Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به رسم پسندیده سال‌های قبل که در منزل برخی اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور حضور می‌یافت و سال نو را حضوری تبریک می‌گفت، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با چند تن از استادان نام‌آشنای دانشگاه‌های کشور گفت‌وگو و سال جدید را تبریک گفت و احوال آنان را جویا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غلامی امروز در تماس‌های تلفنی جداگانه با جعفر قیصری استاد بازنشسته دانشگاه یزد، اسداله رضوی عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه شهیدباهنر کرمان، محمدجعفر پاک سرشت استاد بازنشسته دانشگاه شهیدچمران اهواز و حسن ابراهیم زاده استاد زیست شناسی دانشگاه تهران گفتگو کرد.

جعفر قیصری استاد بازنشسته دانشگاه یزد و از بنیان‌گذاران این دانشگاه است.

اسداله رضوی عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه شهیدباهنر کرمان و از روسای پیشین این دانشگاه است.

محمدجعفر پاک سرشت استاد بازنشسته دانشگاه شهیدچمران اهواز است.

حسن ابراهیم زاده نیز استاد زیست شناسی دانشگاه تهران، چهره ماندگار کشوری و عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران است.
گفتنی است وزیر علوم در روز‌های گذشته نیز در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای، با تعدادی از استادان برجسته کشور گفتگو کرده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم وزارت علوم استاد بازنشسته دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۴۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در اولین کنفرانس ملی مهارتی ایران که 3 اردیبهشت ماه 1403 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: شخصیت علمی کشور زمانی رشد خواهد کرد که این موضوع در هماهنگی با فعالیت‌های نوآورانه باشد، شخصیت علمی کشور نباید در سایه عدم هماهنگی به صورت کاریکاتوری رشد کند.

بیشتر بخوانید: برنامه وزارت علوم برای مردمی‌سازی در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۳

وزیر علوم بیان کرد: رشد شخصیت علمی بدین معناست که باید نقش هر یک از بازیگران عرصه علمی را مناسب ببینیم تا اثربخشی و جایگاه خود را داشته باشد مثل چرخ‌دنده ها، اگر قراراست کشور ما پیشرفت متوازن داشته باشد، باید حتما به بخش‌های مختلف علمی و فناوری و نوآوری کشور توجه شود.

وزیر علوم با بیان اینکه توجه بیش‌ از حد به یک بخش و کم‌مهری به بخش دیگر باعث می‌شود پازل علمی کشور ما ناقص شود و هم‌افزاری رخ ندهد، بیان کرد: باید تصمیم‌گیری عرصه‌ها در همه ابعاد درست باشد علاوه بر آن باید قانون را محترم بشماریم، ساختار جوامع بشری بر اساس قانون مدیریت می‌شوند اگر در جوامع به قانون کم توجهی صورت گیرد، متناسب با ظرفیت ها پیشرفت ها رخ نمی دهد.

وی با بیام اینکه در مرور قوانین علم و فناوری گاهی بعضا به برخی از قوانین علم و فناوری توجه لازم نشده است، اظهار کرد: اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی بیان می‌کند که باید به قانون آموزش عالی رایگان تا سرحد خودکفایی، توجه کنیم، آیا وضعیت پذیرش دانشجو با بودجه عمومی در راستای این قانون است. باید اذعان کرد که نسبت به این قانون کم توجهی شده است

به گفته وی؛ مطابق برنامه ششم توسعه آموزش مهارتی باید سی درصد از آموزش ارائه شده را تشکیل دهد؛ اما در حال حاضر باشد ما توانستیم آن را به ۱۶ درصد برسانیم، بنابراین یا باید موقعی که قانون‌گذاری انجام می شود واقعیت‌ها را ببینیم و آن‌چه که هست را تصویب کنیم یا این‌که ظرفیت‌ها را برای تحقق قانون مذکور آماده کنیم؛ بنابراین در علم و فناوری در خیلی جاها نسبت‌به قانون کم مهری شده‌ است.

وزیر علوم با اشاره به برنامه هفتم توسعه بیان کرد: سهم آموزش‌های مهارتی ۴۰ درصد پیش‌بینی‌شده است، ما به عنوان مسئولان علم و فناوری از هم اکنون باید اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم، در حال‌حاضر آموزش‌های مهارت محور در حد انتظار نیست که باید آسیب‌شناسی در این خصوص صورت گیرد، آسیب‌های آن‌ها برطرف کنیم.

زلفی‌گل با بیان اینکه تدوین دستورالعمل افزایش آموزش های مهارتی در دانشگاه ها مصوب شده است، عنوان کرد: خوشبختانه در برنامه توسعه هفتم گام‌های مناسبی در این خصوص برداشته شد که مطابق آن دستورالعمل با همکاری وزارت بهداشت تدوین و توسط هیات وزیران آن را تصویب کنیم.

وزیر علوم بیان کرد: بر این اساس مقرر شد که میزان مهارت محور کردن آموزش‌های دانشگاهی افزایش یابد و این موضوع در وزارت بهداشت و درمان تقریباً محقق شده‌است، انتخاب بیمارستان‌ها از این جهت بوده است که بیمارستان‌ها در دست خود دانشگاه است و در دانشگاه فرهنگیان نیز به‌همین صورت است چون دبیرستان‌ها و آموزشگاه ها در اختیار آموزش‌وپرورش است.

وی ادامه داد: در وزارت علوم شرایط متفاوت است، صنایع در اختیار ما نیستند، در دستورالعملی که باید آن را تدوین کنیم، باید به‌گونه‌ای عمل شود تا منافع پذیرش دانشجو با منافع صنعت همگام شود و با پذیرش دانشجو زمینه را برای افزایش مهارت آن فراهم کرد.

وزیر علوم با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار نیاز در سامانه نظام ایده ها و نیازتوسط صنایع مختلف ثبت شده است، عنوان کرد: باید نقص قوانین را برای مهارتی شدن آموزش و رفع کنیم درهمین راستا سامانه نظام ایده‌ها راه‌اندازی شده است که بخش صنایع ۱۵ هزار نیاز و وزارت نفت نیز ۶۰۰ نیاز را در این سامانه ثبت کردند.

وی معتقد است اگر استادان و دانشجویان براساس این نیازها طرحی تعریف کنند، فعالیت پژوهانه ویژه به آن‌ها اختصاص داده می‌شود، مطابق آیین‌نامه ارتقا و ترفیع امتیاز می‌گیرند، بر این اساس صاحب ایده را وصل می‌کنند که این قانون به دنبال این است که نیاز جامعه را به افراد صاحب ایده وصل کند.

زلفی گل با بیان اینکه اختصاص امتیاز تبدیل علم به فن و ثروت در آیین نامه ارتقا تدوین شده است، عنوان کرد: در این آیین‌نامه آمده است افرادی که علم را به فن و ثروت تبدیل می کنند امتیازات ویژه‌ای دریافت کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه آیین نامه تدوین کتاب‌های درسی ابلاغ شده است، بیان کرد: مطابق آیین نامه مشخص شده که کتاب بر اساس چه شاخص‌هایی تالیف شود و چه خروجی‌هایی داشته باشد برخی از شاخص‌های تدوین کتاب های دانشگاهی نیاز محوری، هویت‌ساز بودن، مهارت محوری است که باید به آن توجه شود.

وزیر علوم با بیان اینکه تبدیل دانشگاه فنی و حرفه ای به دانشگاه مهارت ملی در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: باید جایگاه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای را توسعه دهیم؛ بنابراین پیگیر این هستیم تا دانشگاه فنی حرفه‌ای را به دانشگاه مهارت ملی تبدیل کنیم، این دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد مبنی‌بر این‌که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شاغل هستند این درحالی است که ایجاد شغل برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی بسیار هزینه می‌برد برای همین است که مقام معظم رهبری به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار تأکید می‌کنند.

وزیر علوم با اشاره به ایجاد پارک علم و فناوری مهارتی، عنوان کرد:در دو سال گذشته توجه و فعالیت زیادی در خصوص دانشگاه فنی و حرفه ای صورت گرفته است مبنی براینکه بودجه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای هزار و دویست میلیارد تومان بود اکنون امیدواریم آن را به بالغ برچهار هزار میلیارد تومان برسانیم و تقریباً چهار برابر می‌شود.

زلفی گل با بیان اینکه بیش‌از هزار و پونصد میلیارد تومان نیز در سفرهای ریاست‌جمهوری به استان‌های مختلف برای دانشگاه فنی حرفه‌ای پیش‌بینی‌شده است، عنوان کرد: مشکلات برخی از اساتید در خصوص استخدام هیئت علمی در دانشگاه در حال برطرف شدن است.
انتهای پیام

کد خبر: 1228042 برچسب‌ها وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

دیگر خبرها

  • دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دانشگاه مهارت تبدیل می‌شود
  • زلفی گل: دانشگاه هیچ کسی را بیخود اخراج نمی‌کند
  • تماس تلفنی ماکرون و نتانیاهو درباره وضعیت منطقه
  • برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • زلفی گل: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود
  • تماس تلفنی وزیر امور خارجه سلطنت عمان با وزیر امور خارجه کشورمان
  • تماس تلفنی وزرای امور خارجه ایران و عمان
  • عباس شریفی تهرانی استاد درگذشته دانشگاه تهران که بود؟
  • رایزنی تلفنی گالانت و آستین؛ گفت‌وگو درباره آخرین تحولات غزه
  • گفت‌وگوی وزیرخارجه فرانسه با نخست‌وزیر فلسطین درباره آتش‌بس غزه