Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@06:36:55 GMT

بنگاه ها شرایط افزایش پایه حقوق را ندارند

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۹۸۱۳۲

بنگاه ها شرایط افزایش پایه حقوق را ندارند

«حسین سلاح ورزی» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: در بحث دستمزد کارگران باید چند موضوع را مدنظر قرار دهیم نخست اینکه به دلیل شرایط خاص کشور که در شرایط تحریمی بوده است درآمدها کاهش یافته است و دیگر شیوع  بیماری کرونا نیز اضافه شده و تورمی شدیدی به وجود آورده و موجب شده بخشی از اقشار کشور از جمله کارگران قدرت خرید خود را از دست بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: شرایط برای کارگرانی که در بنگاه های کوچک کار می کنند و مزد کمتری می گیرند سخت تر است و کفاف معیشت آنان را نمی دهد. 
نائب رییس اتاق بازرگانی اظهارداشت: در بحث تعیین دستمزد قانون کار مشخص کرده که تعیین مزد باید برمبنای تورم و معیشت کارگری و شرایط اقتصادی در شورای عالی مار که نهادی متشکل از کارگران، کارفرمایان و دولت انجام شود. 
وی بیان کرد: تعیین مزد در سال های گذشته و براساس شرایط مختلف تعیین شده است برای نمونه در دوران جنگ تحمیلی مزد کمتر از تورم با توجه به شرایط اقتصادی صلاح کشور برای حفظ اشتغال تعیین شد و یا در سال های مزد بیش از تورم اعلامی بانک مرکزی بوده است و در آن شرایط نیز کارفرماها به دلیل مصلحت کشور پذیرفتند. 
سلاح ورزی اضافه کرد: امسال نمایندگان کارگران در شورای عالی کار توقع افزایش مزد بیشتری داشتند اما جمع بندی که با توجه به شرایط ویژه اقتصادی انجام شد به این نتیجه رسیدند که متوسط افزایش هزینه های مزد برای کارفرما ٣٣ تا ٣۴ درصد می شود . 
وی گفت: با وجود همه مذاکرات نمایندگان کارگری  از امضای صورتجلسه خودداری کردند هرچند که صورتجلسه نیز رای گیری شد و با حدنصاب مصوب و توسط وزیر کار اعلام شد. 
عضو هیات مدیرعامل کارفرمایان اظهارداشت : مدتی است که جریان رسانه ای افکار عمومی راه افتاده که این مزد کافی نیست و معیشت کارگران را تامین کند. ما نیز در اینکه میزان مزد با تورم و تامین قدرت خرید کارگران متناسب نیست و اینکه کارگران ستون اصلی تولید هستند شکی نداریم. 
وی اظهارداشت: بنابراین از سه روز گذشته تصمیم بر این شد که جامعه کارگری و کارفرمایی با هم گفت و گو کنند به تفاهمی برسند تا بدون اینکه مجموعه هزینه های مزد افزایش یابد جابجایی و تغییری در آیتم‌ها ایجاد کنند برای نمونه بن کارگری و سنوات را کاهش دهند در مقابل حداقل مزد را افزایش دهند زیرا حداقل مزد ٢١ درصد افزایش یافته اما برخی آیتمها ١١٠ یا ١۵٠ درصد رشد داشته است. 
سلاح ورزی با بیان اینکه این موضوع در جلسه روز گذشته هیات مدیره کانون عالی کارفرمایی مطرح شد افزود:اما این موضوع به چند دلیل ممکن و میسر نیست نخست اینکه مرجع قانونی تصمیم گیری شورای عالی کار است و موضوعات باید آنجا مطرح شود و دیگر اینکه وقتی مجموع دریافتی کارگران تغییر نمی کند اینکه حداقل مزد را افزایش دهیم در سال های آینده مشکل ایجاد می کند همچنین دولت و سخنگوی دولت اعلام کرد که کمک هزینه بخش مسکن ک باید در دولت تصمیم گیری شود و افزایش نیافته است را افزایش دهند و از این طریق به جامعه کارگری کمک شود. 
وی تاکید کرد: بخش کارفرمایی معتقد است که بنگاه ها و شرایط اقتصادی کشور کشش افزایش پایه حقوق را ندارد اما در عین حال تاکید داریم با پرداخت های مستقیم قدرت خرید کارگران تقویت شود.

برچسب‌ها کارگر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی دستمزد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کارگر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی دستمزد کارگر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی دستمزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۸۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بابایی کارنامی: رونق بنگاه‌های اقتصادی متضمن امنیت شغلی کارگران است

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات رهبری بر لزوم اطمینان خاطر کارگر نسبت به آینده شغلی خود، گفت: امروز بنگاه‌های اقتصادی کشور باید رونق پیدا کنند تا تکلیف کارگران برای چندین سال متوالی مشخص باشد نه اینکه لحظه به لحظه نگران شغل، درآمد و معیشت خود باشند.

علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بیانات امروز مقام معظم رهبری در دیدار کارگران سراسر کشور درباره جهش تولید و وظایف مسئولان در این زمینه گفت: رهبری در بیانات‌شان در این زمینه توصیه‌هایی به کارگران و مسئولان مطرح کردند؛ ایشان در توصیه به کارگران فرمودند که خودشان باید فرهنگ کار اعم از نظم و انضباط و نقش آفرینی برای ارزش دادن به مقام کارگر را مورد توجه قرار دهند و به مسئولان نیز جهت تامین زیرساخت‌های لازم جهت مشارکت بخش خصوصی و بخش تعاون جهت افزایش مشارکت مردم در اقتصاد توصیه‌هایی مطرح نمودند؛ اگر مسئولان کلیدواژه‌های رهبری در جلسه امروز را به کار بردند و دستورالعمل‌های ایشان را به ویژه طرح‌های توسعه ای و افزایش ظرفیت‌های بازار تولیدی با مشارکت مردم را مورد توجه قرار دهند، جهش تولید محقق خواهد شد.

وی با اشاره به تاکیدات رهبری بر لزوم اطمینان خاطر کارگر نسبت به آینده شغلی خود، گفت: مقام معظم رهبری تنها شخصیتی در سطح کشور هستند که به مسائل کارگری اطلاعات جامع دارند و ایشان نسبت به همه وزرای کار و روسای جمهور اشراف کاملی به موضوعات مربوط به کارگری دارند؛ ایشان بر همین اساس نیز در تبیین وظایف قوا و دستگاه‌ها در قبال جامعه کارگران، تضمین امنیت شغلی را از مهمترین مسائل دانستند و تاکید کردند که اولین مشکل جامعه کارگری امنیت شغلی است.

در این زمینه بخوانید: رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران: خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه راه حل اطمینان بخشی در زمینه امنیت شغلی، کار مستمر است، گفت: امروز بنگاه‌های اقتصادی کشور باید رونق پیدا کنند تا تکلیف کارگران برای چندین سال متوالی مشخص باشد نه اینکه لحظه به لحظه نگران شغل، درآمد و معیشت خود باشد؛ همچنین مجلس و دولت باید بدانند که افزایش ظریب امنیت شغلی کارگران کشور نیازمند قوانین جدید است تا بتوانیم ساختارها در این زمینه آماده کنیم.

انتهای پیام

 

دیگر خبرها

  • رئیس فراکسیون کارگری: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • بابایی کارنامی: رونق بنگاه‌های اقتصادی متضمن امنیت شغلی کارگران است
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره مزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؟
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ ۱۱۹ درصد افزایش یافت
  • سرکوب دستمزد کارگران و لطمات بزرگی که به کشور تحمیل شده
  • افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ بیکاری را ۸ درصد کاهش داد
  • خوفی که به جان کارگران افتاد | کاهش حقوق در صورت تعطیلی پنجشنبه ها
  • پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران: از کارکنان بیشتر شده
  • ارگران مهاجر در کشورهای همسایه ایران چقدر حقوق می‌گیرند؟