Web Analytics Made Easy - Statcounter

تیم ملی کشورمان در نخستین حضور خود در جام جهانی مقابل اسکاتلند پرستاره به تساوی رسید و این تیم را به خانه فرستاد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از باخت دراماتیک به استرالیا در انتخابی جام جهانی ۱۹۷۴ که برای نخستین بار در آن شرکت می‌کردیم، چهار سال بعد این بار استرالیا را بردیم و مسافر آرژانتین شدیم. بازیکنان ایرانی در حالی برای اولین بار پا به این تورنومنت معتبر می‌گذاشتند که شوروی، بلژیک، یوگوسلاوی و حتی انگلیس از صعود به جام جهانی باز مانده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مسابقات که قرعه کشی شد، ایران به هلند و پرو و اسکاتلندی همگروه شد که طلایی‌ترین نسل تاریخ فوتبال خود را سپری می‌کردند. این قرعه باعث شد تا بسیاری در داخل و خارج ایران کار ایران را تمام شده بدانند و بگویند ایران با سه باخت پر گل جام را ترک خواهد کرد. اما اوضاع به این شکل پیش نرفت. ایران با حشمت مهاجرانی به عنوان تنها نماینده آسیا و اقیانوسیه پا به جام جهانی آرژانتین که متشکل از ۱۶ تیم بود، گذاشت و در دیدار نخست به مصاف هلند استثنایی آن روزها رفت؛ هلندی که فینالیست دوره قبل بود و در همان سال هم به دیدار نهایی راه یافت. بازیکنان تیم ملی که تا چندی پیش پوستر بازیکنان هلند را به در و دیوار اتاق‌هایشان آویزان می‌کرند در بازی اول بی‌تجربگی خود را نشان دادند. آن‌ها با اهدای دو پنالتی راه برد سه بر صفر را برای لاله‌های نارنجی فراهم کردند.

کمک سرمربی تیم انگلیس به ایران!

ایران در گام دوم باید به مصاف اسکاتلند می‌رفت. اسکاتلند تنها تیم امپراطوری بریتانیا بود که جواز حضور در جام جهانی را پیدا کرده‌ بود و با داشتن ستاره‌ای هم‌ چون «آرچی گمیل» از شانس‌های قهرمانی به حساب می‌رفت. ایران عملا شانسی برای نتیجه‌گیری مقابل اسکاتلند قدرتمند آن روز نداشت، اما یک اتفاق تاریخی ورق را بر گرداند؛ اتفاقی که هیچ گاه دقیقا مشخص نشد افسانه بوده یا واقعیت.

درست شب قبل از مسابقه با اسکاتلند، در حالی که اعضای تیم ایران مشغول شام خوردن در هتل‌شان در کوردوبا بودند به کادر فنی خبر می‌دهند که دو آقا می‌خواهند شما را ببینند. بالاخره کادر فنی قبول می‌کنند تا با آن‌ها دیدار کنند. وقتی کادر فنی ایران به لابی می‌رود از دیدن آن دو مرد جا می‌خورند! آن‌ها چیزی را که می‌دیدند باور نمی‌کردند. گرین وود سرمربی تیم ملی انگلیس و دستیارش در حالی که تیم‌شان نتواسته‌ بود جواز صعود به جام جهانی را کسب کند به هتل محل اقامت تیم ملی ایران آمده‌ بودند. آن هم شب قبل از مسابقه با اسکاتلند؛ همسایه شمالی انگلیس!

گرین وود به حشمت مهاجرانی می‌گوید که با فوتبال اسکاتلند آشنایی دارد و می‌تواند به او در چیدن ارنج نهایی کمک کند. او حتی به مهاجرانی پیشنهاد بازی دوستانه انگلیس با تیم ملی ایران در ورزشگاه ومبلی لندن را نیز می‌دهد؛ وعده‌ای که پس از انقلاب ۵۷ و شلوغی سیاسی ایران هرگز به وقوع نپیوست.

کادر ایران تخته سیاهی را فراهم می‌کنند تا گرین وود جلسه‌ای را با بازیکنان ایرانی برقرار کند و یک به یک آن‌ها را با اسکاتلندی‌ها آشنا کند و بگوید برای مهارشان چه کاری را انجام دهند. نوبت به آرچی گمیل ستاره فوق‌العاده اسکاتلند که می‌رسد، سرمربی انگلیس رو به حشمت مهاجرانی می‌کند و می‌پرسد: آرچی گمیل خیلی تکنیکی است آیا بازیکنی را دارید که بتواند خشن و درگیرانه بازی کند؟

مهاجرانی نیز رو به سوی غفور جهانی‌ می‌کند که در دیدار با هلند نیمکت‌نشین شده‌ بود. گرین وود به دلیل جسته بدنی جهانی تعجب می‌کند، اما مهاجرانی تایید می‌کند که او توانمندترین بازیکن برای انجام چنین بازی‌ است.

نخستین گل ایران در جام جهانی با طعم اولین امتیاز

ایران پا به میدان نبرد با شمالی‌ترین تیم بریتانیا گذاشت. بازیکنان ایران بیشتر با شرایط جام جهانی کنار آمده‌ بودند و حالا به راحتی بازی خودشان را ارائه می‌دادند. ناصر حجازی با سیوهای زیبایش ستارگان اسکاتلند را به سختی انداخته‌ بود، آن سوی میدان هم ایران دست از حمله بر نمی‌داشت. برخلاف تصوری که در سال‌های اخیر از بازی‌های تیم ملی در جام جهانی داریم ایران هرگز در آن مسابقه عقب ننشست و بارها به سمت دروازه سرمه‌ای پوشان اسکاتلند یورش برد.

با وجود بازی خوب ایران اشتباه آندرانیک اسکندریان در دفع توپ باعث شد تا اسکاتلند با یک گل به خودی پیروز به رختکن برود. در نیمه دوم غفور جهانی که مامور مراقبت از آرچی گمیل شده‌ بود مدافع اسکاتلند را جا گذاشت و با یک ضربه نخستین گل تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی را به ثمر رساند. شاید اگر مهاجمان ایران کمی با دقت بودند و یا حسن روشن مصدوم نشده‌ بود ایران ۲۰ سال زودتر از بازی با آمریکا طعم پیروزی در جام جهانی را می‌چشید، اما همین یک امتیاز نیز بسیار با ارزش بود.

حضور شبانه سرمربی انگلیس جواب داد و و جهانی نه تنها اجازه کاری به گمیل را نداد بلکه گلی را نیز به تور دروازه اسکاتلند فرستاد. این مساوی باعث شد تا در روز آخر اسکاتلند از مسابقات حذف شود و با تمام ستارگان به خانه برگردد. ارزش این تساوی زمانی معلوم شد که تیم ملی تا ۴۰ سال هرگز موفق به امتیازگیری مقابل حریفان اروپایی خود در جام جهانی نشد.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4 video/webm

کد خبر 418901

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فوتبال نوستالژی تیم ملی فوتبال ایران جام جهانی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق جام جهانی جام جهانی گرین وود تیم ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۹۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمربی قرقیزستان: قبل از بازی با ایران هم فراتر از انتظار بودیم

به گزارش خبرگزاری مهر، «لوئیس برنات مولینا» سرمربی تیم ملی قرقیزستان در نشست خبری قبل از بازی با تیم ملی ایران در یک چهارم نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۴ فوتسال آسیا گفت: ما برای بازی با ایران استراتژی خودمان را داریم، ایران تیم بسیار بزرگی است و ما می‌دانیم که مسابقه آسانی را نخواهیم داشت.

وی افزود: کاری که ما تا این مرحله کردیم برای خیلی‌ها فراتر از انتظاری بود که از ما وجود داشت. از این دستاورد لذت می‌بریم و مسابقات را با تمرکز ادامه می‌دهیم.

مولینا با اشاره به بازی این تیم مقابل ژاپن گفت: ما مقابل ژاپن بدون استرس و فشار بازی کردیم و همین را از بازیکنانم مقابل ایران خواسته‌ام. این کاری است که انجام خواهیم داد.

کد خبر 6086029

دیگر خبرها

  • واکنش بازیکنان و سرمربی ژاپن به حذف تلخ از جام ملت ها
  • سرمربی قرقیزستان: می‌خواهیم برابر ایران بدون استرس بازی کنیم
  • سرمربی قرقیزستان: قبل از بازی با ایران هم فراتر از انتظار بودیم
  • شعبده‌بازی سرمربی ایرانی با تیم ملی افغانستان | آنها به جام جهانی می‌رسند؟
  • پیام توماس توخل به منچستریونایتد: آماده بازگشت به لیگ برتر هستم
  • فان باستن محو بلینگام: او خارق العاده است
  • تماس منچستریونایتد با توماس توخل
  • پایان طلسم 177 روزه ربیعی و ذوب‌آهن!
  • سرمربی بحرین: ایران شانس اول قهرمانی است
  • خلاصه بازی فوتسال ایران و بحرین + فیلم