Web Analytics Made Easy - Statcounter

اداره امور زندانیان افغانستان امروز (چهارشنبه) با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تاکنون چهار هزار و ۵۱۸ زندانی براساس فرمان رییس جمهوری آزاد شده اند که این روند همچنان ادامه دارد.

رییس جمهوری افغانستان در هفتم فروردین ماه فرمان آزادی ۱۰ هزار زندانی را با توجه به سن، وضعیت بهداشتی و مدت زمان باقیمانده زندان صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دادستان کل افغانستان به رسانه های این کشور گفت که زنان، کودکان، زندانیان بیمار و افراد که بالای ۵۵ سال سن دارند و کسانی که متهم به جرایم امنیت داخلی و خارجی نیستند مشمول فرمان رییس جمهوری می شوند.

اما با گذشت سه هفته از زمان صدور این فرمان تاکنون تنها چهار هزار و ۵۱۸ زندانی آزاد شده که کندی روند با انتقاد سازمان عفو بین الملل و اعتصاب غذایی زندانیان مواجه شده است.

سازمان عفو بین‌الملل این هفته با انتقاد از اجرایی نشدن فران اشرف غنی در باره آزادی زندانیان، از دولت این کشور خواست که آزادی زندانیان زن را در اولویت‌ قرار دهند.

سازمان عفو بین‌الملل در اطلاعیه‌ای هشدار داد که شیوع ویروس کرونا در افغانستان زندانیان زن و کودکان آنها را که در زندان‌ها به سر می ‌برند با خطر مواجه می کند.

هرچند مقامات دولتی افغانستان می گویند که تاکنون هیچ زندانی به ویروس کرونا مبتلا نشده است.

«براج پاتنیک» مسوول بخش جنوب آسیایی سازمان عفو بین الملل، اقدامات حکومت افغانستان را برای مقابله با ویروس کرونا مورد انتقاد قرار داده و گفته که زندانیان زن در افغانستان باید هرچه زودتر آزاد و به منازل امن انتقال داده شوند.

زندانیان زندان مرکزی کابل پایتخت افغانستان به نام «پل‌چرخی» نیز در واکنش به عدم اجرای درست فرمان رییس جمهوری و کم کاری مسوولان زندان اعتصاب غذا کرده و گفته‌اند که مسوولان در جریان آزادی زندانیان سلیقه‌ای برخورد می کنند.

آگاهان امر می گویند دولت افغانستان کسانی را که دوره زندان خود را تمام کرده باید آزاد کند و در کنار آن افرادی که توانایی مقابله با ویروس کرونا را ندارند و یا  بیماری زمینه ای دارند نیز باید آزاد شوند.

«شهزاده مسعود» یکی از کارشناسان این حوزه می گوید که واسطه گرایی در روند آزادی زندانیان وجود دارد و برخوردهای دوگانه باعث انتقاد زندانیان و اعتصاب غذایی آنها شده است.

به گفته مسعود، زندانیانی که در ادارات دولتی واسطه و آشنا ندارند با وجود اینکه شامل فرمان رییس جمهور افغانستان می شوند، آزاد نشده اند.

دولت افغانستان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اقداماتی از جمله آزادی زندانیان، قرنطینه کردن شهرهای بزرگ و توزیع کمک‌های غذایی را در دستور کار  قرار داده است.

«فیروزالدین فیروز» وزیر بهداشت افغانستان می گوید که بجز اقدامات پیشگیرانه راهی دیگری برای مقابله با این ویروس وجود ندارد، زیرا اقتصاد کشور ضعیف و زیرساخت‌های بهداشتی هم ضعیف است.

شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان به ۷۸۴ نفر رسیده که از این تعداد ۲۳ نفر جان خود را از دست داده اند.

برچسب‌ها ویروس کرونا افغانستان پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا افغانستان ویروس کرونا افغانستان سازمان عفو بین الملل آزادی زندانیان ویروس کرونا رییس جمهوری فرمان رییس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۵۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوعدوستی کارمند یزدی برای آزادی زندانیان

محمد رهاوی یکی از کارکنان زندان مرکزی یزد با حضور در دفتر ستاد دیه استان یزد مبلغ ۲۴ میلیون تومان را جهت مشارکت در آزادی زندانیان جرائم غیر عمد اهدا کرد و با این اقدام موجب تداوم پنجشنبه‌های مهربانی ستاد دیه یزد شد.

این نیکوکار یزدی در خصوص این اقدام گفت: این اقدام را به نیت خشنودی خداوند متعال و جهت شادی روح اموات اهدا کردم و امیدوارم با این اقدام دل یک خانواده که چشم انتظار آزادی پدر خود هستند شاد شود.

گفتنی است بسیاری از خیرین استان یزد پنجشنبه‌ها با حضور در ستاد دیه استان مبالغ مورد نظر خود را جهت شادی روح اموات به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد اهدا میکنند که این اقدام در قالب پویش رضوان و پنجشنبه‌های مهربانی در این استان معروف گردیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • نوعدوستی کارمند یزدی برای آزادی زندانیان
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • فیلمی عجیب از جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران؛ این فیلم واقعی ست؟!
  • ویدئو‌های یک افغان از جمعیت عظیم افغانستانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • ویدیوهای یک افغان از جمعیت عظیم افغانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • کمک ۱۲ میلیارد ریالی خیران گرمسار برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد
  • شاد شدن ۶۲ خانواده با رهایی زندانیان
  • برگزاری نمایشگاهِ عکسِ به نیت آزادی زندانیان جرائم غیر عمد
  • برپایی نمایشگاه عکس دوشنبه‌های رهایی در یزد
  • افزایش دو و نیم برابری کمک خیران برای آزادی زندانیان