Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا عباسپور گفت: سرمای چند روز اخیر به اراضی زراعی، باغی و گلخانه‌ای تربت حیدریه ۶۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا عباسپور، رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار داشت: بر اساس بر آوردهای اولیه، کاهش محسوس دما در دو روز اخیر، به ۵هزارو۱۳۴/۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تربت حیدریه شامل محصولات باغی، زراعی و گلخانه ای، مبلغ ۵۹ میلیارد و ۹۳۶ میلیون ریال خسارت وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: سرمای شدید ۴۸ ساعت گذشته به ۲هزار و ۱۲۵ هکتار از محصولات زراعی شامل؛ گندم، جو، چغندر قند و کلزا، به مبلغ ۹۷ میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال خسارت وارد کرده که به طور میانگین خسارت وارده ۱۷ درصد برآورد شده است.

رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه بیان کرد: همچنین به ۳۰۰۹/۵ هکتار از محصولات باغی شامل؛ بادام، آلو، زردآلو، گوجه سبز، آلوچه، پسته، گیلاس و گلابی، به مبلغ ۵۰۱ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال خسارت وارد شده که به طور میانگین این خسارت وارده ۶۰ درصد برآورد شده است.

وی افزود: علاوه بر محصولات زراعی و باغات، به ۸۲۰ متر مربع گلخانه به مبلغ ۲۸۰ میلیون ریال نیز خسارت وارد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه در تکمیل این آمار افزود: بر اساس تقسیمات شهرستان به باغات بخش بایگ با ۱۹۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال بیشترین و بعد از آن باغات و محصولات زراعی بخش کدکن با ۱۶۳ میلیارد و ۳۰ میلیون ریال، باغات بخش مرکزی با ۱۳۲ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال و محصولات زراعی بخش رخ با ۹۳ میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال خسارت وارد شده است.

خسارت ۱۶۳ میلیارد ریالی بارش برف بهاری و کاهش دما به کشاورزان کدکنی

عباسیان، رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش کدکن عنوان کرد: بارش برف بهاری و کاهش محسوس دما در روزهای اخیر به ۲۱۵ هکتار از مزارع بخش کدکن که شامل ۶۰ هکتار اراضی جو، ۷۰ هکتار گندم و ۸۵ هکتار چغندرقند می شود به طور میانگین ۱۳ درصد که معادل ۶ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال می باشد خسارت وارد کرده است.

وی در خصوص سرمازدگی باغات و گلخانه های منطقه کدکن تصریح کرد: همچنین به باغات بخش کدکن در سطح ۶۴۴ هکتار (باغات آلو، آلوچه، بادام و زردالو) به طور میانگین ۷۲ درصد، با ارزش ۱۵۶ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال خسارت وارد شده است.

رئیس جهاد کشاورزی کدکن مجموع کل خسارات وارد شده به حوزه کشاورزی بخش کدکن را ۱۶۳میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال عنوان کرد.

مهمترین محصولات زراعی و باغی منطقه تربت‌ حیدریه گندم، جو، زعفران، پسته، سیب‌زمینی و چغندرقند است و این شهرستان در تولید محصولاتی چون زعفران، توت، جو، سیب‌زمینی، چغندرقند، بادام، زردآلو و آلو رتبه‌های اول تا سوم استان را داراست. 

ارزش ناخالص اقتصادی مجموع تولیدات بخش کشاورزی منطقه ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در سال است که این رقم معادل پنج درصد کل تولیدات استان است.

بیش از ۱۲ هزار نفر بهره بردار کشاورزی در تربت‌حیدریه مشغول فعالیتند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: میلیون ریال خسارت وارد ریال خسارت وارد طور میانگین خسارت وارد شده محصولات زراعی میلیارد ریال جهاد کشاورزی تربت حیدریه بخش کدکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۷۲۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد

رضا فتوحی گفت: براساس برنامه هفتم، امسال نزدیک به ۴۰۰ هزار هکتار کشت فراسرزمینی باید در کشورهای هدف در راستای تامین محصولات راهبردی کشور صورت گیرد.

به گفته او، با توجه به محدودیت آب و خاک کشور، تغییر اقلیم و افزایش جمعیت مهمترین اولویت‌ها در بخش کشاورزی، سرمایه‌گذاری در کشاورزی فراسرزمینی است.

فتوحی درباره مشوق‌های کشت فراسرزمینی افزود: براساس آیین‌نامه کشاورزی فراسرزمینی، اولویت پرداخت تسهیلات با افرادی است که کشاورزی فراسرزمینی انجام دهند.

مشاور وزیر جهاد ادامه داد: افرادی که در کشورهای هدف می‌خواهند کشت فراسرزمینی انجام دهند برای جذب حمایت‌های تسهیلاتی دولت، می‌توانند اسناد مالکیت زمینی که در کشورهای دیگر اجاره کرده‌اند را به تایید سفارتخانه‌ها، ثبت اسناد، امور اراضی و یا وزارت کشاورزی آن کشورها برسانند و مدارک تایید شده را به دفتر کشاورزی فراسرزمینی ارایه دهند تا ما آنها را به بانک مرکزی معرفی کنیم.

او با اشاره به واردات حدود ۲۵ میلیون تن نهاده و محصولات اساسی به ویژه محصولات آب‌بر گفت: ما با توسعه کشت فراسرزمینی به دنبال آن هستیم بخش خصوصی این محصولات را در دیگر کشورها با بهره‌گیری از منابع آب و خاک آنها تولید و وارد کشور کند تا با قیمت مناسب‌تری به دست کشاورزان و مصرف کنندگان برسد.

فتوحی گفت: طبق آیین‌نامه کشاورزی قراردادی، شرکت‌های بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام با بخش خصوصی برای واردات این محصولات قرارداد منعقد می‌کند و دستگاه‌های مرتبط مانند وزارت امور اقتصادی و بانک‌ها نیز همراهی لازم را برای واردات تولیدات کشت فراسرزمینی انجام خواهند داد.

او درباره میزان واردات تولیدات کشت قراردادی به کشور توضیح داد: اغلب کشورهای هدف، علاوه بر مازادشان، زمین به کشت‌های فراسرزمینی اختصاص می‌دهند، اما کشوری مانند عراق که خودش نیاز به محصولات اساسی دارد، طبق انعقاد قرارداد، در مورد واردات درصدی از این تولیدات توافق می‌کند.

فتوحی درباره اهمیت و نقش دیپلماسی اقتصادی برای توسعه کشاورزی فراسرزمینی گفت: دیپلماسی اقتصادی تنها در بخش گاز، نفت و صنعت مطرح نیست و در بخش امنیت غذایی نیز حائز اهمیت است.

مشاور وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: ما به وزارت امور خارجه پیشنهاد داده‌ایم در برخی از کشورهای هدف برای کشت فراسرزمینی، رایزن کشاورزی داشته باشند. 

فتوحی سطح کشاورزی فراسرزمینی در جهان را بالغ بر ۸۰ میلیون هکتار اعلام کرد و افزود: کشاورزی فراسرزمینی بیشتر توسط کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا، انگلستان، چین و ژاپن و حتی کشورهای عربی همچون عربستان و امارات انجام می‌گیرد.

مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهادکشاورزی گفت: ایران در بخش‌های کوچکی در بعضی کشورها مانند برزیل ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار کشاورزی فراسرزمینی دارد و به دنبال توسعه آن است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • سیلاب هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به آزادشهر و رامیان خسارت زد
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای مهلت تسهیلات مراجعه کنند
  • باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای امهال تسهیلات مراجعه کنند
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • سیل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان وارد کرد
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی
  • خسارت ۶۸۰ میلیارد تومانی بارندگی درخراسان جنوبی