Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@20:46:41 GMT

شستا نماد شفافیت، پاسخگویی و مشارکت عمومی

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۰۳۱۰۶

عرضه سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در بورس یکی از مهمترین اقدامات دولت در راستای سیاست های کلان دولت جمهوری اسلامی ایران برای کم کردن بار مدیریت نهادهای اقتصادی و عمومی در راستای خروج از بنگاه داری و تبدیل آنها به سهامداری واحدهای اقتصادی اعم از تولیدی و یا غیر تولیدی است که این امر به اصلاح ساختار اقتصادی و شفاف سازی در بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور می انجامد و این موضوع اتفاق مبارکی برای اقتصاد کشور است زیرا یک حجم سنگینی از نقدینگی در جامعه وجود دارد که اگر جذب بورس نشود موجب تورم در سایر حوزه های اقتصادی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شستا با حضور در بورس در آستانه شفافیت بیشتر قرار می گیرد و با این حرکت گام بزرگی به سوی مردمی شدن در اقتصاد برداشته می شود بنابراین حضور در بازار سرمایه به عنوان تابلوی اقتصادی و نیز الزامات حاکم بر شفافیت شرکتهای حاضر در این بازار  از جمله افشا اطلاعات ماهانه و میاندوره ای 3 ماهه به همراه اطلاعات شرکتهای زیر مجموعه تحت کنترل، می تواند به دلیل نظارت فعالین بازار و نهادهای نظارتی و افشای اطلاعات مالی که به صورت مستمر و با دقت نظر ویژه مورد بررسی قرار می گیرد نحوه و آثار افشا را هم برای سهامدار اصلی و هم برای سرمایه گذاران بالقوه مورد نظر قرار دهد. لذا با واگذاری سهام شستا در بورس، این شرکت به نهادی شفاف تبدیل شده و عملکرد این شرکت در اختیار عموم مردم بالاخص ذینفعان قرار گرفته و تمامی بیمه شدگان و بازنشستگان می دانند پولشان در کجا و به چه شکلی سرمایه گذاری شده و به نقش این شرکتها در بالندگی اقتصادی کشور پی خواهند برد.

بررسی و نظارت سرمایه گذاران بازار سرمایه و علی الخصوص فعالان آن می تواند همراه با دقت نظر این گروه از عموم جامعه بر عملکرد مدیران بنگاههای اقتصادی که سهامداران اصلی آن از جمله نهادهای عمومی می باشند، باعث شود تصمیم گیران در این نهادها نیز به زوایای عملکردی مدیران منصوب خود از نقطه نظر سایر ذینفعان و دستیابی به اهداف اصلی این بنگاه اقتصادی آگاه گردند. همچنین با عرضه سهام شستا در بورس و تبدیل آن به شرکتی با دیوارهای شیشه ای عملکرد آن در اختیار عموم قرار گرفته و میزان تولید، فروش، هزینه ها و سود و گردش مالی آن نیز شفاف می گردد و موجب آگاهی سرمایه گذاران و سایر ذینفعان از نحوه عملکرد پولشان در سرمایه گذاری ها می گردد که این امر موجبات نظارت همگانی و توسعه و افزایش کارایی در بازار سرمایه را به دنبال خواهد داشت.

شستا سهم بزرگی از اقتصاد نهادهای عمومی است که با عرضه آن در بازار سرمایه عمق بیشتری پیدا می کند و مانع از نوسانات غیرعادی اقتصادی خواهد شد.  بازار سرمایه در بخش اوراق بهادار آن که در حال حاضر دارای ارزش تقریبی بالغ بر 120 میلیارد دلار می باشد با ورود مگا هلدینگ شستا ، ضمن افزایش ارزش ارزی و ریالی آن، در زمانهایی که نماگر بازار (شاخص) روند افزایش و یا کاهشی دارد توانایی اثرگذاری بیش از پیش را بر این بازار داشته و مازاد تقاضای خرید در بورس را تغذیه کرده و بر اساس وزن خود مانع از نوسانات غیرعادی بورس خواهد شد، لذا وقتی بازار با هجوم تقاضای مازاد بر عرضه مواجه گردد این سهام ضمن تنظیم تعادل تقاضا و عرضه باعث موازنه و عمق بخشیدن به بازار سرمایه و بزرگ شدن آن نیز می گردد و سهام شستا را به یکی از ارزنده ترین سرمایه گذاری ها تبدیل خواهد کرد و به دنبال آن با ورود شستا به بورس، حجم سنگینی از نقدینگی سرگردان در کشور را جذب بورس خواهد کرد و از تورم در سایر حوزه های اقتصادی جلوگیری می نماید.

سهامدار شدن عموم جامعه در بنگاههایی که متعلق به نهادهای عمومی می باشند حتی به سبب عدم حضور در رأس اداره امور این بنگاهها و به تبع آن عدم دخالت مستقیم در تدوین استراتژی و هدفگذاری آنها می تواند تاثیرگذار باشد. البته به صورت غیر مستقیم و با حضور در مجامع عمومی این گونه بنگاه ها می توانند در بلند مدت اثراتی را به همراه داشته باشد. در چنین شرایطی که بورس جایگاه مورد اطمینان عموم جامعه برای سرمایه گذاری شده است نقش نهادهای سیاستگذار و نظارتی بازار بیش از پیش پررنگ شده و باید در جهت افزایش آگاهی و هدایت نقدینگی به سمت این بخش ارزنده اقتصادی، اقداماتی را انجام دهند. عرضه سهام بنگاههای بزرگ اقتصادی با توجه به رویه های نظارتی و اطلاع رسانی موجب افزایش شفافیت اقتصادی در بازار مالی کشور گشته و منجر به افزایش بهره وری در نحوه مصرف منابع شده و از بروز بحران ها و فساد جلوگیری می کند.

با توجه به اینکه سهامدار اصلی شستا سازمان تامین اجتماعی می باشد، بازار سرمایه در بخش بازار اوراق سرمایه ای (سهام) و بازار بدهی (اوراق اسلامی) به سبب شفافیت در اطلاعات مالی و نیز تشریح کامل دلایل تأمین مالی از طریق این بازار در فرایندی که منجر به اخذ مجوزهای لازم می گردد توانایی تأمین منابع مناسب با هزینه های پایین مالی منابع تأمین شده را می تواند برای سازمان تامین اجتماعی به همراه داشته باشد. واگذاری شستا در بورس باعث از دسترس خارج شدن منابعی که این شرکت مدیریت می کند نمی گردد و لذا می تواند با نقدینگی به دست آمده در بخش های دیگر سرمایه گذاری کرده و به توسعه فعالیتهای این شرکت کمک شایانی نماید و در این راستا تامین اجتماعی می تواند با این پشتوانه نقدینگی در خصوص اجرای پروژه هایی که متوقف شده اند، همسان سازی وضعیت بازنشستگان و مستمری بگیران و جلوگیری از ایجاد فضای ملتهب مطالبات اجتماعی اقدام نماید.

حضور نهادهای مالی متعدد و حرفه ای در بازار سرمایه (همچون شرکتهای سبد گردانی، مشاوره سرمایه گذاری، کارگزاری، تأمین سرمایه، صندوقهای سرمایه گذاری و ....) که از نیروهای   حرفه ای تحلیلی در بخشها و صنایع مختلف و دارای توانمندیهای متعدد بهره مند می باشند، با بررسی موشکافانه و دقیق عملکرد و برنامه های کلیه شرکتهای حاضر در بازار سرمایه، این امکان را به مجموعه شستا خواهد داد که با گرفتن بازخوردها از برنامه های خود هم در شرکت شستا و هم در سایر شرکتهای تحت مدیریت حاضر در بورس و یا خارج از بورس، ضمن اصلاح اشکالات و ایرادات صحیح وارد بر برنامه نسبت به اصلاح، بهبود و توسعۀ آنها اقدامات مناسبی را به انجام رسانند. بازار سرمایه در شرایط کنونی در انتظار  عرضه اولیه بنگاههای با بازده مناسب است و شستا  می تواند پاسخگوی این نیاز و هدایتگر نقدینگی بازار باشد. ارزندگی سبد پورتفوی شستا موتور محرک این شرکت است و شستا می تواند با اصلاحاتی که از این مسیر در بورس برای این بنگاه رخ خواهد داد چشم انداز متفاوتی را تجربه کند.

به سبب الزام برگزاری مجامع عمومی با حضور سهامداران خرد و سایر سهامداران غیرمدیریتی شرکت و در برخی موارد برگزاری کنفرانسهای اطلاع رسانی که با رعایت ضوابط حاکم بر شرکتهای بورسی که توسط سازمان بورس و سایر ارکان آن سازمان اعمال می گردد، مدیران شرکت شستا را ملزم به پاسخگویی خواهد نمود. قطعا این عرضه به اصلاح ساختار اقتصادی و شفاف سازی منجر می شود و می تواند در درازمدت با نظارت های صورت گرفته از طریق نهادهای نظارتی و سازمان بورس منجر به مسئولیت پذیری بیشتر مدیران این شرکت و در نهایت  افزایش بازدهی برای طیف وسیعی از بازنشستگان  به عنوان سهامداران اصلی این بنگاه اقتصادی و طیف گسترده ای از سهامداران بازار سرمایه گردد.

*سرپرست شرکت نفت ایرانول

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اقتصاد صنعت فولاد مخابرات نفت بازار سرمایه تامین اجتماعی سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۳۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانکی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند!

به گزارش تابناک اقتصادی؛  مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه تلویزیونی صف اول، سال ۱۴۰۲ را سال سختی برای بازار سرمایه دانست و گفت: به واسطه اتفاقات رخ داده و سیاست‌هایی که جهت کنترل تورم و مشکلاتی که در زمینه انرژی داشتیم، محدودیت‌هایی برای تولید شرکت‌ها ایجاد شد.

وی اظهار داشت: در طول دو سال و نیم گذشته سعی کردیم بسترسازی‌های لازم برای بحث جذب سرمایه به بخش مولد اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران و سرمایه‌گذاران را داشته باشیم.

عشقی ادامه داد: همچنین سعی کردیم تمام افرادی که در صف مجوز‌های ارائه خدمات مالی بودند را مورد بررسی قرار دهیم، اکنون این صفوف از بین رفته و ارایه مجوز‌ها به صورت به روز ارائه می‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: در سال ۱۳۹۹، سهامداران با مشکلات جدی برای گرفتن خدمات در کارگزاری‌ها مواجه بودند.

وی با بیان این که ۲ نمونه از شرکت‌های سهامی عام پروژه برای تامین مالی داشتیم که مردم به صورت خرد در آن‌ها حضور پیدا کردند، خاطرنشان کرد: ۱۰۰ هزار نفر در یک پروژه شرکت کردند که ماه آینده این شرکت به بهره برداری خواهد رسید.

عشقی با اشاره به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» اعلام کرد: بورس به دلیل ماهیتی که دارد، می‌تواند شعار سال را محقق کند. این موضوع سابقه تاریخی دارد و نزدیک به ۱۲ میلیون نفر به صورت مستقیم و ۵۰ میلیون نفر از طریق سهام عدالت در بورس ذی‌نفع هستند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظ‌ها داشت: این مشارکت نیازمند اعتمادسازی است که این اعتماد‌ها در سال ۹۹ و برخی اتفاقات در سال گذشته مخدوش شد.

وی با بیان این که این اتفاق به دلیل تصمیماتی بود که جمع کثیری از مردم بدون در نظر گرفتن فضای موجود به بازار دعوت شدند، گفت: توسعه سرمایه گذاری غیرمستقیم یکی از مواردی بود که در دستور کار قرار گرفت و اکنون بیش از ۵۰ درصد معاملات مربوط به صندوق‌ها است.

عشقی با بیان این که سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم کمتر دچار نوسانات می‌شوند، افزود: کارمزد این صندوق‌ها بسیار پایین است و مدیریت آن‌ها توسط نهاد‌های حرفه‌ای انجام می‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: اگر از طریق این صندوق‌ها و سبدگردان‌ها، منابع را به سمت سرمایه‌گذاری هدایت کنیم و منافع بین دارندگان صندوق‌ها تقسیم شود، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

غافلگیری سرمایه‌گذاران با ابلاغ بخشنامه‌های یکباره

وی تاکید کرد: تصمیمات اتخاذ شده در دستگاه‌های مختلف اقتصادی بدون در نظر گرفتن اثرات آن بر سایر بخش‌ها است، اثر سود بانکی ۳۰ درصد شدید است که سال گذشته آن را در بورس تجربه کردیم.

عشقی با اعلام این که ابلاغ یکباره بخش‌نامه‌ها سرمایه‌گذاران را غافلگیر می‌کند، تاکید کرد: مشارکت با غافلگیری محقق نمی‌شود. باید مفروضاتی داشته باشیم که تا انتهای سرمایه‌گذاری به آن پایبند باشیم. اگر این اتفاق نیفتد، مردم به سمت سهام نمی‌آیند. وقتی سود بانکی روی ۳۰ و ۳۵ درصد باشد، سایر سرمایه‌گذاری‌ها کمتر خواهند بود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که تصدی‌گری و دخالت دولت در مدیریت شرکت‌ها زمینه‌ساز مشکلات زیادی خواهد بود، گفت: تغییر مدیران در بنگاه‌های اقتصادی ضربات جدی به شرکت می‌زند، این تغییرات به ضرر شرکت است.

وی به رعایت حاکمیت شرکتی در شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: باید منافع تمام ذی‌نفعان را رعایت کنیم، باید بحث رعایت مقررات حاکمیت شرکتی را جدی بگیریم تا اطمینان سهامدار جلب و منافع سرمایه‌گذار رعایت شود.

(بر اساس این گزارش؛ بهمن ماه سال بانک مرکزی با ابلاغیه‌ای به شبکه بانکی، بانک‌ها را مجاز به فروش گواهی سپرده به مردم با سود قطعی علاوه بر سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی کردند.)

برخی سهم‌ها نصف سال ۹۹ قیمت‌ها هم نیست

وی با بیان این که سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در حیطه اختیارات مجلس و دولت است، افزود: به صورت دائم در حال رایزنی هستیم تا تصمیمات اتخاذ شده باعث خدشه به اعتماد سرمایه‌گذاران نشود، دستورالعملی که باید ابتدای سال انجام می‌شد با ۱۱ ماه تاخیر انجام شد که این مسایل باعث ضربه به اعتماد سهامداران می‌شود.

عشقی تاکید کرد: از سال ۹۹ تا کنون، نرخ تورم تجمعی بالای ۳۰۰ درصد بود، اما قیمت سهام به صورت متوسط ۲۵ درصد زیر قیمت اوج سال ۹۹ است، اکنون برخی سهم‌ها نصف آن قیمت‌ها هم نیست.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: امیدواریم با توجه به این که در سه سال‌ونیم گذشته روند معاملات بازار سرمایه کاهش داشته، در آینده نزدیک شاهد جبران عقب‌افتادگی بورس باشیم.

وی به کاهش سودآوری شرکت‌ها در این بازه زمانی اشاره کرد و گفت: بهای تمام شده شرکت‌ها با تورم کاهش یافته، اما درآمد آن‌ها به آن سرعت افزایش نداشته است. سود خالص شرکت‌ها در آخرین فصل، به ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده و باعث شده جلوی رشد سهام آن‌ها گرفته شود.

عشقی اعلام کرد که میزان سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها متناسب با فروش آن‌ها نیست، با این شیوه، سرمایه‌گذاری جدید در شرکت‌ها رخ نخواهد داد.

چرایی کاهش دامنه نوسان در روزهای اخیر

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به تاثیر رخداد‌های سیاسی بر بازار‌ها تاکید کرد و گفت: طبیعی بود با توجه به اتفاقات رخ داده شاهد ایجاد هیجانات در بازار باشیم، سازمان بورس برای حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از انجام معاملات غیرمنصفانه تصمیم به کاهش دامنه نوسان گرفت که این اتفاق قبلاً نیز افتاده بود.

وی به تمدید محدودیت دامنه نوسان برای روز چهارشنبه اشاره کرد و افزود: یکی دو روز اخیر، معاملات متعادل بود و التهابات ایجاد شده در روز نخست این اتفاقات کنترل شد، از هفته آینده روند معاملات به حالت قبلی باز می‌گردد.

عشقی به حرکت بورس با یک فاصله‌ای نسبت به سایر بازار‌ها تاکید کرد و گفت: یکی از دلایل رشد نکردن بورس، کاهش سودآوری شرکت‌ها است. سرمایه‌گذار در ذهن خود تحلیل می‌کند که ممکن است یک سری اتفاقات برای این شرکت رخ بدهد، مجموعه این عوامل باعث شد که بازار سرمایه از بازار‌های رقیب جا بماند.

پرداخت سود سهام عدالت با وام بانکی

وی با اشاره به پرداخت سود سهام عدالت اعلام کرد: برخی شرکت‌ها در پایان سال نتوانستند سود سهام عدالت را پرداخت کنند که اکنون اقدامات مربوط به پرونده تخلفاتی آن‌ها در حال پیگیری است و حتی برای پرداخت سود به دنبال دریافت وام هستند.

عشقی اظهار داشت: مشکلات مالی در برخی شرکت‌ها وجود دارد، اما این شرکت‌ها باید سود سهام عدالت را پرداخت کنند، امیدواریم تا خردادماه سود‌ها را جمع‌آوری کنیم و باقی مانده آن را پرداخت کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهاداربا بیان این که در سال گذشته، ۱۶ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های تولیدکننده طلا تزریق شده است، گفت: این اتفاق کمک کننده به تولید طلا و ذخایر آن خواهد بود و از سوی دیگر، سرمایه‌های خرد را نیز جذب خواهند کرد.

وی اظهار داشت: این موضوع سپر تورمی مطمئنی برای سرمایه‌گذاران است تا به جای آنکه پول خود را به بازار‌های خودرو و مسکن ببرند، در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

دیگر خبرها

  • قیمت خودروی تولید داخل به یک میلیارد تومان رسید!
  • گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانکی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند!
  • نامه عشقی به پورابراهیمی/تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ به ضرر بورس
  • بورس فروردین را با سبزپوشی به پایان رساند
  • برنامه ریزی برای پذیرش شرکت‌های کرمانشاه در بازار سرمایه
  • سایه روشن‌های بازار سرمایه پس از یک هفته پرالتهاب
  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت