرگ به سوی عقب و در جهت مخالف جهانی‌شدن بردارد، به طوری که رابرت نیبلت مدیر پژوهشکده «چتم هاوس» انتشار سریع این ویروس به نقاط مختلف جهان را باری بر دوش جهانی‌شدن می‌داند.

نگرانی دیگری که در دوران مواجهه جهان با بجران کرونا ذهن متفکران مختلف را به خود درگیر کرده است شکل و شمایلی است که دولت‌ها در جهان پساکرونا به خود خواهند گرفت. بسیاری از دولت‌ها در مسیر‌ مقابله با بحران کرونا به اقداماتی متوسل شدند که پیش از این حتی فکر پذیرش این اقدامات از سوی جامعه را به ذهن خود راه نمی‌دادند چه رسد به اینکه اقداماتی نظیر منع آمد و شد، تعطیلی مراکز عمومی، قرنطینه گسترده و بسیاری موارد دیگر از سوی افراد جامعه مطالبه شود.

نگرانی در خصوص عدم بازگشت برخی از دولت‌ها به حد و حدود سابق خود سبب شده است که برخی افراد همچون استفان والت، استاد دانشگاه هاروارد دنیای پسا کرونا را دنیایی کمتر باز، کمتر آزاد و کمتر شکوفا توصیف کند.

در همین راستا و برای بررسی تاثیرات بحران کرونا بر روابط بین‌الملل با دکتر مهدی نجف‌زاده، دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی به گفت‌گو نشستیم. وی در خصوص تاثیر بحران کرونا بر تمایل به اقتدارگرایی دولت‌ها اظهار کرد: ما در طول تاریخ با اپی‌دمی‌های مختلفی روبه‌رو بوده‌ایم و بسیاری از آن‌ها تغییرات اساسی در جوامع چه در مذاهب و چه در دولت‌ها ایجاد کردند. این تغییرات بستگی به این دارد که آیا دولت‌ها می‌توانند این شرایط را کنترل کنند یا نه؟ به نظر من هنوز زود است که بگوییم دولت‌ها بعد از کرونا چه شکلی خواهند داشت.

وی ادامه داد: آن‌چه در نتیجه این بحران می‌بینیم این است که سخت‌افزار سیاست مهم‌تر از نرم‌افزار آن شده است. سخت‌افزار مواردی مانند تخت بیمارستان، دستگاه تنفسی و مواردی از این دست است که افراد نمی‌توانند آن‌ها را تامین کنند بلکه دولت‌ها باید تامین کننده باشند، نرم‌افزار سیاست نیز شامل مواردی مانند آزادی، دموکراسی، داشتن حوزه عمومی و موارد این چنینی است. اکنون کرونا حوزه عمومی را کاملا از بین برده است.

تاثیر بحران کرونا بر حوزه عمومی

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: پس از یازده سپتامبر به صورت کوچک و برای مدت کوتاهی حوزه عمومی در غرب از بین رفت که خیلی سر و صداها ایجاد شد اما اکنون در حدود دو، سه ماه کرونا حوزه عمومی را به‌طور مطلق از بین برده است یعنی سینما‌ها، تئاترها، موزه‌ها و سایر مکان‌هایی که مردم امکان اجتماع داشتند از دسترس خارج شده است از این منظر من فکر می‌کنم که حوزه عمومی به شدت آسیب خواهد دید.

نجف‌زاده در مورد نتایج آسیب دیدن حوزه عمومی افزود: در نتیجه آسیب دیدن حوزه عمومی فعل و انفعالات دموکراتیکی که دولت‌ها را سر کار می‌آورد ضعیف خواهد شد یعنی دولت‌ها برآمده از حوزه‌های عمومی نخواهند بود بلکه دولت‌هایی شکل خواهند گرفت که بیشتر بتوانند جنبه سخت‌افزاری سیاست را پیش ببرند و درنتیجه‌ کرونا دولت‌های قدرتمند و سخت‌افزاری را بیشتر از دولت‌هایی که همه چیز را به حوزه عمومی واگذار می‌کنند، می‌پسندد.

امکان تغییر شکل دولت‌ها

وی خاطر نشان کرد: اگر این بحران در سال میلادی جاری و تداوم داشته باشد و تابستان را فرابگیرد این را به عنوان گفتمان غالب اجتماعی تبدیل خواهد کرد که آن چیزی که می‌تواند با چنین شرایطی مبارزه کنند دولت‌ها هستند؛ دولت‌های قدرتمند و فربه که بتوانند وضعیت را مدیریت کنند، جلوی مرزها را بگیرند، حوزه عمومی را کنترل کنند و اقدامات این چنینی دیگری انجام بدهند.

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی اضافه کرد: اگر شرایط کنونی گذرا باشد و به زودی از بین برود ممکن است به شرایطی برگردیم که نرم‌افزار سیاست برای افراد مهم‌تر باشد و در واقع بستگی به این دارد که در مقابله با کرونا در چه روندی قرار بگیریم که ایا می‌توانیم آن را کنترل کنیم یا نه؟

نجف‌زاده افزود: عنصر جهانی‌شدن کرونا نشان می‌دهد که دولت‌ها تا حدی می‌توانند کرونا را کنترل کنند و این اپی‌دمی ممکن است دوباره بازگردد بنابراین قدرت دولت‌ها هم به این بستگی دارد که ببینیم این ویروس چه روندی را پیش می‌گیرد چراکه ممکن است شرایطی باشد که دولت‌ها هم نتوانند با آن مقابله کنند در چنین صورتی دولت‌های محلی و فروملی خیلی بیشتر خواهند بود.

امکان شکل‌گیری دولت‌های فروملی

وی درخصوص تغییراتی که درصورت تداوم بحران ممکن است در دولت‌ها پدید بیاید، عنوان کرد: در این شرایط ممکن است جنبشی پدید بیاید که دولت‌ها از فراملی و ملی به فروملی برسند، یعنی هر منطقه برای خود دولتی داشته باشند و این‌ها بتوانند شرایط را کنترل کنند که این‌ها بستگی به این دارد که این مساله کرونا در ماه‌های اینده چه شمایلی به خود خواهد گرفت.

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی در خصوص چالش‌های موجود در صورت بازگشت به دولت‌های ملی همچون دولت‌های قرن هجدهم تصریح کرد: روندی که تاکنون در راستای جهانی‌شدن اتفاق افتاده است زیرساخت‌های ما را شکل داده و بنابراین جهان آمادگی بازگشت‌ به عصر دولت‌های ملی مانند قرن هجدهم را ندارد چرا که حوزه‌های عمومی، فردگرایی‌ها، آزادی‌های فردی و موارد این چنینی دیگری را از بین خواهد برد. بشر دیگر آمادگی این بازگشت را ندارد چرا که فردگرایی و شبکه‌های به شدت رشد کرده‌اند و در مجموع آمادگی بازگشت به شرایطی که دولت‌های ملی بتوانند در خصوص حوزه‌های اجتماعی و فردگرایی سخت‌گیری کند.

بحران روابط تحت تاثیر بحران کرونا

نجف‌زاده درخصوص تاثیرات بحران کرونا بر روابط میان انسان‌ها و کشورها گفت: در نتیجه این بحران روابط میان همسایگان و حتی افراد یک خانواده دچار چالش شده است. افراد به هیچ‌کس اعتماد نمی‌کنند، کافی است که یک نفر در خانواده کرونا داشته باشد تا همه او را طرد کنند بنابراین مساله فقط این نیست که روابط بین‌المللی دچار تغییر شده است.

وی درمورد بروز روحیه فردگرایی بیان کرد: سرخوردگی اجتماعی در شرایط کنونی به شدت روحیه فردگرایی منفی را ایجاد می‌کند به این معنا که فقط صیانت از خود اهمیت دارد. اگر تعبیر هابز را که می‌گفت که انسان گرگ انسان است، برعکس کنیم اکنون به این صورت است که من می‌توانم به اندازه تمام دنیا برای افراد خطرناک باشم بنابراین در چنین وضعیتی انسان‌ها در عین نیاز به همدیگر، فاصله خود را از هم حفظ می‌کنند.

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی افزود: در سطح کلان‌تر نیز با یک بدبینی فزاینده روبه‌رو هستیم که در عرصه بین‌الملل، داخلی، اجتماعی، خانوادگی و فردی به همین صورت است و امیدوارم که این وضعیت تثبیت نشود و گذرا باشد تا بتوانیم از آن عبور کنیم و به صورت گفتمان و جستارهایی مطرح نشود که انسان‌ها از هم فاصله بگیرند. در غرب برای اول بار است که دیدار مورد هجمه قرار گرفته است و افراد از دیدارها محروم شده‌اند. در هیچ روزگاری سابقه نداشته است که در غرب چنین اتفاقی بیافتد حتی شبکه‌های اجتماعی نیز نتوانسته‌اند انسان‌ها را از دیدار و گفت‌وگوی رو در رو بی‌نیاز کنند.

نجف‌زاده خاطرنشان کرد: امیدواریم که کرونا نتواند گفتمان‌هایی را خلق کند که از آن ناسیونالیسم افراطی و نژادپرستی خارج شود، هنوز زود است که در مورد این مسائل چیزی بگوییم اما اگر این شرایط مدت طولانی‌تری به عنوان مثال حدود یک سال طول بکشد ممکن است شاهد چنین مسائلی باشیم.

وی درمورد وابستگی‌های جهانی و تاثیر بحران کرونا بر آن‌ها گفت: وابستگی‌های بسیار افراطی که بین کشورها در دنیا برقرار شده است غیرقابل بازگشت است، شرایط کنونی به صورتی است که هم درد آن در هم بستگی‌های بزرگ و جهانی است و هم درمان در آن است به عنوان مثال به چینی‌ها گفته می‌شود که این ویروس را گسترش داده‌اند اما اروپا به همان ماسکی که چین تولید می‌کند و می‌فرستد نیازمند است.

از وابستگی‌های جهانی نمی‌توان فرار کرد

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی اضافه کرد: از وابستگی جهانی نمی‌توان فرار کرد اما می‌توانیم زمانی که از این بحران عبور کردیم پروسه‌ای را طراحی کنیم که هم فردگرایی‌ها رشد بکند و هم ناسیونالیسم در جای خود باشد و هم روند‌های جهانی در حد خود باشد. اگر دنیا به شیوه قرن چهاردهم و پانزدهم بود و کشورها با هم ارتباط چندانی نداشتند این بیماری به این شکل همه‌گیر نمی‌شد اما در عین حال خود این وابستگی دوای همین درد است و اگر این وابستگی جهانی نبود دولت‌ها خیلی سخت می‌توانستند با این بیماری برخورد کنند.

نجف‌زاده درمورد امکان تغییر محوریت جهانی‌شدن از غرب و آمریکا به چین گفت: در خصوص دعوای تاریخی که بین قطب‌های اقتصادی دنیا در مساله جهانی‌شدن وجود دارد من فکر می‌کنم که باز هم ما در پروسه جهانی‌سازی غربی قرار داریم و هیچ نشانه‌ای از این وجود ندارد که غرب و آمریکا دچار افول می‌شوند یا مثلا چین در شرایطی قرار دارد که جای آمریکا را بگیرد.

وی تصریح کرد: من چنین چیزی را نمی‌پذیرم که چین یا آمریکا این ویروس را ایجاد کرده باشند. این یک مساله جهانی است که به صورت یک گسترش بیماری اتفاق افتاده است و ما باید صبر کنیم و ببینیم که آیا دنیا با محوریت غرب خواهد توانست این بحران را کنترل کند یا نه؟ در عین اینکه برخی مسائل درخصوص بازگشت به تب سنتی و چنین مواردی بیان می‌شود همچنان علم غربی مهم‌ترین پاسخ را به کرونا با تلاش برای ساخت واکسن و برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا ارائه می‌کند.

چین هیچ‌گونه خلاقیتی در مورد سیستم جهانی ندارد

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی خاطر نشان کرد: در مجموع هنوز زود است که فکر کنیم که غرب و آمریکا جای خود را در سیستم جهانی به چین بدهد چراکه چین هیچ‌گونه خلاقیتی در خصوص سیستم جهانی ندارد مساله این است که حرکات چین حرکاتی ایذایی هستند نه حرکات تولیدکننده. چین از همان سیستم جهانی برای گسترش خود استفاده می‌کند، در واقع وارد بازی‌هایی شده است که سیستم جهانی برای آن تعیین کرده و از آن‌ها عدول نکرده است. من فکر نمی‌کنم سیستم جهانی کنونی در روزگار پایانی خود باشد و هنوز این سیستم توانایی حل مسائل خود را خواهد داشت.

نجف‌زاده بیان کرد: انسان مورد هجمه‌ای توسط طبیعت قرار گرفته است و بسیاری می‌گویند که انسان در 200 سال گذشته بر طبیعت فشار زیادی آورده است و اکنون طبیعت در حال پالایش است و طبیعت بر بشر فشار می‌آورد بنابراین مساله در وهله اول انسانی است اما واقعیت این است که در مواقع بحران صیانت از خود بر مسائل دیگر غلبه پیدا می‌کند که این طبیعی است.

دگراندیشی برای صیانت از خود

وی درمورد لزوم دیگراندیشی برای حراست از خود عنوان کرد: در یک پروسه طولانی مدت بشر به این نتیجه می‌رسد که برای اینکه اخلاقیات بر صیانت از خود متکی باشد باید به دیگر اندیشی هم توجه کند که این یک پروسه است که انسان وارد آن می‌شود که بتواند خود را حفظ کند و در عین حال دیگران را هم حفظ کند تا به خودش ضربه نزند.

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: ما از دو سو هم از کرونا و هم از تحریم آسیب دیده‌ایم، بنابراین وجدان‌های بیدار جامعه جهانی ممکن است به صدا در بیایند که ایران در وضعیت بغرنجی قرار گرفته و مساله سیاسی را نمی‌توان با مساله انسانی ترکیب کرد، باید اول مساله انسانی حل شود و بعد می‌شود مساله سیاسی را حل کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی روابط بین المللی کروناویروس اتحاديه اروپا تاثیر بحران کرونا بحران کرونا کنترل کنند صیانت از خود سیستم جهانی حوزه عمومی دولت ها سخت افزار جهانی شدن انسان ها نجف زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۶۷۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در آئین نکوداشت و تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری که در تالار اجتماعات جهاد دانشگاهی شیراز به همت کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: درود می‌فرستیم به روح تابناک امام راحل و شهیدان بزرگوار انقلاب اسلامی که مسیر خدمت‌گذاری به محرومان و بالاخص یتیمان را با بنیانگذاری کمیته امداد و مراکز خیریه مختلفی که فعال هستند و همه از تعالیم حضرت امام و علمای بزرگ دین نشأت گرفته است، برای ما مردم باز کرده‌اند و ما افتخار پیدا کردیم که در جامعه‌ای زندگی کنیم که یک شهیدش ۱۵ فرزند یتیم دارد.

او افزود: گاهی یک سوال مطرح است که انقلاب اسلامی چه کار کرده است؟ فعالیت‌های مختلفی را می‌توان بیان کرد، اما انقلاب اسلامی انقلاب معنویت و انسانیت بود و سرفصل خدمات انقلاب اسلامی را ما باید به این بخش اختصاص دهیم.

امام جمعه شیراز بیان کرد: تحلیل‌گران اروپایی هم در توضیح انقلاب ایران گفته‌اند که این یک حرکت معنوی بود؛ در روزگاری که جهان به قحطی معنویت دچار شده بود، مردم ما به پیروی از تعالیم قرآن کریم و فریاد پر تاثیر امام راحل مسیر معنویت را بار دیگری به روی بشر گشودند، این معنویت سوای بحث عواطف انسانی است که آن هم ممکن است بخشی از معنویت فرض کنیم، اما معنویت انقلاب اسلامی خدا، ولی خدا و تک تک انسان‌ها را به هم ارتباط می‌دهد.

آیت‌الله دژکام در ادامه گفت: چیزی که پیشنهاد انقلاب اسلامی برای همه جهان بشریت است حاصل دعوت ۱۲۴ هزار پیامبر است و از این موضوع نباید غافل باشیم و جلسات امثال جلسات شما عزیزان، خیران، نیک اندیشان و فعالان عرصه خدمت به انسان‌ها و نیازمندان جایی است که باید این پیام انقلاب اسلامی با یک طنین خیلی قوی‌تر به جامعه ما و جهان پیرامون ما مخابره شود.

نماینده، ولی فقیه در استان فارس افزود: متاسفانه در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، چون یک گفتمان عدالت خواهی در دنیا وجود نداشت و خود ما رسانه نداشتیم این بحث عدالت، رحمت، احسان و نیکوکاری نتوانست در جنبه اصلی خود که پیام انقلاب باشد نقش آفرینی کند و صرفا به نظر می‌آید ۴ موسسه خیریه است که کار خِیر انجام می‌دهند، اما این یک گوشه کار است و ما با این حرکت می‌خواهیم همین پیام کمیته امداد را "که آدمیت هست و هنوز انسانیت باقی است" به همه جهان بگوییم ولو با یک کار کوچک و لازم نیست حجم کار را بالا ببریم.

امام جمعه شیراز گفت: وقتی ریاست کمیته امداد کشور جناب آقای بختیاری بیان کرد ما باید دست مردم فارس را ببوسیم و قدردان آنها باشیم برای اینکه اهل خیر هستند یعنی انسانیت اینجا زنده است.

آیت الله دژکام در پایان تصریح کرد: امیدوارم این پیام با حسن سلیقه و تلاش شما بزرگواران خیراندیش جهانی شود و امام زمان (عج) از ما شیرازی‌ها راضی باشند و خواست و علائق ما به خدمت را به بشریت طوری ارائه دهند که برای همه دنیا جلب توجه شود تا به این سمت بیایند که پیامبر گرامی اسلام فرمود " یَهدی اللّه ُ على یَدَیکَ رجُلاً خَیرٌ لَکَ مِمّا طَلَعَت علَیهِ الشَّمسُ "، اگر ما بتوانیم یک نفر از جامعه بشری را به سمت کار‌های نیک هدایت کنیم و با این روحیه ایمانی و معنوی که شما دارید همراه کنیم از هر چه آفتاب بر آن می‌تابد بهتر است.

در مراسم تجلیل از خیرین استان فارس، از خانواده شهید محسن صداقت که در حمله رژیم غاصب صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه به شهادت رسید نیز تجلیل شد. شهید صداقت تا آخرین روز‌های عمر خود، سرپرستی ۱۵ کودک یتیم را برعهده داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • نظم جهانی در آستانه فروپاشی است
  • بازیگری پوتین، ۲ عمارت و مسافران تایلند
  • سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد
  • سرفصل های درآمدزایی برای پرسپولیس هفته آینده مشخص می شود
  • هشدار برنامه جهانی غذا درباره بحران گرسنگی در غزه
  • عفو بین‌الملل: آلمان ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۲/ رئالیسم نوین ایرانی
  • نظر ۶ استاد روابط بین‌الملل درباره اقدام ایران علیه اسرائیل
  • هشدار چین به آمریکا: بدنام‌کردن دیگران، راه‌حل بحران اوکراین نیست
  • نیاز ایران به تصمیم گیری های استراتژیک و سرنوشت ساز در سیاست خارجی