Web Analytics Made Easy - Statcounter

با شیوع کرونا خسارت سنگینی به تولید گل در پایتخت تولید گل کشور وارد شده به طوری که بازار گل محلات ۲۱۰ میلیارد خسارت دید. ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از محلات، به دنبال شیوع کرونا و شرایط خاص ناشی از آن شهرستان محلات به عنوان قطب تولید گل کشور خسارات قابل توجهی را در این زمینه متحمل شد و بازار گل و گیاهان فصلی و شب عید رکود بسیار شدیدی را تجربه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولیدکنندگان گل‌های شاخه بریده با هزینه‌های بالا اقدام به تولید این محصول کرده‌اند و در روزهایی که باید محصول را برداشت کرده و به سود برسند با رکود بازار و نبود مشتری مواجه شده‌اند که علت آن شیوع بیماری کروناست.

گل فروشی‌ها هم به سبب جلوگیری از تجمع مردم و نبود مشتری مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند، اکنون پس از این درخواست تولیدکنندگان از مسئولان تنفس چندماهه تا یک ساله در خصوص تسهیلاتی که دریافت کرده‌اند، هم چنین بخشودگی مالیات و مهلت چندماهه در خصوص پرداخت قبوض گاز و برق آنهاست.

به طور قطع اگر دولت در این شرایط تلخ بازار گل کمک ویژه‌ای به این بخش نکند به طور حتم با مشکل  حادی در این بخش مواجه می‌شویم و ممکن است که جایگاه خود را در این زمینه از دست بدهیم.

***امید گلخانه‌داران محلاتی از خسارت کرونا پژمرده شد

مَحَلّات یکی از شهرهای ایران است که در جنوب غرب تهران و در فاصله 262کیلومتری آن قرار گرفته که در جنوب شرقی استان مرکزی واقع شده و از طرف شمال به قم و آشتیان، از طرف جنوب به اصفهان و گلپایگان، از طرف غرب به خمین و اراک و از طرف شرق به دلیجان محدود است.

محلات به عنوان بزرگ‌ترین شهرستان کشور از لحاظ سطح زیرکشت گل، مهد پرورش گل و گیاهان زینتی در کشور، پایلوت گل‌کاری کشور است و رتبه اول را از لحاظ تنوع تولید گل در کشور دارا است.

این درحالی بوده که براساس اعلام جهادکشاورزی شهرستان محلات، با شروع بیماری کرونا حدود جهارده میلیون گل شاخه بریده در محلات مشکل فروش را تجربه کرده و خسارت ناشی از آن نگران جدی را برای مردمی که معیشت خود را به این شغل گره زده‌اند برانگیخته چراکه میانگین قیمت هر شاخه گل حدود 140 هزار ریال هم نیست و در بحث گل‌های گلدانی و بازار نوروزی این محصولات مانند لاله و سنبل سرنوست بیش از دویست هزار گلدان نامعلوم بوده و روی دست تولیدکننده مانده است.

در تولیدات فصلی گل‌ مانند اطلسی و شمعدانی نیز در پی شروع کرونا بیش از دویست و پنجاه هزار گلدان و بیش از 2 میلیون گل یک بار مصرف بدون خریدار در محلات وجود دارد، البته 60 درصد فروش گل‌های شاخه بریده همچون رز، میخک، آنتریوم، آلسترو، لیلیوم در نوروز است اما به دلیل شیوع کرونا امسال استقبالی برای خرید صورت نگرفته و تمام گلخانه‌ها مملو از گل‌های شاخه بریده رنگارنگی است که روی دست تولیدکنندگان مانده است..

«محمودی» رئیس جهادکشاورزی محلات می‌گوید: براساس برآوردی که داشتیم، بیش از 7 میلیون و 400 گل شاخه‌بریده و گل‌های فصلی که قابلیت عرضه در بازارهای مصرف داشت به سبب شیوع این ویروس بدون استفاده ماند و نتوانستند به فروش برسانند که زیان حاصل از این تعداد گل حدود 21 میلیارد تومان بوده است

 

استاندار اردبیل: شهرک گلخانه‌ای 1600 هکتاری شهرستان پارس‌آباد توسعه می‌یابدگزارش| استارت طرح "نهضت گلخانه‌ای" در خراسان جنوبی برای تحقق "جهش تولید"گلخانه شهرداری بجنورد به روایت تصاویر

***رئیس جهاد کشاورزی محلات: ضرر کرونا به 32 هکتار از گلخانه‌های محلات

عبدالله محمودی، رئیس جهاد کشاورزی محلات در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: 32 هکتار از گلخانه‌های شهرستان محلات و حدود 80  نفر از گلخانه‌داران  محلات به سبب شیوع ویروس کرونا متضرر و در عرضه محصول با مشکل مواجه شدند و تقریبا شرایطی مثل کشور هلند که گل تولیدی خود را یا به صورت رایگان واگذار کردند و یا به سبب اینکه بازار فروش نداشتند رها کردند به وجود آمده است.

خسارت 210 میلیارد ریالی بازار گل محلات

وی افزود: براساس برآوردی که داشتیم، بیش از 7 میلیون و 400 گل شاخه‌بریده و گل‌های فصلی که قابلیت عرضه در بازارهای مصرف داشت به سبب شیوع این ویروس بدون استفاده ماند و نتوانستند به فروش برسانند که زیان حاصل از این تعداد گل حدود 21 میلیارد تومان بوده است.

گلخانه‌داران محلاتی از وزارت کشاورزی درخواست تسهیلات بلاعوض و کم‌بهره دارند

رئیس جهاد کشاورزی محلات تصریح کرد: سطح و میزان خسارت‌دیده شده به مراجع بالادستی ارسال شده و درخواست‌هایی که از وزارت کشاورزی داشتیم ارائه تسهیلات بلاعوض و کم‌بهره، همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان درخصوص پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز از گلخانه‌دارها بود و همچنین همکاری تامین اجتماعی در پرداخت حق بیمه که کارفرما باید پرداخت کند و اینکه در پرداخت اقساط با گلخانه‌دارها تا مطلوب شدن شرایط گلخانه‌ها همکاری کنند.

***نماینده مردم محلات در مجلس: غفلت از آسیب‌های صنعت گل و گیاه، تولید گل کشور را با مشکل مواجه می‌کند

با این حال، رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی و نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس با اشاره به وضعیت بازار گل محلات اظهار داشت: با توجه به شرایط کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌های مختلف، بازار گل هم مشتری ندارد و شاید بتوان گفت که تولیدات روی دست مانده گل‌کاران نیز به نوعی قربانیان کرونا محسوب می‌شوند.

سلیمی افزود:  غفلت از آسیب‌های صنعت گل و گیاه در اثر ویروس کرونا ، تولید گل کشور را با مشکل مواجه می‌کند که نیازمند تصمیم و برنامه جدی و دقیق عملیاتی به منظور حل مشکلات گلخانه‌داران محلات است.

***مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه محلات: لغو نمایشگاه سراسری گل و گیاه محلات 

اما خسارت‌های کرونا به بخش گل و گیاه در این حد محدود نبوده و حتی به نمایشگاه سالیانه و سراسری گل محلات نیز رسیده که در این راستا، مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه محلات با اشاره لغو نمایشگاه گل و گیاه محلات اظهار داشت: بنابر تصمیم هیئت مدیره این اتحادیه، نمایشگاه گل و گیاه محلات امسال برگزار نخواهد شد و هزینه نمایشگاه صرف تکمیل نمایشگاه دائمی می‌شود.

علیپور افزود: نمایشگاه گل و گیاه محلات در اردیبهشت ماه امسال برگزار نمی‌شود، چراکه با توجه به اینکه اردیبهشت ماه امسال با ماه مبارک رمضان مصادف شده در نتیجه نمی‌توان نمایشگاه گل و گیاه را در این ماه برگزار کرد.

وی تصریح کرد: درحال حاضر، تاریخ بعدی نمایبشگاه در شهریور ماه است و عمده بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های قبلی از تکراری بودن این نمایشگاه در سال‌های گذشته گلایه داشتند این در حالی است که نمایشگاه هر ساله با تنوع ویژگی‌ها و برنامه‌های اجرایی جدید برگزار شده، اما بازدیدکنندگان بیشتر به آیتم‌های دیگری از جمله ظاهر فضای نمایشگاه اهمیت می‌دادند.

گزارش از مهرداد محمدی

انتهای پیام/716/ش

R7980/P/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نمایشگاه گل و گیاه گل و گیاه محلات بازار گل محلات کشاورزی محلات تولید گل کشور گلخانه داران شاخه بریده گلخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۷۰۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدهادی طهرانی‌مقدم پیش از ظهر امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: طی بارندگی‌های شدیدی که هفته‌های اخیر در استان رخ داد، بخش زیادی از بناها و آثار تاریخی استان خسارت‌هایی از ۱۵ تا ۹۰ درصد دیده‌اند.

وی ادامه داد: در این راستا و پس از ارزیابی و بررسی‌های کارشناسان میراث‌فرهنگی استان، مسجد تاریخی عبدالقادر واقع در شهرستان نیکشهر با ریزش حصار، دیوارها و نفوذ آب مواجه شد که طبق ارزیابی کارشناسان حدود ۹۰ درصد دچار خسارت شده که بیشترین خسارت را در میان آثار دیده است.

وی اضافه کرد: قلعه فیروزآباد راسک و آتشکده کله گنگ نیز به دلیل ریزش دیوارها ۵۰ درصد تخریب شده‌اند، همچنین بافت قلعه نو زهک، قلعه کنت سراوان و مقابر سورو و شیشه ریز سیب و سوران به دلیل ریزش دیوارها و نفوذ آب و رطوبت و از بین رفتن کاهگل ها تا ۴۵ درصد دچار تخریب شده‌اند.

به گفته طهرانی‌مقدم، برج‌ها و دیوارها و فضاهای داخلی قلعه‌هایی مانند انوشیروان چابهار، دانش‌سرای مقدماتی زاهدان، قلعه تیس چابهار و قلعه بمپور هم به دلایلی همچون شستشوی کاهگل ها، نفوذ آب و ریزش دچار تخریب شده و خسارت‌هایی تا ۴۰ درصد به هر کدام از این بناها وارد شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در مجموع بارندگی‌های اخیر به ۶۰ اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان وبلوچستان خسارت‌هایی بین ۱۵ تا ۹۰ درصد وارد کرده است.

وی تصریح کرد: تا این لحظه میزان برآورد خسارت وارده شده به این بناها بر اثر بارندگی و سیلاب‌ها بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال تخمین زده شده و بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی ممکن است بارندگی‌هایی که در روزهای آینده خواهیم داشت میزان خسارت را افزایش دهد.

کد خبر 6087435

دیگر خبرها

  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی
  • گلچینی از گل و گیاه ۵ استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند
  • گلچینی از گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • خسارت میلیاردی سیل به بخش کشاورزی سیستان‌وبلوچستان