Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@11:16:42 GMT

آیا ذکر وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ سند دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۹۱۴۶۵

آیا ذکر وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ سند دارد؟

گاهی سؤال می‌شود که به چه استنادی باید ذکر «وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ» را پس از صلوات گفت. ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۱ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، صلوات یکی از اذکار عام اما در عین حال پر خاصیت و نیز توصیه‌شده توسط پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اهمیت این ذکر همین بس که خداوند در آیه‌56 سوره احزاب دعوت به این امر کرده و به صراحت می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما؛ خدا و ملائک بر پیامبر درود مى‏‌فرستند؛ اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید، بر او درود فرستید و به تسلیم قطعی (اوامر) او شوید». از این رو خود آن بزرگواران در ادعیه‌های مختلف از ذکر "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد " بهره می‌بردند که نمونه بارز آن را در این ایام شعبان و در صلوات شعبانیه می‌خوانیم.

اما از جمله اذکاری که پشتوانه ذکر صلوات بیان می‌شود، عبارت «وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ». از این جهت گاهی سؤال می‌شود که به چه استنادی باید این ذکر بیان شود؟ آیا روایتی در این زمینه وجود دارد یا خیر و یا صرفاً بر اساس محبت و ارادت نسبت به ساحت مقدس امام عصر (عج) است؟

پاسخ این پرسش را در روایتی از امام صادق علیه‌السلام می‌یابیم؛ ایشان ضمن آداب نماز صبح و ظهر فرمود «هرکس بعد از نماز صبح و ظهور بگوید اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد و اَلِ مُحَمَّد و عَجِّل فَرَجَهُمْ» نمیرد مگر اینکه قائم را درک کند مَنْ قالَ بَعدَ صَلوةِ الْفَجْرِ و بَعدَ صَلوةِ الظُّهرِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد و اَلِ مُحَمَّد و عَجِّل فَرَجَهُمْ لَمْ یَمُتْ حَتّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ»  (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏1، ص358)

یا در جایی دیگر ابوحمزه ثمالی دعای مفصلی را نقل می‌کند و می‌گوید این دعا را از امام باقر (ع) دریافت کردم؛ ضمن این دعا می‌خوانیم: «یَا کَرِیمُ یَا کَرِیمُ یَا کَرِیمُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ‏ وَ اغْفِرْ لِی ذَنْبِی». (تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان)، ج‏3، ص76)

شدائد آخرالزمان در جهت بیداری بشر و توجه به امام زمان(عج) استمنجیان جدید هالیوودی از جهان دخان و شیاطین می‌آیند/ سینمای آخرالزمان غرب با حقیقت فاصله داردآمریکا با هالیوود به نبرد آشکار با امام عصر می‌پردازد / سازش یعنی مصالحه با دشمن حجت زمان

انتهای‌پیام/

R1392/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط امام زمان (عج)

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام زمان عج امام زمان عج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۱۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران گرم می‌شود

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، روزهای پنجشنبه (۳۰ فروردین) و جمعه (۳۱ فروردین) افزایش نسبی دما و و روز شنبه (اول اردیبهشت) کاهش دما پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش مشرق، براساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمان صاف تا قسمتی ابری، گاهی همراه با وزش باد و در ساعات بعد از ظهر همراه با افزایش ابر و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

طی این مدت در بخش‌های شمالی و ارتفاعات استان در بعضی ساعات رگبار باران، وزش باد و احتمال رعد و برق، در ارتفاعات بالادست گاهی رگبار برف مورد انتظار است.

از روز جمعه (۳۱ فروردین) در بخش‌هایی از استان به‌ویژه بخش‌های جنوبی و غربی وزش باد نسبتا شدید تا شدید پیش‌بینی می‌شود.

در روزهای پنجشنبه (۳۰ فروردین) و جمعه (۳۱ فروردین) افزایش نسبی دما و در روز شنبه کاهش دما مورد انتظار است.

براساس این گزارش، آسمان تهران فردا (۳۰ فروردین) صاف تا کمی ابری، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد و در روز جمعه (۳۱ فروردین) صاف، در بعدازظهر افزایش ابر، گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود..

طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین با بیشینه دمای ۲۵ درجه سانتیگراد، گرمترین ایستگاه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده‌ است.

دیگر خبرها

  • اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) شهر ایلام
  • احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک
  • تهران گرم می‌شود
  • آموزش نماز به کودکان نیازمند برنامه‌ریزی اصولی است
  • حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه از نگاه دو عضو جامعه روحانیت
  • نشست خبری معرفی کتاب «توسعه سیاسی و امنیت ملی» در شیراز برگزار شد
  • کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی در شیراز رونمایی می‌شود
  • برگزاری تجمع اصناف و بازاریان در مسجد امام خمینی بازار تهران
  • حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه از نگاه ۲ عضو جامعه روحانیت مبارز
  • رونمایی از یادمان «نشان فداکاری مقام معظم رهبری به شهدای دانشگاه افسری امام علی (ع)»