Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-24@03:47:14 GMT

خاشقچی از فروپاشی عربستان خبر داده بود

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۹۹۵۰۵

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، شبکه خبری «الجزیره» به تازگی درباره راز سر به مهر قتل هولناک «جمال خاشقچی» گزارش داد که کتاب افشاگرانه این روزنامه‌نگار و منتقد خاندان سعودی، «چشم‌انداز 2030 محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان را هدف گرفته و نتیجه این چشم‌انداز را فروپاشی نظام سعودی پیش‌بینی کرده بود.

شبکه خبری قطری الجزیره در برنامه «خارج النص» (خارج از متن) خود به بررسی زوایای مختلف کتاب موسوم به چشم‌انداز شهروند ۲۰۳۰ ، خاشقچی روزنامه نگار منتقد خاندان سعودی، پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



خاشقچی در مهرماه سال ۱۳۹۷ زمانی که برای گرفتن برگه‌ای از سرکنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، از سوی یک گروه ویژه به قتل رسید و جسد وی مثله شد و تاکنون بقایای آن پیدا نشده است.

الجزیره نوشتن این کتاب افشاگرانه خاشقچی که در آن از هم پاشیدگی آل سعود را پیش‌بینی کرده بود را یکی از دلایلی دانست که باعث شد، این خاندان او را به طرز وحشتناکی به قتل برساند.

طبق این گزارش، در این کتاب که حاوی مجموعه مقالات خاشقجی در روزنامه «الحیات» سعودی ذیل عنوان «۲۰۳۰ چشم‌انداز شهروند سعودی» است، او دیدگاه‌های خود را درباره نیازهای اساسی شهروندان این کشور از نظر اقتصادی و اجتماعی ارائه کرده و این نیازها را در مقایسه با چشم‌انداز محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و عقاید بلندپروازانه او، برای شهروندان عربستان از اولویت بالاتری عنوان کرده است.

خاشقچی مجبور شد این کتاب را در قاهره چاپ کند، به این دلیل که چاپ آن در عربستان ممنوع شد. وی در این کتاب ۱۴ خواسته را ذیل عنوان کیفیت زندگی ارائه کرده که همه آن خواسته‌ها، اقتصادی و اجتماعی و او آنها را بدیهی، اساسی و کامل کننده چشم‌انداز ۲۰۳۰ محمد بن سلمان برشمرده است.

مطالباتی که شامل تامین مسکن، اشتغال، آموزش رقابتی، ایمنی بهداشتی، ساخت پیاده‌رو و توقفگاه خودرو، زمین‌های فوتبال، پارک‌های عمومی و حق کسب اطلاعات و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های محلی است.

چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان برنامه‌ بلندپروازانه ولیعهد این کشور برای کاهش وابستگی به نفت، تنوع بخشیدن به اقتصاد آن و توسعه بخش‌های خدماتی مانند بهداشت، آموزش، زیرساخت، تفریحی و گردشگری است. اهداف آن تقویت فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، افزایش تجارت غیرنفتی بین کشورها از طریق کالاها و محصولات مصرفی و افزایش هزینه‌های دولت برای تجهیزات نظامی، تجهیزات تولید و مهمات ادعا شده است. جزئیات چشم انداز 2030 در ۲۵ آوریل ۲۰۱۶ توسط محمد بن سلمان اعلام شد. طرح‌های آن شامل ۸۰ پروژه هستند که هر کدام از ۳٫۷ تا ۲۰ میلیارد دلار هزینه دارند.

کتاب خاشقچی حاوی انتقاد ضمنی به چشم‌انداز بن سلمان نیز هست، بطوری که او نوشته است: متن چشم‌انداز ۲۰۳۰ را برای یافتن مشارکت مردمی زیر و رو کردم، اما چیزی از این موضوع در آن ندیدم. کاش این موضوع در چشم‌انداز ۲۰۳۰ درج می‌شد، چرا که این موضوع راه تحقق خواسته مشترک ملی بلندپروازانه و شهروند مسئول است.

این روزنامه‌نگار همچنین در آخرین مقاله خود، «از هم پاشیدگی» عربستان را پس از فقدان میراث فرهنگی و دینی پیش‌بینی کرده و نوشته است: این هجمه اگر به اهداف خود برسد، عربستان میراثش را که آن اسلام مثبت و اصلاح‌طلب پویا ساخته، از دست خواهد داد؛ میراثی که به جان‌ها زندگی می‌دهد و آنها را برای بخشش، کار و جهاد تشویق می‌کند، نه اسلامی منزوی که دارای تاثیر ضعیف است... اگر این میراث را از دست بدهیم، وحدت در معرض تهدید قرار می‌گیرد؛ چرا که آن میراث وحدت بخش بوده و هرگز امت، ماندگار نخواهد بود، زیرا پس از آن به هویت‌های کوچک و ضعیف بازخواهد گشت.

«مضاوی رشید» فعال مخالف سعودی و استاد دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه لندن در این ارتباط گفت: مقالات خاشقجی، رقیب چشم انداز ۲۰۳۰ به شمار می‌رفت که بن سلمان ارائه کرده بود.

رشید افزود: عنوان این کتاب یعنی «چشم‌انداز شهروند»، به مذاق بن سلمان خوش نمی‌آید، زیرا همه در عربستان باید تنها به چشم‌انداز او نه چشم‌انداز هیچ فرد دیگری امید داشته باشند.

«مختار الشنطیقی» استاد اخلاق سیاسی و تاریخ ادیان نیز درباره این کتاب گفت: کتاب چشم‌انداز شهروند، سخنی با سقف بسیار کوتاه خطاب به مقامات سعودی و دعوت به اصلاحات است، نه اصلاح سیاسی زیرا خاشقچی بسیار مراقب بود که وارد تابوهای سیاسی در عربستان نشود، اما دعوتی به بهبود عملکرد اقتصادی، اجتماعی و عمرانی در عربستان از جانب فردی است که از اصلاحات سازنده در این کشور مأیوس شده بود.

خاشقچی روزنامه‌نگار، مقاله‌نویس و نویسنده و ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن پست» بود که در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و ناپدید شد. شواهد نشان می‌دهد او در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده و جسدش تکه‌تکه شده و از آنجا خارج شده‌ است. پس از گذشت حدود یک سال از حادثه، در روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹ محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در مصاحبه با رادیو سراسری آمریکا «پی‌بی‌اس» با قبول کردن مسئولیت قتل خاشقچی گفت که این قتل در دوره زمامداری وی صورت گرفته و تمامی مسئولیت این کار را می‌پذیرد.

 

ایرنا

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: خاشقچی الجزیره عربستان چشم انداز ۲۰۳۰ محمد بن سلمان روزنامه نگار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۹۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا عنایتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی امروز دوشنبه از خدمات این کشور برای حجاج ایرانی قدردانی و تشکر کرد.

عنایتی ضمن استقبال از سفر شهروندان عربستانی به ایران، گفت: «ما مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی هستیم که به ایران سفر می‌کنند. از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد».

وی درباره ورود نخستین گروه از عمره‌گذاران ایرانی به عربستان پس از ۹ سال، تأکید کرد: «این افراد نخستین گروه از عمره‌گذاران هستند، ولی پس از موسم حج، این سفرها ادامه خواهد داشت».

مراسم اعزام اولین گروه زائران ایرانی به عمره، بامداد امروز دوشنبه با حضور عبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان در ایران، در فرودگاه بین‌المللی حضرت امام خمینی برگزار شد.

محمدحسین آجیلیان مسؤول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها خبر داد که از امروز روزانه ۲ پرواز برای انتقال زائران عمره به عربستان انجام می‌شود.

زائران ایرانی در قالب کاروان‌های ۸۵ نفره به زیارت خانه خدا می‌روند. رئیس سازمان حج سیدعباس حسینی می‌گوید که «اعزام عمره‌گزاران ۱۰ روز طول می‌کشد.» بر همین اساس آخرین پرواز عمره ۱۳ اردیبهشت صورت می‌گیرد.

عمره که سال ۹۴ تعطیل شده بود، سال گذشته قرار بود با اعزام ۷۰ هزار نفر در ۲ ماه برقرار شود که به دلیل مشکل فنی در پروازها هیچ اعزامی صورت نگرفت.

کد خبر 846497 منبع: فارس برچسب‌ها ایران و عربستان خبر ویژه عربستان

دیگر خبرها

  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • هشدار عربستان به زائران برای حضور بدون مجوز در این کشور
  • آخرین مهلت خروج عمره‌گزاران از عربستان چه زمانی است؟