Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@11:38:52 GMT

اجرای خانگی ارکستر ملی ایران و بازتاب جهانی

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۱۵۴۱۰

اجرای خانگی ارکستر ملی ایران و بازتاب جهانی

اجرای خانگی ارکستر ملی ایران از قطعه «سبکبال» اثر زنده یاد حسین دهلوی، مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گفت. دو شبکه تلویزیون فرانسه از جمله فرانس دو که یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های تلویزیونی این کشور ‌است، در گزارشی به این اجرا پرداخت.

کیفیت بالای ارکستر ملی ایران 

همچنین شبکه المیادین لبنان در یک گفت وگوی ویژه با پخش اجراهای خانگی دو ارکستر ملی ایران و ارکستر ملی لبنان به این رویداد پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این گفت وگو که اندریه الحاج، رهبر ارکستر ملی لبنان و امید صدیق، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی حضور داشتند، اندریه الحاج، با تمجید از اجرای ارکستر ملی ایران به کیفیت بالای این قطعه اشاره کرد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی هم با اشاره به ماموریت های این بنیاد در توسعه فعالیت‌های هنری، اهداف تولید و انتشار اجرای خانگی ارکستر ملی را تشریح کرد. 

کرونا فرصتی برای همبستگی جهانی

صدیق با اشاره به وضعیت ویژه ناشی از همه‌گیری کرونا گفت: این موضوع امکانی برای یک همبستگی جهانی به وجود آورده و موسیقی به عنوان زبانی مشترک با این هدف می‌تواند ایفای نقش کند. در این رویداد پیشنهاد اجرای مشترک دو ارکستر مطرح شد. 

در روزهایی که امکان حضور علاقه مندان به موسیقی در تالارها برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا فراهم نیست، قطعه سبکبال، با اجرای خانگی نوازندگان ارکستر ملی ایران و با قدردانی از حافظان سلامت کشور، به همت بنیاد رودکی تقدیم هنردوستان شد.

مبارزه با کرونا روی خط نت

از نخستین روزهای انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در ایران و لزوم قطع زنجیره انتقال این ویروس، لغو برنامه های فرهنگی و هنری از جمله کنسرت‌های موسیقی از طرفی و از سوی دیگر در خانه ماندن و خانه نشینی، از راه‌های بسیار مهم برای تسریع قطع این زنجیره انتقال مطرح شد. خانه نشینی طولانی مدت تبعات و الزاماتی دارد و تلطیف اذهان با استفاده از محصولات فرهنگی یکی از الزامات برای کاستن از تبعات منفی تلقی می‌شود.

در همین راستا هنرمندان موسیقی از نخستین روزهای آغاز خانه نشینی مردم که همزمانی آن با شب های عید نوروز آن را سخت تر کرده بود، با حضور فعال در فضای مجازی موفق شدند تا خود را بعنوان مبارزان خط مقدم جنگ با کرونا از سنگر فرهنگ معرفی کنند.

برگزاری کنسرت‌های آن‌لاین و رایگان نوروزخانه با همت شهرداری تهران و مساعدت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتشار رایگان قطعات موسیقی در فضای مجازی و برگزاری اجراهای تکنوازی و کنسرت به صورت آنلاین و استفاده هنرمندان موسیقی از صفحات شخصی خود در فضای مجازی برای اطلاع رسانی، تشویق مردم به در خانه ماندن از طریق فضای مجازی از جمله اقدامات هنرمندان موسیقی در این ایام بوده است.

برچسب‌ها بنیاد رودکی شهرداری تهران لبنان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بنیاد رودکی شهرداری تهران لبنان بنیاد رودکی شهرداری تهران لبنان ارکستر ملی ایران بنیاد رودکی اجرای خانگی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۵۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه گردشگران از نبود باجه الکترونیکی خرید بلیت

برخی از گردشگران و بازدیدکنندگان از نبود باجه الکترونیکی جهت خرید بلیت برای ورود به مجموعه جهانی حافظیه گلایه‌مند بودند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، شیراز شهر ادب پارسی است. قلب ادبیات ایران‌زمین در استان فارس می‌تپد. نام استان فارس و شهر شیراز با شعر، ادبیات، آرامگاه حافظ و سعدی گره خورده است. مجموعه جهانی حافظیه یکی از شناخته ‌شده‌ترین و پربازدیدترین اماکن گردشگری شیراز است که در ایام نوروز از استقبال بی‌نظیری برخوردار است.

رَواقِ منظرِ چشمِ من آشیانه توست *** کرَم نما و فرودآ که خانه، خانه توست

اما این خانه، چند صباحی است که نه در شأن غزلسرای بزرگ و از خداوندان شعر و ادب پارسی است و نه در شأن شیراز و مردمان صاحب هنرش بطوریکه گردشگران و بازدیدکنندگان از متولیان این مجموعه جهانی گلایه‌مند بودند.

علی‌رغم اینکه مجموعه‌های تاریخی و گردشگری تحت پوشش میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بایستی باجه‌های الکترونیکی بلیت داشته باشند اما گویا اینطور بنظر نمی‌رسد.

یک شهروند یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، بیان کرد: برای دیدن مکان‌های تاریخی به استان فارس و شهر شیراز آمده‌ام، اما نکته‌ قابل توجه‌ای که هست با یک صحنه‌ای مواجه شدم که جذابیت نداشت و در شان این مجموعه جهانی حافظیه نیست. اینکه چند نفر در این باران و ازدحام جمعیت روی صندلی نشسته باشند و دستگاه کارتخوان و پوز دستشان باشد و با لحنی نامناسب بگویند که کارتتان را بدهید؛ مثل اینکه ما آمده‌ایم خرید کنیم. بنظرم مجموعه میراث باید تدبیری در این راستا داشته باشد.

شهروند دیگری نیز به خبرنگار تسنیم گفت: نمای مجموعه جهانی حافظیه را باید بهتر از این نشان داد، بنظرم نباید از این بنر‌های پلاستیکی و پاره استفاده کرد.

یک شهروند تهرانی هم اظهار کرد: با توجه به ارادتی که به حضرت حافظ دارم هرسال به این مکان می‌آیم و متاسفانه در این چند سال ورودی و سَردَر این مجموعه تاریخی و فرهنگی (سازه‌ها) هیچ تغییری نکرده است و زیبنده شاعر این کلانشهر نیست. بخش خصوصی آمده‌اند یکسری غرفه‌های قشنگ و جذاب راه‌اندازی کرده‌اند اما سَردَر حافظ آهن زنگ زده است.

یک استاد دانشگاه هم تصریح کرد: متاسفانه سال‌هاست که وجود آرامگاه حافظ و سعدی فقط بعنوان یک سنبل برای سالروز این شاعران و نهایتا مراسم تحویل سال نو استفاده می‌شود و در طول ایام سال هیچ برنامه‌ای منظم و مدونی وجود ندارد.

انتهای پیام/424

دیگر خبرها

  • شب های احیا در شبکه جام جم
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • کدام خواننده رکورددار اجرای کنسرت در سال ۱۴۰۲ بود؟
  • چطور قسطی لوازم خانه بخریم؟ | همه چیز در مورد وام خرید کالا
  • پیروزی تاریخی فوتبال افغانستان در خانه هند
  • نتایج یک تحقیق: واحدهای مسکونی در بریتانیا نسبت به کشورهای پیشرفته کیفیت و کمیت پایین‌تری دارند
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید
  • اجرای موسیقی بومی ‌و محلی در ایلام
  • گلایه گردشگران از نبود باجه الکترونیکی خرید بلیت
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۶ فروردین؛ ۳ فوتی و یک هزار ابتلای جدید