Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: در این مجلس نظارت اصلی ترین وظیفه مجلس است چرا که در خود مجلس به لحاظ قانونی اشباع هستیم.

«بیژن نوباوه وطن»، نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم و عضو جبهه پایداری، در رابطه با اهمیت پرداختن به مسائل اقتصادی در مجلس یازدهم به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: هر چند فرهنگ را اصلاح‌کننده اقتصاد می‌دانم اما در حال حاضر مهمترین مشکل مملکت ما مسأله اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتصاد تک محصولی ریشه در تاریخ ایران دارد و در این زمینه اقدام جدی انجام ندادیم که از این نوع اقتصاد رها شویم وتلاش نکردیم از کشورهای موفق در این زمینه الگوبرداری کنیم.

او افزود: تحریم‌ها در این چندساله یک باور عمومی را برای ما ایجاد کرد که تا زمانی که ما خودمان تولید داخلی نداشته باشیم، همیشه دچار تهدید هستیم. در واقع تحریم‌ها کشور را به سمت اقتصاد چند محصولی و درون‌زا هدایت کرده است و همه پیشنهادات باید در قالب اقتصاد بدون نفت مطرح شود چرا که کشورهای پیشرفته نفت را به عنوان محصول نمی فروشند، بلکه از آن به عنوان سرمایه برای تولید محصولات پتروشیمی استفاده می کنند. محصولاتی که صدها برابر شاید قیمت دارد.

نوباوه ادامه داد: در حقیقت راه رهایی از اقتصاد تک محصولی افزایش تولید داخلی است. قطعا همه دولت‌ها این هدف را داشته اند اما قوانین دست و پا گیر که در داخل کشور ما بوده و هست، مانع دست‌یابی به این موضوع است. این موانع  قانونی است و در عین حال هیچ کدام ضروری نیستند و باعث جلوگیری از پیشرفت تولید در کشور می شوند. لذا یکی از کارهایی که ما انجام می‌دهیم بررسی، آسیب شناسی  و پرده برداری از این مشکلات است.

این نماینده ادوار مجلس با تاکید بر رفع موانع تولید اظهار کرد: یکی از مواردی که به تولید ما آسیب می زند مسأله واردات است. مسأله بعدی ورود کالای قاچاق به کشور بوده، که نابودکننده اقتصاد است. اینها مواردی است که باید به صورت جد در برنامه های آینده مجلس قرار گیرد.

نوباوه خاطرنشان کرد: مجلس اگر می خواهد یک راه موفقی را طی کند در اولین قدم باید از قاچاق جلوگیری کند و موانع تولید را رفع کند که در یک سال اول مردم محصول این رفتار را ببینید.

این عضو جبهه پایداری در پاسخ به این پرسش که وزنه استصوابی مجلس یازدهم سنگین‌تر است و یا وزنه نظارتی آن، یادآور شد: در این مجلس نظارت اصلی ترین وظیفه مجلس است چرا که در خود مجلس به لحاظ قانونی اشباع هستیم. این نهاد از طریق نظارت می‌تواند موانع تولید را رفع کند. بنابراین در حال حاضر نظارت مهمترین مسأله است چرا که شما می بینید که همه حرف ها قشنگ است و همه قوا حرف‌های قشنگ می‌زنند و می گویند که فلان کار را می کنیم اما هیچ اتفاقی نمی افتد. در واقع نظارت و اصلاح ساختار یک امر به هم پیوسته هستند.

نوباوه در پاسخ به اینکه اختلاف نظرها در مجلس یازدهم می‌تواند نظارت این قوه بر سایر دستگاه‌ها را تحت الشعاع قرار دهد؟ ابراز کرد: نظارت اگر همسو با شرایط موجود، قانون و واقعیات باشد اثربخش است. به عنوان مثال در زمینه ارز 4200 تومانی که به ارز آقای جهانگیری معروف است چرا مشکل پیش آمد؟ هدف و اساس که بد نبود. در واقع نظارت که نباشد این اتفاقات می افتد. مثال دیگر در این زمینه این است که در حال حاضر دولت برای مبارزه با کرونا و حمایت از کسب وکارها یک میلیارد و 300 میلیون دلار از صندوق توسعه با اجازه رهبری، اخذ می کند، آیا این بودجه در جای خودش خواهد بود یا نه؟ این وظیفه مجلس و دیوان محاسبات مجلس است که بر چگونگی استفاده از این مبلغ نظارت کند نه وظیفه دولت، دولت که نمی تواند بر خودش نظارت کند.

این نماینده منتخب مردم تهران در پایان خاطرنشان کرد:  قوانین ظاهر قشنگی دارند اما زمانی به عرصه ظهور و بروز می‌رسند که بر نحوه اجرای آنها نظارت شود. این مشکل همیشگی مجلس ما بوده و به دلایل گوناگونی همیشه این نظارت ضعیف بوده است. دستگاه های نظارتی دیگری مانند بازرسی ها هستند اما اساس نظارت و قدرت کافی را قانون به مجلس، داده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مجلس یازدهم مجلس یازدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۱۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مادر کارفرین وبا نگاهی اقتصاد نگر

   



موفقیت‌های وی تنها به ورزش و تحصیل ختم نمی‌شود و در سالی که موضوع مهم اقتصاد با محور مشارکت مردم مدنظر است وی در گوشه‌ای از روستایش و در یک کارگاه کوچک، اقدام به راه اندازی حرفه‌ای نموده است که علاوه برخود، دوفرزندش هم مشغول به کارند.

هرچند در کنار تلاش و پشتکارشان هنوز کارگاهشان محقر است، اما تنوع تولیدات و سود بالایشان سبب شده برای توسعه و پیشرفت مصمم‌تر شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

این خانم ثابت کرده مادران می‌توانند نقش موثری در پیشرفت اقتصادی نه تنها خانواده خود بلکه جامعه داشته باشند

دیگر خبرها

  • جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم
  • مادر کارفرین وبا نگاهی اقتصاد نگر
  • کاهش تصدی‌ دولت در اقتصاد، زمینه‌ای برای رشد مشارکت مردم در تولید
  • کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد، زمینه‌ای برای رشد مشارکت مردم در تولید
  • باید بستر‌های مشارکت مردم در امر رونق اقتصاد و جهش تولید را فراهم آوریم
  • شاید اگر برگردم به ۱۴۰۰، از رئیسی حمایت نکنم!
  • پنج اخطار رهبری به مجلس انقلابی در مورد چه بود؟
  • بازوهای نظارتی کشور وارد عمل شدند
  • جهش سنگین قیمت دلار در عمر ۴ چهارساله مجلس یازدهم از نگاه یک نماینده /به ۱۴۰۰ برگردم، شاید از رئیسی حمایت نکنم
  • جهش عجیب قیمت دلار در عمر ۴ چهارساله مجلس یازدهم از نگاه یک نماینده /به ۱۴۰۰ برگردم، شاید از رئیسی حمایت نکنم