Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@15:36:07 GMT

فروش صندوق‌های دولتی در بورس تا سه هفته دیگر

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۷۴۵۱۵

فروش صندوق‌های دولتی در بورس تا سه هفته دیگر

همشهری آنلاین - بهزاد رنجبر: سیر تحولات در برنامه خصوصی‌سازی و عرضه سهام شرکت‌ها در بورس روی دور تند قرار گرفته؛ چنان که وزیر اقتصاد از آغاز عرضه سهام دولت از طریق صندوق های سرمایه گذاری تا ۳ هفته آینده، یعنی حداکثر نیمه اردیبهشت ماه خبر می‌دهد، در عین حال خبرهای غیر رسمی حاکی است چهارشنبه همین هفته سهام دو شرکت بزرگ آریا ساسول و شستا به طور همزمان با هدف کاهش عطش فعالان بورس، در بازار سهام عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شواهد نشان می دهد پس از تغییر رئیس سازمان بورس، اعمال سیاست‌هایی برای  افزایش عمق بازار، مدنظر گرفته است.

به گزارش همشهری، هجوم نقدینگی به بورس تحت تاثیر شاخص های کلان اقتصادی، از جمله تورم، به رشد شدید شاخص های بورس منجر شده است. رشد شاخص های بورس از اواخر پارسال، مقامات پیشین سازمان بورس را نگران کرد و موجب شد این سازمان در ابلاغیه های ناگهانی سیاست هایی را برای مهار بازار تصویب کند اما هر بار این مصوبات خشم سهامداران را برانگیخت و تحت تاثیر فشار فعالان بازار سرمایه این مصوبات شبانه لغو شد و به مرحله اجرا نرسید.

حالا اما در تازه ترین رویداد قرار است سیاست های کنترل بازار از طریق افزایش عرضه سهام در بورس دنبال شود، این موضوعی است که از ۱۰ سال پیش رسانه ها مدام بر آن تاکید کرده بودند. به باور فعالان خبره بازار سرمایه، بهترین راه برای افزایش ایجاد تعادل در شاخص های بورس افزایش تعداد شرکت های پذیرفته شده و سهام شناور شرکت هاست. با این حال در دو دهه گذشته سرعت ورود شرکت های جدید به بورس، بسیار کند بوده و سهام شناور شرکت ها هم به نحو مطلوبی افزایش نیافته به طوری که اکنون فقط سهام ۳۷۰ شرکت در بورس تهران دادوستد می شود در حالی که، تعداد شرکت های پذیرفته شده در اغلب بورس های معتبر دنیا ا گاه به چندین هزار شرکت می رسد.

به نظر می‌رسد دولت و مقام‌های بازار سرمایه به فکر افتاده اند حجم عرضه سهام شرکت ها را از طریق عرضه سهام شرکت های دولتی و ورود شرکت های جدید افزایش دهند تا قدری از عطش بازار به دلیل هجوم سیل نقدینگی کاهش پیدا کند، سیاستی که مورد توافق فعالان بازار سرمایه است و همگی از آن استقبال می کنند.

 بر همین اساس به نظر می‌رسد قرار است ضمن آن که انجام عرضه های اولیه سرعت بیشتری می‌گیرد، سرعت واگذاری سهام دولتی هم، از مسیر مطمئن صندوق های سرمایه گذاری، افزایش یابد، به این ترتیب در چهارشنبه هفته جاری سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) و هم چنین سهام شرکت پتروشیمی آریا ساسول به طور همزمان در بازار سهام عرضه می‌شوند تا از این طریق به ایجاد تعادل در شاخص های بورس کمک شود.  اما بی گمان مهم‌ترین اتفاق پس از این رویداد، عرضه گسترده سهام شرکت های دولتی از طریق صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس است. به گفته وزیر اقتصاد اجرای این طرح قرار است از نیمه اردیبهشت آغاز شود.

جزئیات عرضه

آن طور که هیات دولت تصویب کرده قرار است در شروع کار ۳ صندوق سرمایه گذاری قابل معامله با نام ها واسطه گری مالی، خودروسازی و صنایع فلزی وپالایش نفت و پتروشیمی تشکیل شود. مطابق تصمیم هیات دولت، یکی از این صندوق ها به سهام شرکت‌های خودروسازی و فلزی، یک صندوق به سهام بانک‌ها و بیمه ها و یک صندوق هم به سهام شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها اختصاص خواهد یافت. قرار است در نخستین صندوق که نام آن صندوق واسطه گری های مالی است سهام شرکت های بیمه البرز، بیمه اتکایی امین و بانک‌های صادرات، ملت و تجارت به صورت تجمیعی و در قالب یک صندوق با تخفیف ۲۰ درصد به عموم مردم واگذار شود.

دولت همچنین تصمیم گرفته سهام شرکت های ایران خودرو، سایپا، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس را هم در کنار یک دیگر، به صورت تجمیعی و در قالب واحد های یک صندوق سرمایه گذاری، با نام صندوق سرمایه گذاری خودروسازی و صنایع فلزی با تخفیف ۲۵ درصدی واگذار کند. در سومین صندوق هم که نامش صندوق سرمایه گذاری نفت و پتروشیمی است سهام دولت در شرکت ها صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران با تخفیف ۲۰ درصدی به مردم واگذار خواهد شد

آغاز عرضه از اردیبهشت

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس شورای بورس دیروز از تعلیق تصمیمات هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، از عرضه واحدهای صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله درآینده نزدیک خبرداد و تاکیدکرد: ما دراین ارتباط به یکسری مصوبات در دولت نیاز داشتیم که دراولین فرصت ممکن انجام شد و هم اکنون نیز، اولین گروه اموال دولت درقالب صندوق های قابل معامله در بازار سرمایه (ETF) تا ۳ هفته آینده عرضه خواهد شد.

دژ پسند یک روز پیش درباره میزان دارایی های دولت گفته بود حجم دارایی های دولت ۷ میلیون میلیارد تومان(۴۵۰ میلیارد دلار) است، موضوعی که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری هم آن راتایید و تکمیل کرده بود: از مجموع کل دارایی های دولت ۲۷۰۰ هزار میلیارد تومان(۱۸۰ میلیارد دلار)، مربوط به سهام شرکت های دولتی است. این ارقام نشان می دهد پتانسیل نهفته ای از جنبه عرضه سهام شرکت های دولتی وجود دارد که می توان از طریق عرضه آن در بورس نقدینگی را کنترل کرد.

تکلیف قانونی

حسن امیری عضو هیات مدیره سازمان بورس هم، در مورد واگذاری صندوق های سرمایه گذاری دولتی گفت: براساس تکلیف قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور بحث واگذاری سهام دولت در شرکت‌های بزرگ از طریق واحدهای صندوق‌ قابل معامله بورسی انجام می شود.

حسن امیری در مورد ارزش دارایی‌های قابل واگذاری دولت گفت:حجم واگذاری‌ها بستگی به قیمت دارد. البته این موضوع از سال ۹۷ پس از تصویب در جلسه سران قوا تکلیف شده و  قرار بوده باقیمانده سهام دولت در ۱۸ شرکت بزرگ از طریق بورس و فرا بورس عرضه شود.

او افزود: این طرح از سال ۹۷ تاکنن به دلایل مختلفی عملیات نشد، تا این که در قانون بودجه سال جاری تکلیف شدسهام دولت باید سهام شرکت هایش را از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس به عموم عرضه کند.

تغییر سیاست  در بازار سرمایه

صبح روز یک شنبه مراسم معارفه حسن قالیباف اصل به عنوان رئیس جدید سازمان بورس برگزار شد. به نظر می رسد همزمان با آغاز فعالیت حسن قالیباف اصل، که پیش از این یک دهه مدیر عامل بورس تهران بود، سیاست های تازه ای برای افزایش عرضه های اولیه آغاز شده است. سهامداران امیدوارند با آغاز فعالیت او در سازمان بورس سیاست افزایش عمق بازار با جدیت بیشتری دنبال شود.

کد خبر 500475 برچسب‌ها خصوصی‌ سازی وزارت امور اقتصاد و دارایی سازمان خصوصی سازی فرهاد دژپسند بورس تهران بورس - فرا بورس دولت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خصوصی سازی وزارت امور اقتصاد و دارایی سازمان خصوصی سازی فرهاد دژپسند بورس تهران بورس فرا بورس دولت سرمایه گذاری قابل معامله صندوق های سرمایه گذاری سهام شرکت های دولتی صندوق سرمایه گذاری عرضه سهام شرکت ها قابل معامله شاخص های بورس بازار سرمایه سازمان بورس پالایش نفت سهام دولت صندوق ها یک صندوق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۷۴۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات فروش شفاف زعفران در بورس کالا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در راستای سیاست فروش شفاف زعفران در بورس و استقبال متقاضیان در عرضه زعفران در فروردین ماه، ۱۵۰۰ کیلو زعفران دیگر از زعفران‌های سال ۱۴۰۱ تعاونی‌های روستایی، فردا در بورس کالا عرضه خواهد شد.

بر اساس اعلام سازمان تعاون روستایی این سبد زعفران که مربوط به تولیدات استان خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ است، با قیمت پایه ۹۴ میلیون تومان در ازای هر کیلوگرم و با حداقل خرید ۱۰ کیلوگرم با شرایط اعلامی مندرج در آگهی بورس کالا، فردا چهارشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران عرضه می‌شود.

سرنخ مافیای زعفران پیدا شد | از ورود زعفران به بورس راضی نیستیم؛ پای مافیا در کار بود

براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالا، عرضه سبد زعفران محصول تولید سال ۱۴۰۱ بر پایه استاندارد ملی ایران (شامل رشته‌ای بریده درجه یک ۶/۳۹ درصد، رشته‌ای بریده درجه دو ۲۲/۸۱ درصد، رشته‌ای بریده درجه سه ۲۶/۷۳ درصد، رشته‌ای درجه یک ۲۱/۳۲ درصد، رشته‌ای درجه دو ۱۹/۶۰ درصد، رشته‌ای درجه سه ۳/۱۰ درصد و زعفران دسته‌ای ۰/۰۵ درصد) است.

گفتنی است در عرصه نخست زعفران تعاونی‌های روستایی در سال جاری که در فروردین ماه برگزار شد، بیش از چهار برابر کالای عرضه شده، در زمان برگزاری آن عرضه متقاضی خرید شرکت کرده بودند.

کد خبر 846616 برچسب‌ها بورس کالا زعفران استان خراسان رضوی ایران

دیگر خبرها

  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • میزبانی فرابورس ایران از چهارمین صندوق املاک و مستغلات کشور ​
  • جزئیات فروش شفاف زعفران در بورس کالا
  • طغیانی: اصلاح موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس
  • توضیحات طغیانی درباره رفع موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس
  • توضیحات طغیانی درباره سقف معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی
  • توضیحات طغیانی دررباره سقف معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی