Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@12:21:09 GMT

تعطیلی مطب‌های دندانپزشکی تا اطلاع ثانوی

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۹۹۰۷۹

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مهدی شادنوش رییس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: ویروس کرونا آزمونی برای جوامع بشری است و می توان جوامع آماده برای بحران ها را شناسایی کرد و توانمندی های یک جامعه  را شناخت.

جداسازی بخش‌های بیماران خاص در بیمارستان‌ها

شادنوش گفت: از ابتدایی‌ترین روزهایی که تمهیدات برای مقابله با این ویروس اندیشیده می‌شد بیماران خاص در اولویت بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش‌های مختلف تالاسمی هموفیلی و دیالیز و مواردی که نیاز به دریافت خدمات حضوری داشتند بلافاصله تلاش شد محل‌های جداگانه برای افراد مشکوک به کرونا در نظر گرفته شود و سایر بیماران برای گرفتن خدمات جدا شوند و این اتفاق افتاد.

رییس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت گفت: بحران کرونا امروز به‌عنوان یک آزمون برای جوامع بشری تبدیل شده و باید به این ویروس غلبه کنیم. می‌بایست چرخ زندگی مردم بچرخد و فعالیت‌ها تا آنجا که امکان پذیر است به صورت روزمره در جریان باشد، با این حال نباید ویروس را یک امر عادی تلقی کنیم. این خطر در کمین ما و خانواده‌های ماست.

توزیع ماسک و محلول ضدعفونی در بین ۵۰۰ هزار بیمار خاص

او ادامه داد: تلاش کردیم دستگاه‌های دیالیز فرسوده جایگزین شوند و این اقدام به سرعت انجام شد. الان دانشگاهی نیست که از ما درخواست دستگاه داشته باشد و ما دستگاه نداشته باشیم که در اختیار آنها قرار دهیم. برای بیش از ۵۰۰ هزار بیماری که شرایط ویژه و خاص داشتند با همکاری سازمان هلال‌احمر تلاش شد، ماده ضد عفونی کننده و ماسک تامین و توزیع کنیم و در هفته گذشته  در ۱۰ استان این اقدامات انجام شد.

شادنوش درباره تامین داروهای بیماران خاص گفت: بیماران خاص در داروخانه‌های سراسر کشور محل توزیع بیماری‌های خاص را از سایر داروهایی که برای افراد دیگر توزیع می‌شده کاملا مجزا کرده اند تا هیچ اختلالی بین بیماران خاص و سایر بیماران اتفاق نیفتد.

پیوند قلب موفقیت آمیز یک نوجوان ۱۱ ساله

رییس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت بیان کرد: علی رغم اینکه در حوزه پیوند اعضا شاهد توقف جراحی ها در بسیاری کشورهای جهان هستیم، اما ما تمهیدات لازم را دیدیم و  از ابتدا با دستورالعملی مقرر شد که فقط پیوند برای بیماران اورژانس انجام شود و یک نوجوان ۱۱ ساله که به سختی زندگی می کرد،‌ قلب دریافت کرد و با تمهیدات بسیار ویژه و آزمایش روی اهداکننده و حفاظت گیرنده قلب در کوتاهترین زمان ممکن به گیرنده پیوند زده شود و این نوجوان اکنون در سلامت کامل است و این نشان می دهد که حتی در سختی ها می توان امید داشت و به روزهای بهتر نگاه کرد.

او ادامه داد: کمیته‌های مشورتی ما در پیوند اعضای مختلف مرتب در حال رصد کشور هستند و شرایط را تطبیق می‌دهند و  از تجربیات جهانی بهره‌برداری می‌کنند. به مرور اگر در هر حوزه‌ای بشود امور را پیش‌برد، تلاش خود را می‌کنند. پیوند اعضای ما به طور کامل تعطیل نشده است. در همین مدت در سخت‌ترین شرایط ۲۰ پیوند کبد انجام شده که موارد اورژانسی بوده است. پیوند قلب هم انجام شده است. اگرچه پیوند از جسد، در پیوند کلیه همچنان برای موارد بسیار اورژانسی انجام شده اما پیوند از زنده به دلایل خاص خود متوقف بوده است.

رییس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت گفت: دلیلی ندارد که اعلام آمادگی برای اهدای عضو متوقف شود. آمادگی افراد برای اهدای عضو حتی در این مدت بالاتر هم رفته است اما دریافت کارت اهدای عضو به معنای اینکه پیوند روند عادی خود را ادامه می‌دهد، نیست و در آینده با از بین رفتن ویروس باید شرایط پیوند را برنامه ریزی کنیم.

مطب‌های دندانپزشکی تا اطلاع ثانوی اجازه فعالیت ندارند

او درباره خدمات دندانپزشکی اظهار کرد:‌ براساس اعلام مراکز جهانی سلامت از جمله سازمان جهانی بهداشت، دندانپزشکی از مشاغل بسیار پرخطر محسوب شده است، به همین دلیل طی دستورالعملی که طی ۲ روز گذشته به سراسر کشور ابلاغ شد، مطب‌های دندانپزشکی هنوز اجازه فعالیت ندارند چون می‌توانند موجب اشاعه این ویروس پرخطر باشند.

رییس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت ادامه داد: صرفا کارهای اورژانسی دندانپزشکی می‌تواند انجام شود که کلینیک‌های معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌های مختلف معرفی می‌شوند تا با رعایت تمهیدات سختگیرانه که برای آنها در نظر گرفته شده است، فعالیت کنند. چون قریب به اتفاق این مراکز دولتی هستند، هزینه‌های آن با تعرفه‌های دولتی است.

توصیه هایی به بیماران پیوندی

شادنوش با توصیه به بیماران پیوندی که داروهای سرکوب کننده ایمنی بدن مصرف می کنند،‌گفت:‌ بیماران پیوندی باید نهایت مراعات بهداشتی را انجام دهند. شاید لازم باشد بیش از افراد جامعه که در شرایط عادی هستند، رعایت بهداشت را انجام دهند. اما اینکه نگران باشیم که مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی بدن یک ریسک فاکتور باشد، به طور حتم بی تاثیر نیست.

رییس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت افزود: بر اساس گزارش‌هایی واصله بیماران پیوندی به اندازه بیماران دیابتی و فشار خونی در معرض خطر نیستند اما این بدان معنا نیست که این بیماران نکات بهداشتی را رعایت نکنند چرا که اگر به کرونا آلوده شوند این بیماران به زحمت می‌افتند و درمان آنها هم طول می‌کشد اما با رعایت کامل مسائل بهداشتی در مورد این موضوع نباید نگران باشند.

شادنوش درباره بیماران پیوندی اظهار کرد: ما همیشه تداخل دارویی را داریم و شرایط افراد ممکن است متفاوت باشند و بیماران پیوندی با پزشک خود در ارتباط باشند چرا که پزشک با توجه به شرایط ممکن است داروی دیگری تجویز کند و توصیه اصلی و مهم ما این است که بیماران پیوندی در معرض ابتلا به کرونا قرار نگیرند و چرا که افراد عادی هم واکنش های مختلفی نسبت به کرونا نشان می دهند و عاقلانه ترین و بهترین اقدام این است که با رعایت کامل بهداشت در معرض ویروس منحوس کرونا قرار نگیرند.

چالش تحریم و تامین داروی بیماران خاص و صعب العلاج

رییس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت گفت:‌ جای نگرانی نیست اما تحریم‌های آمریکا، آزار دهنده است. در کنار آن هم بحران کرونا شرایط ما را تحت تاثیر قرار داده است اما اگر مشکلی برای بیماران پیش آمد حتما ما را در حوزه بیماران خاص در جریان بگذارند. اولویت وزارت بهداشت در حوزه‌های مختلف بیماران خاص است و مرتب در جلسات مختلف همگی این دغدغه را دارند که برای بیماران خاص کمترین تبعات پیش بیاید.

او در پاسخ به این سوال که آیا آمار ابتلای بیماران سرطانی به کرونا آماری در دست داریم و مشکلی در تامین دارو داشتیم؟ گفت: باید به تحریم‌های ظالمانه اشاره کنم که سیستم اداره سلامت کشور را به زحمت می‌اندازد اما این اطمینان خاطر را می‌دهم که با همکاری عزیزان در سازمان غذا و دارو تلاش شده که این بیماران دچار مشکل نشوند و تمهیدات لازم را برای تامین دارو در نظر گرفتیم و همین امروز در قرارگاه دارو که تصمیمات کلان دارویی در آنجا گرفته می‌شود، تصمیمات خوبی برای ماه‌های آینده بیماران خاص اخذ شده است.

۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند

شادنوش درباره اینکه قبل از شیوع کرونا صف طویل پیوند عضو را شاهد بودیم اما پس از بحران کرونا  پیوند عضو متوقف شده و بیماران زیادی در انتظار پیوند هستند و این مسئله خطر مرگ و میر را افزایش می دهد، گفت:‌ همه اینها از عوارض بیماری شایع و پاندمی شده در دنیاست و کسانی در لیست انتظارهای پیوند بودند،‌ در شرایط کنونی دچار مشکل می‌شوند و حتی ممکن است از دنیا بروند و این مسئله جهانی است و در همه دنیا این اتفاق می افتد و در کشوری مثل اسپانیا که رتبه یک جهانی در پیوند عضو است تعداد پیوند عوض کاهش پیدا کرده است اما چاره‌ای غیر از این نیست، چون کرونا به صورت مرموز می‌تواند در همه جا نفوذ کند.

او ادامه داد: در طول یک پیوند قلب چهار ساعته تیمی بالغ بر ۱۵۰ نفر درگیر هستند و همه این عوامل باعث بالا رفتن خطر می‌شود و ما هم نمی‌خواهیم کار بیهوده‌ای انجام شود و فرد سالم با این پیوند به کرونا آلوده شود لذا در همه دنیا پروتکلی را به صورت محلی در نظر می‌ گیرند و اجرا می‌کنند. در کشور ما هم همینطور است. بزرگان پیوند کشور ما شرایط کشور را رصد و به اقتضای شرایط آن را مدیریت می‌کنند و امیدواریم که هیچ کس در لیست انتظار پیوند عضو ما به شرایط بحران نرسد.

او ادامه داد:‌ما اکنون در حال حدود ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند داریم، در گذشته دغدغه ما اهدای عضو بود که با کار خوب اصحاب رسانه، شاخص اهدای عضو در سال گذشته سه پله ترقی و از 11.5 به 14.2 ارتقا پیدا کرد البته این ویروس منحوس اجازه نداد که شیرینی ارتقا شاخص پیوند عضو در کام ما بنشیند و جشن بگیریم، اما این آگاهی در کشور به میزان خوبی افزایش یافته است امیدواریم با این روحیه همکاری در کشور، باز هم پیوند به شرایط خود بازخواهد گردد تا بتوانیم از درد و رنج بیماران نیازمند پیوند بکاهیم.

شادنوش در پاسخ به سوال دیگری درباره محل انتقال بیماران پیوندی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: در بیمارستان مسیح دانشوری باتوجه به اینکه بیماران کرونا پذیرش شدند و خدمات شایسته‌ای هم ارائه می شود، پیوند عضو متوقف شده و پیوندها به بیمارستان‌ها و سایر مراکز ارجاع داده شد.

باور غلط پیشگیری از کرونا با الکل و موادمخدر

او درباره باور غلط مصرف فرآورده های الکلی برای پیشگیری از کرونا گفت: یکی از معضلات ما اطلاع‌رسانی‌های غلطی بود و برخی سودجویان با  سوءاستفاده و عرضه فراورده های الکلی تقلبی افراد را دچار آسیب کردند و باید توجه داشت که مصرف فرآورده های الکلی تقلبی می تواند عوارض سنگینی مثل نابینایی و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد، هنوز  آمار بیمارانی که بر اثر مصرف فرآورده های الکلی تقلبی دچار نارسایی کلیه شده اند، جمع بندی نشده است و طبق روال عادی کشور هرکس بیماری که نیازمند دیالیز شود، خدمات را به او ارائه می‌کنیم.

شادنوش تصریح کرد: لازم است این هشدار را به افراد بدهیم برخی این باور را منتشر کرده اند که مصرف کنندگان مواد مخدر کمتر در معرض  ویروس کرونا قرار می‌گیرند، اما هیچ مستند علمی در دنیا برای تایید این موضوع وجود ندارد که مصرف کنندگان مواد افیونیکمتر در معرض این ویروس قرار می‌گیرند.

او ادامه داد :  از طرف دیگر در محموله‌های مکشوفه نیروی انتظامی شاهد آن بودیم که برای افزایش حجم مواد مخدر از مواد افزودنی استفاده می شود که برخی از این مواد بسیار خطرناک و کشنده هستند، بنابراین کسانی که بر اساس این اطلاعات و آدرس های اشتباه دست به مصرف موادمخدر برای پیشگیری از کرونا می‌زنند، باید بدانند که کار بیهوده‌ای انجام می‌دهند و می‌تواند این اقدامات منجر به خطر برای کل زندگی‌شان شود. بنابراین در این شرایط به مشکلات موجود، مشکلی را اضافه نکنند و صرفا به دستورات بهداشتی وزارت بهداشت توجه داشته باشند.

تمهیدات برای رسیدگی به معتادان کرونایی

شادنوش در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای معتادانی به کرونا مبتلا می‌شوند، گفت: برای بیماران سرپایی در مراکز  MMT که معتادان نگهداری می شوند،‌دستورالعمل های بهداشتی درباره  نحوه مراجعه و دریافت دارو صادر و ابلاغ  شده است به طوری که معتادان مراجعه کمتری به این مراکز داشته باشند و برنامه ریزی کردیم تا اولا  معتدان تحت درمان با دریافت سهمیه دارویی بیشتر، کمتر مراجعه کنند و یابد و از طرف دیگر زمان مراجعه و فواصل زمانی مدیریت شود تا ازدحام جمعیت در این کلینیک‌ها کمتر باشد.

او افزود: از طرفی برای معتادان متجاهری که نیازمند اقدامات درمانی اورژانسی هستند، در بیمارستان‌ها تمهیداتی چیده شده که در بخش‌های مجزا خدمات داده شود و تاکنون بیش از 60 بخشنامه و 30 دستورالعمل برای مدیریت سایر بیماری‌هایی که نیازمند به خدمات دارند، در معاونت درمان از سوی کمیته‌های کارشناسی تدوین و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است.

تجمیع بیمارستان های کرونا در دستور کار

شادنوش گفت: بیمارستان‌هایی که با مراجعات کمتری در حوزه کرونا مواجه باشند، به تدریج به سایر بیمارستان ها ارجاع داده می شوند تا مراکزی پاک از کرونا داشته باشیم تا بتوانیم به سایر بیماران خدمت رسانی کنیم البته با توجه به شرایطی که پشت سر ‌گذاشتیم، برای دوران بعد از کرونا، زمان نیاز است تا بیماران بتوانند از نظر روحی در شرایطی باشند که بتوانند درمان بیماری خود را در بیمارستان پیگیری کنند.

او افزود: در وزارت بهداشت یکی از نگرانی‌هایمان این است که نکند بیماری به دلیل نگرانی و اضطراب از مراجعه به بیمارستان مسائل اورژانسی خود را فراموش کند. به همین دلیل به تدریج در حال ایجاد تمهیداتی هستیم تا از پاک بودن بیمارستان‌هایی برای مراجعه سایر بیماران غیرکرونایی مطمئن باشیم.

طول دوره درمان کرونا چقدر است؟

شادنوش درباره مدت درمان بیماران کرونایی گفت: از زمانی که علائم کرونا در فرد بروز پیدا می‌کند با استراحت حدود دو هفته زمان می‌برد که علائم برطرف شوند، حتی اگر علائم هم بروز پیدا نکرده باشد و براساس آزمایش فرد مثبت شده باشد، حدود دو هفته مدت بیماری طول می‌کشد و براساس تجربه شخصی می‌گویم که ممکن است تا روز سیزدهم و چهاردهم هم فرد احساس ناراحتی در بدن کند اما نکته قابل توجه این است که علائم به شکل تدریجی کم نمی‌شوند، اما بعد از روز چهاردهم به خوبی برطرف می‌شوند.

او ادامه داد: اگر دو بار آزمایش کووید را از مخاط بینی یا حلق بگیرند و اگر آزمایش ۲ بار منفی یا نتایج آنتی‌بادی‌های فرد مثبت شود، فرد بهبود یافته است البته بر سر روش‌های تشخیصی در دنیا همچنان بحث بوده و بنابراین بهتر است که فرد شرایط بهداشتی را تا مدتی رعایت کند تا  افراد سالم دیگر را در معرض آلودگی قرار ندهد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: بیماران پیوندی لیست انتظار بیماران خاص برای بیماران سایر بیماران بیمارستان ها انتظار پیوند او ادامه تامین دارو پیوند عضو اهدای عضو انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۹۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمت رسانی دندانپزشکان از سراسر کشور به زائران و مجاوران رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،   مدیر امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی گفت: جهادگران گروه جهادی «الکفیل» با حضور ۲۰۰ جهادگر شامل ۱۰۰ دندانپزشک و ۷۰ پرستار دندانپزشکی به همراه ۳۰ نفر عوامل اجرایی با همکاری موسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی در ورزشگاه امام رضا (ع) مستقر شده‌اند تا در قالب اردوی جهادی خود با نام نذر شفا به محرومان خدمت کنند.

غلامی افزود: پزشکان و دندانپزشکان جهادگر در این اردوی جهادی از  مناطق مختلف ایران همچون همدان، بابل، کرمانشاه، تهران  حضور در این اردو را عیدی به زائران و مجاوران امام رضا بیان می‌کنند.

وی گفت: در این اردوی جهادی تاکنون هزار خدمت دندانپزشکی به مددجویان کمیته امداد ارائه شده است

مدیر امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی گفت: منتظران ظهور نیز یک گروه جهادی دیگر از دندانپزشکان است که با ۳۵ یونیت دندانپزشکی از یکم تا سیزدهم فروردین در زائرسرای آستان قدس رضوی به افراد کم برخوردار خدمت رسانی می‌کند.

دیگر خبرها

  • خدمت رسانی دندانپزشکان از سراسر کشور به زائران و مجاوران رضوی
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • ورزشکاران بیماران خاص اردبیل ۱۵ مدال کشوری کسب کردند
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • محور گنبدکاووس کلاله مسدود شد
  • جاده جنگل گلستان تا اطلاع ثانوی مسدود شد
  • کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز تا اطلاع ثانوی مسدود است
  • گردشگران تا اطلاع ثانوی به شیرز کوهدشت سفر نکنند
  • کنارگذر‌های رودخانه خشک شیراز تا اطلاع ثانوی مسدود است
  • کنارگذر‌های رودخانه خشک شیراز تا اطلاع ثانوی مسدود است/ شهروندان و مسافران نوروزی از تجمع در حریم رودخانه‌ها خودداری کنند