Web Analytics Made Easy - Statcounter

منوچهر محمدی تهیه‌کننده باسابقه سینما با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی امروز، دولت اولویت‌های حمایتی مهمتر از سینما دارد، بر لزوم برنامه‌ریزی ارشاد برای بحران‌های دوران پساکرونا تأکید کرد.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، منوچهر محمدی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی که در مرحله فیلمبرداری متوقف شد درباره این فیلم گفت: پیش تولید و مراحل تولید این فیلم از اوایل دی ماه شروع شده بود، اما با جدی شدن بیماری کرونا تصمیم به توقف کار‌های فیلم گرفتیم این در حالی است که تنها ۶ جلسه تا پایان فیلمبرداری آن باقی مانده بود، چون ما احساس نگرانی جدی برای عوامل کردیم ضمن اینکه شرایط هم روز به روز سخت‌تر می‌شد از همین‌رو ترجیح دادیم کار را تعطیل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظاهراً هم جزو اولین پروژه‌های سینمایی بودیم که کار‌ها را تعطیل کردیم، اما شکر خدا همه افراد گروه صحیح و سالم هستند و هیچ مشکلی برایشان پیش نیامده است. البته پروژه‌های دیگر هم به نسبت شرایط خود با اختلاف زمانی به تدریج شروع به تعطیل کردن کار‌ها کردند.

وی افزود: مونتاژ این فیلم همزمان با فیلمبرداری انجام می‌شد و قاعدتاً اگر با همان روال پیش می‌رفتیم نیمه‌های اسفند کار تدوین «چپ، راست» به طور کامل تمام می‌شد به همین دلیل انجام کار‌های صداگذاری و ساخت موسیقی را برای تعطیلات عید گذاشته بودیم تا فیلم آماده نمایش شود و در یک موقعیت مناسب در سال ۹۹ «چپ، راست» را اکران کنیم. این برنامه‌ریزی روی کاغذ انجام شده بود، ولی همه چیز مثل بقیه امور به هم ریخت و سرنوشت فیلم با این وضعیت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد البته نه تنها این فیلم بلکه وضعیت سینمای ایران، بقیه تولیدات و فیلم‌های باقی مانده از سال پیش وضعیت مشخصی ندارند با این حال مهم این است که این وضعیت ختم به خیر شود و همه ما با روحیه و سلامتی به کارهایمان برگردیم.
ساخت فیلم مثل ساختان‌سازی است
محمدی با اشاره به ضرر فیلم‌های نیمه باقی مانده عنوان کرد: شما اگر فیلمی بسازید که فقط یک روز از فیلمبرداری آن باقی بماند و به هر دلیلی نشود آن یک روز را فیلمبرداری کرد انگار آن فیلم اساساً جلوی دوربین نرفته است. یعنی اگر نشود آن سکانس‌های باقی مانده را فیلمبرداری کرد ضرر آن معادل است با کل سرمایه‌ای که برای آن فیلم صرف شده است. چون ساخت فیلم مثل ساختمان‌سازی نیست که بگوییم ستون‌ها را زده‌ایم و اگر به هر دلیل نشود کار ساخت را ادامه داد باز هم آن ساختمان یک بهای روزی داشته باشد بنابراین فیلم تا زمانی که به طور کامل ساخته نشود مثل این است که وجود خارجی ندارد البته امیدوارم برای هیچ کدام از پروژه‌های سینمایی هیچ مشکلی پیش نیاید و هنرپیشه‌هایشان و عوامل فنی‌شان سالم باشند تا در زمانی که به حالت عادی برگشتیم بتوانند فیلم را به سرانجام رساند.

این تهیه‌کننده درباره اینکه سازمان سینمایی چه کمکی می‌تواند به فیلم‌های آسیب دیده کند، اظهار کرد: اگر بخواهم نظر شخصی‌ام را بگویم باید عنوان کنم با شرایطی که کشور و دولت دارد هیچ انتظار و توقع خاصی از آن‌ها ندارم، چون به نظرم مسائل بسیار مهمتری وجود دارد. اگر دولت منابع و امکاناتی دارد برای کادر پزشکی، درمانی و بیمارستان‌ها باید هزینه کند چراکه این موضوع از همه چیز واجب‌تر است، در گام بعدی دولت باید به مشاغلی بپردازد که از این قضایا آسیب دیده‌اند و آسیب‌شان خیلی جدی‌تر از ما است، برای مثال کارگران، افراد روزمزد و کسانی که مشاغل ضعیفی داشتند و از قِبَل آن خرج روزمره خود را در می‌آوردند باید در اولویت حمایت‌های دولت باشند.

وی ادامه داد: امیدوارم در دولت گروه‌هایی باشند که در این زمینه‌ها حداقل کار‌های مطالعاتی را انجام بدهند و سناریو‌های مختلفی برای شرایط مختلفی تدوین کنند. آنچه مهم است این است که ما کشوری هستیم که در یک شرایط عجیب و غریب به سر می‌بریم، از یک سو تحریم هستیم، از یک سو امکان فروش نفت نداریم، از سوی دیگر قیمت نفت به‌شدت پایین آمده و از سوی دیگر صنعت تولید به حالت شبه‌تعطیل درآمده است، ضمن اینکه بخشی از جامعه که کار خدمات انجام می‌دادند تعطیل شده‌اند. به هر صورت زنجیره اقتصادی نه تنها در کشور ما بلکه در اکثر کشور‌ها قطع شده است البته کشور‌هایی که توان مالی بیشتری دارند بسته‌های حمایتی متعددی را برای شهروندان تعریف می‌کنند.
ارشاد برنامه‌های غیرضروری را متوقف کند
این تهیه‌کننده سینما تأکید کرد: امیدوارم دوستان در وزارت ارشاد به اندازه سهمی که این نهاد می‌تواند در این ماجرا داشته باشد اقداماتی را آغاز کنند، راه‌حل‌هایی را برای پساکرونا در نظر بگیرند تا ببینیم به چه ترتیب باید عمل کنیم که به حداکثر بازدهی در کوتاه‌ترین زمان ممکن برسیم. از یک طرف دیگر می‌شود بخش‌های زائدی که ممکن است بعداً هزینه بر شوند، حذف شوند. راه‌حل‌هایی از این دست به نظرم می‌تواند خوب باشد، ولی من از منابع و امکانات اطلاعی ندارم و نمی‌توانم توصیه ویژه‌ای داشته باشم، ولی قدر مسلم بخشی از کار‌های غیرضروری می‌تواند متوقف و به جایش فکری به حال بخش‌های آسیب پذیر شود.

محمدی بیان کرد: چندی پیش خبری خواندم که سینما‌ها بعد از به وجود آمدن آرامش نسبی در چین بازگشایی شده‌اند یعنی از هفت هزار سالن این کشور ۲۰۵ سالن با رعایت موارد بهداشتی آغاز به کار کرده بودند، اما با عدم استقبال مواجه شده بودند و بعد هم مجدد دستور تعطیلی آن‌ها صادر شده. یعنی سینما‌ها عملاً ۷۲ ساعت باز بودند و مجدداً تعطیل شدند. من فکر می‌کنم سینما یک محل تجمع است و باید با آن رفتاری مشابه دیگری مکان‌هایی که جمعیت در آن‌ها حضور پیدا می‌کنند، بشود. طبعاً باید ارشاد به روز‌های بعد از کرونا فکر کند، به اینکه چه فیلم‌هایی می‌توانند مردم را راغب به سینما آمدن کنند در نتیجه باید آن‌ها را به نمایش بگذارد. ضمن اینکه ارشاد در روز‌های بعد از کرونا باید از روش‌های قدیمی که در شرایط عادی استفاده می‌کرد فاصله و روش‌های ضربتی و نسخه‌های کوتاه‌مدت را در نظر بگیرد تا اکران سینما‌ها بهبود پیدا کند از سوی دیگر همان بسته‌های حمایتی نیز در نظر گرفته شود. سینما‌ها در این شرایط ضرر جدی کرده اند.

این تهیه‌کننده در پایان درباره احتمال تعطیلی برخی از سینما‌ها بعد از بهبود شرایط توضیح داد: پیش از شیوع کرونا هم بعضی از سالن‌های سینمای ما پررونق نبودند و قریب به ۷۰ درصد فروش سینما‌ها مربوط به پردیس‌های جدید در تهران و شهرستان‌ها بود. بقیه سینما‌ها که قدیمی‌تر و یا تک سالنه هستند در شرایط عادی هم خیلی از نظر اقتصادی به صرفه نبودند بنابراین اگر دامنه این بیماری طولانی باشد ممکن است صاحبان این سینما‌ها (چه دولتی چه خصوصی) تجدید نظری در فعالیت سینما‌های خود داشته باشند، ولی بیشترین امیدواری من این است که یک سری راهکار‌ها به وسیله دولت، خانه سینما و اصناف مربوطه اتخاذ شود، چون سینمای ایران در این چند سال واقعاً به زحمت توانسته این تعداد سالن را به خود ببیند که هنوز هم این ناوگان سینمایی برای سینمای ایران و مردم ایران کم است و بسته شدن هر سالن سینمایی یک لطمه بزرگ به سینمای ایران است بنابراین امیدوارم این مشکل حل شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: منوچهر محمدی سینما و تئاتر بیماری کرونا ویروس کرونا سینمای ایران تهیه کننده باقی مانده سینما ها کار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۳۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه‌های دولتی و رشته‌های اشتغال‌آفرین در اولویت دریافت بودجه

خطیبی، معاون وزیر علوم تحقیقات در برنامه تلویزیونی بالاتر با عنوان «بودجه آموزش عالی برای همه دانشجویان؛ آری یا نه؟» مطرح کرد: آنچه در بودجه عمومی کشور دیده می‌شود به دانشگاه های دولتی زیرمجموعه وزارت علوم اختصاص دارد و دانشگاه غیردولتی، غیرانتفاعی و دانشگاه هایی که به هر نحوی با شهریه خدمات می‌دهند از بودجه عمومی برخورداری ندارند و ما عمدتا از بودجه سنواتی که هرساله تصویب می‌شود بین پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری، موسسات آموزشی و مراکزی که خدمات رایگان ارائه میدهند توزیع می شود.

او با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۳ در این رابطه هنوز بسته نشده در رفت و آمد بین مجلس و دولت است، گفت: اما در سال ۴۰۲ بالغ بر ۴۱ هزار میلیارد تومان هزینه جاری بود تقریبا ۶ هزار میلیارد تومان هم بودجه تملکی و دارایی.

دانشگاه های دولتی در اولویت دریافت بودجه دولت 

وحید مهربانی مدرس دانشگاه نیز در این باره بیان کرد: اساسا وقتی آموزش عالی را تفکیک به دولتی و غیر دولتی می‌کنیم منطقا باید بودجه دولت به دانشگاه و دانشجویان بخش دولتی برسد. روال در کشور ما و سایر کشورها همین گونه است که دولت بودجه ای را تخصیص می دهد به دانشگاه‌های دولتی تا از طریق دسترسی به آموزش عالی دولتی اهدافی که دولت ها از برگزاری آموزش‌عالی در نظر دارند تحقق پیدا کند.

او ضمن مخالفت با توزیع متوازن بودجه بین دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی گفت : بخش غیردولتی خود باید هزینه های خود را تامین کند و بودجه دولتی نمی‌تواند به آن اختصاص پیدا کند مگر در موارد خاص که مشاهده شود مثلا دانشجویانی از بخش ضعیف جامعه در این دانشگاه ها حضور دارند و اگر حمایت دولتی وجود نداشته باشد دسترسی این‌قشر به آموزش عالی مخدوش می شود.

رایگان بودن تحصیل تا سرحد خودکفایی، تکلیف قانونی دولت

خطیبی‌، معاون وزیر علوم تاکید کرد: مقوله ای که خیلی باید به آن دقت کنیم بحث کیفیت آموزش عالی است آن هم نه در نحوه ارائه آموزش. چیزی که ما در این دوره وزارت علوم پیگیری می‌کنیم بحث آمایش آموزش عالی است. اینکه ما چه چیزی آموزش دهیم. ما تاکید داریم به لحاظ تکلیف قانونی که داریم به عنوان دولت، تحصیلات تا سرحد خودکفایی رایگان باید باشد و تکلیف قانونی ما است. 

او ادامه داد: در یک رشته ای که بازار اشتغال ندارد و انباشت فارغ‌التحصیلان را داریم یا فارغ التحصیلان فعلی اوضاع اقتصادی چندان خوبی ندارند، در این شرایط ما دیگر تکلیفی نداریم در این رشته شرایط تکلیف رایگان را بگذاریم.

معاون وزیر علوم گفت: موضوعی که ما پیگیری می‌کنیم بحث آمایش آموزش عالی و توجه به پیوست اشتغال برای هر رشته است. یعنی هر رشته ای که بخواهد ایجاد شود مکلف شدند مسئولین دانشگاه که پیوست اشتغال آن را ارائه دهند مبنی بر اینکه اگر قرار است این رشته ایجاد شود آیا آینده شغلی دارد یا نه. ناظر به همین قضیه در رشته های زیادی ظرفیت دانشجو را صفر کردیم؛ رشته‌هایی که بازار کار آن‌ها اشباع شده و ضرورتی در آموزش عالی حس نشد که ادامه داشته باشند. برعکس آن هم وجود داشت و رشته های جدید هم ایجاد شدند.

نمی‌توان برای علم و تکنولوژی سقف قائل شد

 خطیبی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم برای علم و تکنولوژی سقف قائل شویم، گفت: امروز علوم نوظهوری مثل هوش مصنوعی، نانو، کوانتوم و دانش هسته ای داریم ، در این قضایا همچنان باید تحقیق کنیم و فارغ‌التحصیل داشته باشیم تا بتوانیم نیاز کشورمان را برطرف کنیم.

او مطرح کرد: برای بحث سرحد خود کفایی نمی‌توان یک حکم کلی داد و باید رشته به رشته، مورد به مورد بررسی بکنیم که این کار در حال انجام است. 

اهمیت به آینده شغلی در تایید رشته های جدید 

او ادامه داد: در وزارت علوم یک شورای گسترش آموزش عالی داریم که آینده شغلی رشته هایی که قرار است تاسیس شوند در آن بررسی می شود. برای رشته هایی که ضریب اشتغال بالا دارند ونیاز کشور است، اتفاقا اصرار داریم که آموزش رایگان باید صورت بگیرد. عدد بودجه ای ک برای دانشگاه ها می‌بینیم ناظر به همین قضیه است که این اعتبارات صرف رشته‌هایی شود که فوایدی برای کشور دارد و مسائل را می تواند حل کند و اشتغال پذیری را برای فارغ‌التحصیلان به دنبال داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • صالحی: پیشرفت پروژه فاضلاب اهواز اولویت دولت در خوزستان است
  • (تصویر) فریبا نادری، نرگس محمدی و مامک جمشیدی در کانادا
  • منوچهر متکی: دولت باید اقتصاد را رها کند
  • ◄ توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  • فرهنگ جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست
  • دانشگاه‌های دولتی و رشته‌های اشتغال‌آفرین در اولویت دریافت بودجه
  • کالاهای موردنیاز پارس جنوبی از تولیدکنندگان استان بوشهر تامین شود
  • ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دولتی، اولویت دولت و آموزش و پرورش
  • اجرای ۲۵۰ هزار متر مکعب آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر
  • توجه ویژه دولت سیزدهم در طرح فاضلاب استان خوزستان