Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@10:20:44 GMT

عوامل نگراني واشنگتن در عراق

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۰۷۲۴۶

عوامل نگراني واشنگتن در عراق

خبرگزاری آریا- مقاله نویس النهار: جنایات آمریکا در عراق و منطقه حاکی از این است که این کشور نگران از ناتوانی در مقابل جبهه مقاومت اسلامی در منطقه است.
به گزارش خبرگزاری آریا، روزنامه لبنانی النهار نوشت: جایزه آمریکا برای دستگیر کردن کوثرانی در واقع با هدف پیشگیری از پررنگ تر شدن نقش حزب الله لبنان در عراق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روزنامه لبنانی النهار در اینترنت در یادداشتی به قلم ابراهیم بیرم نوشت: شکی نیست که محافل آمریکائی پیگیری کننده پرونده حزب الله از مدتها پیش، از مأموریت شیخ محمد کوثرانی در مدیریت پرونده حزب الله و دیگر گروه های عراقی که در پشت صحنه پیچیده عراق ایفای نقش می کنند، آگاهی داشته اند.
این روحانی سالمند که دروس مقدماتی حوزه و سطوح عالی را در نجف اشرف گذرانده و همسرش عراقی است از چند ماه پیش مورد توجه قرار گرفته است. وی از اوضاع عراق اطلاعات دقیقی دارد. به نحوی که برای بسیاری از جریان ها و تشکل های عراقی اعم از شیعه و سنی و کردی و ترکمنی و ایزدی و مسیحی و حتی افسران سابق ارتش عراق، محل رجوع است. وی چند سالی است که در حومه جنوبی زندگی می کند و افراد برای حل مشکلات داخلی و اختلافاتشان به وی مراجعه می کنند. طرف های ایرانی نیز در موارد بسیاری برای حل و فصل اختلافات و از بین بردن شکاف ها از وی کمک می گیرند. عوامل متعددی موجب شده است این مرد اهل جنوب (منطقه الزهرانی) قادر باشد بارهای سنگینی را به دوش بکشد:
- نرم خوئی و صبوری.
آگاهی عمیق از ابعاد مختلف مسائل عراق و جریان های فعال در این کشور و شناختی که از آنها دارد.
جریان های نزدیک به ایران و دور از آن و جریان های بی طرف به حزب الله اعتماد کاملی دارند و شیخ کوثرانی را در مدیریت پرونده عراق به عنوان مرجعی قابل قبول در نظر دارند.
اکنون پرسش این است که اگر شیخ کوثرانی راه حل را می داند و بیش از دو دهه است که نقش فعالی دارد و دولت آمریکا نیز از سال 2013 نام او را به اتهام حمایت از تروریسم در فهرست سیاه درج کرده است، چرا وزارت امور خارجه آمریکا اخیراً برای دستگیر کردن او جایزه ده میلیون دلاری تعیین کرده است؟…
روشن است که وزارت امور خارجه آمریکا سعی در بزرگنمائی نقش کوثرانی دارد و وی را وارث سردار سلیمانی و عامل هماهنگی میان گروههای مورد حمایت ایران در عراق به شمار می آورد.
در واقع دولت آمریکا نگران است که پس از ترور سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس زمام امور را در عراق از دست بدهد. نقش گروه های حشد الشعبی در رد نامزدهای نخست وزیری این نگرانی را برای آمریکا به وجود آورده است که الحشد الشعبی کنترل امنیتی و سیاسی را در عراق به دست گیرد. حملات نظامی متوالی آمریکا به پایگاه های حشد الشعبی در عراق نیز به همین علت است.
برخی در بیروت معتقدند واشنگتن و تهران از معرفی الکاظمی برای تشکیل دولت در عراق رضایت دارند و دولت آمریکا نمی خواهد فرصت به وجود آمده در این شرایط سخت برای پرکردن خلاء سیاسی در عراق از دست برود.
این گونه محاسبات موجب شده است در واقع وزارت امور خارجه آمریکا نقش فزاینده منطقه ای حزب الله را در نظر داشته باشد و به همین علت تلاش کند مانع از افزایش هرچه بیشتر قدرت حزب الله در منطقه شود. زیرا حزب الله که قبلاً فقط در لبنان نقش فعالی داشت اکنون در مناطق تاثیرگذار مختلف در منطقه نظیر سوریه و پس از آن در عراق و یمن و پیش از آنها در مناطق فلسطینی درحال یافتن نقش پررنگی است. کسانی که از واقعیت های امور اطلاع دارند می دانند که در این اطلاعیه وزارت امور خارجه آمریکا، تمایلی پنهان برای بازنگری در مرزهای تفاهمات و اختلافات ضمنی و ترسیم مرزهای درگیری و قواعد آن میان حزب الله و واشنگتن در وضعیت کنونی و آینده وجود دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عوامل نگرانی واشنگتن وزارت امور خارجه آمریکا حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۷۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن به کمک‌های جدید ایالات متحده آمریکا به اوکراین واکنش نشان داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از اسپوتنیک، آنتونوف امروز چهارشنبه تاکید کرد: ایالات متحده آمریکا طرف جنگ را گرفت، طرف شرارت قرار گرفت و از فاشیسم حمایت کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: واشنگتن مسئولیت خود را بر اساس منشور سازمان ملل در قبال مسئولیت صلح و امنیت نقض کرد.

این دیپلمات روسیه خاطر نشان کرد: ایالات متحده با ارائه کمک های جدید به کی یف، در لبه درگیری مستقیم بین قدرت های هسته ای قرار گرفته است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ساعاتی قبل لایحه کمک‌های 95 میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را امضا کرد و گفت که ارسال این کمک‌ها تا چند ساعت دیگر آغاز می‌شود.

به گفته رئیس جمهور آمریکا، واشنگتن مهمات برای دفاع هوایی، توپخانه، سیستم‌های موشکی و خودروهای زرهی به اوکراین ارسال خواهد کرد.

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین
  • مقام روسی: آمریکا جنگ را انتخاب کرده است
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • نگرانی از یورش گارد ملی آمریکا به دانشجویان معترض
  • مدیریت تعارضات پکن- واشنگتن؛ هدف پکن در میزبانی وزیر امور خارجه آمریکا
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • وضعیت رودخانه‌های «آه» و «سیاهرود» در آبعلی و رودهن پایش می شود