Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-18@05:16:33 GMT

وزارت کار «تئاتر» را به‌عنوان شغل بپذیرد

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۸۵۹۰۷

آرش دادگر نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر درباره لزوم حمایت دولت از حوزه تئاتر و کسر نشدن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از هنرمندان گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد چه در این دولت و چه در دولت‌های قبلی بی توجهی کاملی نسبت به فرهنگ و هنر وجود دارد و تنها شاهد شعارهای پوپولیستی در حمایت از اهالی فرهنگ و هنر هستیم اما در عمل با تزریق قطره‌ای امکانات و کمک‌های مالی و البته نبود برنامه ریزی در این حوزه روبرو هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار فرهنگ و هنر - وی ادامه داد: در طول ۴۰ سال گذشته برنامه بلندمدت و زیرساخت درستی برای فرهنگ و هنر نداشتیم و هر وزیر و مدیری تنها خواسته شرایط را بگذراند تا دوره فعالیتش به پایان برسد. در طول این سال‌ها مدیران و وزیران بسیاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمدند و رفتند اما هیچکدام نقطه مثبتی در کارنامه‌شان به جا نگذاشتند که در حال حاضر بتوانیم با استناد به عملکرد آن‌ها از این بحران خارج شویم. وقتی دولت برنامه‌ای برای حل مشکلات هنرمندان ندارد دیگر نمی‌توان انتظار داشت که حالا نواقص را برطرف کند. متاسفانه هر کمبودی که در مملکت به وجود می‌آید برای رفع آن از بودجه نداشته فرهنگ و هنر هزینه می‌کنند تا مثلاً از صندوق ذخایر ارزی پس با این وجود چطور می‌توان انتظار داشت که در شرایط پیش آمده دولت به کمک هنرمندان بیاید و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را برای مدتی به آن‌ها ببخشد.

دادگر با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی نیز تمایلی به حمایت از حوزه فرهنگ و هنر از خود نشان نمی‌دهد، بیان کرد: وقتی دولت و مجلس توجهی به هنرمندان و اهالی فرهنگ خود ندارد این وظیفه خود ماست که دست به کار شویم. ما باید برای گرفتن حق طبیعی‌مان ابراز وجود کنیم و نشان دهیم که تاثیرگذار هستیم. وزارت کار باید تئاتر را به‌عنوان یک شغل بپذیرد اما متاسفانه به نظر می‌رسد که تلاششان بیشتر از پذیرش کار تئاتر به‌عنوان یک شغل این است که هنر تئاتر را یک فعالیت تفننی به نمایش بگذارند به همین دلیل است که به تئاترهای پرهزینه و لاکچری بها داده می‌شود تا هنر مطالبه‌گر جایی برای رشد نداشته باشد.

این عضو هیات مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر با اشاره به تلاش خانه تئاتر برای گرفتن حق هنرمندان یادآور شد: فراموش نکنیم که در بزنگاه‌های مختلف حداقل ۳۰ درصد از تاثیری که می‌توان روی مردم گذاشت از طریق هنرمندان شکل می‌گیرد پس ما خودمان باید مطالباتمان را از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی به گوش همه برسانیم و آنقدر این صدا بلند باشد که مجبور شوند به خواسته‌هایمان رسیدگی کنند. اعتراض اهالی هنر باید به شکل مدنی بیان شود چون ما که معاند نیستیم بلکه تنها حق و حقوق اندک خودمان را می‌خواهیم.

کارگردان نمایش «مکبث» با اشاره به توییت  وزیر ارشاد که در آن از تئاتر نامی نبرده بود، گفت: هنرمندان تئاتر همیشه مأخوذ به حیا و سر به زیر بوده‌اند اما تا کی باید بی اهمیتی به آن‌ها ادامه داشته باشد. این دست کم گرفتن‌ها و حمایت نکردن از هنرمندان تئاتر تاثیر بزرگ و مخربی در جوانان و نسل‌های بعدی تئاتر ایجاد می‌کند و باعث می‌شود نسل چهارم و پنجم تئاتر ما دیگر امیدی به آینده کاری شان نداشته باشند. باور کنید برنامه ریزی دقیق و مدون اصلاً کار سختی نیست چون ما عالمان و صاحبان اندیشه بزرگی در این مملکت داریم که می‌توان از آن‌ها کمک گرفت اما متاسفانه یک نفر پارو می‌زند و ۱۹ نفر دیگر در حال دستور دادن هستند.

دادگر با اشاره به مدیریت قادر آشنا در اداره کل هنرهای نمایشی بیان کرد: قادر آشنا جزو مدیرانی است که به تعهداتی که می‌دهد عمل می‌کند اما متاسفانه وی تنها یک سال دیگر مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی را برعهده خواهد داشت چون بعد از انتخابات ۱۴۰۰ مشخص نیست شرایط چطور پیش می‌رود و دولت جدید مدیران جدیدی را بر سر کار می‌آورد.

وی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به اینکه بالاخره شرایط سختی که این روزها در کشور در جریان است، پایان می‌پذیرد، گفت: من همیشه به‌عنوان یک تئاتری خودم را منوط به این نکردم که تئاتر کار کردن یعنی کارگردانی یک اثر نمایشی بلکه اندیشیدن به تئاتر برایم اهمیت دارد. ما همیشه شرایط سخت را پشت سر گذاشته‌ایم و امیدوارم این شرایط نیز با حداقل خسارت جانی و اقتصادی به پایان برسد. ما ملت شریف و بزرگواری هستیم و در طول تاریخ توانستیم از بزنگاه‌های مختلف به سلامت عبور کنیم و همیشه برگ برنده‌ای را رو کرده‌ایم تا کسی نتواند به ما تعرض کند. ما «پَر سوم سیمرغ» را در اختیار داریم و قطعاً آینده از آن ماست اما اگر آرامش و برنامه ریزی نداشته باشیم و اقتصادمان فلج شود این ارتش تاریکی نمی‌تواند به سلامت از سد مشکلات عبور کند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: تئاتر کانون کارگردانان خانه تئاتر وزیر ارشاد وزارت فرهنگ و ارشاد تئاتر ایران خانه تئاتر ایران فرهنگ و هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۸۵۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار با ۲ تن از پیشکسوتان هنر انقلاب اسلامی در خوزستان

جام جم آنلاین - خوزستان، به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی، با حضور شهباز گهروئی، رییس حوزه هنری خوزستان مجید منادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و جمعی از فعالین فرهنگی با علی زارعی رضایی از شاعران آیینی و مصطفی نیک پی از پیشکسوتان عرصه موسیقی دیداری صورت گرفت‌.

محمد شهباز گهروئی با تبریک هفته هنر انقلاب اسلامی، هنرمندان و پیشکسوتان هنر و ادبیات انقلاب را سرمایه‌های انقلاب عنوان کرد و افزود: حضور هنرمندان متعهد از برکات توجه به هنر در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که توانستند به عنوان سفیران فرهنگی ایران اسلامی ارزش‌های ایرانی اسلامی و انقلابی را به دنیا نشان دهند.

رییس حوزه هنری خوزستان درادامه با تاکید برهم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی برای تولید آثار ارزشمند در حوزه هنر انقلاب بیان کرد: باید هر سازمانی متناسب با رسالت و وظیفه‌ای که بر عهده دارد فعالیت کند و تقسیم کاری بین این نهادها صورت گیرد.

شهباز گهروئی با بیان اینکه در فرهنگ غنی ایرانی تکریم، حفظ حرمت و عزت پیشکسوتان به‌عنوان یک ارزش همواره مورد تاکید قرار گرفته است، تصریح کرد: ضمن قدردانی از زحمات همه هنرمندان باتجربه، از تمامی اساتید عرصه هنر انقلاب می‌خواهیم که ما در مسیر درست پرورش هنرمند انقلابی راهنمایی و همراهی نمایند.

مجید منادی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز با تاکید بر اینکه هنر انقلاب هنری متعهد است، گفت: امروز وظیفه هر هنرمند، تعهد و وفاداری به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی است که باید این رسالت را به‌ عنوان وظیفه خود ادا کند.

به گفته ی وی، بی شک نگاه اعتقادی هنرمندان باعث می‌شود آثار هنری متعهد و بر اساس ارزش های جامعه تولید شود.

دیگر خبرها

  • هنر موجب توسعه و ماندگاری فرهنگ می‌شود
  • بلیط کنسرت ارزان می‌شود
  • وزیر ارشاد: قیمت بلیط کنسرت‌ها به زیر یک میلیون تومان کاهش می‌یابد
  • دیدار با ۲ تن از پیشکسوتان هنر انقلاب اسلامی در خوزستان
  • بلیط کنسرت‌ ارزان می‌شود
  • هنر تئاتر با فرهنگ گفتگو شکل می‌گیرد
  • لغو عضویت ایران در سه سازمان بین‌المللی
  • ایران عضویتش را در سه سازمان بین المللی لغو کرد + اسامی
  • نمایی از جنس حمایت در فرهنگ و هنر شیروان
  • حقیقت‌یابی و حق‌طلبی ‌ویژگی‌ بارز هنر انقلابی است