Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@22:06:42 GMT

تغییر اساسی در فرایند آموزشی کشور در جریان است

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۹۷۵۹۵

تغییر اساسی در فرایند آموزشی کشور در جریان است

شهین جوانی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به تجربیات موفق سایر کشورها در کنترل سرعت شیوع ویروس نوظهور کووید ۱۹ اظهار داشت: تعطیلی مدارس به منظور کاهش انتقال ویروس امری اجتناب ناپذیر است اما در همین شرایط تداوم جریان آموزش نیز مسئله‌ای ضروری است.

وی افزود: همکاران نظام آموزشی کشور در این موقعیت تهدیدها را به فرصت تبدیل و با ایجاد شبکه‌های ارتباطی وسیع بین اولیا و مربیان و بهره گیری از رسانه ملی و سایر فضاها، نه تنها آموزش را تعطیل نکردند بلکه خانه‌ها را به مدرسه مبدل نمودند و با همت والایشان نشان دادند که با تعطیلی مدرسه آموزش تعطیل نمی‌شود و با تغییر در ارائه آموزش زمینه تداوم رصد و ارزیابی آموزش را در شرایط فعلی فراهم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهره‌مندی از نرم افزار «همراه مهربان» و سامانه «ای آر پی»

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان بیان داشت: بهره مندی از برنامه‌های شبکه ملی آموزش، استفاده از فضاهای مجازی غیر فیلتر شده، نرم افزار «همراه مهربان» و سامانه «ای آر پی» از این جمله است، در نرم افزار «همراه مهربان» و سامانه مذکور ۴۰۰ کتاب داستان زندگی دانشمندان، بازی‌های آموزشی انیمیشن‌های مهارت‌های زندگی، پیام‌های آموزشی و محتواهای تولید شده و نیز تدریس همکارانمان در گروه‌های درسی بارگذاری شده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به طراحی محتوای الکترونیکی «قصه های شهر من» ویژه دانش آموزان پایه اول، گفت: ایجاد کانال‌های مختلف آموزشی، ارائه سه پیام ویژه اولیا، همکاران و دانش آموزان وتوجه به شرایط روحی و روانی دانش آموزان در این سنین که بتوانند در این شرایط با ایجاد فرهنگ گفتگو در خانواده و بیان خاطرات داستان‌ها و بازی با کودکان وغیره به حفظ سلامت، آرامش، شادی و نشاط خانواده کمک نمایند و بی دلیل آنان را دچار اضطراب و استرس نکند از جمله این موارد بوده است،؛ در همین ارتباط سامانه پیامکی و شماره‌های تماس جهت مشاوره با اولیا و دانش آموزان و خانواده‌های آنها اعلام شد.

ضرورت مستند سازی آموزش‌ها و بهره گیری مناسب از فضای مجازی امن

جوانی با بیان اینکه تمام فعالیت‌های صورت گرفته در سراسر کشور لزوم انسجام بخشی و انجام هماهنگ فعالیت‌ها را ضروری کرد، اظهار داشت: در کنار ضرورت مستند سازی آموزش‌ها و بهره گیری مناسب از فضای مجازی امن و منعطف برای آموزش و نیز امکان نظارت و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان؛ وزارت آموزش و پرورش را بر آن داشت که به آماده سازی شبکه اجتماعی دانش آموزی «شاد» اقدام نماید گرچه در مرحله اول دغدغه‌ها و نگرانی‌های متعدد همکاران در زمینه‌های مختلف از جمله زیرساخت‌های فناوری، حفظ امنیت و داده‌های تولیدی، تدارک محیط ایزوله و اختصاصی برای دانش‌آموزان توسط پیام رسان ها و … سبب شد که اجرای این شبکه به تعویق بیفتد.

جوانی با اشاره به اینکه توجه به دغدغه‌های ارزشمند همکاران گرامی و در پاسخ به آنها و به منظور سهولت بیشتر برای استفاده از یک فضای امن مجازی که در مالکیت اختصاصی آموزش و پرورش باشد، بهره برداری از اپلیکیشن «شاد» را تسریع کرد، ابراز داشت: اپلیکیشن اختصاصی «شاد» با کاربری صرفاً آموزشی آماده شد که با توجه به قابلیت‌های اضافه شده، جایگزین مناسبی برای شبکه «شاد» قبلی است.

وی اذعان داشت: استفاده از این اپلیکیشن موجب می‌شود آموزش‌های مجازی همکاران به صورت سیستماتیک و منسجم صورت گرفته و امکان استفاده از فعالیت‌های ثبت شده دانش آموزان به عنوان مستندی برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی فراهم شود.

شکل گیری فعالیت‌های معلمان در بستر فضای امن مجازی و شبکه ملی اطلاعات

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به شکل گیری فعالیت‌های معلمان در بستر فضای امن مجازی و شبکه ملی اطلاعات، تصریح کرد: اپلیکیشن اختصاصی «شاد» نه تنها در زمان تعطیلی بلکه به عنوان مکمل در کنار فعالیت‌های آموزشی در این محیط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه قطعاً در مسیر حرکت دانش آموزانی که به دلایل مختلف دسترسی به فضای مجازی ندارند امکان استفاده از این اپلیکیشن برایشان فراهم نخواهد بود، گفت: در مرحله اول با احصای اطلاعات این دانش آموزان جهت برنامه‌ریزی های بعدی آموزش آنان از طریق توزیع درسنامه و محتوای مکتوب توسط راهبران آموزشی در درب منازل و دریافت تکالیف و ارائه بازخورد و تهیه فایل‌های صوتی گاهاً حضور معلم در کلاس با دو الی سه نفر دانش‌آموز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدت کوتاه و غیره انجام شده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه این طرح قطعاً یک حرکت بزرگ در جریان آموزشی کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: این طرح، برای اولین بار در سطح کشور اجرایی شده است و موفقیت در اجرای طرح می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد بستری امن، مطمئن، مستقل و کارآمد برای آموزش و پرورش مطلوب‌تر کودکان سرزمینمان باشد.

وی اضافه کرد: می‌توان امیدوار بود با بهبود و ارتقا این اپلیکیشن در آینده شاهد استفاده مؤثر از آموزش‌های مجازی به عنوان مکمل در کنار فضای حقیقی و مهم مدرسه باشیم که قطعاً هیچ فضایی جایگزین تعامل دوجانبه و ارتباط عاطفی رو در رو بین معلم و شاگرد را نخواهد داشت اما مکمل بسیار خوبی برای آموزش و حرکت به سوی یاد گیری معکوس و تغییر و باز اندیشی در بسیاری از گزاره‌ها در فرایند آموزش خواهد بود.
 

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا آموزش و پرورش استان بازی کودکان مهارت های زندگی وزارت آموزش و پرورش بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی دانش آموزان فعالیت ها آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۷۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید طریفی حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ما امسال موافقت اصولی راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری را در ۳ استان خوزستان، آذربایجان غربی و گلستان اخذ کردیم. یک مدرسه سمپاد عشایری هم در استان فارس داریم که از سال‌های گذشته فعالیت می‌کرده اما در بقیه مناطق کشور مدرسه سمپاد عشایری نداشتیم.

وی ادامه داد: برای اولین بار بود که پس از سال‌ها با راه‌اندازی این مدارس موافقت شد و برای سال تحصیلی پیش رو یکی از استان‌ها توانسته زیرساخت لازم را فراهم کند تا ما بتوانیم از مهرماه حدود ۴۰ دانش‌آموز در دوره اول متوسطه در گروه پسران در آذربایجان غربی داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اکنون هم ثبت‌نام این مدرسه ادامه دارد و دانش‌آموزان عشایر استان آذربایجان غربی می‌توانند این مدرسه را انتخاب کنند.

به گفته طریفی حسینی این مدرسه به صورت شبانه‌روزی اداره خواهد شد و یک فضای آموزشی خوب و کاملاً استاندارد است که در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: در بین دانش‌آموزان عشایر، دانش‌آموزان بسیار با استعداد و بسیار باهوش و نخبه‌ای وجود دارد که بعضاً به خاطر مناطق عشایری و شرایط خاص زندگی آن‌ها، امکان تحصیل‌شان در مدارس شهری، سخت است و ما می‌خواهیم چنین مدارسی به صورت شبانه‌روزی در حوزه عشایر داشته باشیم تا بتوانیم این دانش‌آموزان با استعداد و نخبه را وارد و متناسب با استعدادشان زمینه مناسب و امکانات لازم را برای‌شان فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: از مهرماه برای این مدرسه دانش‌آموز جذب می‌کنیم و سال به سال پایه‌های این مدرسه تکمیل خواهد شد، در دوره دوم متوسطه و همینطور برای گروه دختران برنامه‌ریزی خواهیم کرد که تکمیل شود.

طریفی حسینی گفت: استان خوزستان و گلستان هم موافقت اصولی دارند و از سال تحصیلی آینده با توجه به تمهید مقدماتی که باید انجام شود و حساسیتی که ما در مدارس سمپاد داریم از نظر فضای آموزشی و معلم و … که باید تأمین شود، برای سال آتی این دو استان هم دانش‌آموز جذب می‌کنند و به تدریج در بقیه استان‌ها نیز این مدارس راه‌اندازی خواهد شد.

کد خبر 6080727

دیگر خبرها

  • «تک ماده» برای ۴ درس؛ کمک به دانش‌آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»
  • مدارس ما و مدارس آن‌ها
  • ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم
  • سیرجان فاتح مسابقات فوتسال دانش آموزان پسر استان کرمان
  • آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود
  • آغاز ساخت ۵۰ فضای آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد
  • آماده میزبانی از رویدادهای ملی ورزش دانش آموزان هستیم
  • شروع طرح ماهر هلال‌ احمر در مدارس استان مرکزی
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان کشور
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور