Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-29@00:31:20 GMT

اعتراض شاگرد کمال‌الملک به گاف هنری سریال کامیون

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۷۹۱۰۰

اعتراض شاگرد کمال‌الملک به گاف هنری سریال کامیون

 معرفی هنرهای اصیل ایرانی که امروزه مردم کمتری از آنها اطلاع دارند، اتفاق مثبتی است که وظیفه‌ای برای رسانه‌ی ملی نیز به شمار می‌آید. اما لازمه این مسئله، شناخت و جمع‌آوری اطلاعات مورد نظر توسط سازندگان آثار هنری است که قصد چنین کاری را دارند. از سوی دیگر به‌رغم اهمیت بالای توجه به هنرهای فراموش شده ایرانی، اگر قرار است درباره آثار ارائه شده در آن هنرها که گنجینه‌های این سرزمین هستند، اطلاعات غلطی داده شود،‌ بهتر آنکه تلویزیون قید این کار را بزند و با اطلاع‌رسانی نادرست سبب نارضایتی اهالی این هنرها را فراهم نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یاسر موحدفرد (دبیرکل بنیاد فردوسی و مدیرعامل موسسه فردوسی توسی) در اعتراض به اطلاعات اشتباهی که درباره یکی از نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای که در مجموعه کامیون به مخاطبان داده می‌شود، گفت: اخیرا یک مجموعه تلویزیونی نوروزی به نام «کامیون» تلاش کرده که از منظر خودش از نقاشی قهوه‌خانه‌ای یاد ‌کند. به نوعی در قسمت نوزدهم این مجموعه که روز بیستم فروردین ماه روی آنتن شبکه دو سیما رفت، سکانسی پخش شد که سه شخصیت دانشجو برای آشنایی با پدرِ دختری به نام ندا که قرار بود با شخصیت اصلی داستان وصلت کند، دیدار می‌کنند. در این صحنه که شخصیت‌های مطرحی هم حضور داشتند، پدرِ ندا با بازی امید روحانی یک تابلوی نقاشی قهوه‌خانه‌ای را نشان می‌دهد که تابلوی رستم و سهراب کار استاد منصور وفایی بوده (یکی از پرکارترین نگارگران نقاشی قهوه‌خانه‌ای معاصر و شاگرد با واسطه استاد کمال‌الملک) است.

وی افزود: متاسفانه در این مجموعه، تابلو را به اشتباه منتسب به زنده‌یاد علیرضا قلدر آقاسی معرفی می‌کنند. علیرضا قلدر آقاسی، یکی از نگارگران و هنرمندان مشهور دوران قاجار است که در سریال هم به آن اشاره می‌شود اما همانطور واقعیت این است که اثر موردنظر متعلق به ایشان نبوده و سریال در این زمینه اشتباه کرده است.

دبیرکل بنیاد فردوسی در ادامه بیان کرد: اینکه نویسنده این اثر تلاش کرده، مقوله‌ای که به دست فراموشی سپرده شده یعنی نقاشی قهوه‌خانه‌ای را به نمایش بگذارد، اقدام پسندیده‌ای است که پس از مدت‌ها در تلویزیون رخ داده است اما آنها می‌توانستند با یک جستجوی ساده، صاحب اثر را به درستی معرفی کنند. به شخصه این افتخار را دارم که به عنوان دبیرکل بنیاد فردوسی صفحه ویکی‌پدیای نقاشی‌های ‌قهوه‌خانه‌ای را شخصا خودم بنوسیم. به این ترتیب تلاش‌های بسیاری از نقاشان قهوه‌خانه‌ای را در آنجا درج کرده‌ام. در ابتدای آن صفحه، همان نقاشی که در سریال کامیون نشان داده شده، به راحتی قابل رویت بوده و مشخص شده که تابلوی رستم‌وسهراب کار استاد منصور وفایی از اعضای هیات امنای بنیاد فردوسی است که متاسفانه در سریال به اشتباه معرفی می‌شود.

موحدفرد در ادامه بیان کرد: آقای منصور وفایی که اکنون مدتی‌ست به دلیل عارضه‌ای که دارد در منطقه‌ای در نزدیک نور در شمال کشور زندگی می‌کند، بعد از مطلع شدن از این اتفاق در پیامی بنده را خطاب قرار داده و اعلام کردند که حتما بفرمایید اصل این پرده دومتری که در سریال کوچک شده، توسط چه کسی طراحی شده است؟ اصل این کار توسط فرهنگستان هنر خریداری شده و اکنون در گنجینه موزه فرهنگستان هنر و در واقع مجموعه صبا نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: دقیقا در همان تابلو حتی اگه کپی هم شده باشد، امضای استاد کاملا مشخص است که می‌توان آن را در کنار قبضه شمشیر مشاهده کرد. این حق بر استاد منصور وفایی باقی‌ست که بتواند به این اتفاق اعتراض کند. هرچند که ایشان رسما به این موضوع اعتراض هم کرده‌اند. به هر حال دوستان ما در این سریال خود هنرمند به شمار می‌آیند و تلاش کرده‌اند درباره نقاشی قهوه‌خانه‌ای که مردم کمتر از آن آگاهی دارند، اطلاع‌رسانی‌ای داشته باشند که به هر ترتیب ارزشمند است.

مدیرعامل موسسه فردوسی توسی در ادامه اظهار داشت: باتوجه به اینکه مجموعه تلویزیونی کامیون مخاطب بالایی داشته و هر قسمت آن چندین بار بازپخش شده و مجموعه هم هنوز به اتمام نرسیده، این مسئولیت بر گردن مدیران صداوسیما به ویژه شبکه دوم و هنرمندانی‌ست که آن را تولید و تدوین کرده‌اند که اشتباه خود را اصلاح کنند. این اصلاحیه می‌تواند در قالب یک متن یا به صورت دوبله روی آن سکانس یا به هر طریق دیگری باشد.
موحدفرد در پایان گفت: باتوجه به اعتراض و شکایتی که استاد منصور وفایی از این مسئله داشتند، اصرار و خواهش من این بوده که سریعا این اشتباه اصلاح شود و به اطلاع مردم هنردوست برسد.

۲۵۸۲۵۸

کد خبر 1376162

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: رسانه فرهنگستان هنر نقاشی سریال ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۷۹۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترتیل و تندخوانی جزء پانزدهم قرآن

جزء پانزدهم قرآن را با ترتیل شهریار پرهیزگار، معتز آقایی و عباس امام جمعه می‌شنوید. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در روایتی فرمود: «نَوِّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ لَا تَتَّخِذُوهَا قُبُوراً کَمَا فَعَلَتِ الْیَهُودُ وَ النَّصَارَى صَلَّوْا فِی الْبِیَعِ وَ الْکَنَائِسِ وَ عَطَّلُوا بُیُوتَهُمْ اِنَّ البَیتَ اِذا کَثُرَ فیهِ تِلاوَةُ القُرآنِ کَثُرَ خَیرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ کَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنیا»؛ یعنی «خانه‌هایتان را با تلاوت‌قرآن نورانى کنید و آن‌ها را همچون یهود و نصارا ـ که نماز و عبادت را در خانه‌ها تعطیل کرده، تنها در کنیسه و کلیسا انجام مى‌دهند ـ به گورستان تبدیل نکنید؛ خانه‌اى که در آن قرآن فراوان خوانده شود:خیر آن بسیار شود و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمان بدرخشد چنان که ستارگان آسمان براى زمینیان مى‌درخشند؛‌ ...». (کافى، ج 2، ص 610) با دقت بر این روایت شریف درمی‌یابیم افراد به واسطه تلاوت فراوان آیات شریفه قرآن بر خود و محیط زندگی خویش می‌توانند اثرات معنوی فراوانی بر جای گذارند و از ثمرات آن در راستای اصلاح سبک زندگی استفاده کنند.

حال که ماه رمضان مطابق با روایت امام باقر علیه‌السلام «رَبِیعُ الْقُرْآن» یا بهار قرآن است، بهترین فرصت برای انس با قرآن است، مضاف بر اینکه ثواب اعمال عبادی از جمله تلاوت قرآن در این ماه مضاعف می‌شود. امام رضا علیه‌السلام در بیان ثواب قرائت یک آیه از قرآن کریم در ماه ضیافت الهی فرمود: «مَنْ قَرَأَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ آیَهً مِنْ کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَانَ کَمَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُور»؛ یعنی هرکه در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند، مثل این است که در ماه‌هاى دیگر قرآن را ختم کرده باشد. (فضائل الاشهر الثلاثه ص97)

تفسیر| چرا نباید با دشمن دست دوستی داد؟ / 4 علت عدم گرایش به دشمن در قرآن

در این راستا هر روز یک جزء قرآن با تلاوت ترتیل سه قاری ممتاز کشورمان یعنی استاد شهریار پرهیزگار، استاد معتز آقایی و عباس امام جمعه منتشر می‌شود. برای آن عده از مؤمنانی که علاقه دارند هر جزء از قرآن را به صورت تندخوانی و طی نیم ساعت تلاوت کنند، تلاوت استاد معتز پیشنهاد می‌شود.

استاد پرهیزگار (ترتیل)

استاد معتز آقایی (تندخوانی)

عباس امام جمعه (ترتیل)

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • ترتیل و تندخوانی جزء هجدهم قرآن
  • ۱۲ پیشنهاد برای موزه گردی در تهران
  • ۱۲ پیشنهاد برای موزه‌ گردی در تهران | از موزه استاد انتظامی گرفته تا باغ موزه هنر ایرانی
  • ترتیل و تندخوانی جزء هفدهم قرآن
  • ◄ شرکت های بزرگ مقیاس رانندگان کامیون را نقره داغ کردند
  • ترتیل و تندخوانی جزء شانزدهم قرآن
  • روایت استاد فلسطینی از زندگی خانواده‌اش در غزه
  • برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان اُتیسم در کاشان 
  • از مشق متفاوت ۲ هنرمند تا نقاشی که از نقش پدرانه‌اش مایه گذاشت
  • ترتیل و تندخوانی جزء پانزدهم قرآن