Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اقدامات کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در مقابله با ویروس کرونا، گفت: عملکرد کانون‌های مساجد در این ایام از مصادیق بارز مدیریت جهادی محسوب می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما): حجت الاسلام والمسلمین «سعید روحانی» با اشاره به اینکه نگاه ما در ارتباط با مسئله کرونا نباید یک نگاه تک بعدی باشد، گفت: نگاه انسان در مواجهه با این حوادث باید بر اساس بینش توحیدی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خداوند متعال در سوره مبارکه بقره آیه شریفه 155 اشاره به آزمایش انسان بصورت های مختلف دارد و در ادامه صابرین را بشارت داده و می فرماید: صابرین کسانی هستند که هرگاه برای آن ها اتفاق ناگواری افتاد می گویند: «إِنَّا لِلَّهِ‌ وَ إِنَّا إِلَیْهِ‌ رَاجِعُونَ‌». این همان نگاه توحیدی است. نگاه افرادی که با یاد خدا و توکل بر او در آزمایشات الهی و صبر بر مصیبت ها پیروز می شوند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با اشاره به آیه 216 سوره مبارکه بقره گفت: اتفاق های مختلفی در زندگی انسان رخ می دهد که شاید در ابتدا امری ناراحت کننده به نظر برسد اما با گذشت زمان انسان پی می برد امری نیکو بوده یا بالعکس.

 

وی تصریح کرد: باید به حکمت هایی که در این اتفاقات وجود دارد توجه کنیم و با قرار گرفتن در وضعیتی که خیلی مطلوب ما نیست سریع ناراحت نشده و به پیشگاه حضرت حق اعتراض نداشته باشیم. این همان نگاه توحیدی است.

 

 وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات مشکلات و بلایا باعث رشد و کمال انسان می شود گفت: خوب است انسان از این زاویه هم به موضوع نگاه کند. اگر انسان در برابر مشکلات صبر پیشه کرده و به وظیفه اش عمل کند آنوقت این صبر موجب رشد و کمال وی می شود. اگر این نگاه را داشته باشیم نه تنها به آزمایشات الهی اعتراض نمی کنیم بلکه همواره شاکر خداوند متعال هستیم.

 

حجت الاسلام روحانی با اشاره به تفاوت نگاه توحیدی که تربیت یافتگان قرآن و اهل بیت هستند نسبت به سایرین عنوان کرد: در بعضی کشورها به علت کمبود امکانات و تجهیزات افراد مسن و بیمار را کنار گذاشتند و خدمت رسانی به ایشان را متوقف کردند تا بمیرند اما در مقابل در کشور ما عده ای از طلاب اعلام کردند ما خودمان علیرغم اینکه درگیریم و مشکلات بسیاری داریم اما حاضریم سالمندان شما را بیاوریم و در خانه پرستاری کنیم. این از نگاه بلند تربیت شدگان اهل بیت(ع) نشات می گیرد. این نگاه مرز نمی شناسد و کل دنیا را در بر می گیرد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم در ادامه با تأکید بر این که در این حوادث انسان ها با قرار گرفتن در کشاکش مشکلات از جهت فکری به بلوغ می رسند، بیان داشت: امتحانات الهی در کنار سختی هایی که دارد سرشار از حکمت ها و الطاف الهی است. یکی از الطاف الهی در قرار گرفتن انسان در تنگناها، این است که به توانمندی های فوق العاده می رسد. همانگونه که در 8 سال دفاع مقدس با دست خالی به جایی رسیدیم که هم اکنون در تجهیزات دفاعی از قطب های دنیا هستیم. در مسئله مهار ویروس کرونا هم همینگونه است. ما در ابتدا هم نیروکم داشتیم و هم تجهیزات. اما گروه های جهادی آمدند و شروع به تولید ماسک و سایر تجهیزات کردند و کمبودها را تامین کردند.

 

 وی ادامه داد: یکی دیگر از این الطاف الهی رسیدن به بلوغ فکری است. انسان در این بلوغ فکری پی می برد که در برابر خداوند چقدر عاجز و ناتوان است. و اینکه انسان با این همه پیشرفت و تمدن چقدر در مقابل یک ویروس که حتی دیده نمی شود می تواند آسیب پذیر و شکننده باشد. همچنین انسان در می یابد که قدرت های پوشالی دنیا  در مقابل اراده الهی هیچ هستند.

 

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه گرفتاری های ما عمدتا بخاطر دوری از خداست افزود: در زمانه ای هستیم که مشکلات یکی بعد از دیگری می بارد و تنها راه تحمل و عبور سلامت از این شرایط سخت، بالا بردن معنویت و بینش توحیدی است .

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با اشاره به حضور روحانیت و طلاب بصورت جهادی در مراکز درمانی و غسل اموات و... که به تغییر نگاه مردم نسبت به این قشر منجر شد، افزود: در این رخداد الطاف بیشماری وجود داشت، همبستگی و تالیف قلوب ایجاد شده در اثر این مشکلات یکی از این الطاف خفیه الهی  است.

 

وی  با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از مصادیق بارز مدیریت جهادی هستند، افزود: کانون ها نشان دادند که فقط به تربیت نوجوانان و جوانان در عرصه های عبادی، اخلاقی و اعتقادی اکتفا نکردند.

 

 مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه فعالیت کانون ها تک بعدی نیست، گفت: کانون ها ثابت کردند که در مسائل کلان جامعه می شود روی آن ها حساب باز کرد و نشان دادند در مسائل اجتماعی هم ورود جدی دارند. اگر یک گرفتاری و مصیبتی در جامعه رخ دهد در صحنه حاضر هستند و تعالیمی که در کانون ها برای جوانان و نوجوانان گفته شده را در عمل پیاده می کنند.

 

 حجت الاسلام روحانی ادامه داد: توزیع اقلام بهداشتی، ضد عفونی کردن معابر، مشارکت در غربالگری اهالی مناطق محرم، دوخت ماسک و لباس بیمارستانی و امثال این اقدامات بیانگر این است که مسجدی ها با پرورش یافتن در مکتب قرآن و اهل بیت، وقت عمل در صحنه حاضر هستند و نیاز جامعه را برطرف می کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد باید برای ایفای درست این نقش خود برنامه ریزی داشته باشند، تصریح کرد: ستادهای استانی نیز باید از کانون ها مطالبه کنند تا برای مباحث اجتماعی برنامه داشته باشند.

 

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه برای تحقق این مهم ضروری است تا آموزش های لازم و ارائه مصادیق برای این مباحث از طرف ستاد های استانی به کانون ها عرضه شود، خاطرنشان کرد: کانون ها باید با این نقش خود بیشتر آشنا شوند ودر نهایت با بازخوردگیری و گسترش طرح شاهد مشارکت بیشتر و منسجم کانون ها در مباحث اجتماعی باشیم.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: مقابله با کرونا کانون های فرهنگی هنری مساجد مدیریت جهادی حجت الاسلام روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۷۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه گسترده رسانه‌ای توسط نوجوانان در محلات اردبیل ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی آمون ظهر چهارشنبه در نشست هم اندیشی الزامات تحقق شعار سال و تبیین نقشه مهندسی استان اردبیل، اظهار کرد: ایجاد شبکه گسترده رسانه‌ای توسط نوجوانان در سطح محلات با محوریت مساجد می‌تواند جنگ رسانه‌ای دشمنان را خنثی و فعالیت‌های گسترده اقدامات فرهنگی را به مردم نشان دهد.

وی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی سواد رسانه‌ای در سال ۱۴۰۲ با هدف ایجاد این شبکه رسانه‌ای با حضور بیش از ۱۵۰ نفر محقق شد، ادامه داد: تلاش خواهیم کرد در سال جاری نیز این دوره آموزشی با حضور اساتید کشوری برگزار شود، همچنین شهدای مدافع حرم استان اردبیل در یادواره شهدای منتسب به کانون‌های مساجد به صورت کشوری معرفی خواهند شد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل بیان کرد: برگزاری برنامه‌های غنی سازی اوقات فراغت از دیگر دغدغه‌های کانون‌های مساجد است که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته نیازمند تعامل بیش از پیش دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی برای پیشبرد اهداف در جذب نوجوانان و جوانان به مسجد هستیم.

آمون افزود: هم اکنون بیش از ۱۳۷ پایگاه قرآنی در سطح مساجد استان اردبیل به همت کانون‌ها فعال است که رقابت‌های قرآنی به صورت محلی، منطقه‌ای، شهرستانی، استانی و کشوری برای بازتاب برنامه‌های معنوی این پایگاه‌ها در سال جاری برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کارهای اقتصادی و کارآفرینی، فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیازمند پیوست اقتصادی هستند تا بتواند جلوه‌های بهتری از تکنولوژی و امکانات را برای نوجوانان و جوانان در بستر مساجد فراهم کند.

کد خبر 6081013

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است
  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت
  • برگزاری نشست‌های «گفتگوی بین نسلی» در کانون های مساجد مرکزی
  • اسراییل مصداق بارز یک رژیم دیوانه وبی‌رحم است/مسئولیت‌پذیری تهران
  • مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر اسلامی هستند
  • شبکه گسترده رسانه‌ای توسط نوجوانان در محلات اردبیل ایجاد می‌شود
  • لزوم مشارکت کانون‌های مساجد در برنامه‌های دهه کرامت
  • واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به بانک‌ها مصداق بارز بنگاه‌داری است
  • مدیران ناکارآمد مصداق بارز خیانت به نظام و مردم هستند