Web Analytics Made Easy - Statcounter

رحمان سیفی آزاد از مدیران سابق تلویزیون گفت: تلویزیون نباید وابسته به افراد باشد. یک زمانی این وابستگی می ارزید آن هم زمانی که بازیگران درجه یک می آمدند نه الان که بازیگران درجه شش برای ما ناز می کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، انجمن علمی دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما نشستی با عنوان «بررسی چالش های مدیریت فیلم و سریال در رسانه ملی» برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست، مهدی فرجی مشاور سریال پایتخت و مدیر سابق شبکه یک، رحمان سیفی آزاد تهیه کننده نویسنده و کارگردان و مدیر سابق گروه فیلم و سریال شبکه دو و شهاب اسفندیاری مدیر دانشگاه صداو سیما حضور داشتند.

«مهدی فرجی» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره مراحل شکل گیری یک سریال از نگارش متن تا تولید و پخش و چرایی اینکه با همه نظارت ها چرا برخی اوقات شاهد برخی مسائل ممیزی در سریال ها خواهیم بود؟ گفت: در تلویزیون و سریال سازی در رسانه و چه در بخش خصوصی به دو شکل اتفاق می افتد یا از طرف کار فرما که اینجا رسانه ملی است به برنامه سازان سفارش داده می شود و شکل دوم آن اینطور است که خود هنرمندان و فیلم سازان متن و ایده ای دارند که به سازمان ارائه می دهند که باید مراحلی را بگذراند.


وی ادامه داد: وقتی ایده ای در گروه فیلم و سریال شبکه های سیما تصویب می شود به شورای عالی نمایش مرکز سیما فیلم هم تصویب شده و گروهی از کارشناسان اهل فن حضور دارند و در آنجا روی طرح نظر می دهند یا موافقند و یا مخالف.

فرجی افزود: اگر طرح تصویب شود در آنجا از نظر سازمان تائید می شود که در دستور تولید قرار بگیرد و از جایی مشاوری از سوی شورا برای متن تعیین می شود و تا انتها ناظر با گروه همراه خواهد بود تا جایی که فیلم نامه کامل تولید شود. در مرحله تولید نیز باز ناظری تا پایان حضور دارد.

وی ادامه داد: اگر ما از ابتدا با یک فیلم نامه کامل مواجه باشیم نظرها و اصلاحیات بیشتر و سخت تر می شود. برخی اوقات مشکلات ما این است که کارگردان از ابتدا کنار متن نیست و در اواسط یا پایان نگارش اضافه می شود و او هم سلیقه هایش را هم اضافه می کند.

مشاور سریال پایتخت 6 نیز عنوان داشت: تصمیم گیرنده همیشه سازمان است و یک جایی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه و سیما فیلم است. اینجا هم زمانی که در انتها کارگردانی اضافه می کنیم و تغییراتی اتفاق می افتد ناظری که در کنار گروه هستند باید از محتوای کلی حفاظت کند.

رحمان سیفی آزاد تهیه کننده و کارگردان تلویزیونی و مدیر گروه سابق فیلم و سریال شبکه دو نیز گفت:  مراحل بررسی سازمان همیشه همین طور بوده است و حالا گسترش پیدا کرده است و همانطور که آقای فرجی گفتند. شاید مهم ترین چالشی که همواره ما بعد از این همه نظارت ها با آن مواجهیم این است که چرا محتوای مطلوب نداریم؟ الان هم این چالش ها بیشتر شده با توجه به انتخاب های مخاطبین چه در بخش خصوصی سریال و دسترسی به منابع جهان در حوزه سریال سازی سلیقه های مختلفی داریم.

وی افزود: مهم ترین چالش در مدیریت وجود دارد. مدیریت در دو حوزه چالش دارد. چالش های الان این است که به شدت حوزه اختیارات مدیر گروه فیلم و سریال تغییر کرده است و هیچ نقش سازنده ای الان ندارد و سلیقه های مختلفی وجود دارد.

این تهیه کننده سینمایی ادامه داد: هم انتخاب داستان و هم کستینگ کردن ها مهم ترین بخش است که در مدیریت سریال ها مهم است که همراه با تخصص از عهده مدیریت فیلم و سریال رخت بربسته است. فیلم نامه نویسی که در کشور ما دارد تدریس می شود درباره الگوهای هالیوودی است. تقریبا فیلم نامه نویسی سریال هایمان الگوی مناسبی ندارد و نویسنده هایمان هم همینطور.

سیفی آزاد عنوان داشت: بزرگترین چالش فردی است که در مسند فیلم و سریال قرار می گیرد و انتخابش همه چیز را تعیین می کند. بسیاری از سریال هایمان از سوژه می توان حدس زد که چه شده است. بسیاری از مدیران با آزمون و خطا به جایی رسیدند و تجربه حذف شده است و این تجربه ها انتقال داده نمی شود و باز نشسته و ... می شوند. ما بحث علمی نداریم و تجربه هم نداریم. تلویزیون ما بر اساس آزمون و خطا توانسته خود را به اینجا رسانده است.

وی ادامه داد: مراقبت کردن از جمله های محتوایی که به اصطلاح به آنها می گوییم دیالوگ ها شنیده نمی شود. اما چون در خارج از داستان است مخاطب آنها را نمی شنود و چیزهای دیگری که در مسیر اصلی داستان است شنیده و قضاوت می شود.چالش فعلی سازمان در حال حاضر همین است.

سیفی آزاد همچنین افزود: نکته بعدی تربیت نیروی انسانی است که مشکل های جدی داریم. ما هیچ نیروی انسانی نداریم که مشخصا برای سریال فیلم نامه بنویسد.

** فرجی: الگویی در سریال سازی نداریم

فرجی گفت: ما الگویی در سریال سازی نداریم و ممکن است با یک مدیر پیش برویم که سابقه زیادی در این زمینه دارد. یک دفعه با یک فیلم نامه نویسی که هیچ سابقه ای نداشته ممکن است مهمترین فیلم نامه سریال تلویزیون را برای زمان خاصی بنویسد. یا حتی کارگردان همه چیز را گردن می گیرد. و سریال سازی ما خیلی جاها سلیقه ای است. ما باید الگوهایمان را تغییر دهیم یا از الگوسازی دیگران استفاده کنیم. بدون چهارچوب و صابطه هیچ چیز شدنی نیست.

سیفی آزاد درباره اینکه آیا نگاه امروزتان با نگاه دیروزتان یکی است؟ افزود: در همان سالهای مدیریت بنده هم این مشکل را داشتیم و فکر می کردیم باید الگوها عوض شود در حالی که سازمان باید از این حالت خارج شود تا به سریال سازی دقیقی برسیم. این ها نگرانی هایی است که هیچ موقع هم جواب نخواهد داد. نگرانی های مراقبتی مان بیشتر از مراقبت های عملیاتی مان است و مدام نگران این هستیم که حرفی زده نشود و بیش از توجه به قصه به چیزهایی که نباید دقت می کنیم.

وی ادامه داد: آنقدر نگران شدیم و این نگرانی هر سال بیشتر شده است فکر می کنم فیلم نامه باید  از سه چهار لایه عبور کند و اصلا شرایط اقتصادی را برای او و امرار معاشش در نظر نمی گیریم و وضع معیشتی نویسنده با این شوراها هماهنگ نیست و هر چه آنها بگویند می نویسد.

سیفی آزاد بیان داشت: ما در سریال سازی مان نمی توانیم الگوی هیچ کشور خارجی را برداریم چونکه نگاهمان با آنها تفاوت بسیاری دارد. ما به لحاظ شکلی چیز جدیدی برای عرضه به جهان نداریم و تنها راز برنده شدنمان فیلم نامه های قدرتمند با موضوع دغدغه های عمومی بشر است.

وی با بیان سوالی مبنی بر اینکه چرا سریال ها در دقیقه نود به تولید می رسند؟ گفت: برای این است که آنقدر فرصت سوزی می کنیم که دیگر دیر می شود و نظارت های بالا دستی کار را به تاخیر می اندازد. الان یک مدیر گروه فیلم وسریال می تواند بگوید نظارت از سمت بالا دستی است و الگویی که من دنبالش هستم این نیست.  

سیفی آزاد همچنین افزود: یکی از بلای جان های سازمان همین آمار گیری ها است. در همه سازمان ها هم یکسری افراد هستند که این کار را انجام می دهند.

شهاب اسفندیاری مدیر دانشگاه صداوسیما نیز در ادامه طی سخنانی  در پاسخ به این سوال که چرا سازمان بعد از سالها به چنین چالش هایی می رسد؟ آیا مشکل مدیریتی است یا ساختاری و ... گفت: ما مشکلاتی از قبیل تغییر ساختارها داریم یا تجمیع بررسی سریال ها در سیما فیلم یا مرکز نمایش سیما چه اثراتی داشت؟ همه اینها جای پژوهش دارد و اینکه ابعاد مختلف را بشناسیم.

 

وی ادامه داد: اولین و ساده ترین راه این است که مقصر را مدیر گروه فیلم و سریال بدانیم. سوالی که پیش می آید این است که اختیارات مدیر گروه فیلم و سریال چقدر است؟ اما از یک مقطعی علاوه بر آن شورای طرح و برنامه در سیما طرح ها را بررسی می کرد و کدهایی به آنها می داد.

مدیر دانشگاه صداوسیما نیز افزود: برخی فیلم نامه هایی که در شبکه پنج داریم در میانه تولید قطع می شد و یعنی ما هم اختیاراتی نداشتیم. نقش مدیر گروه فیلم و سریال خیلی کلیدی بود و یادم است برای نوروز همان سال سریال نداشتیم و با آقای جودی و مقصودی صحبت کردیم و آقای مقدم آن را کارگردانی کرد.

وی با بیان سوالی از فرجی و سیفی آزاده گفت که چه اتفاقی از نظر سلسله مراتب رخ داده است که می گویید چالشی بوجود آمده است افزود: آیا به صلاح است که تمام اختیارات و پاسخ گویی ها هم با مدیر فیلم و سریال باشد؟ برای انجام کار متفاوت ما ریسک می خواهیم و جنس تولید فیلم و سریال محصولی پر ریسک است. چگونه باید این مسئولیت تنظیم شود که شاهد این چنین نباشیم؟ و اینکه اگر مدیر فیلم و سریال با تمام عوامل سریال رابطه خوبی داشته باشد چه آسیب هایی وارد می شود؟

فرجی ادامه داد: تغییر مهمی که نسبت به سالهای قبلی رخ داده است این است که در دهه گذشته تصمیم گیری و اختیار تصمیم گیری مربوط به شبکه بود و اگر دو شورا با هم به اختلاف می خوردند و شورا مقاومت می کرد در نهایت مدیر شبکه که پاسخگو بود و او وارد میدان می شد و مسئولیت را می پذیرفت و مراحل نظارتی را طی می کرد. الان مسئله این است که اختیار با چه کسی است؟

وی در ادامه نیز بیان داشت: بحث این است که چه کسی حرف آخر را می زند؟ در آن سالها اختیار با مدیر شبکه بود. تقریبا همه آثار بزرگی که در سیما ساخته شده و بینندگان بسیار زیادی داشته است تصمیم هایش توسط مدیر شبکه گرفته شده است. از امام علی، مختار و شب دهم، یوسف پیامبر و ... همه در زمانی بود که اختیارات دست مدیر شبکه بود. در زمان شب دهم که حسن فتحی چنین سوژه ای را به ما داد مدیر شبکه تصمیم گرفت که در تلاقی محرم و نوروز این سریال را بسازد.  

مدیر سابق شبکه یک سیما گفت: طبیعتا وقتی مراکز تصمیم گیری گسترده می شود تمرکز دچار مشکل می شود. این تصمیمات باید درون شبکه اتخاذ شود. اگر قرار است در حوزه کودک و نوجوان سریالی بسازیم و اگر کارشناسان تراز اول کودک در کروه کودک شبکه نباشند پس کجا باشند؟ اتفاقی که خطرناک است این است که چون تصمیم گیری در جای دیگری دارد اتفاق می افتد باید موضوع سنگینی باشد.

وی ادامه داد: شوراهای ما اینطور است که از 15 تا 5 تای آنها را به سیما فیلم ارجاع می دهند. چرا در گذشته سریال های موفقی داشتیم به این خاطر که عوامل با مدیر شبکه مشورت می کردند و تصمیم گیری با مدیر شبکه بود اما الان معلوم نیست چه کسی تصمیم گیرنده است!

وی افزود: اگر می خواهید کار درستی در حوزه نمایش صورت بگیرد تمام اختیارات فیلم و سریال را در جایی متمرکز کنیم و کارشناسی هایمان را در آنجا بگذاریم که تبعات دیگری هم دارد. مدل دورن شبکه ای مدل درستی است که باید اشکالاتش حل شود.

سیفی آزاد درباره اینکه اقتضائات باعث شده تا بازیگر سالاری بوجود آید. گفت: بحث تخصص در این میان وجود دارد و تخصص و تجربه باید در کنار هم وجود داشته باشد. استفاده از بازیران ستاره های سینما برای پر کردن خلاهای داستانی است. بسیاری از بازیگران سینما از تلویزیون رفتند.

وی ادامه داد: شوراهای بالادستی ممیزی های مرسوم دارند. برخی اوقات آنقدر قضیه را بزرگ می کنیم که دیگر نمی دانیم باید چه کنیم. آن زمان مدیر شبکه می داند که باید شورای مربوطه را توبیخ کند اما الان مشخص نیست که چه کسی باید توبیخ شود.

سیفی آزاد افزود: اثر هنری به عنوان اثری فاخر نگاهی کج به تلویزیون است. الگویی که از آن صحبت می کنیم باید الگویی پاسخ گو باشد. به خاطر همین می گوییم یک مدیری قربانی شد. در اکثر سریال ها می توانم مثال بزنم که چرا این دیالوگ شنیده نمی شود؟ با اینکه دیالوگ مهمی است.  

اسفندیاری در همین زمینه ادامه داد: ظاهرا دوستان شورای عالی گلایه هایی دارند درباره اینکه برخی از کارها که حاشیه ساز شده است اساسا فیلم نامه هایشان در شورای عالی بررسی نشده است. یا اینکه از این فراتر تاسیس این شورا بعد از این بود که مشخص شده سال گذشته سریال هایی روی آنتن رفته و پخش شدند در میانه پخش حذف شده است و بعد از بررسی به این نتیجه رسیدند که هیچ کس این فیلم نامه را قبل از ساخت نخوانده بوده است و اختیار با تهیه کننده و کارگردان بوده است. گاهی اوقات این اتفاق ها است که مدیران را به این تصمیم گیری ها می رساند.

فرجی در ادامه افزود: این نکته درستی است و ما با آثاری برخورد کردیم که مشکلاتی به لحاظ محتوایی ایجاد کردند.

سیفی آزاد نیز گفت: حق الجلسه ای که برای افرادی که فیلم نامه ها را می خوانند تعیین می کنیم و جلسه ای 500 هزار تومان است و اغلبشان تخصصی در زمینه فیلم نامه ندارند و افرادی هستند که در بحث های علوم نظری و انسانی فعالند.

فرجی درباره نحوه نظارت روی فصل 6 سریال پایتخت نیز گفت: متن این سریال در شورای عالی سیما خوانده نشد و در گروه فیلم و سریال شبکه یک خوانده شد. من به عنوان مشاور هم آن را خواندم. چندین جلسه هم بین مدیر گروه و من و نویسنده برگزار شد و به ایراداتی که داشت اصلاحیه خورد. اما اینکه چه درصدی از این تغییرات مجاز است را نمی توان قطعی گفت.

وی درباره اینکه آیا نویسنده می تواند در زمان پخش با ارائه تصویری از سکانس حذف شده بگوید من این سکانس را نوشتم و پخش نشد؟ گفت: این تغییرات بسیار کم است و این گاهی برای فرار از پاسخگویی است.

سیفی آزاد گفت: تلویزیون نباید وابسته به افراد باشد. یک زمانی این وابستگی می ارزید آن هم زمانی که بازیگران درجه یک می آمدند نه الان که بازیگران درجه شش برای ما ناز می کنند. آیا ما می توانیم همه اینها را حذف کنیم؟ زمانی به تلویزیون آمدن برای افراد اعتبار نمی آورد و باید این را آسیب شناسی کرد. در سریال های خارجی بازیگران جدید می آیند و به خاطر قصه ستاره می شوند و باید دید ایراد ما کجاست؟ ما یک جاهایی تصادفی آدم هایی را مطرح می کنیم که به ضرر می شود و سرمایه ملی و معنوی را می گیرد و در آخر هم یک لگد هم به ما بزند و در ذهن خودش هم قهرمانی از خودش بسازد.

وی افزود: یک زمانی یکسری تبلیغات در تلویزیون ممنوع بود اما الان به خاطر کمبود بودجه هر تبلیغی را قبول می کنند. می توانید از یک برنامه کاملا آمریکایی تقلید کنید و مجری شما یک سخن از حضرت علی (ع) بگوید در این شرایط است که مخاطب حرف او را نمی شنود.

سیفی آزاد ادامه داد: رسانه های ارزشی ما دچار آسیب فضای مجازی شدند. ما باید مسیرمان را عوض کنیم. فیلم نامه بازیگر و کارگردان به ترتیب در اولویت های سریال سازی تلویزیون هستند.

اسفندیاری نیز در ادامه عنوان داشت: تفاوت دستمزدها نیز مسئله ای است که سازمان باید به آن فکر کند. شما اگر یک مدیر متخصص فیلم و سریال باشید احتمالا توانایی تهیه فیلم و سریال هم دارید. چگونه مدیر درتعامل با کارگردان. شنیدیم می گویند وقتی بازیگری دستمزدش چندین برابر کارگردان است دیگر کارگردان نمی تواند کارگردانی کند.

فرجی ادامه داد: برخی بازیگران مثل آقای نصیریان آنقدر منظم و مرتب هستند که یک ربع قبل از زمان آفیش جلوی در منزل هستند و برعکس بازیگری که سه سال است بازیگر شده می گوید من زودتر از 10 صبح نمی آیم و اینها باید بررسی شود. آنقدر حجم تولیدات نمایشی زیاد شده که برای همه کارها بازیگر دارند.

هیچ رسانه ای با تلویزیون قابل مقایسه نیست و یکسری مجری ها مبلغ هایی دریافت می کنند من مخالف شورای عالی نظارت سیما نیستم می گویم تکلیف را تعیین کنید و از یک جا مدیریت شود.

فرجی در پاسخ به این سوال که با این شرایط به سمت مدیریت در صداوسیما برمی گردید؟ گفت: اگر فکر کنم در روند فیلم و سریال موثر باشم برمی گردم.

 

وی درباره اینکه برای از بین بردن مشکلات و چالش ها چه می کردید؟ افزود: سعی می کردم تصمیم گیرنده باشم و اگر قرار بود تا تصمیم گیرنده نباشم سعی می کردم دوری کنم و مدیریت باید مقتدر باشد.

سیفی آزاد نیز در همین زمینه گفت: من هم در این سازمان رشد کردم و مدیونش هستم. همه دغدغه ها در شورا برای رفع یکسری دغدغه ها شکل گرفت. مدیر گروه به عنوان مدیر مستقیم اجرایی باید تخصص و اقتدار داشته باشد و بتواند پاسخ گو باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رسانه ملی فیلم مدیریت کارگردان گروه فیلم و سریال شبکه مدیر گروه فیلم و سریال بازیگران درجه تصمیم گیرنده فیلم نامه ها تصمیم گیری شورای عالی تهیه کننده سریال سازی سیفی آزاد سیما فیلم مدیر شبکه سریال ها یک مدیر چالش ها چه کسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۸۹۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| بازیگران «نون خ» کولبر شدند

درحالی که در قسمت بیستم سریال نون خ به کولبران و سختی‌های این قشر پرداخته شد، تصاویری از شرایط سخت بازیگران این سریال در هنگام فیلمبرداری منتشر شد.

دیگر خبرها

  • پخش یک سریال خارجی جدید از تلویزیون
  • سریال جدید تلویزیون به دو شبکه می‌رسد
  • شبکه سه؛ پربازدیدترین شبکه تلویزیون
  • ۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی
  • واکنش‌ها به اظهارات آقای مدیر ؛ این شخص باید برکنار شود ! ...| بر چه مبنایی برای۴۵ دقیقه‌ سریال ۳ میلیارد تومان هزینه می‌شود؟
  • عکس| بازیگران «نون خ» کولبر شدند
  • بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند
  • ادعای عجیب مدیر ارشد نماوا علیه هنرمندان جنجال به پا کرد؛ قطع همکاری مازیار میری و همایون اسعدیان با نماوا
  • عکس | بازیگران نون خ در اتاق گریم
  • بازیگران نون خ در اتاق گریم | عکس